View Single Post
Old 19-08-2015, 00:16   #146
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Hvilken IC rute vestover fra Norge tror du SAS annonserer i løpet av juni?

Skjønner ikke helt problemet. Det er ingen sin "oppgave" å velge flyrute i fra andre interesser enn de man selv ønsker å fremme, og heller ingen som har påstått dette.

Det er engang slik at OSL er Norges hovedflyplass og har desidert størst dekning, og IC-ruter fra OSL vil styrke luftfarten i Norge. På samme måte som det var en fin ting for næringslivet at det ble direkterute fra Stavanger til Houston.

Det må et bergensk mindreverdighetskompleks til for å tolke dette som at de som bor i Osloregionen mener at det er en nasjonalplikt å velge sine IC-ruter til OSL. Utrolig at man klarer å lage et problem ut av dette. Alle skjønner da at bergensere og trøndere velger den transferflyplassen som passer dem best, men det må være lov å påpeke at det er faktisk bra for mange i Norge om det blir flere IC-ruter fra Oslo, selv om akkurat Ivar Hansen hater OSL og Oslo som pesten.

Likeledes så mener jeg at SAS må få lov til å planlegge sine ruter ut i fra profitthensyn og langsiktige strategier. Vi vet at det ikke er helt slik, men kan ikke la oss sjokkere av at CPH enten blir vurdert som mer lønnsomt i ruteanalysen, eller at det i det store bildet blir sett på som bedre for SAS å rendyrke CPHs stilling. Selv om det er passasjergrunnlag fra Oslo, betyr ikke det automatisk at det er mer lønnsomt for SAS å spre IC-virksomheten dit også.

Jeg skjønner at de som har tunge interesser av at det blir flere IC-ruter til fordel for norsk næringsliv føler seg lurt av Roald og SAS, men la oss være ærlige. Sånn er bransjen; Å involvere og skape entusiasme i næringslivet kan være nødvendig for å vurdere det økonomiske grunnlaget for potensielle ruter, for ikke å snakke om pressmiddelet denne kommunikasjonen utgjør mot CPH. Ingen grunn til å være naive.

De eneste vi kan stille "krav" til er de som har som jobb å arbeide for IC-ruter til OSL; det er altså ikke Roald eller SAS.

Og ellers kan vi være enige om at delt, statlig eierskap i flyselskaper skaper mange uheldige interessekonflikter. Det beste er at selskapet blir driftet fullt og helt ut i fra profitthensyn.

Last edited by Landkrabbe; 19-08-2015 at 00:21.
Landkrabbe is offline