Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114577)

sail4fun 12-02-2013 07:48

Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-154270

Oslo, 12. februar 2013) Avinor har inngått en avtale om innleie av flygeledere fra det svenske selskapet LFV Aviation Consulting til Oslo kontrollsentral, Røyken. Disse skal være klare til innsats før sommeren 2013. Tiltaket er et av flere som styrker flygelederbemanningen på Østlandet.

TFC1 12-02-2013 08:03

Re: Leier inn utenlandske flygeledere til Oslo kontrollsentral

De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.

Ståle 12-02-2013 08:10

Var det ikke nettopp denne løsningen som Avinor sa var umulig tidligere? ;)

TOS 12-02-2013 09:16

Quote:

Originally Posted by TFC1 (Post 823885)
De innleide, utenlandske flygelederne skal jobbe kun på en sektor. Det gir vel en utnyttelsesgrad på rundt 35% per skift kontra hva man får ut av en flygeleder med rating på alle sektorene. Den er på ca 70-75% per skift.

Det er ingen tvil om at dette er påtvunget Avinor av politiske årsaker, men det er positivt med tilførsel av folk, uansett hvor lite de totalt sett bidrar med.

Hva er årsaken til den lave utnyttelsesgraden? Ofte (i annen type arbeid) vil man vel kunne utnytte folk mer med spesialisering, men jeg antar at det er andre forhold som spiller inn her.

jikswoboB 12-02-2013 09:53

Det är väl LFV som även är verksamma i Mellanöstern. Abu Dhabi om jag inte har fel?

Pluto 12-02-2013 10:01

TOS, bakgrunnen er at de kun skal sjekkes ut på en av åtte sektorer før sommeren, noe mer er det ikke tid til. De kan derfor ikke jobbe flere sektorer samtidig som man gjerne gjør ved trafikksvake perioder. Et annet problem kan bli å holde de eksisterende flygelederne "current" på sektor 8 når denne gjerne drives av innleide. Men et lite tilskudd blir der jo og det tror jeg er bra, selvom der blir fryktelig dyrt.. ingen vil oppleve en sommer som den ifjor igjen, det var en belastning for alle..

Dag Viking 13-02-2013 19:03

I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Pluto 13-02-2013 19:32

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824295)
I USA har de god erfaring med outsourcing av tårn. Undersøkelser viser at de gjør jobben billigere og sikrere enn tårn drevet av FAA.

Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.

Dag Viking 13-02-2013 21:05

Quote:

Originally Posted by Pluto (Post 824299)
Har ingenting med tråden å gjøre.. all underveistrafikk styres av FAA i USA (såvidt jeg vet). Skal forøvrig ikke lenger enn til Sverige for å finne kontrollerte tårn drevet av alternative leverandører.

Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.

lerik 13-02-2013 21:53

Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.

Pluto 13-02-2013 21:56

Det artige er at du tar opp USA, der er det ikke snakk om å privatisere underveis-ATC. I Europa er det derimot planer, tror mange norske flygeledere kunne tenke seg en annen arbeidsgiver.

Det er dessuten rimelig mer koplekst å drive ACC enn tårn-tjeneste. Et tårn kan være ganske liten operasjon med få ansatte.. Derfor vil også mindre tårnenheter uten TMA blir konkurranseutsatt først.

Det du skriver blir helt meningsløst da det allerede er snakk om konkurranseutsettelser og prosesser i gang gjennom EU(SES).
Jeg lurer på hvilke type tårn som er outsourcet og hvordan de har målt den økte sikkerheten i USA.

Pluto 13-02-2013 21:57

Quote:

Originally Posted by lerik (Post 824340)
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken. Foreløpig kun i liten skala, men nå må de virkelig levere.. hvis ikke vil det bli et folkekrav at jobbene konkurranseutsettes. Hvertfall er det slik dette oppleves for mange.

Du har fått med deg mye ja, overskrifter lenge leve!

Wig-wag 13-02-2013 22:02

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824327)
Poenget var at det finnes andre, og trolig også bedre, løsninger enn det vi har sett i Norge de siste årene. Tårn/underveis/potato/poteto.
Men det vil vel ikke vedkommende yrkesgruppe høre snakk om.

