View Single Post
Old 22-08-2016, 23:55   #108
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: Nye anbudsrunder og utfordring for nye aktører

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Jeg mener allikevel at det er sunt at det blir etterspurt erfaring fra operasjonene før man kan få et anbud både sett ut fra et sikkerhetsaspekt og regulariteten som etterspørres. Ja, det er noe begrenset med kommersielt tilgjengelige ruter som kan gi profitt, men foreløpig har ikke FV flust av fly og neppe heller crew. Man må kunne krabbe før man kan lære å gå.
Det er jo et problem FOT-rutene har en tendens til å tiltrekke seg deler av flybransjen som ikke oser seriøsitet. Å sile ut hva som er seriøst og ikke, er ikke lett i en anbudsprosess.

Hva som er naturlig å kreve av erfaring må bli en vurderingssak. Legger man det kravet for høyt, blir det kun Widerøe som kan tilby, samtidig som det kan være viktig for kvaliteten. Hva som er greit her, blir et juridisk spørsmål som ikke har noe enkelt svar. Og jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli mat for jurister.

Når det gjelder akkurat kravet om å ha en sesong vintererfaring, er det som legmann uten noen erfaring som noe annet enn passasjer, litt vanskelig å forstå akkurat hva som er tanken bak. Her vil, så vidt jeg forstår, en sesongs erfaring med å fly mellom stamruteplassene Evenes og Tromsø være kvalifiserende for å fly Hasvik-Hammerfest-Sørkjosen, men ingen utenlandsk erfaring kan kvalifisere til å fly Namsos-Trondheim.

Det er også verdt å merke seg at operatøren ikke behøver å ha erfaringer med flytypen som brukes.

Quote:
Det har ikke med å skeddersy å gjøre, men med å etterlyse relevant erfaring fra en krevende årstid i et krevende ruteområde. Tipper de rett og slett vil vite hva det er de kjøper av tjenester.
Jeg håper dette ikke er gjort for å utelukke andre enn Widerøe, selv om jeg får litt vond smak i munnen når dette kommer etter SCAT-1 historia fra forrige gang. Uansett om hensikten er å utelukke andre, så er denne typen krav ei gavepakke til Widerøe.