![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Kom over denne saken i svenske medier:
SVT: Skavsta flygplats hotas av nedläggning Quote:
Flyplassen har vel gått med underskudd siden TBI kjøpte den i 1998 (ifølge allabolag.se er det røde tall for alle årene som vises der, som er tilbake til 2003). Nyköpings kommun sitter fortsatt med en liten eierandel (9,9%) flyplassen og majoritetseieren vil at kommunen skal ta mer ansvar ved å: * Gi dem penger * Kjøpe tilbake flyplassen * Få staten eller EU til å gi dem penger Kommunen var ikke positivt innstilt til noen av alternativene. Forhandlinger har visstnok pågått i 18 måneder, og rullebanen må snart renoveres og det finns ikke penger i kassen til det. Kommunalråd Urban Granström (S) sier det slik "Det är inte rimligt, för det finns bärighet i flygplatsen och då ska inte Nyköpings skattebetalare behöva betala pengar till en spansk multimiljardkoncern" Saken har dukket opp nå fordi TBI har sendt kommunen et åpent brev (kan leses/lastes ned via SVT-artikkelen) i et forsøk på å presse kommunen til handling. Last edited by wf145; 28-11-2012 at 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]()
Dette viser tydelig hvor vanskelig det er å få lønnsomhet på en lufthavn som er dominert av Ryanair. Skavsta har ca. 2,5 millioner passasjerer årlig. Ifølge SRS Analyser er setetilbudet i 2012 ca. 3,1 millioner, fordelt på 86 % Ryanair og 14 % Wizz Air.
__________________
You are not a real country unless you have a beer and an airline - Frank Zappa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Skavsta har præcis samme problem, som de lufthavne i Spanien og Frankrig hvor FR er største operatør....Start og handling indkomsterne er meget meget lave....Op med priserne, selvom de betyder farvel til FR
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hvis FR ikke vil fly til flyplassen med avgifter nok til driften, og ingen andre er interesserte - så har vel kanskje ikke flyplassen livets rett?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
FR forlader jo ofte pladser, eller reducerer kraftigt det pågældende sted. Det sker lige så snart at prisen ikke bestemmes af FR, men af f.ex en flyveplads som Skavsta. FR kører så frem med bål og brand,,,mistede arbejdspladser,,beskæftigelse til folk osv osv osv. FR er IKKE guds gave til regioner....Det er de i begyndelsen, men så snart pladserne ønsker bare en lille smule betaling, så stejler de og truer som sagt med bål og brand...Det er ikke værdigt for et selskab, ej heller af FR kapacitet Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2012
Location: Stockholm
Posts: 87
|
![]()
Om avgifterna de får in inte räcker till driften måste de ta ut högre avgifter. Om det innebär att Ryanair lägger ner på basen så är det bevis på att det inte finns tillräckligt intresse eller efterfrågan för att ha flygplatsen kvar. Landsortsflygplatsernas subventioner till Ryanair bidrar till en snedvriden (osund) konkurrens som inte borde vara tillåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det vore skandal om Nyköpings skattebetalare skulle få betala kostnaden.
Vad är det för värdelös ägare som inte har råd till nödvändiga investeringar? Precis som alla andra utan nödvändigt kapital får väl ägaren gå till Banken och försöka låna pengar. Skavsta flygplats kommer finnas även utan Ryanair. Det är hemmabas för svenska kustbevakningsflyget. De använder Dash Q300. SAAB har en flygverkstad på Skavsta. Den här flygverksamheten är dock liten jämfört med den massiva användingen FR står för. Utan Ryanair ser jag en framtid för Skavsta flygplats som fortsatt bas för kustbevakningen, även en större verksamhet för privatflyg, skolflyg och flygklubbar tror jag på. Skavsta har två banor och Ryanair/Wizzair använder bara den längsta banan. Last edited by L-1011; 02-12-2012 at 05:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avherald trues med søksmål av | krølle | Småprat | 5 | 06-12-2012 21:05 |
Norwegian trues med store bøter | kekker | Småprat | 10 | 05-10-2011 11:35 |
Norwegian trues med millionbot. | MartinL | Flyforum | 18 | 24-07-2008 11:54 |
Kinesiske flyselskap trues med stopp | sail4fun | Flyforum | 2 | 28-12-2004 09:11 |