Nå har vel dette vært diskutert side opp og side ned i andre tråder her, men det har du kanskje ikke fått med deg? Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR? Og der må det snakkes norsk, det er nå fastslått av alle ansvarlige instanser. Andre lufthavneiere kan velge hvem de vil til å drive TWR, også i Norge.

Quote:

Originally Posted by lerik (Post 824340)
Erfaringene fra sist sommer viser jo tydelig at kun norske i denne jobben kan gi katastrofe. Her ble de ansatte for grådige, og nå kommer smekken.

Du tar nok feil hvis norske flygeledere oppfatter dette som en "smekk". Jeg tror faktisk de er glad til for å gå en sommer i møte der man kanskje kan få fri i fritiden, og ikke må gå på overtid.

Det jobber allerede mange svensker, dansker og islendinger i Norge, det er ikke noe nytt i det hele tatt.

sail4fun 13-02-2013 22:31

hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....

Discus 13-02-2013 22:36

Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 824364)
hm.. sommeren 2012 ,<> avinor betaler for dårlig (host 2.000.000,-)... og ingen utlendinger vil jobbe her... dessuten er kravet A i norsk....

Nå kan man jo ikke sammenligne fastlønn hos Avinor ifht. innleie av personell. Avinor har vel ikke gått ut med hva de innleide tjener eller hvor mye de koster pr. time? Og det har jo lenge vært nevnt at det allerede er andre nordisk-språklige som jobber i Røyken.

Dag Viking 13-02-2013 22:45

Quote:

Originally Posted by Wig-wag (Post 824347)
Det er Avinor som eier lufthavnene og det er jo ikke særlig sannsynlig at de skulle velge andre enn Avinor til å drive TWR?

Og hvem eier Avinor? Det er vel mulig at eieren vil ha et ord med i laget for å prøve å få opp kvaliteten på produktet som Avinor leverer?

Everest 13-02-2013 22:50

Quote:

Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)

Dag Viking 13-02-2013 22:58

Quote:

Originally Posted by Everest (Post 824378)
Har du en kilde her? Jeg prøver ikke å være sær, men jeg interesserer meg generelt for outsourcing, og hadde satt pris på en henvisning =)

Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig

TOS 13-02-2013 23:05

http://www.oig.dot.gov/sites/dot/fil...%5E11-5-12.pdf

Ser ut til at en årsak til at det er billigere er lavere lønn og staffing levels.

STARSHIP 2 14-02-2013 00:39

Quote:

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824386)
Sto i papirutgaven av Flying. Tror det var siste utgave, som jeg leste tidligere i dag. Undersøkelsen var gjort av FAA selv, hvis jeg husker riktig

Takk TOS for linken.

Dag Viking kommer med "halve historien", sitat fra rapporten (jeg har hevet ut):
"Since its inception 30 years ago, the Program has been successful in providing low-cost air traffic control services at airports that otherwise would not have received these services, increasing the level of safety at these airports for pilots and the surrounding local communities."

Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?

Dag Viking 14-02-2013 05:40

Quote:

Originally Posted by STARSHIP 2 (Post 824414)

Så sikkerheten er økt i forhold til å ikke ha flygelederservice, ikke i forhold til om FAA drev dem som kontrollerte... En vesentlig forskjell som du kanskje skulle hatt med Dag?

Burde jeg?
Jeg baserte min post på denne notisen

http://www.flyingmag.com/news/dot-re...re-better-faas

Quote:

In its fourth review of the 30-year-old Federal Contract Tower (FCT) program, the Department of Transportation’s Office of the Inspector General found the outsourced towers both less expensive and safer than those staffed by FAA controllers.
Der er ikke teksten du uthevet nevnt i det hele tatt.

Linken som en eller annen kommer med, vet jeg ikke engang om omhandler samme tema.

TFC1 14-02-2013 06:58

Quote:

Kanskje du skal sette deg mer inn i lønnssystemet for flygelederne i Avinor før du begynner å slenge rundt med latterlige påstander som dette.

