Quote:
Originally Posted by Klgn
Jeg lurer på om noen kan hjelpe vedr rettigheter når flyselskapet avviser deg pga at de mener du mangler papirene til å slippe inn på ankomststedet. Det gjelder en flygning fra Istanbul til Minsk hvor Turkish Airlines nektet ombordstigning pga manglende visum til Hviterussland. Dette til tross for at det ble fremvist et stemplet dokument fra visummyndighetene i Minsk om at de hadde mottatt dokumenter nødvendig for å utstede visum ved ankomst.
Løsningen her ble å kjøpe ny billett med Ukraine Airlines og reisen ble gjennomført uten problemer og visum ble utstedt ved ankomst Minsk som forventet, så det er jo ganske solid dokumentasjon på at Turkish Airlines tok feil.
Har man noen rettigheter når flyselskapet nekter ombordstigning i et slikt tilfelle? Er det noen som vet hvordan man kan gå frem?
|
Det er et interessant spoersmaal. Jeg ville klaget til Turkish Airlines og bedt om at ekstra kostader ble refundert. Kan jeg spoerre hva slags besoek dette var og var visum noedvendig i utgangspunktet? Personer fra de EU/EOES og flere kan naa oppholde seg 30 dager (inntil nylig 5 dager) uten visum saa lenge man ankommer Hviterussland via Minsk flyplass (andre genser krever visum). Jeg gjorde dette selv denne helgen og de bad om aa se forsikringsbevis for medisinske utgfifter ellers ingen komplikasjoner hverken ved inn eller utreise.