Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2011, 18:03   #141
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Quote:
Originally Posted by Foxtrot View Post
- Kan jeg sjekke inn online når jeg har fått bekreftelsen på oppgraderingen fra Optiontown? Det vises fremdeles at jeg reiser i Economy, og det er ikke mulig å bytte sete til Economy Extra. Jeg er redd at hvis jeg sjekker inn online på Economy-setet, vil jeg ikke få oppgraderingen. Hva tror dere om dette?
Det er relativt normalt at det ikke er samsvar mellom OT og SAS ift. oppgraderinger, og som oftest må jeg vente til innsjekk på flyplassen før jeg får valgt sete i oppgradert klasse. Å sjekke inn online i Economy, etter at du har fått bekreftelsen på oppgradering fra OT, har ingen betydning for oppgraderingen.

Jeg ville imidlertid vært mer bekymret for den dårlige kommunikasjonen mellom OT og SAS, og vær forberedt på at du kanskje må krangle litt ved innsjekk for å få oppgraderingen du har krav på. Utskrift av bekreftelsen fra OT er et must å ta med seg, samt telefonnummer til OT dersom SAS virkelig er vrange. Generell uvitenhet hos SAS vedr. OT er utrolig nok helt normalt, så smør deg med tålmodighet og gode kommunikasjonsferdigheter. Det ordner seg imidlertid alltid til slutt.

Quote:
- Hvordan blir det med bagasje? Det er tillatt med to kolli i Economy Extra, men det flyr jeg kun fra CPH-ORD. Må jeg da betale for et ekstra kolli strekningen OSL-CPH?
Jeg har alltid fått bagasje i henhold til oppgradert klasse når jeg flyr fra Norge, også på tilslutningsflighten.

Quote:
- Jeg har bestilt spesialmat. Serveres samme mat i Economy og Economy Extra?
Samme mat.

Sørg ellers for at du tar vare på boardingkortet for CPH-ORD, fordi jeg nesten kan garantere at poengene vil bli feilpostet på kontoen din (Economy i stedet for Economy Extra). Vær også forberedt på en relativt irriterende e-postkorrespondanse med både OT og SAS for å få korrigert dette.
ILS2 is offline  
Old 31-12-2011, 19:17   #142
Foxtrot
Newcomer

Tusen takk for raskt svar
Foxtrot is offline  
Old 01-01-2012, 13:23   #143
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Quote:
- Kan jeg sjekke inn online når jeg har fått bekreftelsen på oppgraderingen fra Optiontown? Det vises fremdeles at jeg reiser i Economy, og det er ikke mulig å bytte sete til Economy Extra. Jeg er redd at hvis jeg sjekker inn online på Economy-setet, vil jeg ikke få oppgraderingen. Hva tror dere om dette?
Dersom du ikke ser Economy Extra setene på nettet, hadde jeg ringt til SAS og bed dem om å velge sete for deg. Evt, bli tidlig ute på sjekk inn på OSL.

Quote:
- Hvordan blir det med bagasje? Det er tillatt med to kolli i Economy Extra, men det flyr jeg kun fra CPH-ORD. Må jeg da betale for et ekstra kolli strekningen OSL-CPH?
Du har 2 bagasjer hele veien. Lengste strekningen som teller. Husk at du får også Fast Track og lounge adgang i begge OSL og CPH.

Quote:
- Jeg har bestilt spesialmat. Serveres samme mat i Economy og Economy Extra?
Oppgradering og spesielt mat går ikke veldig bra sammen. Dette må du huske til neste gang (Har du bestilt spesiell mat, og ønsker å bli oppgradert til Business for eksempel, risikerer du å ikke bli oppgradert pga spesielt bestilt mat for deg).

Heldigvis serverer SAS samme maten i Eco og Eco Extra dersom jeg husker riktig (Eco Extra passengere for bare velge hovedretten først og har en liten annerledes forrett og dessert...)

Så dette burde være ok.

God tur og godt nytt år!
Jamesbond_ppk is offline  
Old 01-01-2012, 16:18   #144
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Du har 2 bagasjer hele veien. Lengste strekningen som teller. Husk at du får også Fast Track og lounge adgang i begge OSL og CPH.
Man har vel ikke lounge-tilgang på Economy Extra-billett?
Martin is offline  
Old 01-01-2012, 18:15   #145
JohnRR
ScanFlyer Blue

JohnRR's Avatar

Jeg oppgraderte CPH-ORD med Optiontown for tre uker siden. Eco til Biz. Oppgraderingen vistes på sas.no før jeg fikk tilsendt bekreftelse fra Optiontown. Korrekt poengsum var på min konto etter et par dager.
JohnRR is offline  
Old 01-01-2012, 18:50   #146
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Man har vel ikke lounge-tilgang på Economy Extra-billett?
Riktig. Min feil, tenkte ikke på det i og med at jeg har EBG.
Jamesbond_ppk is offline  
Old 02-01-2012, 08:25   #147
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Mine oppgarderinger har aldri dukket opp på SAS.no eller på mine reiseruter. Det har kun foregått ved å få nye boardingkort på flyplassen der oppgraderingen skjer fra...

