Quote:
Originally Posted by OJB
Jeg er uenig med deg her. Dersom folk følger med på sikkerhets informasjonen før flighten tar til og ikke sitter med hodet ned i mobil telefonen, bør de absolutt få med seg hvordan man opptrer i en nødsituasjon. Og gjerne reflektere hvordan man hurtigs mulig kommer seg ut av flyet på instruksjoner fra kabin besetningen. De roper jo at man skal la håndbagasjen ligge og komme seg ut kjapt ved en evakuering. Jeg nærmer meg 6000 flighter i jobb og fritids sammenheng, men jeg følger alltid med på sikkerhets demo'en selv om jeg kan den utenat! Det har kanskje noe med at vi som jobber i olje og gas næringen har et annet forhold til sikkerhet enn mange utenfor.
|
Jeg er helt enig i at man burde følge med, og jeg tror de fleste ville klart å svare ganske korrekt og greit for seg om du hadde spurt de hvordan de ville kommet seg ut av et fly ved en evakuering.
Når det skjer i praksis kan det fort være litt annerledes, og det var hovedpoenget mitt. Mennesker kan opptre irrasjonelt, og uten å være en ekspert på flyulykker, vil jeg påstå at av ulykker man kan "rusle" ut av flyet på, så er dette kanskje en av de mer dramatiske. Det er en særdeles brå landing og en desorientering når flyet ligger opp ned.
Opplever man noe som dette har jeg forståelse for at man ikke handler like rasjonelt i virkeligheten som man ville gjort teoretisk, eller i ettertid skulle ønske at man kunne gjøre.