Topplønn for en flygeleder med 25-års ansennitet er i dag ca 1 048 000 med alle tillegg inkludert. De som har tjent mer enn det, har jobbet tilsvarende mengder overtid. Vi jobber ca 1670 timer i året med 35,5 timer i uken. Til sammenligning, en flygeleder som jobber ved Maastricht UAC tjener ca 75 000 i måneden netto, og har en arbeidsuke på ca 30 timer, totalt 169 vakter i året +/-. Tror du virkelig at en som jobber der er interessert i å gå ned i lønn, flytte til Norge og måtte jobbe 50-60 vakter mer i ordinær arbeidstids?

Norge er ikke et attraktivt land for utenlandske flygeledere å jobbe i, ikke bare på grunn av lønn, men også på grunn av arbeidstidsordningene her. Vi har både svensker og dansker her, av ulike årsaker, men selv de har bedre arbeidstid enn det vi har, mye grunnet nok personell. Men det er jo også derfor Avinor leier inn folk, fordi de trenger flere hoder.

Og når det gjelder språkkravet, så har dette også vært nevnt andre steder; Norge er ikke unikt på noen som helst måte når det gjelder krav om språk.

TOS 14-02-2013 08:20

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 824440)
Linken som en eller annen kommer med, vet jeg ikke engang om omhandler samme tema.

Lenken som en eller annen har lagt ut har som tittel: "CONTRACT TOWERS CONTINUE TO PROVIDE COST-EFFECTIVE AND SAFE AIR TRAFFIC SERVICES, BUT IMPROVED OVERSIGHT OF THE PROGRAM IS NEEDED." (beklager store bokstaver, men jeg klippet dette rett fra overskriften) Federal Aviation Administration Report Number: AV-2013-009. Date Issued: November 5, 2012

Ikke helt usannsynlig at dette er samme undersøkelse du refererer til...

TOS 14-02-2013 08:28

Quote:

Quote:

Originally Posted by TFC1 (Post 824444)
Kanskje du skal sette deg mer inn i lønnssystemet for flygelederne i Avinor før du begynner å slenge rundt med latterlige påstander som dette.

Uten at jeg skal begi meg for langt OT, så føler jeg at dette er på sin plass: I motsetning til en del andre i luftfartssektoren så er det visstnok slik her at man gjerne kan både hakke på flygeledere hva angår lønn og arbeidsvilkår, gjerne overdrive lønnen, samt å komme med nokså bastante konklusjoner om bakgrunnen for "problemene". Dette kommer gjerne fra samme personer som er svært påpasselige med å poengtere "feil" når det gjelder lønn og arbeidsvilkår for f.eks. CA'er og piloter, samt å vise til at det ikke er alt vi outsidere har fått med oss... De denne kommentaren angår har muligens selvinnsikt nok til å se dette.

Jeg får nesten litt lyst til å skrive "... er det rart at ikke mange fra luftfartsbransjen frekventerer dette forumet..." ;)

Wig-wag 14-02-2013 09:35

Quote:

Originally Posted by TOS (Post 824471)
...... De denne kommentaren angår har muligens selvinnsikt nok til å se dette.

Håper du har rett, dessverre tviler jeg på det.

Gunnar 14-02-2013 09:49

2 mill. i året som flygeleder betinger nok en del overtid, ja. Her er forresten hva Avinor selv skriver:
Quote:

Jevnt over har en flygeleder god inntekt, som begynner på ca. kr 560 000 pr. år, inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid, osv.
http://www.avinor.no/avinor/karriere...tent=frontpage

Og slik jeg leser det: "som begynner på" = "dette er hva en nyutdannet kan forvente".

... så blir det spennende å se om jeg kan passere nåløyet til flygelederutdanningen i vår, og bli en del av løsningen på problemet "for få flygeledere"... ;)

sail4fun 14-02-2013 17:08

Quote:

Selvsagt skrev jeg dette i litt helikopter view etter hva man fikk høre i fjor sommer.

Jeg forstår også at ikke alle tjener 2MNOK, men at mange tjener rett i underkant
av 1MNOK må man vel kunne påstå.