Venter fremdels på en oppgraderingsbekreftelse på en Kinatur i neste uke nå...
Old 02-01-2012, 17:30   #148
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post

Jeg ville imidlertid vært mer bekymret for den dårlige kommunikasjonen mellom OT og SAS, og vær forberedt på at du kanskje må krangle litt ved innsjekk for å få oppgraderingen du har krav på. Utskrift av bekreftelsen fra OT er et must å ta med seg, samt telefonnummer til OT dersom SAS virkelig er vrange. Generell uvitenhet hos SAS vedr. OT er utrolig nok helt normalt, så smør deg med tålmodighet og gode kommunikasjonsferdigheter. Det ordner seg imidlertid alltid til slutt.
Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Om opplegget er så håpløst er det ingen grunn verken til å beholde det for SAS' del eller for passasjerne til å bruke det.

Min erfaring er at du mottar en ny bestillingsbekreftelse i pdf fra SAS i samme format som man får ved ordinære bestillinger en-to dager før avgang. Dermed skal all informasjon også ligge inne i SAS-systemet. Deretter mottar du en e-post fra Optiontown som bekrefter at oppgraderingen gikk gjennom.

Min erfaring er at man får tilgang til nytt setekart i riktig klasse når innsjekkingen åpner.

Jeg tviler ikke på dine erfaringer, men jeg har i alle fall et ganske annet bilde av opplegget.

Last edited by FlightDeck; 02-01-2012 at 17:32.
FlightDeck is offline  
Old 10-01-2012, 22:29   #149
bhen
ScanFlyer Blue

Hei har prøvd oss med uppgradering fra eco til eco-extra for CPH-BKK nå den 26 Jan og hjem den 5feb. Har forstått at våra chanser økar om eco blir fullbooket. Kan man se det nån plass hvor mange stoler som er igjen på de flightene for å prøve predikere sannsynligheten her?
bhen is offline  
Old 12-01-2012, 13:54   #150
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Da kom mailen, OptionTown kunne IKKE hjelpe oss på turen fra Køben til Beijing i morgen... :-( Får ev forsøke med poeng da...
Old 13-01-2012, 20:57   #151
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Ja, da er vi på sk995. Ble oppgradering til eco extra da i allefall.
Old 15-01-2012, 12:49   #152
Evander
Newcomer

Hei!

Skal fly med SAS til NY i mars/ april og håper noen kan hjelpe med noen spørsmål rundt Optiontown:

- Har tidspunktet man "bestiller" oppgradering på OT noe så si for mulighetene for oppgradering, dvs. bør vi "bestille" snarest mulig eller kan vi like godt vente til nærmere avreise som er ca. 2mnd. unna?
Og hvordan prioriterer de blant de som har "bestilt" oppgradering?

- Litt uklart vedr. betaling for OT. Forstår at man må betale en avgift uansett, men blir man belastet for oppgraderingen ved "bestilling" eller kun hvis den går igjennom?
Er de i tilfelle raske med å refundere hvis en ikke blir oppgradert?

- Hvor lang tid i forveien kan en vanligvis forvente å få tilbakemelding på om en blir oppgradert?

Takker for hjelpen og evt. gode råd og tips :-)
Evander is offline  
Old 15-01-2012, 14:30   #153
jjessen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Min erfaring er at du mottar en ny bestillingsbekreftelse i pdf fra SAS i samme format som man får ved ordinære bestillinger en-to dager før avgang. Dermed skal all informasjon også ligge inne i SAS-systemet. Deretter mottar du en e-post fra Optiontown som bekrefter at oppgraderingen gikk gjennom.
Jeg var med i en omfattende diskusjon rundt dette på Flyertalk i vår / sommer. Den teorien vi kom frem til var følgende:

- Er billetten kjøpt direkte og utstedt av SAS så fungerer det helt fint og man får en ny bestillingsbekreftelse automatisk og kan velge sete online.

- Er billetten kjøpt / utstedt via andre (i vårt tilfelle Wideroe.no) så fungerer ikke dette så bra. Vi fikk kun mail fra Optiontown. SAS kundeservice så kun at det lå en notis på vår PNR til gaten at vi skulle oppgraderes. Vi måtte også kontakte Optiontown for å få rettet poeng, men det fikset de.

