![]() |
|
![]() |
#161 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#162 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#163 |
Newcomer
|
![]()
Noe måte å sjekke hva en forsinkelse skyldes?
Reiste fra Oslo Gardermoen til Chania 3/8 og fikk melding samme dag at avreise som skulle vært 17:00 ble utsatt til 21:00. Mener vi her kan ha krav på €400 i kompensasjon? Den ble ytterligere forsinket pga dårlig vær/torden, men det spiller vel liten rolle. |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#165 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Reisebyrået gav meg confirmed 11G (eco comfort) på KL876. Prisen på reisen antyder at dette reisebyrået ikke har i sitt system at KL sine B773 har eco comfort rad 10-15. Så ved innsjekk fikk jeg 16G og siden dagens flight er pakket til gjellene og vel så det så var det ikke noen mulighet for å betale for eco comfort, hvilket jeg ellers ville gjort. Jeg skal naturligvis sende en henvendelse til KLM angående dette (får vel 8000 extramiles og "we hope you will continue to enjoy flying KLM". Men hvem er egentlig ansvarlig? Reisebyrået eller KLM. KLM på sin side burde naturligvis kontakte meg direkte eller via reisebyrå og informere om at jeg hadde fått et sete jeg ikke hadde rett på slik at jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe eco+ mens der fremdeles var noe ledig. Det er muligens noen ledige seter foran gardinen, så kanskje i dag er dagen jeg får en upgrade på gate på strekningen BKK-AMS? PH-BVC har i det minste lovet å ta av presis på rute. |
![]() |
![]() |
#166 |
Newcomer
|
![]()
Din avtale her er jo med reisebyrået, er jo de som har solgt produktet til deg. Så da i utgangspunktet dems ansvar. Men da må du lese ordrebekreftelsen og vilkårene, de har helt sikkert ført inn noe i vilkårene med at de har ansvarsfritak for denne typen ting...
Og ved å handle hos dem, godtok du i praksis vilkårene dems, med mindre de strider mot loven. |
![]() |
![]() |
#167 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg ser ikke problemet?
Du kjøper en eco bilett Du ser at seating er i eco Comfort på plassnummeret, men har betalt eco og får eco. Det eneste som ikke stemmer er tallet på seteraden Om du ville betale for eco Comfort hadde det nok vært lurt å gjøre det ved bestilling, og ikke satse på at KLM skulle kontakte deg for å fortelle at du fikk sete på en annen rad, ikke klasse, en det som var bekreftet Mulig jeg tar helt feil av din beskrivelse, da får du ha meg unnskyldt for ikke å se problemet. :-) |
![]() |
![]() |
#168 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og hvis nu KLM havde byttet B773'eren med en B772 eller en B747 ??
Du har købt og betalt for en billet, men jeg tror bestemt ikke du har ret til det sæde du selv mener. Flybytte osv osv...om det car 5 rækker længere bag spiller vel ikke den store rolle. Tror ikke du vil få nogen som helst kompensation, hverken fra di rejsebureau eller flyselskab. De kan jo med god ret hævde, at du kom frem som planlagt. Og det bringer igen spørgsmålet frem....hvorfor tror alle de har krav på komp. Ved selv den mindste ændring. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Krage: du har selvsagt helt rett i at ettersom det er reisebyrået jeg har gjort en handel med så er det der ansvaret ligger.
Og etter å grave litt så viser det seg at det her er reisebyrået som har innesett at de har gitt meg sete i feil sone som ikke matchet prisen og deretter endret setet uten å informere meg. De er naturligvis informert om at det ikke er akseptabel praksis. KLM er frikjent for any wrongdoing. Etter å ha blitt viderekoblet mellom diverse instanser hos KL/FB er det dukket opp noen comfort-seter som jeg kunne grabbe mot et lite mellomlegg. Mot et litt større mellomlegg og 72 000 miles blir returen AMS-BKK i sete 3C. (og problemet mitt her var jo at jeg selv gladlig hadde tatt kostnaden med comfort-sete dersom jeg var informert om at det var nødvendig å fikse. Men siden min booking confirmation informerte om at jeg allerede hadde sete i comfort så gjorde jeg ikke det) |
![]() |
![]() |
#170 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har en kompis som skulle med Novair-flyet til OSL igår fra CHQ. Han skulle etter planen videre med DY til ALF. Kan han regne med å bli ombooket, eller må han belage seg på å kjøpe nye billetter? Er litt usikker på det med gjennomgående billetter da dette er en chartertur.
