Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Spørsmål sen ankomst intercont og videre connection med SAS (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=32516)

SQ321 07-06-2008 09:27

Spørsmål sen ankomst intercont og videre connection med SAS

God lørdag.

Hvis innkommende intercont til ARN og CPH med SAS er litt forsinket, hvor vanlig er det å holde igjen connecting flight til OSL opptil 20-30 min for å få med nordmennene? Er kanskje avhengig av hvor mange de er også? Finnes det noen "klype salt" regler her?

RIBRO 07-06-2008 09:35

Re: Spørsmål sen ankomst intercont og videre connection med SAS

Jeg vil tro at det ikke holdes igjen noen flighter, siden både ARN og CPH har maaaange avganger til OSL.
Som regel så flyes sen avgang intercont inn, siden schedulert flytid er lenger enn faktisk flytid.

SQ321 07-06-2008 09:38

Så bare på flighter mellom OSL-ARN nå og ser at mister man flighten som lander 1040 på OSL så er neste ankomst 1425 fra ARN. Ikke så imponerende...

Hickok 07-06-2008 09:48

Det er vel også et spørsmål om hvor mye forsinket du er. Jeg har vært med på at de ventet noen minutter over tiden for å få med pax, men er det kun du, så skal det mye til.

EB 07-06-2008 09:57

Men du blir i allefall tatt vare på...

Shadow 07-06-2008 10:54

Avhengig av hvor mange, er det lenge til neste avgang videre, hvor lenge er det mulighet for at SK venter ja. Som regel skjer dette på kvelden.
Når det gjelder hvor lenge er det sjelden at det går over 15 min. 10 min er som regel max
Dette er slik det skjer på OSL

LN-MOW 07-06-2008 15:11

Man maa ogsaa ta hensyn til pax med connections paa den andre maskinen ...

Gulboble 07-06-2008 17:56

Quote:

Originally Posted by LN-MOW (Post 276430)
Man maa ogsaa ta hensyn til pax med connections paa den andre maskinen ...

Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. Har opplevd mange ganger at SAS ikke venter på CPH hvis WF er forsinket fra TORP......................., men bevares det er jo "min tur", ikke deres.

LN-MOW 07-06-2008 18:03

Quote:

Originally Posted by Gulboble (Post 276468)
Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. .

Vel - som en som har sittet paa SAS' opskontor i Oslo og som har vaert delaktig i hundrevis av slike avgjoerelser, maa jeg nok si at bildet nok er litt mer nyansert enn som saa ...

sail4fun 07-06-2008 18:12

Quote:

Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. Har opplevd mange ganger at SAS ikke venter på CPH hvis WF er forsinket fra TORP......................., men bevares det er jo "min tur", ikke deres.

Hm, prøv siste fly CPH-OSL , der er det maaange ganger man venter for å få alle "hjem" til OSL på kvelden...

wf145 07-06-2008 22:26

Quote:

Quote:

Originally Posted by LN-MOW (Post 276469)
Vel - som en som har sittet paa SAS' opskontor i Oslo og som har vaert delaktig i hundrevis av slike avgjoerelser, maa jeg nok si at bildet nok er litt mer nyansert enn som saa ...

Mow, det er så enkelt at mange pax regelrett drit i andre, berre dei sjølve kjem seg fram. Det er ikkje mogleg å få enkelte til å forstå at til dømes 30 andre skal vidare med andre connections, og at dei misser den dersom flyet ventar på en pax....

TG923 07-06-2008 23:28

Min erfaring er at SAS venter de gangene det er nødvendig (mange pax og at det ikke får videre følgekonsekvenser).
Typen min kom med SK fra BKK en søndag morgen, landet 9 min. før OSL-avgangen - flyet til OSL ventet og fikk med noen-og-tredve pax, til og med med bagasje. Alternativet hadde vært flere timers ventetid for pax søndag morgen. (Stockholmflyet ventet ikke, der var det ny avgang 1 time senere). God løsning i mine øyne.

audunn 08-06-2008 02:39

Skal fly med SK til statene i høst, TRD-OSL-ARN-EWR. Kun 50 min connection i Oslo, og kun 40 min i Stockholm!! Ifølge SK skulle visst dette gå greit.. Noen som har lignende erfaring med så kort connection?