Så det kan være årsaken til at folk opplever dette forskjellig....
jjessen is offline  
Old 15-01-2012, 19:02   #154
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
Jeg var med i en omfattende diskusjon rundt dette på Flyertalk i vår / sommer. Den teorien vi kom frem til var følgende:

- Er billetten kjøpt direkte og utstedt av SAS så fungerer det helt fint og man får en ny bestillingsbekreftelse automatisk og kan velge sete online.

- Er billetten kjøpt / utstedt via andre (i vårt tilfelle Wideroe.no) så fungerer ikke dette så bra. Vi fikk kun mail fra Optiontown. SAS kundeservice så kun at det lå en notis på vår PNR til gaten at vi skulle oppgraderes. Vi måtte også kontakte Optiontown for å få rettet poeng, men det fikset de.

Så det kan være årsaken til at folk opplever dette forskjellig....
Ok, takk for informasjonen. Det forklarer "gapet" i folks ulike opplevelser.
Old 15-01-2012, 19:14   #155
LN-JAV
ScanFlyer Blue

Hallo fra Chicago O´Hare!
Fløy OSL-EWR 16DEC, booket Optiontown i sept... Fikk mail fra SAS dagen før med ny etkt.
Poengene kom automatisk for Z klasse. Hjemover 21DEC ble vi ikke oppgradert, desverre. Da var pengene på konto uken etter.
Har brukt OT før, og vil bruke de igjen.
LN-JAV is offline  
Old 15-01-2012, 21:51   #156
bhen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Evander View Post
- Har tidspunktet man "bestiller" oppgradering på OT noe så si for mulighetene for oppgradering, dvs. bør vi "bestille" snarest mulig eller kan vi like godt vente til nærmere avreise som er ca. 2mnd. unna?
Og hvordan prioriterer de blant de som har "bestilt" oppgradering?
Vet ikke hvordan det prioriteres, tror ikke det er ofisielt. Men prisene går opp jo nærmere utreisedato en kommer. Så ikke noe å vente på egentligen da.

Quote:
- Litt uklart vedr. betaling for OT. Forstår at man må betale en avgift uansett, men blir man belastet for oppgraderingen ved "bestilling" eller kun hvis den går igjennom?
Er de i tilfelle raske med å refundere hvis en ikke blir oppgradert?
De trekker pengene direkte, hvis en ikke blir oppgradert refunderes pengene, processeres innen 5 dager etter reisen.

Quote:
- Hvor lang tid i forveien kan en vanligvis forvente å få tilbakemelding på om en blir oppgradert?
4 - 72h før avreise

Alt dette står og på deres hjemmesider

/Bjørn
bhen is offline  
Old 25-01-2012, 08:40   #157
bhen
ScanFlyer Blue

Der fikk vi nye oppdaterte billetter i mailen av SAS, oppgradert till EconomyExtra imorgenkveld CPH-BKK , yey!

Får ikke valgt plass dog, hverken på SAS hjemmeside eller via telefon eller chat.
Beskjeden er at vi må gjøre det på Sola eller Kastrup imorgen. Håper vi får en toseter eller ihvertfall får sitte sammen nå da, heh.
bhen is offline  
Old 25-01-2012, 13:53   #158
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Ble ingen oppgardering med Optionstown på oss T/R Kina nei.. Ordnet seg vha poeng til Eco extra på utreise, hjem var det nesten fullt forann, så ingen upgrade. Men seterad 31 var grei nok den, med god drikke og en iPad gikk de nesten 10 timene greit de..
Old 06-02-2012, 13:42   #159
Speedman
Newcomer

Skal reise med SK907 til New York i mars, og vurderer å prøve Optiontown. Men hvor store er egentlig sjangsen for å få en oppgradering når vi reiser 4 stk sammen? Må hver enkelt en av oss gå via Optiontown, eller holder det at en gjør det med bookingnr? Ønsker jo ikke å sitte spredt rundt omkring selv om man får oppgradering
Speedman is offline  
Old 06-02-2012, 13:44   #160
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Speedman View Post
Skal reise med SK907 til New York i mars, og vurderer å prøve Optiontown. Men hvor store er egentlig sjangsen for å få en oppgradering når vi reiser 4 stk sammen? Må hver enkelt en av oss gå via Optiontown, eller holder det at en gjør det med bookingnr? Ønsker jo ikke å sitte spredt rundt omkring selv om man får oppgradering
Det holder med en per booking og om sjansen selvsagt er noe mindre når man er fire. Men det er ikke mange kronene man taper på å prøve
Closed Thread

Posting Rules