View Single Post
Old 27-11-2021, 10:29   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Stansted er et massivt handicap. De færreste får den flyplassen til å funke for seg med mindre de er Ryanair. Lengst unna i togtid og sett på som et billigalternativ med dårligere service. Da hadde jeg heller sett på Luton om jeg var dem. Luton har faktisk ganske god og rask forbindelse inn til både St Pancras og London Bridge pluss direktetog til Gatwick for eventuelle reisende som må bytte flyplass.
STN er ikke per se en dårlig valg.

Det avhenger mye på hva din Business Case baserer seg på. Hver longhaul rute profitability står eller faller med Business Class demand.

Jetblue har fått slots for både LGW og STN. De valgte å gå med BOS-STN fordi en del av deres premium kunder fra BOS område har sitt reisemål nord av London. Dermed er STN bedre egnet enn de andre London flyplasser.

Så den spennende spørsmål er jo: Hva har Norse sine Business Planer basert på? Hvilke assumptions ligger til grunn? Hvilke kundegrupper / firma-avtaler de forventer å ha?

Dersom den eneste business planen er å stjele pax fra de andre aktører, så vil det bare funke for en eneste rute, nemelig NYC-London, hvor det finnes tilstrekkelig demand. Men selv her vil ingen av den andre aktører sitte stille og akseptere at en newcomer stjeler pax. Pluss - husk dette - jetblue er alrede inne i denne marked også.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote