Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2018, 12:21   #161
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Skatt på bonuspoeng

Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
Old 17-05-2018, 13:12   #162
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hvordan kan et slikt regnestykke se ut for 2 enkle jobbreiser?

November 2018: jobbereise til 2000 NOK som gir 1000 eurobonuspoeng
Februar 2019: jobbreise til 6000 NOK som vanligvis gir 10.000 eurobonuspoeng

Vedkommende som reiser er EBG slik at han antagelig får 1250 og 12500 poeng. Skal man regne dette videre som 11.000 eller 13750 opptjente poeng?

Da bedriften ikke tillater firmakort må vedkommende legge ut og det gjør han med Trumfvisa. Opptjening er 3% som blir 60 trumfkroner for første tur, men Trumf legger om slik at det reduseres til 2% og 120 trumfkroner for neste tur.

Det er bonus for konvertering fra viatrumf i desember og vedkommende konverterer alle 600 trumfkronene og får 9000 eurobonuspoeng + 500 ekstra i bonus. Han hadde fått bonus selv uten den første jobbturen. Har han nå fått 900, 950 eller 1400 eurobonuspoeng for å ha betalt første jobbreise?

I februar 2019 bruker han 25000 Eurobonuspoeng til å oppgradere til business for jobbreisen. Alt etter hvordan man regner er et sted mellom 1900 og 2650 av poengene opptjening fra første jobbreise. Pga oppgraderingen får han tilsammen 15000 poeng for andre jobbreise som blir 18 750 pga. EBG.

Vedkommende sitter nå igjen med et sted mellom 10.000 og 18.750 eurobonuspoeng fra andre jobbreise, alt etter hvordan man regner det. I tillegg kommer opptjening for betaling...

Mai 2020 tar vedkommende en privat bonusreise til 30.000 poeng som han får for 25.000 poeng til spesialtilbud for EBG. Utenom skatter sparer poengene ham for 2000 NOK. For enkelhets skyld kan man anta at alle poeng fra SAS for jobberiser blir brukt her. Trumfopptjening for betaling av andre jobbreise er enda ikke konvertert til poeng.

Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 17-05-2018 at 13:14.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 14:49   #163
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
I grunnen rettferdig, synes jeg. Det er jo arbeidsgivers valg da: tillate bonuspoengopptjening på tjenestereiser, og dertil merarbeid, eller si stopp til alle bonuspoeng og slippe unna ressursbruken.
Old 17-05-2018, 18:02   #164
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
I grunnen rettferdig, synes jeg.
Rettferdig?

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 19:21   #165
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det blir vel som i det offentlige, forbud mot bonusopptjening og så gjør nesten alle det likevel...

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 17-05-2018, 23:03   #166
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Tenkte på det selv. Som selvstendig lurer jeg sykt på hvordan jeg skal finne ut av mitt eget. Tjener opp i jobb og privat pluss at jeg bruker både i jobb og privat. Alt i fri miks på 4 kort, 3 allianser og 140 årlige flyturer.
For deg som selvstendig betyr jo ikke denne regelendringa noe i praksis. Du skal jo allerede nå rapportere inn de skattepliktige bonuspoengene når du sender inn skattemeldinga. Til neste år skal du kanskje gjør det når du fyller ut næringsoppgaven i stedet, men vurderingene blir jo ikke noe vanskeligere eller lettere.
Old 17-05-2018, 23:06   #167
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.
Mens i dag skal det sitte titusenvis av enkeltpersoner å gjøre disse vurderingene. Det er ikke lett for dem heller.

På den annen side; hvis de fleste som mottok denne typen frynsegoder faktisk hadde meldt inn dette da de fyller inn skattemeldinga, så hadde sannsynligvis ikke denne regelendringa kommet.
Old 20-05-2018, 16:08   #168
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

I staten er det nå ikke lov å benytte seg av bonuspoeng privat - her fra Statens Personalhåndbok:
) Arbeidstaker kan ikke privat benytte bonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom reiser. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter

Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 19:06   #169
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant...

Men det gjør det ikke noe mer lovlig. Det er fullt mulig å snyte på skatten og gjøre en del andre ting for økonomisk vinning også, om man vil

Men plutselig en dag så skjer det noe som gjør at ting bobler til overflaten og da er det for seint å angre.

Old 20-05-2018, 21:40   #170
OttoL
ScanFlyer Crusty

Jeg tipper det er en hel bøling med statansatte som gir blanke F i at det er ulovlig å benytte bonuspoeng opptjent i tjenestereise til private formål. Tipper den gemene hop også gir beng i dette
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 09:38   #171
fluxie
Flyprat fusentast

Har ikke lagt merke til dette før, men ser der man kan redigere sin profil på Eurobonus kan man huke av for om man ønsker å opptjene poeng eller ikke. Har det vært slik lenge?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 10:28   #172
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Har ikke lagt merke til dette før, men ser der man kan redigere sin profil på Eurobonus kan man huke av for om man ønsker å opptjene poeng eller ikke. Har det vært slik lenge?
Siden det ble forbudt for offentlige ansatte?