Har enda ikke helt klart for meg om begge strekningene er i samme booking, eller i to separate bookinger (sannsynligvis det siste). Hvordan er dette på generelt grunnlag? |
![]() |
![]() |
#171 |
Joker
|
![]()
Om det ikke er en gjennomgående billett blir han ikke ombooket. Derimot kan det være reiseforsikringen vil dekke dette om han hadde lagt inn X antall timer mellom flightene.
|
![]() |
![]() |
#172 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Dette er en klassisk reiseforsikrings sak. Reiseselskapet hans har en avtale som stopper i Oslo. Så er det hans "problem" hva han gjør videre. Litt flåsete svar, men det er nå slik det er.
Så dette er en klassisk sak for forsikringen. S |
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tror ikke en forsikring dækker, med mindre det specifikt er nævnt.
Har aldrig hørt at charter og rutefly kan være i en booking. Charter er jo en ferie flyvning , hvor du typisk har købt en pakke tur hos f.ex Saga tours( fiktivt navn) og så et nyt produkt hos et andet selskab. Mit gæt er at forsikring ikke dækker Hilsn Ole |
![]() |
![]() |
#174 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
I Norge er det vanlig med tilslutningsbillett til charter, så det burde ikke være noe problem.
|
![]() |
![]() |
#175 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Dette er f.eks hva Amex/DnB sier, som er en veldig standard reiseforsikring Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#176 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det var vanlig.
#177 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mitt inntrykk er at man gjennom regelverket er langt bedre beskyttet og ivaretatt på en charterreise, enn på rutefly, så jeg ville bli overrasket om vedkommende i trådstarten fikk problemer med å få tilslutningsfly.
Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hørte nå at reiseforsikringen tok alle ekstrautgiftene. De fikk hotellovernatting i Oslo og nye flybilletter til ALF
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hej!
Jag ska åka till London en helg i slutet av november med Ryanair. Resan bokades i mars då vinterhalvårets turer släpptes och priserna var relativt låga. Jag har gjort sådana resor de senaste fem åren (och dessutom mer än 100 enkelresor med FR till andra ställen) så jag vet vad jag betalar för... I går fick jag en avisering om tidtabelländring. Flyget är flyttat från kl 1950 på söndag kväll till kl 0825 på söndag morgon. Det är inte en tidtabelländring utan ett flygbyte. Dessutom är det fortfarande möjligt att boka resor med avgång 1950. Priserna är dock höga (för Ryanair) på kvällsavgången 1232 kr mot 362 kr för morgonavgången. Det tyder ju på att det är ganska fullt på kvällsavgången. Min konspiratoriska teori är då att FR har fått en större bokning på kvällsflyget och försöker flytta andra till andra avgångar. Det jag skulle vilja fråga är: Har FR rätt att göra detta utan kompensation? Att de har rätt att ställa in flyget eller flytta det i tid har jag helt klart för mig. Men att behålla flygningen och boka av endast mitt sällskap kan det verkligen vara korrekt? Det blir ju väldigt nära denied boarding (även om det är andra tidsgränser som gäller då har jag för mig). Det är inte den första tidtabelländringen jag har fått från FR vid resor. Det har alltid lösts smidigt då de har varit flexibla att boka om på andra flygningar utan hänsyn till kostnad. Men det här är inte likt något annat jag har varit med om. |
![]() |
![]() |
#180 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jag svarar mig själv
![]() Det visade sig att det var en schedule change på 5 minuter för avgången. Då valde någon (systemet?) att boka om oss på ett tidigare flyg. Ett telefonsamtal (numera utan dyrt betalnummer för befintliga bokningar) senare till FR så var jag tillbakabokad på den ursprungliga flighten men med avresa fem minuter senare. Känns som om den omplaneringen inte var optimalt hanterad... |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 250 | 28-02-2025 08:27 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |