View Single Post
Old 26-11-2017, 17:42   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: 26/10: Innstramming av sikkerhet for flighter til USA

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tror at man ikke noedvendigvis ser og forstaar utviklingen som turist, eller ved aa hoere paa enkelte foredragsholdere - etter aa ha levd 50% av tiden I Norge og I USA de siste aarene synes jeg det stort sett for meg som forbruker er uavgjort ! En skal ogsaa huske paa at USA er et meget stort og diverst land, akkurat som Europa er og hvis jeg trakk frem landsbyer I Albania som grunnlag - gir det neppe et riktig bilde av det du holder paa med...

Jeg har akkurat handlet inn matvarer etc. for helgen og dette var min opplevelse (sammenlign gjerne med COOP Mega paa Kolbotn) - handlelisten ligger med basisvarer I vaar profil, vi legger til via Siri (tilsvarende Droid loesning finnes), mens jeg var paa vei la min kone til et par andre ting via Alexa....naar jeg var 5 minutter unna butikken sendte min iPhone en beskjed slik at naar jeg parkerte - var vognen med varene paa plass og strength tatt kunne jeg ha sittet I bilen og aapnet bakluka - allt var ferdig pakket - det var baade ferskvarer (fisk, kylling, masse groennsaker), vin og oel (godt mikrobrygget) og en spennende Argentinsk Malbec. Det hele tok 2 minutter fra jeg kjoerte inn til jeg var ute paa veien igjen...(jeg har staatt lengre I kassa paa Mega paa Kolbotn mens kassaautomaten (les fyren) knotet med aa faa en NOK 200 seddel inn I den pressa der.....

Samme med kantinen paa jobben, jeg faar dagens meny inn paa App'en om morgenen, velger hva jeg vil ha, klokkeslett (kan endres) naar jeg scanner ID kortet er maten klar paa brettet - dette er ennaa I Beta Test saa det er litt mye Broccoli ennaa

Litt offtopic men jeg betalte faktisk husleia mi med sjekker da jeg utvekslet til Hawaii i 2011. Fattern kasta vel sitt norske sjekkhefte på begynnelsen av årtusenskiftet fordi han ikke brukte det. I 2011 måtte jeg bruke det altså på å betale husleie i USA. Ellers irriterer jeg meg grenseløst over at de må bruke magnetstripa til alt på kortet. Jeg vet at amerikanske bank og kredittkort har begynt å få chiper nå, men noen burde bare røske opp i hele systemet. Vet ikke om det skjer før noen av de store bankene gjør det. Jeg har også måttet bruke flere forskjellige kort i feks billettautomaten til MARTA i Atlanta hvor den ikke aksepterte mitt norske bankkort til å begynne med så måtte bruke et annet kort da. Selvfølgelig for å få den berømte stripa til å fungere...

Men ja USA er et paradoksalt land på mange måter. Man har alt fra Silicon Valley til fullstendig borti natta alt right bevegelser (les en del Trumpfans)
Hypern is offline   Reply With Quote