Men løsningen burde gitt opptjening av status... men uten poeng som kunne benyttes.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-05-2018, 10:30   #173
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
På den annen side; hvis de fleste som mottok denne typen frynsegoder faktisk hadde meldt inn dette da de fyller inn skattemeldinga, så hadde sannsynligvis ikke denne regelendringa kommet.
Som du ser av eksemplet mitt så er det mange uklare punkter. Istedenfor å rapportere feil virker det tryggere å ikke rapportere i det hele tatt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-05-2018, 10:37   #174
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Som du ser av eksemplet mitt så er det mange uklare punkter. Istedenfor å rapportere feil virker det tryggere å ikke rapportere i det hele tatt.
Rent juridisk ifht skatten tror jeg det blir feil råd å komme med:
Rapporterer man feil beløp (f.eks. for lavt) fordi man er usikker, og kommenterer det i tillegg (via vedlegg), så har man gjort sitt. Dropper man å rapportere inn noe så er det en bevisst handling og skatteunndragelse.

Man kan ikke droppe å rapportere inntekt/gevinst bare fordi man synes ting er uklart

Last edited by Discus; 21-05-2018 at 10:46.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 10:57   #175
88charlie
ScanFlyer Blue

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal ta akkurat denne fordelen og beskatte den. Som flere sier er det ikke akkurat overkompensert å reise i jobben. Alt av goder er sakte men sikkert shavet av de siste ti årene.

Man burde heller ta de som «kjøper ting på firmaet» for ikke å snakke om haugene av svart arbeid blant entreprenører, elektrikere, rørleggere osv.

Firmaet mitt kommer garantert til å kappe et sted som gjør at de slipper å utføre skattingen og feks ber reisebyrået om å fjerne medlemsnr i bestillingene. Siden man fint kan etterregistrere poeng tror jeg det til syvende og sist blir opp til SAS hvordan ting håndteres, feks at opptjente poeng går til en corporate account og avregnes på slutten av året.
88charlie is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 15:59   #176
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal ta akkurat denne fordelen og beskatte den. Som flere sier er det ikke akkurat overkompensert å reise i jobben. Alt av goder er sakte men sikkert shavet av de siste ti årene.
Alle goder skal jo beskattes (skatt og arbeidsgiveravgift). Som Someone nevnte tidligere så har det blitt en ganske stor økonomi i dette etter hvert, som har gått litt over styr. Staten tar der de kan, og dette er jo faktisk et sted der det er store åpninger for mye "gratis" penger for den enkelte om man snor seg litt taktisk.

Old 21-05-2018, 18:45   #177
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Rent juridisk ifht skatten tror jeg det blir feil råd å komme med:
Rapporterer man feil beløp (f.eks. for lavt) fordi man er usikker, og kommenterer det i tillegg (via vedlegg), så har man gjort sitt. Dropper man å rapportere inn noe så er det en bevisst handling og skatteunndragelse.

Man kan ikke droppe å rapportere inntekt/gevinst bare fordi man synes ting er uklart
Jeg forklarte ikke hva som var juridisk riktig, men hvordan folk rasjonaliserer sine handlinger.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-05-2018, 18:52   #178
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by 88charlie View Post
Firmaet mitt kommer garantert til å kappe et sted som gjør at de slipper å utføre skattingen og feks ber reisebyrået om å fjerne medlemsnr i bestillingene. Siden man fint kan etterregistrere poeng tror jeg det til syvende og sist blir opp til SAS hvordan ting håndteres, feks at opptjente poeng går til en corporate account og avregnes på slutten av året.
Hvordan skulle SAS vite hva de skal gjøre med hvike reiser? Og om det kun er SAS som må gjøre dette så er det klart konkurransevridende.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 21-05-2018, 19:18   #179
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Hvordan skulle SAS vite hva de skal gjøre med hvike reiser? Og om det kun er SAS som må gjøre dette så er det klart konkurransevridende.
Helt enig. Kan ikke se hvordan man skal håndtere folk som krediterer poengene til f.eks Aegean, Thai, Singapore Airlines osv.....
En annen ting, dersom jeg skal være lovlydig og har 100k poeng på konto, la oss si at 20k er opptjent via jobb og 80k via privat forbruk m.m. hvordan skal jeg da vite hvor mye jeg skal skatte av en innenriksbillett til 10k?

fluxie is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2018, 20:02   #180
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Helt enig. Kan ikke se hvordan man skal håndtere folk som krediterer poengene til f.eks Aegean, Thai, Singapore Airlines osv.....
En annen ting, dersom jeg skal være lovlydig og har 100k poeng på konto, la oss si at 20k er opptjent via jobb og 80k via privat forbruk m.m. hvordan skal jeg da vite hvor mye jeg skal skatte av en innenriksbillett til 10k?

Det er vel ganske normal fordeling av opptjening du bruker, 20 % fra Fly Reiser og 80% av andre opptjenings muligheter (som ikke skal beskattes).
Om vi gjoer litt om paa eksemplet ditt og sier at du tar ut en tur - retur til USA til 80k poeng, en reise som vil koste NOK 20.000 om den ble kjoept, saa mener jeg at du skal betale skatt av 20% - NOK 4000.00.

Posting Rules