View Single Post
Old 13-03-2016, 05:55   #53
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Norwegian - (Nye) IC ruter

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
"De skandinaviske rettighetene til å fly over Russland"?! Ta deg en bolle... Det er Russland sitt vedtak å unnlate Norwegian rettigheter til å fly over deres territorium. Grunnen til det er meg uvisst, men det er ikke fordi det enten er SAS eller Norwegian som får fly over, men fordi Russland har bestemt at Norwegian ikke får fly over. Ryktene som har nådd meg er fordi selskapsoppbyggingen er så komplisert at den rette eier av flyet ikke er lett å holde rede på selv for Kjos selv, og at Russland følgelig ikke vil la dem overfly i fall dem må diverte eller i verste fall havarerer. Men uansett grunn, det finnes ingen "skandinaviske rettigheter"
Alltid like sjarmerende med bomskudd

Norge forhandler ingen trafikkrettigheter på egen hånd. Alt, konsekvent er felles skandinaviske forhandlinger og avtaler. Dette er en fremgangsmåte som har vært benyttet helt siden SAS ble oppretttet og som hadde som formål å sikre SAS trafikkrettigheter og som metode gjelder fortsatt.
Alle billaterale avtaler med Russland ligger i en felles skandinavisk avtale med like deler for alle tre land. I teorien så kan også de ulike skandinaviske landene nekte hverandre å bruke trafikkrettighetene i de bilatterale avtalene for å beskytte hverandres markeder.
Avtalen med russland består av to hoveddeler som blir forhandlet frem med mange års mellomrom. Det ene er trafikkrettigheter til å fly til Russland, den andre er definert for tillatte overflyvninger pr. destinasjon i Asia. Trafikkprogrammet innenfor disse avtalene justeres i felleskap i forkant av de to årlige IATA slot periodene.

Quote:
To ganger i året møtes Russland og de skandinaviske landene for å diskutere luftfartsavtalen mellom våre to land. Møtene har normalt et særdeles lite dramatisk preg der begge land legger frem sine ønsker om ruteprogram, som endrer seg lite fra år til år. Slik har det vært siden Sovjettiden på 1950-tallet.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Tr...e-6704493.html

Quote:
Tradisjonelt har Norges luftfartsavtaler blitt forhandlet i samarbeid med Danmark og Sverige fordi SAS er et felles skandinavisk slyselskap som er 50 prosent statseid av Norge, Danmark og Sverige.
https://samferdsel.toi.no/nr-03/pa-v...2406-1459.html

Anbefaler denne for illustrere et eksempel om hvordan Norske myndigheter automatisk blie et ledd i spillet om trafikkrettigheter ved ruteutvidelse fra København.

Quote:
Etter at avtalen ble inngått, fikk Luftfartstilsynet en klage fra SAS, som hadde meldt inn ønske om å doble antall avganger mellom København og Moskva. De var imidlertid misfornøyd med rutetidene de var blitt tildelt på Sjeremetjevo-flyplassen.
http://e24.no/naeringsliv/luftfartsk...oflot/20124233

Last edited by Cockpitview; 13-03-2016 at 06:16.
Cockpitview is offline   Reply With Quote