![]() |
Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-154270
Oslo, 12. februar 2013) Avinor har inngått en avtale om innleie av flygeledere fra det svenske selskapet LFV Aviation Consulting til Oslo kontrollsentral, Røyken. Disse skal være klare til innsats før sommeren 2013. Tiltaket er et av flere som styrker flygelederbemanningen på Østlandet. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.
Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Var det ikke nettopp denne løsningen som Avinor sa var umulig tidligere? ;)
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Det är väl LFV som även är verksamma i Mellanöstern. Abu Dhabi om jag inte har fel?
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.
Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først. Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES). Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Quote:
Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
http://www.oig.dot.gov/sites/dot/fil...%5E11-5-12.pdf
Ser ut til at en årsak til at det er billigere er lavere lønn og staffing levels. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Quote:
Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut): "Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities." Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag? |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Jeg baserte min post på denne notisen http://www.flyingmag.com/news/dot-re...re-better-faas Quote:
Linken som en eller annen kommer med, vet jeg ikke engang om omhandler samme tema. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Topplønn for en flygeleder med 25-års ansennitet er i dag ca 1 048 000 med alle tillegg inkludert. De som har tjent mer enn det, har jobbet tilsvarende mengder overtid. Vi jobber ca 1670 timer i året med 35,5 timer i uken. Til sammenligning, en flygeleder som jobber ved Maastricht UAC tjener ca 75 000 i måneden netto, og har en arbeidsuke på ca 30 timer, totalt 169 vakter i året +/-. Tror du virkelig at en som jobber der er interessert i å gå ned i lønn, flytte til Norge og måtte jobbe 50-60 vakter mer i ordinær arbeidstids? Norge er ikke et attraktivt land for utenlandske flygeledere å jobbe i, ikke bare på grunn av lønn, men også på grunn av arbeidstidsordningene her. Vi har både svensker og dansker her, av ulike årsaker, men selv de har bedre arbeidstid enn det vi har, mye grunnet nok personell. Men det er jo også derfor Avinor leier inn folk, fordi de trenger flere hoder. Og når det gjelder språkkravet, så har dette også vært nevnt andre steder; Norge er ikke unikt på noen som helst måte når det gjelder krav om språk. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Ikke helt usannsynlig at dette er samme undersøkelse du refererer til... |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Quote:
Jeg får nesten litt lyst til å skrive "... er det rart at ikke mange fra luftfartsbransjen frekventerer dette forumet..." ;) |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
2 mill. i året som flygeleder betinger nok en del overtid, ja. Her er forresten hva Avinor selv skriver:
Quote:
Og slik jeg leser det: "som begynner på" = "dette er hva en nyutdannet kan forvente". ... så blir det spennende å se om jeg kan passere nåløyet til flygelederutdanningen i vår, og bli en del av løsningen på problemet "for få flygeledere"... ;) |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Jeg forstår også at ikke alle tjener 2MNOK, men at mange tjener rett i underkant av 1MNOK må man vel kunne påstå. Men det ble jo da hevdet at dette lønnsnivået, sammen med spårkravet gjorde det umulig å få utlendinger til Norge, samt at lønna var for dårlig. * Noe jeg misset her ? Hva dette har med andre diskusjoner å gjøre forstår jeg ikke, men takk for tilbakemeldinger. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Nei Sail4fun. Mange tjener ikke like i underkant! Her snakker vi en håndfull mennesker, som har jobbet ekstremt mye ekstra.
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Rask hoderegning, om man ligger omtrent midt på tabellen og har 200 timer overtid så får man ei grei lønn, ikke noe å skamme seg over ?
En håndfull ? , 10 ? |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
analogt med at DU kan hente inn thaier,ansette de i norge på norske vilkår, ingen protest på det
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Som jeg skrev i innlegg #824444, så er topplønnen på ca 1 048 000kr med 25 års ansennitet. Dersom du jobber overtid i store mengder, så er det fullt mulig å komme seg over 1,5 mill forutsatt at du jobber på en av de større enhetene (Oslo ATCC, Gardermoen TWR, Stavanger ACC og Bodø ACC). På mindre enheter er det lavere lønn og bedre personellsituasjon, noe som betyr at de aller, aller fleste tjener i området 6-850 000kr i året. Det er absolutt en god lønn, men ikke i nærheten av det enkelte gjerne vil ha det til. Når det gjelder innleie av utenlandske flygeledere, så er det både positivt og negativt. Det positive er at Avinor (dog under sterkt press) gjør noe aktivt for å forbedre personellsituasjonen i Røyken, noe som ikke har vært gjort ordentlig på mange år. Dessuten er det positivt med impulser utenifra, man kan jo bare bli enda bedre på den jobben man gjør. Men det negative her er at Avinor nok betaler relativt dyrt for en begrenset utnyttelse av de dette gjelder. 4 mann med utsjekk på en sektor betyr færre timer for de øvrige flygelederne å holde seg current på. De 4 innleide kan heller ikke jobbe nattevakter eller deler av helgen, og der ser man allerede en utfordring i forhold til fleksibiliteten som reduseres. Uansett vil man ikke vite effektene av dette før man har vaktlistene for sommeren klare, noe som ikke skjer før i begynnelsen av mai. Da kan man kanskje se hvor mye penger som brukes med begrenset effekt utover det PR-messige. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
850' er for meg greit i underkant av 1M'' så da avslutter jeg her tror jeg
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Til info kan det nevnes at Avinor nå mener det trengs 28 flygeledere til på Oslo Kontrollsentral alene. Planen er å ha oppbemannet innen 2017. I sommer var det underskudd på 14 i hele landet iflg. uttalelser fra Avinor, det reelle tallet er naturligvis mye mye høyere. De ansatte (flygelederne) ble uthengt og stigmatisert både av media og egen arbeidsgiver selvom sykefraværet var svært lavt og det ble gått overtid. Ikke rart om man går lei?
Hadde ikke flygelederyrket hatt en så god lønn i Norge ville mange reist utenlands eller funnet seg noe annet å drive med.. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
|
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Jeg tipper den jevne nordmann er revnende likegyldig til om flygelederen tjener en halv eller to og en halv mill, så lenge ikke ferien blir ødelagt på grunn av ferieavvikling, sykdom eller lav bemanning. Innleie av utlendinger bør i teorien redusere konsekvensene av ferie ol, og derfor bør dette være noe som er positivt for alle. |
Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral
Quote:
Jeg er enig med det siste punktet ditt, spesielt med teorien rundt det. Men jeg er ikke sikker på at praksis vil resultere i det samme umiddelbart hvertfall. Nå skal det også sies at Avinor har tatt en del grep rundt ressursstyring og ledelsens kontroll på enkelte deler av tjenesten, noe jeg tror vil ha større effekt på sommeren i positiv retning mer enn innleie. Avinor har også en del å lære på langsiktig ressursplanlegging, noe som forhåpentligvis kan gi en bedre ressurstilførsel og robusthet ved større forandringer i trafikkmengde o.l. Jeg tenker først og fremst på åpningen av T2 på Gardermoen i 2017, men også med tanke på oppgradering/utskifting av ATM-systemer, eventuell konsolidering av underveistjenesten og APP-tjenester og posisjonering i forhold til ekstern konkurranse eller faktisk til og med inntreden i andre markeder enn hjemme. Det er slik at Avinor har et potensiale til å kunne være en suksessrik bedrift med godt arbeidsmiljø og motiverte medarbeidere dersom både ledelse og de ansattes representanter lærer å håndtere en del ting på en annen måte enn i dag. Men først skal vi overleve sommeren 2013...;) |
All times are GMT +2. The time now is 11:49. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.