Quote:
Originally Posted by Olebno
Egil, Odd og andre. Hvordan ser dere for dere at ruteføringen blir fra denne stamruteplassen i Rana eller Helgeland ?? XXX- TRD- OSL vv, XXX- BOO med flytid 20-25 mins ??? Jeg forutsetter at "noe" blir lagt ned, eller. Hvis XXX kun skal betjene trafikken til og fra OSL vil man fremdeles ha behov mot TRD og BOO. Jeg tror jo ikke dette blir en ny "himmelske freds plass", men man skal jo ha både en samfunnsmessig og økonomisk lønnsomhet ??
Ole B.
|
God kveld på deg !
Når denne flyplassen blir realisert vil jeg tro at
MJF,
SSJ og
MQN sine kortbaneflyplasser blir lagt ned, og at behovet for den nye flyplassen skal ligge innenfor anbudsregimet vil forsvinne.
Befolkningsgrunnlaget for denne flyplassen vil være ca 60.000 mennesker og jeg vil tro at passasjerantallet vil kunne komme opp mot 500.000 pax pr år i begynnelsen, ved at mange som i dag velger tog eller bil til
BOO og
TRD vil velge å fly direkte istedet.
I dag er ca 75% av trafikken fra
MJF,
SSJ,
MQN rettet sørover, og da F
ORBI TRD, slik at grunnlaget for 5-6 daglige direkte avganger med B737 mellom denne og
OSL bør være tilstede.
For lokaltrafikk til
TRD og
BOO tror jeg at det vil finnes et kommersielt grunnlag for mindre fly som Dash8 / F50 med noen få avganger pr dag for å dekke opp for det behovet som fortsatt vil være der.
De største "taperne" i så måte vil nok være
TRD og
BOO som ikke vil få en så stor andel transittpassasjerer som man ser i dag.
Også innkommende trafikk vil garantert øke betydelig, da det i dag ikke er mulig å avholde større møter eller store konferanser på Helgeland grunnet for dårlig setekapasitet og for høye priser.