![]() |
SAS og codeshare med TG - CO - US?
Jeg har tenkt litt på dette med SAS som medlem av Star Alliance, og deres evt. samarbeide med disse langdistanseoperatørene som jo tilhører samme allianse.
Så vidt jeg har hørt, er det ingen codeshare hverken til BKK, EWR eller PHL. Hadde det ikke vært en fordel for både SK og deres partnere å innføre dette, med mulighet for gjennomgående reiser til den endelige destinasjonen. Er ikke noe av vitsen med å være med i en allianse at man samarbeider på denne måten. Kanskje dette også ville kunne generere mer trafikk? Hvordan stiller egentlig SAS seg til at "alle" de interkontinentale rutene fra OSL (unntatt til Pakistan) kommer fra selskaper i egen allianse - har de drevet lobbyvirksomhet for å unngå dette, eller er det ikke slik systemet fungerer? Så lange SAS ikke har materiell og kanskje heller ikke vilje til å opprette egne ruter, ville jeg tro at det hadde vært en fordel å samarbeide med sine partnere på slike ruter? Jeg ser jo at SAS kanskje mister noe trafikk via CPH og ARN på dette, men alliansen vinner vel noe trafikk som ellers ville gå via AMS, LON o.l.! Andre som har synspunkter og kommentarer rundt dette? VC-10 |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Det ville jo absolutt vært på sin plass, det ville nok ha blitt mer trafikk da.
Se f.eks. på TG's rute mellom OSL-BKK som har oppstart snart, hadde jo vært fint med codeshare her med SAS. Men de er vel redd for sin rute fra CPH.. |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Quote:
Og CO er ennå ikke med i Star. Men at SK burde inngå code-share med aktører utifra OSL er jeg enig i. Faktisk burde SAS kun fly IC fra CPH og ARN og overlate OSL til partnere med code-share |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Quote:
De fleste nettverksselskapene har avtaler med hverandre som gjør at både du og baggasjen blir sendt til endelig destinasjon (med unntak av tollbestemmelser etc.) Disse avtalene går og på kryss av alliansene. |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Quote:
Poenget var codeshareflighter med prissamarbeid og kanskje også samarbeide om markedsføring på forbindelse videre med SAS på denne siden, og tilsvarende fra de andre selskaper på sin side! F.eks: Vi tilbyr nå reise fra Bodø via Oslo til Bangkok med gode forbindelser videre til Asia og Oceania i samarbeide med vår partner Thai Airways! VC-10 |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
SAS har prissamarbeid med bl.a. CO og QF, man trenger ikke codeshare for å gjøre det. Det kan hende SAS velger å inngå et codeshare samarbeid med noen av disse seinere, f.eks CO når de blir Star medlem. Men jeg har inntrykk av at SAS sjeldent er aktiv i de siste årene på å få SK nummer på avgangene det er heller andre selskaper som ønsker det.
Det er et økonomisk spørsmål i de fleste tilfellene, stort sett om fordelingen av intektene. Og det er neppe interessant for SAS å tape penger for å hjelpe alliansen. |
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Og det kan jo tenkes CO ikke føler de vil dele inntektene fra sin mest lukrative 757-rute(eller hva de nå kaller den) med noen andre...
|
Re: SAS og codeshare med TG - CO - US?
Quote:
-A |
All times are GMT +2. The time now is 00:35. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.