![]() |
Plassering av piloter på helikopter.
Heisann godtfolk.
Jeg er den første til å innrømme at når det kommer til helikopter er jeg "rimelig grønn". Sitter og funderer på hvorfor kapteinen er plassert på høyresete, altså motsatt fra en vanlig flyvemaskin? Har også lagt merke til at flere middelstore hjulvispere bare har en pilot? |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Noen lenker til svar:
http://answers.yahoo.com/question/in...5192511AAhHCpv http://www.airliners.net/aviation-fo...ad.main/13632/ Det har ikke så mye å si for stor moderne helikoptre, men for mindre er det bl a for å slippe å slippe stikken for å nå brytere på panelene, som sitter i midten mellom setene. Man kan slippe collective-stikken, som er på venstre side, for kortere stunder. |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Helikoptere har vel som regel døren bak på høyre side. Derfor sitter fartøysjefen slik at han kan se bak på døren, altså i høyre setet.
Correct if I'm wrong. Y |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Flere helikoptere har vel dør på begge sider, det vanleg er at man prøver alltid å ta ut passasjerer på den sida halerotor ikkje er. Slik er det offshore ihvertfall...
På S-92 er det kun ei dør som er på samme sida som halerotor, altså høgre side! |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Jeg ble fortalt dette av en pilot på Sea Kinge'en, den har dør og heis på høyre side. Har alltid tatt denne forklaringen som god fisk :)
S-61 og Chinook har også dør kun på høyre siden + bak på Chinooken.........eller har den kun bakdør?? Y |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
På S-61 er vel halerotor på venstre side?
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Det er fordi at flygere som flyr både fly og helikopter skal være klar over om de skal flare eller hovre før landing :)
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
Y |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Hei!
Jumper G5 forklarer det fint med eksemplet: http://answers.yahoo.com/question/in...5192511AAhHCpv så dette blir kanskje litt "smør på flesk" : Meg fortalt har det med «stikka» og «collective pitch» sin plassering samt betjening av brytere/instrumenter på midtkonsoll gulv og tak. Majoriteten av befolkningen er høyrehent - har det hatt noe å si for konstruksjonen ?) Som Jumper G5 nevner har det ikke så stor betydning på moderne helikoptre (har de da joystick ? autopilot ?) Beveger meg kanskje på tynn is, da dette er ting som jeg fikk høre/lærte da jeg var "liten gutt" med stor interesse for helikoptre: At det ganske enkelt er best å styre (ratte) med høyre arm på «stikka», og venstre arm «collective pitch» til gass og høyde. Tar man en titt inn i f.eks som kan flys av en pilot, (Eurocopter AS350 Ecureuil) er det meste av instrumenter å¨høyre side, kun de viktigste på venstre. («Stikka» og «collective pitch» + pedalene skal være fjernet (koblet ut) ved flyving av passasjerer i v.sete. = tur, sightseeing o.l. ......har bl.a. lest noen havarireporter der det står fremhevet) (se bilde.) Har ennå ikke sett noen plass at dører og rotor bak skulle ha noen betydning hvor piloten satt. Men har lurt på britiske piloter som har bil ratt på høyre side med girspaken til venstre arm, burde ikke de ha en "speilvendt cockpit" ? :) Håper det dukker opp en helikopterpilot her som kan gi et grundigere svar ;) PS! Legg merke til at når et helikopter lander, så er det "alltid" høyre hjul / skid som tar bakken først: http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/S8...G_2521-3x4.jpg http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/S8..._6387-16x9.jpg Cockpit for 1 pilot: http://lh6.ggpht.com/_ORELsxyrigc/TI...0ECUREUIL1.JPG |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
Kraften som tilføres rotoren vil jo forsøke å vri helikopteret i motsatt retning, altså i eksempelet med høyre roterende hovedrotor, så vil helikopteret rotere med nesa mot venstre, og halen mot høyre. For å motvirke dette må halerotoren dermed holde imot ved å skyve luft ifra venstre mot høyre. Dette igjen vil jo forsøke å skyve helikopteret sidelengs. Og for å motvirke dette (holde posisjonen sin over bakken) så må helikopteret legges litt over mot høyre. |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Cyclic er som regel veldig sensitiv og man setter den ikke på autopilot hele tiden samt små helikopter har ikke autopilot alltid.
Derfor er venstre armen den man bruker til å dra collectiv, eller gasse med når man har manuell gass. Collectiv er ganske stiv og kan stå i ro uten å ha amen på den og da er venstre hånd klar til å jobbe med andre brytere på panelene. Derfor ER det høyre sete som er det viktigste, alla Kapteinsetet. Hilsen X Helicopter Pilot PS! På bildene ovenfor er piloten alene i helikopteret og da må man jo anta at grunnen til at helikopteret er tyngre på den siden er gitt! |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
Har i xx antall år trudd at det var fordi piloten satt på høyre side og ville ha føling når han/hun fikk fast grunn under helikoptret, (har ikke sett på ordentlig, hvordan f.eks. Apache`n lander, da man er mere fokusert "live" gjennom kameralinsa, enn når man ser TV/film. ) |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
LN-TAL`s forklaring er imiddlertid helt korrekt, at høyre skid er lavest er et resultat av translating tendency (som er et basic aerodynamisk begrep innen helikopterflyging). :) |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
Enig. På bl.a. Bell 412, AS 365, Aerospatiale SA-315B Lama og AW139 sitter ihvertfall Kapteinen i høyre sete. (sett bakfra, som på bil) Skal være forsiktig med å nevne andre eksempler enn det jeg har sett og erfart :) Mvh Dag |
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Hvilke side lander S-92 først på da?
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Da er det vel en "uskreven" regel som følges mange plasser...
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Quote:
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Ok, såg bare forleden at en S-92 som "hoppa" tre ganger på venstre bakhjul da den landa hos oss. Men det kan vere pga at helidekket beveger seg samt vind...
|
Re: Plassering av piloter på helikopter.
Før diskusjonen går over til andre interessante temaer, enn trådstarter spurte om:
Kapteinen sitter på HØYRE sete (styrbord sete) på de fleste norske operative helikopter som blir brukt i offshore, last, ambulanse. (Etter flere svar fra helikopter piloter (kapteiner) i offshore og ambulanse.) |
All times are GMT +2. The time now is 14:44. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.