Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2006, 11:35   #1
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default DY legger Kr.sand, Molde og Ålesund på is

I dagens papirutgave av Dagbladet (eller var det VG)? står det at DY legger ruter til/fra Kristiansand, Molde og Ålesund på is inntil videre. Kjos uttalte dette i samme slengen som han sier at videre ekspansjon i Norge avhenger av hva som skjer i forhold til gjeninnføring av bonuspoeng på SAS Braathens innenriksruter fra 1.mai 2007 da forbudet oppheves, evt forlenges.

Noe nytt i dette egentlig, eller er det bare oppgraving av gammelt nytt?

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 11:41   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: DY legger Kr.sand, Molde og Ålesund på is

Politikk...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 12:19   #3
intransfer
ScanFlyer Blue

Arg, skal de gjeninnføre bonuspoeng!? Hadde heller håpet på at det ble forbud mot denne formen for korrupsjon over hele linja. Lurer på om jeg kunne gitt noe til mine kunder i offentlig sektor for å handle oss meg?
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 12:56   #4
LN-RKF
Banned

DY er vel etterhvert så store at de kunne ha eget bonusprogram? "Kjoscard" eller noe i den duren...

Er det forresten noen andre land som har tilsvarende forbud?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 13:02   #5
LN-BIZ
ScanFlyer Blue

Merkelig dette her.. Norwegian går jo så det suser utenriks! Der er det jo bonuspoeng...:huh:
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 13:04   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

De satser jo faktisk mer på ruter hvor de konkurrerer med selsakaper som tilbyr bonuspoeng...så bonuspoeng kan ikke lenger være noen trusssel mot Norwegian... Få det tilbake på innenriks også...
Old 20-09-2006, 14:03   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by EB

De satser jo faktisk mer på ruter hvor de konkurrerer med selsakaper som tilbyr bonuspoeng...så bonuspoeng kan ikke lenger være noen trusssel mot Norwegian... Få det tilbake på innenriks også...
Helt enig. Kan ikke se noen grunn til at det skal være ulovlig med bonuspoeng innenriks lenger. Det norske markedet er ikke lenger i noen særstilling og så vidt jeg vet har ingen andre land et så totalt forbud som i Norge. DY er jo som det er blitt sagt ikke lenger noen liten aktør og satser jo for tiden voldsomt først og fremst utenlands.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 14:09   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Bonusprogrammene håper jeg er død og begravet på innenriks. Forstår ikke hvorfor arbeidsgivere på den måten skal betale fritidsreisene til de ansatte. Meningsløst.

Og også skuffende hvis Norwegian legger Vigra på is, det behøves konkurranse på denne strekningen, vanskelig å finne billetter under kr 2.000 t/r for f.eks. ukependlere.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 14:39   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Nowegian fortsetter med sabelraslingen. Nå er det flyrutene til Nord-Norge som henger i en tynn tråd.

NRK Nordland: www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/Norwegian
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 15:06   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Men hvorfor er det fullt mulig å konkurrere på ruter ut av landet som vel er den største delen av Norwegian sin operasjon????
Old 20-09-2006, 15:15   #11
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Det er flere mulige forklaringer på at Norwegian ikke ønsker bonuskortene tilbake. De minst sansynlige er kanskje at belegget er dårligere og fortjenesten lavere innenlands enn på utenlandsrutene.

En mer sannsynlig forklaring (mener jeg) er at hele bonuskortsystemet blir sterkt svekket når det ikke er opptjening innenlands. Jeg tror at veldig mange reiser hovedsaklig innenlands med fly og har bare sporadiske reiser ut av landet. Dermed er det ikke like interessant å tjene opp poeng som det var for noen år siden.

Selv har jeg et reisemønster som beskrevet ovenfor og det er ikke lenger så viktig for meg å reise med SAS på utenlandsdestinasjoner når jeg eventuelt bare tjener noen få tusen poeng hvert år.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2006, 15:29   #12
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by intransfer
Lurer på om jeg kunne gitt noe til mine kunder i offentlig sektor for å handle oss meg?
Høy kvalitet og ypperlig service pleier å hjelpe i offentlig sektor også.

Men ellers så farer Kjos med enda mer vås enn noensinne. Nå drar det seg M'o'L light til medium - det er fremdeles ikke noe kompliment fra min side. Dessverre fungerer media som mikrofonstativ for Kjos...

Norwegian står da fritt til å innføre bonusprogram de også. Og det er jo et poeng at det er på utenriksrutene (hvor det faktisk er fri konkurranse i motsetning til innenriks) at Norwegian gjør det virkelig skarpt om dagen.
Old 20-09-2006, 16:35   #13
Fly me to the moon
Newcomer

Alle trussler med å legge ned ruter er et utspill for å legge press på myndighetene, slik at ikke bonusordningen kommer tilbake. Norwegian legger ikke ned lønnsomme ruter uansett. Og ulønnsomme ruter blir lagt ned fortløpende. Lønsomme ruter kan bli ulønnsomme på sikt. Men det virker teit å gå ut med slike trussler så tidlig, dersom det ikke er et politisk pressmiddel.
Fly me to the moon is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2006, 11:35   #14
Lillingen
ScanFlyer Blue

Jeg tror gjeninnføring av bonuspoeng vil skade konkuransen luftfarten. Jeg husker for min egen del hvor viktig det var å velge SAS, hver gang man skulle ut å reise for å samle bonuspoeng. I tillegg er det en del Business-reisende som betaler reisen selv for så å få igjen pengene i etterkant. Disse vil vel velge SAS for å få noen "gratis" bonuspoeng. På utenlandsruter flyr de fleste ikke så mye, så det er ikke så nøye å velge SAS bare for å få bonuspoeng.
Lillingen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules