Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2016, 10:27   #161
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Visum til Russland er såpass enkelt å skaffe selv, at å bruke Visumservice til det er å kaste bort penger, etter min mening. De skal ha 1500+ mens det koster 315,- om en ordner det på egen hånd.
Pluss noen dollar til invitasjonsutstedere... Men fortsatt billigere enn om man skal bruke Visumservice. Blir neppe så mye oppmyking av visumregimet til Russland med det første etter Krim. På den positive siden så er jo Russland faktisk blitt billigere for nordmenn da rubelen har falt ganske mye også mot den norske krona.I oktober 2014 var 100 RUB ca 16 kroner i dag ligger den på 12,5.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 16:47   #162
moocow
Newcomer

Går vel mot invitasjon frå visumservice til kr 250,- resten fiksar eg sjølv. Utruleg merkeleg at ein må ha "ivitasjon".
moocow is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 01:48   #163
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by moocow View Post
Går vel mot invitasjon frå visumservice til kr 250,- resten fiksar eg sjølv. Utruleg merkeleg at ein må ha "ivitasjon".
Det er stort sett sånn når man søker visum. De fleste land krever invitasjon med mer for å søke. Mange har blitt nokså enkle etterhvert så jeg kan godt skjønne frustrasjonen dette ekstraarbeidet medfører.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2016, 20:33   #164
moocow
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Det er stort sett sånn når man søker visum. De fleste land krever invitasjon med mer for å søke. Mange har blitt nokså enkle etterhvert så jeg kan godt skjønne frustrasjonen dette ekstraarbeidet medfører.
Okay, har berre ikkje vore borti det før, har stort sett berre vore noko ein ordna på flyplassen, einaste plassen eg måtte ha reist innom ambassaden i norge var når eg skulle til kina, og der slapp eg "invitasjon"
Old 30-04-2016, 21:11   #165
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Okay, har berre ikkje vore borti det før, har stort sett berre vore noko ein ordna på flyplassen, einaste plassen eg måtte ha reist innom ambassaden i norge var når eg skulle til kina, og der slapp eg "invitasjon"
Bare vær glad du slipper å søke visum til Norge, det er orgasme for byråkrater. Men det er riktig at stadig færre land krever invitasjon for turistvisum, så lenge de ikke bor hos privatpersoner, men nordmenn merker det sjelden uansett siden de fleste populære landene enten ikke krever visum eller har forenklede rutiner for utstedelse av turistvisum.
Old 30-04-2016, 22:01   #166
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

At land krever at man har "invitasjon" viser bare at de ikke anerkjenner enkelindividet og at person kan ha lyst og evne til å reise. Dette er land som ser menneskene som eiendom og eiendom som sendes fra noen og til noen. Det var dagens rant.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2016, 14:53   #167
staale
Born to run

staale's Avatar

Heisann

Skal på en liten rundreise i Asia i sommer, og skal bl a reise med buss fra Ho Chi Mihn i Vietnam over til Phnom Pehn i Kambodsja. Ser at man får visa på grensen, men får opplyst at man skal gi fra seg passet på bussen (Giant Ibis/Mekong Express), og så få det tilbake etter at den bussansatte har ordnet visum. Er svært lite villig til å gi fra meg passet, noen her som har erfaringer fra denne grensepasseringen?
staale is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2016, 02:17   #168
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Heisann

Skal på en liten rundreise i Asia i sommer, og skal bl a reise med buss fra Ho Chi Mihn i Vietnam over til Phnom Pehn i Kambodsja. Ser at man får visa på grensen, men får opplyst at man skal gi fra seg passet på bussen (Giant Ibis/Mekong Express), og så få det tilbake etter at den bussansatte har ordnet visum. Er svært lite villig til å gi fra meg passet, noen her som har erfaringer fra denne grensepasseringen?
Du kan bruke E-Visa til Kambodsja om du foretrekker det, men det er vanlig at bussansatte gjør passkontroll. Husk å ha med bilde om du skaffer visum der.
Old 02-05-2016, 17:26   #169
moocow
Newcomer

Rykk tilbake til start..... Då viser det seg at visumservice ikkje skaffar berre invitasjon, men ordnar berre pakke på visum inkludert visumsøknad, så då vert det jo ein anna pris.

Prøvde som sagt å skriva mail til hotellet, men fekk ikkje noko svar der. Nokon som har andre metodar for å få invitasjon, eventuelt kan anbefala eit billig og bra hotell som og lagar invitasjon?
Old 02-05-2016, 17:54   #170
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Rykk tilbake til start..... Då viser det seg at visumservice ikkje skaffar berre invitasjon, men ordnar berre pakke på visum inkludert visumsøknad, så då vert det jo ein anna pris.

Prøvde som sagt å skriva mail til hotellet, men fekk ikkje noko svar der. Nokon som har andre metodar for å få invitasjon, eventuelt kan anbefala eit billig og bra hotell som og lagar invitasjon?
Jeg brukte hotwire å bestilte et hotell i st petersburg de gir gratis invitasjon om man bor hos dem. (Holtel Golden garden Botique hotel, 1500 natta 5 stjerner)

I Moskva er radisson eller novotel bra alternativ.
Old 02-05-2016, 18:17   #171
moocow
Newcomer

Quote:
Jeg brukte hotwire å bestilte et hotell i st petersburg de gir gratis invitasjon om man bor hos dem. (Holtel Golden garden Botique hotel, 1500 natta 5 stjerner)

Jo jo, men no kjem ikkje dette i kategorien billig .....
Old 02-05-2016, 19:18   #172
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:

Hehe - Radisson Royal i Moskva er sykt. Sykt - veldig sykt. Ta ut hotellet på poeng om man kan - prisen for et rom lå på 3000 kroner pr natt sist jeg var der. Jeg tok ut på poeng og fikk verdi for poengene.
Old 02-05-2016, 20:41   #173
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

De fleste russiske reisebyråer ordner også invitasjon, enten for en klekkelig tilleggsum (typisk ca 500kr) eller om du bestiller overnatting eller noe annet så kan det hende de inkluderer eller kutter ned til en mer overkommelig sum. Eller om du skal besøke privatpersoner som er russiske statsborgere så kan de invitere deg. Med sistnevnte så må du huske å få registrert deg hos politiet når du ankommer.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Old 02-05-2016, 21:34   #174
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Du kan bruke E-Visa til Kambodsja om du foretrekker det, men det er vanlig at bussansatte gjør passkontroll. Husk å ha med bilde om du skaffer visum der.
Så da ville du ikke nølt med å "låne bort" passet til bussverten? Så på det med E visa, men ser ut til at du må oppgi "port of entry" , usikker på hvilken overgang bussene bruker, mest sannsynlig Bayan. Tror vi satser på VOA på grensen, medbrakt passfoto.

Takk for tilb mld :-)
staale is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2016, 14:02   #175
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Er det andre land en USA som har begynnt med lister av land som om man har besøkt ikke lengere kommer visumfritt inn i landet.

Canada og Australia er vel blant de som først kopierer USA, men andre kan vel også komme.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 17:54   #176
carla
ScanFlyer Blue

Er det fortsatt slik at Nordmenn ikke trenger visum for en tur til Kiev?
carla is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 19:05   #177
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by carla View Post
Er det fortsatt slik at Nordmenn ikke trenger visum for en tur til Kiev?
Ja, for opptil 90 dager
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2016, 21:13   #178
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Hei

Jeg og min samboer som ikke er norsk statsborger (ei heller schengen statsborger, men oppholdstillatelse i Norge), planlegger en tur til London i September. Min samboer må derfor søke visum gjennom den britiske ambassaden i Oslo. Jeg lurer på om noen her har erfaring med hvor lang tid denne prosessen tar. Vi reiser utenlands 25 juli til 20 august, og vil da være avhengig av pass. Det er derfor nødvendig å evnt få gjennomført visumsøknaden før, evnt etter sommerferien juli/august. Dette byr på utfordringer med tanke på tid. Ambassaden selv oppgir innen 15 virkedager, men jeg har litt problemer med å ta dette på ordet.

Noen med erfaringer? Mulig med ekspressbehandling, eventuelt passport pass back i behandlingstiden? Er det tenkelig at dette kan gå noe hurtigere dersom man benytter feks visumservice? TIlbakemeldinger mottas med stor takk.
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2016, 21:17   #179
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-BLO View Post
Hei

Jeg og min samboer som ikke er norsk statsborger (ei heller schengen statsborger, men oppholdstillatelse i Norge), planlegger en tur til London i September. Min samboer må derfor søke visum gjennom den britiske ambassaden i Oslo. Jeg lurer på om noen her har erfaring med hvor lang tid denne prosessen tar. Vi reiser utenlands 25 juli til 20 august, og vil da være avhengig av pass. Det er derfor nødvendig å evnt få gjennomført visumsøknaden før, evnt etter sommerferien juli/august. Dette byr på utfordringer med tanke på tid. Ambassaden selv oppgir innen 15 virkedager, men jeg har litt problemer med å ta dette på ordet.

Noen med erfaringer? Mulig med ekspressbehandling, eventuelt passport pass back i behandlingstiden? Er det tenkelig at dette kan gå noe hurtigere dersom man benytter feks visumservice? TIlbakemeldinger mottas med stor takk.

Husk å be om multiple entry visa så slipper dere å søke enda engang
Old 21-06-2016, 08:41   #180
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er det andre land en USA som har begynnt med lister av land som om man har besøkt ikke lengere kommer visumfritt inn i landet.

Canada og Australia er vel blant de som først kopierer USA, men andre kan vel også komme.
Australia har ingen slike regler. Slapp inn på vanlig evisitor men vær forberedt på spørsmål om rare land (hint Iran). De ble jo litt sure da jeg ikke hadde en detaljert plan.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Reply

Posting Rules