Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2015, 14:26   #161
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Jeg ser ikke noe land nevnt i teksten der, så det er kanskje lov å håpe at den listen over land som ble nevnt ikke er 100% og at Iran ikke kommer med?
Tja CNN sier nå ihvertfall at Iran er med - men amerikanske lover er nok noe komplisert å skjønne for oss menige som ikke er fra USA.
http://edition.cnn.com/2015/12/08/po...program-house/
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2015, 12:30   #162
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Og vel er i USA nå. Fra jeg kom ut av flyet og igjennom alt tok det under 10 minutter. Iranske visumet kunne de ikke ha brydd seg mindre om. Fikk bare spørsmål om hva jeg gjorde hjemme.
Old 23-12-2015, 23:27   #163
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Siste nytt er at Obama har signert loven - men Iran har protestert heftig. Kerry har måttet roe gemyttene til sin iranske motpart.
http://www.cnsnews.com/news/article/...waiver-program

Det som dog er interessant er at regjeringen har muligheten til å overkjøre loven så kan hende Iran ikke kommer med på lista allikevel. Også europeiske land har protestert. SÅ forhåpentligvis så blir det ikke tilfellet at vi som har vært i Iran må søke visum.
Uansett min siste erfaring for tre dager tilbake var at CBP brydde seg niks om det - som nevnt over.

Last edited by Hypern; 23-12-2015 at 23:33.
Old 31-12-2015, 12:24   #164
Crazydre
Newcomer

Ni som har varit i USA på ert nuvarande pass kan ju använda kioskerna på de flesta flygplatser (på MIA, tror även MCO, funkar det även för "first-timers"). Då ställer officern oftast bara en fråga eller ingen alls. (förutsatt att man inte får ett X-markerat kvitto) så har ni varit i något av riskländerna men redan har godkänt ESTA borde detta inte vara något Problem (kan ha fel)
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2015, 16:30   #165
Scandinavian
ScanFlyer Gold

Hva er grunnen til at man får en slik X på kvitteringen fra maskinen. Jeg fikk en slik i Miami tidligere i år.

Er det fordi passet mitt er fra 2006 og ikke har det nyeste nye innen biometri?
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2015, 17:11   #166
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Jeg tror jeg fikk en X på kvitteringen men var ikke noe mer enn standardspørsmål nå før jul.
Old 31-12-2015, 18:02   #167
Crazydre
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Hva er grunnen til at man får en slik X på kvitteringen fra maskinen. Jeg fikk en slik i Miami tidligere i år.
Ofta (men inte alltid) beror det på problem med att läsa fingeravtrycken. Var på JFK i juni (mitt andra besök i USA) och då fick jag ett X. Frågade officern om jag kunde få ta nya fingeravtryck, han sade då ja. Sedan lät han mig prova Kiosken en gång till för att se om det skulle fungera, och det gjorde det. (fick förresten ingen stämpel i passet, bara på kvittot)

Så ska bli intressant att se hur det går på LAX nu i januari.

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Er det fordi passet mitt er fra 2006 og ikke har det nyeste nye innen biometri?
Tvivlar på det. Alla ESTA-godkända pass ska kunna användas i kioskerna utan problem.

Last edited by Crazydre; 31-12-2015 at 18:11.
Old 31-12-2015, 18:50   #168
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Er US stasborger og sist jeg brukte Global Entry-maskinen fikk jeg en stor stygg X. Gikk gjennom Global Entry kanalen likevel og fikk beskjed om at det var noe feil med kontoen min. På ATL er det et Global Entry kontor rett utenfor tollen, så jeg gikk inn dit for å få det rettet opp. Det viste seg imidlertid at det var feil på manifestet til Lufthansa og av en eller annen grunn var jeg ikke registrert som avreist. Så det kan forekomme feil hos flyseskapet også.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2015, 18:55   #169
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Har pleid få kryss om jeg svarer ja på at jeg har med commercial merchandise. Det har jeg jo ofte.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2016, 11:20   #170
Crazydre
Newcomer

Så, reste igår in på LAX (Tom Bradley-terminalen). Otroligt dåligt organiserat speciellt efter kioskerna.

Först till vänster: diplomater, besättning och to-be permanent residents (dvs. med immigrant visas). Senare till vänster: "visitors", dvs. first-time ESTAs och folk med nonimmigrant visas.

Fortsätter man hela vägen rakt fram kommer man hit. Idiotiskt att det står tre-fyra separata skyltar (tror det fanns en fjärde längst till höger "US Citizens") trots att de alla leder till kioskerna, som om det skulle vara tre olika köer. Under den blå ESTA-skylten finns kioskerna

På t.ex. JFK T4 separeras folk med och utan X på kvittot efter kioskerna. Vet inte exakt hur det är på LAX TBIT och jag såg Inga skyltar, men jag fick gå till en kö som varade 10 minuter och ledde till luckor där jag fick besvara exakt 7 frågor).
Undrar om jag blev skickad till X-kön av misstag. För på en del flygplatser har jag läst att folk utan X går till ett bord (inte lucka) med en officer och besvarar en-två frågor, sen klart!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2684-min.jpg
Views:	1311
Size:	116.3 KB
ID:	40053   Click image for larger version

Name:	IMG_2685-min.jpg
Views:	1311
Size:	86.8 KB
ID:	40054   Click image for larger version

Name:	IMG_2688-min.jpg
Views:	1318
Size:	77.3 KB
ID:	40055  

Last edited by Crazydre; 15-01-2016 at 11:32.
Old 18-01-2016, 09:46   #171
Crazydre
Newcomer

Till er som frågat varför man får X-kvitton: har hittat ett CBP-dokument med svar på detta.

