Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2014, 21:49   #161
NorPlay
Newcomer

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Av hvem fikk du/dere beskjed om kanselleringen? Slik jeg forstår ditt opprinnelige innlegg så var dette ved gaten, og siden alle måtte hente ut bagasjen og bookes om til andre avganger så må det vel finnes noe registrert i SAS sine systemer (jeg antar at de ikke kun leverte ut bagasjen til deg og din familie, og at det heller ikke bare var dere som ble booket om). Om din fremstilling er korrekt så ser jeg ikke helt at SAS i det hele tatt krangler på dette.

Vær obs på at kundeservice til SAS ikke akkurat opererer i rakettfart.
Beskjeden kom over høyttalerne ved gaten og var til alle passasjerene på den flighten. Siden jeg har gullkort var jeg en av de første som fikk booket om og kansellert (det var laaaang kø). Jeg tror at på det tidspunktet flighten ble gjeninnsatt var det fortsatt svært mange passasjerer som fortsatt stod i kø, og som sikkert fikk beholde billett på den opprinnelige flighten. Ergo var vi faktisk uheldig som kom tidlig i køen... Dersom jeg hadde måtte stå lenge i køen som de andre, hadde vi kanskje reist kl 17.45.
NorPlay is offline  
Old 06-08-2014, 16:12   #162
NorPlay
Newcomer

Default Re: Kansellert eller ikke?

Quote:
Originally Posted by NorPlay View Post
Jeg og min familie skulle reise fra Bergen til Oslo med SAS en fredag kl 15. Ved gaten fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lyn på vei til Bergen, og at det måtte inn til en hangar for å kontrolleres. Ny avgangstid ble satt til 16.10. Ca 16.10 fikk vi ny beskjed om at flyet er kansellert, og alle må hente bagasjen og booke om i billettskranken. Vi fikk tilbud om nye billetter til en avgang kl 20.45. Det passet dårlig i forhold til våre planer, så min kone og mitt barn kansellerte billettenr sin, mens jeg takket ja til den nye avgangen. Kort tid etter alt dette, mens jeg kjører min kone og mitt barn hjem, får jeg sms fra sas om at flyet er gjeninnsatt med avgangstid 17.45.

Nå vil ikke sas refundere billettene siden flyet ikke var kansellert, men derimot forsinket rett under 3 timer.

Det syns jeg er dårlig av sas, og kommer til å ta saken videre. Noen synspunkter?
Da kan jeg opplyse om at SAS snudde i saken etter at jeg sendte inn et 4-siders dokument med en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet og skjermdumper av SMS-er fra SAS.
NorPlay is offline  
Old 12-08-2014, 18:17   #163
notus
Newcomer

Noe måte å sjekke hva en forsinkelse skyldes?
Reiste fra Oslo Gardermoen til Chania 3/8 og fikk melding samme dag at avreise som skulle vært 17:00 ble utsatt til 21:00. Mener vi her kan ha krav på €400 i kompensasjon? Den ble ytterligere forsinket pga dårlig vær/torden, men det spiller vel liten rolle.
notus is offline  
Old 12-08-2014, 19:04   #164
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by notus View Post
Noe måte å sjekke hva en forsinkelse skyldes?
Reiste fra Oslo Gardermoen til Chania 3/8 og fikk melding samme dag at avreise som skulle vært 17:00 ble utsatt til 21:00. Mener vi her kan ha krav på €400 i kompensasjon? Den ble ytterligere forsinket pga dårlig vær/torden, men det spiller vel liten rolle.
Jeg tror man skal være litt tilbakeholdne med å tro at forsinkelse gir kompensasjon i henhold til EU261/2004. Det er i utgangspunktet kansellering eller denied boarding som gir slik kompensasjon, og slik jeg forstår de fleste europeiske selskaper så gir de ikke kompensasjon for forsinkelse. Vi får vente å se hva som skjer i saken mot DU/DY i Sverige, og om svensk rett følger opp de litt omstridte dommene i ECJ (tror jeg det var?) med samme tolkning.
TOS is offline  
Old 19-08-2014, 05:34   #165
Utenbys
ScanFlyer Blue

Utenbys's Avatar

Default Mine rettigheter når flyselskapet endrer setet reisebyrået sa var bekreftet

Hei,

Reisebyrået gav meg confirmed 11G (eco comfort) på KL876. Prisen på reisen antyder at dette reisebyrået ikke har i sitt system at KL sine B773 har eco comfort rad 10-15. Så ved innsjekk fikk jeg 16G og siden dagens flight er pakket til gjellene og vel så det så var det ikke noen mulighet for å betale for eco comfort, hvilket jeg ellers ville gjort.

Jeg skal naturligvis sende en henvendelse til KLM angående dette (får vel 8000 extramiles og "we hope you will continue to enjoy flying KLM".

