View Single Post
Old 23-02-2008, 19:03   #57
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: Ny flyplass på Helgeland !?

Quote:
Originally Posted by Olebno View Post
Egil, Odd og andre. Hvordan ser dere for dere at ruteføringen blir fra denne stamruteplassen i Rana eller Helgeland ?? XXX-TRD-OSL vv, XXX-BOO med flytid 20-25 mins ??? Jeg forutsetter at "noe" blir lagt ned, eller. Hvis XXX kun skal betjene trafikken til og fra OSL vil man fremdeles ha behov mot TRD og BOO. Jeg tror jo ikke dette blir en ny "himmelske freds plass", men man skal jo ha både en samfunnsmessig og økonomisk lønnsomhet ??

Ole B.
God kveld på deg !
Når denne flyplassen blir realisert vil jeg tro at MJF, SSJ og MQN sine kortbaneflyplasser blir lagt ned, og at behovet for den nye flyplassen skal ligge innenfor anbudsregimet vil forsvinne.
Befolkningsgrunnlaget for denne flyplassen vil være ca 60.000 mennesker og jeg vil tro at passasjerantallet vil kunne komme opp mot 500.000 pax pr år i begynnelsen, ved at mange som i dag velger tog eller bil til BOO og TRD vil velge å fly direkte istedet.
I dag er ca 75% av trafikken fra MJF, SSJ, MQN rettet sørover, og da FORBI TRD, slik at grunnlaget for 5-6 daglige direkte avganger med B737 mellom denne og OSL bør være tilstede.
For lokaltrafikk til TRD og BOO tror jeg at det vil finnes et kommersielt grunnlag for mindre fly som Dash8 / F50 med noen få avganger pr dag for å dekke opp for det behovet som fortsatt vil være der.
De største "taperne" i så måte vil nok være TRD og BOO som ikke vil få en så stor andel transittpassasjerer som man ser i dag.
Også innkommende trafikk vil garantert øke betydelig, da det i dag ikke er mulig å avholde større møter eller store konferanser på Helgeland grunnet for dårlig setekapasitet og for høye priser.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote