View Single Post
Old 24-11-2016, 15:03   #3
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Drivstofforbruk på fly

Om jeg forstår den rett, så tar man altså av med knappe 2 timer fuel totalt fra København til Arlanda?
Det er mindre (i tid, ikke kg..) enn jeg tar med meg for en lokaltur med en C172..
(Skjønner at alt er innenfor lover og regler altså, det bare slo meg at jeg tenkte at de hadde mer enn det med seg..)

Ser det er planlagt med 10 min/200 kg i taxi - siden det står under/etter take-off fuel antar jeg det er beregnet for avgangsplassen.
Av nysgjerrighet: Si man hadde blitt forsinket av et eller annet på bakken, blitt stående lenge i holding eller noe sånt... Hvor mye ekstra kan man bruke før man må takse tilbake for refueling? Er det helt og holdent opp til PIC, eller er det noen tall man spesifikt må forholde seg til?
(Ser kanskje for meg at minstekravet må være Trip+Alt+Final reserve, men man kan kanskje spise av final reserve?, når man først har "påbegynt" flyvningen i form av taxi?)
bamseh is offline   Reply With Quote