![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kjære vene, var det ikke nok med shoppingsentrene, nå skal det bli fornøyelsespark i terminalen?
Uansett, når jeg har vært på transfer på flyplasser, så har jeg gjort stort sett enten funnet et sted å slappe av eller spise et godt måltid/drikke (avhengig av tid). Noen flyplasser har jeg oppsøkt spotter-terrasser - de kan kanskje nærme seg fornøyelsesparker for noen, men likevel det er relatert og tar ikke mye plass når det gjelder arealer eller kostnader. Jeg kan forstå at for de som har stopp på 4-5 timer og mer har lyst å finne på noe, og da kan jo fornøyelser og kulturtilbud være på sin plass, men det må da ikke være i terminalen, men heller i nær tilknytting. Flyplasser er ypperlige utsillingsplasser for kommersielle aktører, men "expo" utsillinger og lignende nasjonale salgsfremmende kanaler på flyplass har en tendens til å se svært kunstige ut og for min del har ikke gitt noen spesielt inntrykk av landet som besøkes. Andre har kanskje andre erfaringer. Ihvertfall når du lander på Suvarnabhumi og ser figurer fra Thailandsk/Indisk mytologi så krydrer de litt for følelsen av at man ikke er på OSL, men jeg tror at kostnadene ikke svarer til forventningene for "avkastning" for slikt, og skal man reklamere for Norge så er det jo greit å gjøre det der hvor man finner potensielle kjøpere av reiser, og ikke for de som allerede har kommet hit. Jeg er redd at man bruker store arealer til å sette opp papp-plater med enkle blinkende lys, innbygde dataskjermer og dårlig lydanlegg som skal vise noe fram. 0,1% av de reisende kommer til å oppsøke noe slikt, og av de tror jeg ikke det er mange som føler de har så mye igjen for det.
![]() |
#143 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Skulle det ikke være styremøte i dag?
Vinden har blåst om ny utsettelse.....
![]() |
#144 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Ja, det er vel tid for innsparinger i AS Norge for tiden, så da er vel dette et prosjekt det er lette å dytte frem i tid. Frykter det samme skjer på BGO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Det har vært styremøte, og i forkant har det gått en del stygge rykter. Men de har blitt tilbakevist og man skal være på god vei. Selv om alt det formelle ikke her helt på plass, så skjer det mye. Og det skal bl.a være satt en åpningsdato for nye delen....
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da bør det vel komme en pressemelding iløpet av dagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja jeg klør her.....
![]() |
#148 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da har det lekket litt informasjon fra styremøtet 18.mars. Det er ikke sendt ut pressemelding eller bekreftet offentlig, så jeg tar forbehold om at noe av det jeg presenterer under, kan være feil.
På styremøtet 18.mars, ble det ikke tatt noen avgjørelse på byggestart eller valg av endelig skisse. Derimot ble det gjort kvalitetsikring er man gikk igjennom de ulike interessene av prosjektet. Dette for å sikre at alle parter blir ivaretatt. Utbyggingen i trinn 1 er beregnet til ca 6.milliarder. Dette er kapital som hverken Osl eller Avinor sitter på. Det er derfor sendt brev til myndighetene om finansiering av prosjektet. Jeg har også hørt at Osl vurderer å gå ut i det åpne markedet for å låne pengene. Det er også sendt inn ny konsesjonsøknad som forventes å være ferdigbehandlet i løpet av juni. Det vil bli to endelige forslag som man skal ta stilling til. Disse er ganske like og baserer seg på pir løsningen man har sett skisser av her inne. Dette er byggetrinn 1 av 3. Trinn 2 og 3 er ikke fokusert på i dette prosjektet da disse ligger langt frem i tid. Derimot har jeg blitt litt mer beroliget av å høre hvordan trinn 2 og 3 er beregnet til å øke kapasiteten i fremtiden. Det kan bli riktig bra! Dersom detaljene faller på plass i juni, er det planlagt å sette første spadetak i bakken nå i sommer. I første omgang blir det å bygge nye bakke fasiliteter som taxebane der den paralelle terminalen var planlagt. Denne nye taxebanen forutsetter utbyggingen av piren. Forventet åpning av trinn 1 med ny pir er i 2014. Dagens konsesjon på 23 millioner forventes å møte taket i 2016.
![]() |
#149 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kapasitet mener du?
Nå er riktignok bygge trinn 1 delvis en såkaldt "option to expand" og endel av verdien ligger der, men for det er 6 milliarder er en ganske heftig sum for en håndfull nye gater |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg har ikke noe i mot et mangfold av butikker og serveringsteder. Det gjør det letter å sål ihjel tid på flyplassen. En imitasjon av en jungel er heller ikke meg imot, men da må de putte inn ett stammefolk. Da blir det jo plutselig mye mer interessant å se på. Det er nok dessverre ikke aktuelt vil jeg tro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vet at MartinL har funnet litt info som har lekket ut, men har det kommet en offisiell pressemelding/referat fra styremøtet? Prøvde å finne det, men uten resultat
![]()
![]() |
#152 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare tenkte gi et bra tips om hvordan man bygger en bra pir nå for tiden.
Denne er under konstruksjon i Moskva, Vnukovo flyplassen på utsiden av Moskva, og piren er 200 meter bred på det bredeste. Da får man jo god plass inne piren til flotte parker, og kafeer og butikker.
![]() |
#153 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10005468
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=558213 Over er to linker til VG, der den øverste linken er ny, mens den under er en eldre artikkel. Egentlig ikke noe ny info, bare mediadekning! ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gardermoen 04.07.11 | Eriksen | Bilder & foto | 9 | 06-07-2011 11:41 |
Gardermoen | c130tos | Bilder & foto | 2 | 28-08-2009 23:06 |
DC-6 over Gardermoen | JanSev | Bilder & foto | 4 | 24-08-2009 12:54 |
Å ta en øl på Gardermoen | litt-amatør | Reiseforum | 13 | 24-03-2009 12:52 |
VC-10 på Gardermoen | OSL Inside | Flyforum | 7 | 25-04-2005 17:03 |