Men hvem er egentlig ansvarlig? Reisebyrået eller KLM. KLM på sin side burde naturligvis kontakte meg direkte eller via reisebyrå og informere om at jeg hadde fått et sete jeg ikke hadde rett på slik at jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe eco+ mens der fremdeles var noe ledig.

Det er muligens noen ledige seter foran gardinen, så kanskje i dag er dagen jeg får en upgrade på gate på strekningen BKK-AMS? PH-BVC har i det minste lovet å ta av presis på rute.
Old 19-08-2014, 07:48   #166
krage
Newcomer

Default Re: Mine rettigheter når flyselskapet endrer setet reisebyrået sa var bekreftet

Din avtale her er jo med reisebyrået, er jo de som har solgt produktet til deg. Så da i utgangspunktet dems ansvar. Men da må du lese ordrebekreftelsen og vilkårene, de har helt sikkert ført inn noe i vilkårene med at de har ansvarsfritak for denne typen ting...

Og ved å handle hos dem, godtok du i praksis vilkårene dems, med mindre de strider mot loven.
krage is offline  
Old 19-08-2014, 09:06   #167
Soft
ScanFlyer Blue

Default Re: Mine rettigheter når flyselskapet endrer setet reisebyrået sa var bekreftet

Jeg ser ikke problemet?
Du kjøper en eco bilett
Du ser at seating er i eco Comfort på plassnummeret, men har betalt eco og får eco.
Det eneste som ikke stemmer er tallet på seteraden
Om du ville betale for eco Comfort hadde det nok vært lurt å gjøre det ved bestilling, og ikke satse på at KLM skulle kontakte deg for å fortelle at du fikk sete på en annen rad, ikke klasse, en det som var bekreftet
Mulig jeg tar helt feil av din beskrivelse, da får du ha meg unnskyldt for ikke å se problemet. :-)
Soft is offline  
Old 19-08-2014, 23:16   #168
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Og hvis nu KLM havde byttet B773'eren med en B772 eller en B747 ??
Du har købt og betalt for en billet, men jeg tror bestemt ikke du har ret til det sæde du selv mener.
Flybytte osv osv...om det car 5 rækker længere bag spiller vel ikke den store rolle. Tror ikke du vil få nogen som helst kompensation, hverken fra di rejsebureau eller flyselskab.
De kan jo med god ret hævde, at du kom frem som planlagt.
Og det bringer igen spørgsmålet frem....hvorfor tror alle de har krav på komp. Ved selv den mindste ændring.
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 21-08-2014, 10:36   #169
Utenbys
ScanFlyer Blue

Utenbys's Avatar

Krage: du har selvsagt helt rett i at ettersom det er reisebyrået jeg har gjort en handel med så er det der ansvaret ligger.

Og etter å grave litt så viser det seg at det her er reisebyrået som har innesett at de har gitt meg sete i feil sone som ikke matchet prisen og deretter endret setet uten å informere meg. De er naturligvis informert om at det ikke er akseptabel praksis.

KLM er frikjent for any wrongdoing.

Etter å ha blitt viderekoblet mellom diverse instanser hos KL/FB er det dukket opp noen comfort-seter som jeg kunne grabbe mot et lite mellomlegg. Mot et litt større mellomlegg og 72 000 miles blir returen AMS-BKK i sete 3C.

(og problemet mitt her var jo at jeg selv gladlig hadde tatt kostnaden med comfort-sete dersom jeg var informert om at det var nødvendig å fikse. Men siden min booking confirmation informerte om at jeg allerede hadde sete i comfort så gjorde jeg ikke det)
Old 01-09-2014, 10:26   #170
LN-BEF
ScanFlyer Blue

LN-BEF's Avatar

Default Overgang fra charter til rutefly - Passasjerrettigheter

Har en kompis som skulle med Novair-flyet til OSL igår fra CHQ. Han skulle etter planen videre med DY til ALF. Kan han regne med å bli ombooket, eller må han belage seg på å kjøpe nye billetter? Er litt usikker på det med gjennomgående billetter da dette er en chartertur.
Har enda ikke helt klart for meg om begge strekningene er i samme booking, eller i to separate bookinger (sannsynligvis det siste).

Hvordan er dette på generelt grunnlag?

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline  
Old 01-09-2014, 10:32   #171
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Default Re: Overgang fra charter til rutefly - Passasjerrettigheter

Om det ikke er en gjennomgående billett blir han ikke ombooket. Derimot kan det være reiseforsikringen vil dekke dette om han hadde lagt inn X antall timer mellom flightene.
KristianSk is offline  
Old 01-09-2014, 10:47   #172
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Dette er en klassisk reiseforsikrings sak. Reiseselskapet hans har en avtale som stopper i Oslo. Så er det hans "problem" hva han gjør videre. Litt flåsete svar, men det er nå slik det er.

Så dette er en klassisk sak for forsikringen.

