Quote:
Originally Posted by gustavf
Vi kan jo snu litt på situasjonen: Dersom besetningen, av en eller annen grunn, er på samme sted som passasjerene som opplever problemer, vil du da forvente at de finner et rom og låser seg inne på, så de slipper å være til hjelp? Neppe.
Vi snakker om en mer eller mindre ekstraordinær situasjon, der selskapet har kunder som har behov for informasjon, og muligens noe bistand. Her er det snakk om en situasjon der en reisevant person sikkert kunne hjulpet til med mye. En person med telefon og nummer til en operasjonssentral eller informasjonsavdeling kan utrette mye.
For meg er det ganske utrolig når en person som har som jobb å være passasjerenes kontaktperson mot selskapet i lufta, skal være helt ute av stand til å være det på bakken.
Jeg tror SAS-Steward har noen gode poenger. Her bør det være mulig å gjøre noen enkle endringer i rutinene, som i mange tilfeller vil hjelpe mye.
|
Det er vel lett å se I ettertid hva som kan og skal gjøre anderledes, men samtidig må vi huske på at det som ble "løsningen" var Plan B ! Man matte forlate Plan A som var å få alle på Hotell med bevertning etter at man hadde fått Hotell og Transport på plass.
Dette var jo også "fjernstyrt" - de som tok avgjørelsene satt langt unna - noe de omtrent alltid vil gjøre.
Crewmedlemmer er I høyeste grad selskapets kontaktpersoner også på bakken, det skjer hver eneste dag, men vi vet jo ikke om Crewet engang hadde adgang til det området hvor passasjerene befant seg, de hadde helt sikkert ikke gyldige adgangskort til området, noe som kan være nødvending for å komme seg igjennom sluser eller lignende. Til og begynne med var de igjen I flyet med oppgaver de er pålagt. Kanskje ble de transportert til Hotell for pålagt nedhviling mens man ennå jobbet med Plan A, det vet vi ikke.
Så ja en lærer mye av dette og ting vil bli endret og forbedret, men det kan ligge helt andre årsaker bak at dette ikke ble løst slik en forventer når en ikke har hele bildet.