View Single Post
Old 24-05-2018, 20:45   #216
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Takk for et meget godt svar Gustav - jeg er stort sett enig i alt, en liten kommentar paa side - skatteinntektene her i USA er ikke lave - vi ender opp med mer Skatt enn hva vi gjorde i Norge naar man legger sammen Inntekts Skatt (Foederal + Delstat), eiendoms skatt. Men det er paa siden av denne diskusjonen.

Selv reiser jeg mye (2 t/r i uken) og selv med forsatt rimelig opptjening er jeg ikke naerheten av aa ha nok poeng tilgjengelig til aa kunne reise slik selv noen av de sterke kritikerene av bonus ordningene i denne traaden (de samme stiller jo ofte spoersmaal om hvordan de kan benytte CT til Lufthansa First osv. (gjerne 2 ganger i aaret) )

Jeg klager ikke - da jeg jeg har faatt en del andre Kompansasjoner som er Skattefrie, fordi Firmaet mener at Tjeneste reiser er en stor belastning.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote