Quote:
Originally Posted by fluxie
Jeg har regnet litt på dette. Kan se ut som Norse skal slite med å tjene penger på BKK.
Uansett forutsetningene er som følger:
* CASM for typiske 787-9 operatører i 2019
* Justert CASM for fuelpris
* Gitt Norse 30% effektivitet på de andre parametrene
* OSL- BKK utenom Russland ca 6100 NM
* Overhead som administrasjon/distribusjon osv er ikke tatt med.
* 20 tonn med cargo til rate 14 kr kg
* USD/ NOK 10,50
* 338 seter i flyet
* Avgifter G2, ZN, og andre luftfartsavgifter som er knyttet til PAX er ikke tatt med i CASM.
Da viser det seg at for å gå break even på OSL- BKK (1-vei) så må hver PAX legge igjen 3743 kroner. Dette er etter avgifter. Den reelle prisen en PAX vil måtte legge igjen er rett i overkant av 4000 for OSL- BKK
Retur fra BKK så er det med mye mindre cargo, satt denne til 0, så da blir det 4571 ex avgifter. Rundet opp til kr 4800 med avgifter.
Så totalt med dagens fuelpris, så vil Norse måtte ta ca 8.800 NOK for en rundtur OSL- BKK- OSL for 1 PAX om de skal gå i "break-even". Dette er med 100% load-factor. Er det færre PAX, så må prisen opp pr hode.
Dersom fuel-prisen hadde vært halvparten av dagens fuel-pris så hadde de greid "break-even" med en billettpris på 5500 NOK.
Klarer man å hente ut nesten 9000 NOK pr PAX i dagens marked (ved 100% LF)? Jeg tipper nei, Norse tipper nok også nei, siden de ikke har satt opp ruta.
Hvis noen har lyst til å leke seg med tallene, så kan dere laste ned Excel-fila her: (Klikk Fil - Last ned, om du vil leke med tallene.) Lagt ved eksempler for OSL- LAX/ LGW/ SIN/ JFK
https://docs.google.com/spreadsheets...f=true&sd=true
Edit: Litt morsomt at dette var reply nr 787 i tråden 
|
Dette er et flott stykke arbeid du har lagt ned her Fluxie, og det inspirerer til aa bygge videre paa dette (satt med tilsvarende utfordringer tilbake paa tidlig 2000 tallet naar den lille Italienerinnen var ansvarlig for aa finne ut om det var marked for Paris-Seattle med Air France - og naa som 3dje aktoer aapner Paris-Seattle maa vi ha funnet ut noe riktig ;-) )
Det foerste jeg vil legge til grunn i min tankegang til muligheter er at sjelden betaler de 300+ passasjerene ombord noeyaktig samme pris:
- Det er forskjeller i produkt, ikke bare klasse.
- Det er forskjeller i naar reisen kjoepes (lang tid forveien vs «dagen foer»
- Det kan vaere «pakker» (bundlet igjen) som Setevalg, Bagasje, mat etc.
Derfor tenker jeg paa de
NOK 9000 som er breakeven ogsaa er gjennom snittprisen!
Og da aapner det seg muligheter, jo mere en selger over
NOK 9000 kan man ogsaa selge mere under (og for noen betydelig under
NOK 9000).
Naa har jeg ikke floeyet Norse, men mitt inntrykk er at det ligger muligheter for aa oppgradere Premium endel og hente inn tildels betydelig mere inntekter, som igjen burde gjoere det mulig aa vaere prisdriver / prispresset i Economy.
Se ogsaa litt rundt, Condor f.eks. Solgte oppgraderinger ombord naar doerene var lukket (benyttet meg selv av dette) - mulig Norse gjoer dette, men det ligger ikke med i Fluxie’s grunnmodell.
Se ogsaa til selskapene her i USA, som for 10 aar siden satt fast i gjoerma og var like innovative
NSB paa Oestfoldbanen!.
Det snudde rundt 2018, de fleste innfoerte versjoner av Economy+ (ok United startet lenge foer 2018) Alaska som jeg kjenner best laget en pakke med 4 inches bedre benplass, Priority Ombordstigning, gratis Drikke (ogsaa Alkohol) og «Oppgradert Snack» dette er stort sett utsolgt (30-40 Seter paa en 737-900ER) og ofte koster det 60-120 USD pr.sete.
Hawaiian har pakket det litt anderledes, stort sett det samme, men 6 inches extra ben plass paa A330, Priority boarding og Priority (Premium) Sikkerhetskontroll, men ingen oppgradert servering. Her henter de inn mellom 100 og 160 USD pr sete.
Saa jeg ser muligheter - med litt produkt utvikling - ikke veldig kostbar utvikling, men mye aa hente(tm).