S
learjet is offline  
Old 01-09-2014, 13:55   #173
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Tror ikke en forsikring dækker, med mindre det specifikt er nævnt.
Har aldrig hørt at charter og rutefly kan være i en booking.
Charter er jo en ferie flyvning , hvor du typisk har købt en pakke tur hos f.ex Saga tours( fiktivt navn) og så et nyt produkt hos et andet selskab.
Mit gæt er at forsikring ikke dækker
Hilsn Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 01-09-2014, 14:00   #174
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

I Norge er det vanlig med tilslutningsbillett til charter, så det burde ikke være noe problem.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 01-09-2014, 14:09   #175
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Tror ikke en forsikring dækker, med mindre det specifikt er nævnt.
Har aldrig hørt at charter og rutefly kan være i en booking.
Charter er jo en ferie flyvning , hvor du typisk har købt en pakke tur hos f.ex Saga tours( fiktivt navn) og så et nyt produkt hos et andet selskab.
Mit gæt er at forsikring ikke dækker
Hilsn Ole
Da må du lese vilkårene for vanlig reiseforsikringer litt bedre. Med mindre dette kommer under force majeur så dekker de slike hendelser, så lenge man oppfyller et minimum krav av connection, som står beskrevet i vilkårene under punktet om "innhenting av reiserute", men som ikke har noe med flyplassenen minimum connection time og gjøre. Har han kjøpt en reise Oslo-"Syden"-Oslo, også slengt på en tilsluttningsbillett på egenhånd til Alta fra Oslo, så skal da reiseforsikring dekke dette så lenge han har beregnet god nok til

Dette er f.eks hva Amex/DnB sier, som er en veldig standard reiseforsikring

Quote:
Innhenting av fastlagt reiserute
Dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt
og forhåndsbetalt reiserute dersom sikrede uforskyldt
møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel.
Maksimumserstatning kr 20 000 per person og kr
50 000 per familie. Dersom forsinkelsen medfører at
det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter
selskapet nødvendige og dokumenterte overnattingsutgifter
med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000
per familie. Selskapet dekker rimelige og dokumenterte
ekstrautgifter til innhenting.
Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reisearrangør,
trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes
værforhold/teknisk feil.
Old 01-09-2014, 14:24   #176
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I Norge er det vanlig med tilslutningsbillett til charter, så det burde ikke være noe problem.
Det var vanlig.
Old 01-09-2014, 14:33   #177
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Mitt inntrykk er at man gjennom regelverket er langt bedre beskyttet og ivaretatt på en charterreise, enn på rutefly, så jeg ville bli overrasket om vedkommende i trådstarten fikk problemer med å få tilslutningsfly.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 01-09-2014, 15:09   #178
LN-BEF
ScanFlyer Blue

LN-BEF's Avatar

Hørte nå at reiseforsikringen tok alle ekstrautgiftene. De fikk hotellovernatting i Oslo og nye flybilletter til ALF

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline  
Old 12-09-2014, 06:54   #179
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Ryanair Rättigheter vid ombokning med Ryanair?

Hej!
Jag ska åka till London en helg i slutet av november med Ryanair. Resan bokades i mars då vinterhalvårets turer släpptes och priserna var relativt låga. Jag har gjort sådana resor de senaste fem åren (och dessutom mer än 100 enkelresor med FR till andra ställen) så jag vet vad jag betalar för...
I går fick jag en avisering om tidtabelländring. Flyget är flyttat från kl 1950 på söndag kväll till kl 0825 på söndag morgon. Det är inte en tidtabelländring utan ett flygbyte. Dessutom är det fortfarande möjligt att boka resor med avgång 1950. Priserna är dock höga (för Ryanair) på kvällsavgången 1232 kr mot 362 kr för morgonavgången. Det tyder ju på att det är ganska fullt på kvällsavgången.
Min konspiratoriska teori är då att FR har fått en större bokning på kvällsflyget och försöker flytta andra till andra avgångar.
Det jag skulle vilja fråga är: Har FR rätt att göra detta utan kompensation? Att de har rätt att ställa in flyget eller flytta det i tid har jag helt klart för mig. Men att behålla flygningen och boka av endast mitt sällskap kan det verkligen vara korrekt? Det blir ju väldigt nära denied boarding (även om det är andra tidsgränser som gäller då har jag för mig).
Det är inte den första tidtabelländringen jag har fått från FR vid resor. Det har alltid lösts smidigt då de har varit flexibla att boka om på andra flygningar utan hänsyn till kostnad. Men det här är inte likt något annat jag har varit med om.
Old 12-09-2014, 11:06   #180
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Default Re: Rättigheter vid ombokning med Ryanair?

Jag svarar mig själv
Det visade sig att det var en schedule change på 5 minuter för avgången. Då valde någon (systemet?) att boka om oss på ett tidigare flyg. Ett telefonsamtal (numera utan dyrt betalnummer för befintliga bokningar) senare till FR så var jag tillbakabokad på den ursprungliga flighten men med avresa fem minuter senare.
Känns som om den omplaneringen inte var optimalt hanterad...
Closed Thread

Posting Rules