View Single Post
Old 21-12-2007, 00:14   #44
EK 007
ScanFlyer Silver

Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by gilberg View Post
Men for en take-off! PF sto på bremsen, og kjørte på full spiker. Slik sto vi en liten stund og følte på motorene. Kabinen vibrerte. Da PF slapp bremsen, merket vi en skikkelig dytt i ryggen og en akselerasjon jeg aldri har opplevd før med 737!
Jeg ga mine thumbs-up til cabincrewet etter landing på TRD! Kan en slik take-off ha noe med tåken å gjøre, for å komme raskt opp over tåken? Eventuelt ha god fart i tilfelle rwy incursion?
Jeg skal ikke påstå noe som helst her, men jeg jobber selv som CA, og var med på en take-off med vår A330 nettopp hvor noe lignende skjedde. Først ruset kapteinen motorene, og vi sto og "ristet" en liten stund. Dernest ble vi stående med motorene på "tomgang", jeg var sikker på vi hadde fått snag, og mått snu. Men så ga kapteinen gass og vi tok av.

Vi spørte senere hva dette var slags rutine, og han fortalte at i "slike værforhold", (det var vel ca 0 og litt tåke) så ruset man motorene for å varme den opp, slakket av for at varmen skal få tid til å spre seg i hele motoren, og så ta av.

Ikke vet jeg, men det kan jo være at dette forekom på OSL idag....?
EK 007 is offline   Reply With Quote