Men det ble jo da hevdet at dette lønnsnivået, sammen med spårkravet gjorde det umulig å få utlendinger til Norge, samt at lønna var for dårlig.
* Noe jeg misset her ?

Hva dette har med andre diskusjoner å gjøre forstår jeg ikke, men takk for tilbakemeldinger.

catocontrol 14-02-2013 19:54

Nei Sail4fun. Mange tjener ikke like i underkant! Her snakker vi en håndfull mennesker, som har jobbet ekstremt mye ekstra.

sail4fun 14-02-2013 20:03

Rask hoderegning, om man ligger omtrent midt på tabellen og har 200 timer overtid så får man ei grei lønn, ikke noe å skamme seg over ?
En håndfull ? , 10 ?

TOS 14-02-2013 20:07

Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 824653)
Hva dette har med andre diskusjoner å gjøre forstår jeg ikke, men takk for tilbakemeldinger.

Helikopter view helt OK vis a vis flygeledere, men ikke så OK vis a vis piloter og CA'er? Det er hva dette har med andre diskusjoner å gjøre. Men for all del bare fortsett med det - jeg bare påpeker et par likheter og forskjeller som de fleste andre nok ser.

sail4fun 14-02-2013 20:10

analogt med at DU kan hente inn thaier,ansette de i norge på norske vilkår, ingen protest på det

TFC1 15-02-2013 00:34

Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 824653)
Selvsagt skrev jeg dette i litt helikopter view etter hva man fikk høre i fjor sommer.

Jeg forstår også at ikke alle tjener 2MNOK, men at mange tjener rett i underkant
av 1MNOK må man vel kunne påstå.

Men det ble jo da hevdet at dette lønnsnivået, sammen med spårkravet gjorde det umulig å få utlendinger til Norge, samt at lønna var for dårlig.
* Noe jeg misset her ?

Du har tydeligvis gått på propagandalimpinnen som de fleste andre misunnelige nordmenn ofte gjør. Det at en enkelt flygeleder tjente over 1,8 mill i 2011 betyr ikke at alle tjener så bra. Men det er slik det fremstilles i media. Flygeledere generelt skal henges ut som overbetalte og underarbeidede sytepaver som kun er ute etter å lage trøbbel, rett og slett fordi det er det bildet som alltid har vært skapt og vist frem. Derfor kan det være greit å lese slike saker med bullshitfilteret satt på aktivt.

Som jeg skrev i innlegg #824444, så er topplønnen på ca 1 048 000kr med 25 års ansennitet. Dersom du jobber overtid i store mengder, så er det fullt mulig å komme seg over 1,5 mill forutsatt at du jobber på en av de større enhetene (Oslo ATCC, Gardermoen TWR, Stavanger ACC og Bodø ACC). På mindre enheter er det lavere lønn og bedre personellsituasjon, noe som betyr at de aller, aller fleste tjener i området 6-850 000kr i året. Det er absolutt en god lønn, men ikke i nærheten av det enkelte gjerne vil ha det til.

Når det gjelder innleie av utenlandske flygeledere, så er det både positivt og negativt. Det positive er at Avinor (dog under sterkt press) gjør noe aktivt for å forbedre personellsituasjonen i Røyken, noe som ikke har vært gjort ordentlig på mange år. Dessuten er det positivt med impulser utenifra, man kan jo bare bli enda bedre på den jobben man gjør. Men det negative her er at Avinor nok betaler relativt dyrt for en begrenset utnyttelse av de dette gjelder. 4 mann med utsjekk på en sektor betyr færre timer for de øvrige flygelederne å holde seg current på. De 4 innleide kan heller ikke jobbe nattevakter eller deler av helgen, og der ser man allerede en utfordring i forhold til fleksibiliteten som reduseres. Uansett vil man ikke vite effektene av dette før man har vaktlistene for sommeren klare, noe som ikke skjer før i begynnelsen av mai. Da kan man kanskje se hvor mye penger som brukes med begrenset effekt utover det PR-messige.