JoeW 08-06-2008 03:06

Ut går det sikkert fint, men kan jo bli interressant på returen hvor du må fortelle bag på OSL.

sk931 08-06-2008 08:53

Der findes ikke faste regler om at forsinke flyene for at vente på pax fra andre ruter.
Men f.ex til OSL og STO vil man typisk afvente, hvis der ikke findes plads resten af dagen.
Antallet af pax spiller også ind..Og som andre har været inde på, så er der også andre faktorer at tage hensyn til
I sådanne tilfælde, når de sker, parkeres STO og OSL fly tæt på ankommende fly fra f.ex
USA...Men man venter ikke på bagage, det er helt sikkert...
Hilsen
Ole

LN-AØR 08-06-2008 10:21

Jeg snakket i forgårs med airBaltic angående reisen min til NCE i sommer hvor jeg kun har 25 minutter connection time i RIX. Er bekymret i tilfelle forsinkelse fra OSL, men de sa at de venter så lenge det er mulig på andre passasjerer, men at de ikke kan garantere noe. Dersom jeg mister flyet blir jeg jo selvfølgelig ombooket.

sk931 08-06-2008 11:57

Quote:

Originally Posted by LN-AØR (Post 276546)
Jeg snakket i forgårs med airBaltic angående reisen min til NCE i sommer hvor jeg kun har 25 minutter connection time i RIX. Er bekymret i tilfelle forsinkelse fra OSL, men de sa at de venter så lenge det er mulig på andre passasjerer, men at de ikke kan garantere noe. Dersom jeg mister flyet blir jeg jo selvfølgelig ombooket.

Du må jo ikke undercutte minimum connection time i RIX og så stadig have
en forventning om at komme med
i RIX er MCT netop 25 minutter, men er flyet fra OSL 20 minutter forsinket,tror jeg ikke de venter på dig....
Sent til RIX kan betyde at du ikke når til NCE den dag

Hilsen
Ole

Gulboble 08-06-2008 12:56

Quote:

Originally Posted by wf145 (Post 276498)
Mow, det er så enkelt at mange pax regelrett drit i andre, berre dei sjølve kjem seg fram. Det er ikkje mogleg å få enkelte til å forstå at til dømes 30 andre skal vidare med andre connections, og at dei misser den dersom flyet ventar på en pax....

Det som dere i bransjen kaller "pax" er faktisk kundene (les de som betaler slik at ansatte får lønn). Som kunde "driter" ikke jeg i andre, men forlanger at flyselakapene leverer det jeg har betalt for. Det er en reise fra A til B (evt via C og D) til rett sted og rett tid. Kjøper jeg en reise TRF-HNL hos FARMER med "STAR" (WF, SK, UA) så forventer jeg å komme frem på tid, ikke dagen efter.
Så er jeg enig i at SAS sikkert mange ganger "hjelper folk". Det skulle bare mangle, "Det er jo min tur"..................., men jeg har altså ofte opplevd det motsatte (og dette gjelder "alle" selskaper). Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.

JoeW 08-06-2008 14:16

Quote:

Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.
Den løsningen som er minst skade for flyselskapet, er jo den løsningen som er best for kunden.

LN-MOW 08-06-2008 15:29

Gullboble, pax er et ord, alle vet hva det dreier seg om. Det tas ikke hastverksavgjoerlser om slikt. Det er riktig som Ole sier at det ikke er faste regler om dette, men det er faktisk i kundens interesse. Det som er det overordnede maalet (naar det dukker opp problemer) er aa skape minst mulig forsinkelse for flest mulig kunder. Man strekker seg langt naar man kan, men hvis det sitter 30 stykker som kan miste sine forbindelser i en maskin, venter man ikke paa en eller to innkommende. Det beroerer langt flere kunder og jeg tror selv du har forstaaelse for det.

Det foregaar langt mer bak kulissene enn du aner. Ikke fordoem et system du ikke kjenner.

All times are GMT +2. The time now is 18:40.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.