Quote:
Originally Posted by LN-GAB
Snedig kommentar. Jeg har ingen problemer med å se hvordan dette kan skje. Med alt av brytere og knapper man bruker og «skal bare» er det fort gjort å være rask og ta feil - det skjer. Cockpiter bør være designet på en måte som forhindrer at dette, enten ved at bryterne er forskjellige, eller at brytere man benytter ofte er plassert bort fra kritiske systemer. Jeg flyr fly designet av McDonnell Douglas, og har til gode å finne riktig lysbryter for cockpit-lyset på første forsøk.
|
Snedig må du gjerne synes det er - jeg som passasjer regner med at eventuelle designfeil tas opp internt, skoles og repeteres. 737-400 ble brukt mye mellom Tromsø og Oslo, jeg har et par titalls turer på klappsete på den maskinen, og opplevde aldri at pilotene sa «åneeei nå trykka jeg IGJEN på den feile knappen». Vedkommende i denne saken har jo ikke bare leifa på feil knapp, men også ignorert(kanskje heller: ikke fått med seg) alle signaler på at det ble trykket feil knapp. Tyder på sterk ukonsentrerthet…?! Siden alkohol er noe man kan bekrefte/avkrefte skrev jeg spørsmålet - trøtthet/fatigue kan ikke måles med en blodprøve, altså blir det uansett bare spekulativt.
Så tilfeldigvis på
ACI fra west caribbean md80’en som gikk i bakken i går - der var det en kjent feil med maskinen som gjorde at McDonald Douglas sendte ut en bulletin til alle selskaper og bad om intern gjennomgang og skolering på tematikken. Nå har jeg ikke googlet om dette kanskje allerede finnes, men om det er så lett å ta feil som det framstilles her, burde det jo egentlig vært utstedt en slik bulletin fra Boeing også - med tilhørende intern repetisjon?