sail4fun 15-02-2013 07:17

850' er for meg greit i underkant av 1M'' så da avslutter jeg her tror jeg

rymle 15-02-2013 12:36

Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 824841)
850' er for meg greit i underkant av 1M'' så da avslutter jeg her tror jeg

Og takk for det! Du syntes jo tydeligvis heller ikke det var stor forskjell på 1M og 2M, så ikke så allverdens rart om du klager din nød hver gang det nevnes flygelederlønn her på forumet…

Pluto 15-02-2013 14:19

Til info kan det nevnes at Avinor nå mener det trengs 28 flygeledere til på Oslo Kontrollsentral alene. Planen er å ha oppbemannet innen 2017. I sommer var det underskudd på 14 i hele landet iflg. uttalelser fra Avinor, det reelle tallet er naturligvis mye mye høyere. De ansatte (flygelederne) ble uthengt og stigmatisert både av media og egen arbeidsgiver selvom sykefraværet var svært lavt og det ble gått overtid. Ikke rart om man går lei?

Hadde ikke flygelederyrket hatt en så god lønn i Norge ville mange reist utenlands eller funnet seg noe annet å drive med..

TFC1 15-02-2013 21:45

Quote:

Originally Posted by Pluto (Post 824917)

Hadde ikke flygelederyrket hatt en så god lønn i Norge ville mange reist utenlands eller funnet seg noe annet å drive med..

Det er god lønn etter norsk standard, men ikke mye å skryte av i internasjonal sammenheng. Men hva kan forvente i et land fullt av misunnelse med en gang man nærmer seg syvsifret lønn.....

Dag Viking 15-02-2013 22:00

Quote:

Originally Posted by TFC1 (Post 825058)
Det er god lønn etter norsk standard, men ikke mye å skryte av i internasjonal sammenheng. Men hva kan forvente i et land fullt av misunnelse med en gang man nærmer seg syvsifret lønn.....

Hvorfor handler denne tråden om flygelederlønn?
Jeg tipper den jevne nordmann er revnende likegyldig til om flygelederen tjener en halv eller to og en halv mill, så lenge ikke ferien blir ødelagt på grunn av ferieavvikling, sykdom eller lav bemanning.
Innleie av utlendinger bør i teorien redusere konsekvensene av ferie ol, og derfor bør dette være noe som er positivt for alle.

TFC1 15-02-2013 22:20

Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 825062)
Hvorfor handler denne tråden om flygelederlønn?
Jeg tipper den jevne nordmann er revnende likegyldig til om flygelederen tjener en halv eller to og en halv mill, så lenge ikke ferien blir ødelagt på grunn av ferieavvikling, sykdom eller lav bemanning.
Innleie av utlendinger bør i teorien redusere konsekvensene av ferie ol, og derfor bør dette være noe som er positivt for alle.

Vel, tråden startet med innleie, så dro noen inn det sedvanlige gnålet om flygelederlønninger.

Jeg er enig med det siste punktet ditt, spesielt med teorien rundt det. Men jeg er ikke sikker på at praksis vil resultere i det samme umiddelbart hvertfall. Nå skal det også sies at Avinor har tatt en del grep rundt ressursstyring og ledelsens kontroll på enkelte deler av tjenesten, noe jeg tror vil ha større effekt på sommeren i positiv retning mer enn innleie.

Avinor har også en del å lære på langsiktig ressursplanlegging, noe som forhåpentligvis kan gi en bedre ressurstilførsel og robusthet ved større forandringer i trafikkmengde o.l. Jeg tenker først og fremst på åpningen av T2 på Gardermoen i 2017, men også med tanke på oppgradering/utskifting av ATM-systemer, eventuell konsolidering av underveistjenesten og APP-tjenester og posisjonering i forhold til ekstern konkurranse eller faktisk til og med inntreden i andre markeder enn hjemme. Det er slik at Avinor har et potensiale til å kunne være en suksessrik bedrift med godt arbeidsmiljø og motiverte medarbeidere dersom både ledelse og de ansattes representanter lærer å håndtere en del ting på en annen måte enn i dag.

Men først skal vi overleve sommeren 2013...;)

All times are GMT +2. The time now is 11:49.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.