Det Finns en referenskod (Ref code) längst ned på alla kvitton. För icke-X-kvitton är denna PG=allt är perfekt.

Sedan Finns (för X-kvitton):
ER=problem med lagen
RR=stickprov
DR=svar ja på någon av deklarationsfrågorna
AP=flygbolaget är amatörer och har inte skickat APIS-datan korrekt
EA=godkänt ESTA saknas
BF=fingeravtrycken känns inte igen, eller har aldrig registrerats (detta får t.ex. en first-time ESTA som försöker använda APC, undantaget på Vancouver, Toronto och Miami)
CD=Passets giltighet är mindre än 6 månader, eller andra dokumentrelaterade Problem.
TR=tekniskt fel som förhindrat korrekt utförande av processen.

Last edited by Crazydre; 18-01-2016 at 11:17.
Old 22-01-2016, 00:02   #172
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Reglerna för visa waiver är nu uppdaterade och Hypern bör läsa noggrant.

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/201...htm?goMobile=0.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2016, 07:15   #173
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/201...htm?goMobile=0.
Det er så tullete at jeg ikke kan få sagt det nok og særlig nå som USA faktisk har ingått en avtale. Jaja mine penger er nok bedre brukt andre steder.
Old 22-01-2016, 07:24   #174
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Kom til EWR i går, spurte først om hvor disse kioske var, men fikk beskjed om at de ikke hadde de. Etter nærmere en time i kø, hvor jeg så at mange ble spurt ut ganske heftig og flere sendt til sekundær kontroll, kom jeg frem til skranken. Her ble jeg grillet på en måte jeg aldri har blitt tidligere, både om tidligere reiser, reisemønster, jobb, planer, familie, tilknytning til USA vs Norge. Passet og alle stempler ble gjennomgått med lupe. Tilslutt slapp jeg igjennom, men tok minst 5 minutter. Reiste til USA 4 ganger i fjor hvor jeg knapt fikk ett spørsmål, ble derfor litt overrasket, men når jeg så hvor lang tid de brukte på hver enkelt så er det tydelig at det har kommet noen nye direktiver, forhåpentligvis midlertidig.
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2016, 09:34   #175
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by rkvalvaa View Post
Kom til EWR i går, spurte først om hvor disse kioske var, men fikk beskjed om at de ikke hadde de.
Kom du inn på B eller C? De har kiosker på EWR, men mistenker de er på United-terminalen (to separate immigrations)

Old 22-01-2016, 09:36   #176
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Irak/Syria-sakene gjelder
Quote:
Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Sudan, or Syria on or after March 1, 2011

Old 23-01-2016, 13:43   #177
Gunnar
ScanFlyer Gold

Etter hva jeg kan forstå av det som er skrevet der er det bare de med dobbelt statsborderskap knyttet til Iran, Irak, Sudan og Syria som vil få sin ESTA trukket tilbake (revoked). Men da tolker jeg det også dithen at personer med (f.eks.) Norsk statsborgerskap (uten dobbelt statsborgerskap) og som har ESTA allerede vil kunne benytte sin allerede gyldige ESTA selv om de har besøkt en (eller flere) av de fire landene etter 1. mars 2011...

Uansett kommer det som antakelig er den aller viktigste delen helt til sist:
Quote:
Current ESTA holders are encouraged to check their ESTA status prior to travel on CBP’s website at esta.cbp.dhs.gov
Old 23-01-2016, 14:16   #178
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kom du inn på B eller C? De har kiosker på EWR, men mistenker de er på United-terminalen (to separate immigrations)
Kom inn på B med SAS, tror også at det er to separate immigrations, da det står på nettet at EWR skal ha disse kioskene. I B immigrasjonen er det to deler, en for folk med pass fra USA og en for alle andre. I midten mellom disse er Global Entry kiosker og for diplomatiske pass.

Hadde vært knall om Norge kun blitt en del av Global Entry :-)
Old 23-01-2016, 14:50   #179
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Kom inn med UA til Ewr B i går før stormen. Ikke APC, men crewet fortalte at de har APC kiosker nå på C.....?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2016, 15:59   #180
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Kom inn med UA til Ewr B i går før stormen. Ikke APC, men crewet fortalte at de har APC kiosker nå på C.....?
Ja, ombord før vi landet ble det også informert om at det var APC kiosker for de med ESTA, men jeg letet godt og spurte to ansatte som sa det ikke var kommet enda, før jeg innså nederlaget og stilte meg i køen for vanlig grensekontroll.
Reply

Posting Rules