![]() |
|
![]() |
#121 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg er heller ikke overbevist om at anbuds praksisen er nødvendigvis den beste modellen - være det seg flyruter, fergeruter eller bussruter. Når jeg flyttet hit i fra vår lille øy omgitt av markedskrefter - bodde jeg de første månedene på Kolbotn og daglig passerte jeg Rosenholm hvor det stod (og står ennå) et 100 talls busser som ikke var i drift, et buss selskap hadde akkurat tapt et anbud og følgelig stod store deler av bussparken parkert. Dette må ha en kostnad og i et anbudsystem blir helt sikkert disse kostnadene regnet inn og når vi ser på ferger som vel også er på anbud (ihvertfall noen ruter) kan vi fort komme opp i anseelige beløp bare for holde anbuds prosessen i gang over noen tiår ! For å komme tilbake til vår lille øy - som er avhengig av fergetrafikken - selv midt i oppe i det hellige frie marked - drives fergene av Staten - Washington State Ferries - men en nærmest perfekt operasjonell standard - dette fordi fergesambandet er definert som en del av State Highways. De ansatte har gode lønninger og etterhvert lang erfaring, det kommer aldri opp noen forslag om å starte konkuranse (det har man hatt tidligere).
![]() |
![]() |
#122 |
critical mind
|
![]()
Vel,
Problemet er i Norge er jo at man noen steder subsiderer vildt for a dekke over ting som er galt. dc-8-63, du ga eksempel med sykehuset. Dette er jo perfekt å bruke. Norge har av alle store og rike vestlige demokratier den laveste snitt av sykehus-senger per capita. Faktisk halv så mye som USA og Japan, og mere enn 2 ganger mindre enn Tyskland. Standarten av sykehus-dekning i Norge er - i forhold til rikdom av lande - en skamfullt vits. Det er ufattelig at en såpass rik land ikke har råd til flere sykehuser og -senger. For å kurrere dette problemet så flyr man pasienter langt oftere enn andre nasjoner. Mye til Lufttransportens glede. Man kan selvsagt ha som politisk mål a skape lignende livsbetingelser og standards i Nord og Sør, Øst og Vest. Men er dette realistisk og er det ønskelig a gjøre alle mer eller mindre lik? Personlig er jeg av den oppfattning at staten bør ikke subsidere, men heller skulle gi folken penger i lømmeboka. Og dersom livet i Nord er sa mye verre, flyruter så mye dyrere så må de skatter og avgifter i Nord i lignende grad ned slik at folk kan betale for de tjenester det det koster. Da har folk også mulighet a velge vekk flyet dersom det finnes seg andre transport-måter. Rett na fører denne "Subvensjonitis" til situasjonen at disse ruter har en ekstremt lav etterspørelse og dermed ekstremt dårlige økonomiske resultater uten støtte. Men pga av statsstøtten så blir disse ruter som noen av de mest attraktive ruter for de selskaper som søker. Og dette er en politisk implisert paradokson.
![]() |
#123 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Når det gjelder sykehus senger er vel USA ikke noe godt sammneligningsgrunnlag - ja det finnes mange flotte sykehus enger - men hva hjelper det når omtrent halvparten av befolkningen ikke har adgang / eller meget begrenset adgang til dem ? (eller til andre sykehus tjenester) - antall sykeshus senger er ingen god metode å gi inntrykk av et lands helsetjeneste - sammenlign heller livsvarighet - da ser du det virkelige USA - og Norge kommer absolutt ikke så dårlig ut.
Å redusere skatter og avgifter er en utrolig dyr måte å oppnå endringer på, hvis du bruker beløpet som i dag går til å subsidiere fly transporten utenfor stamnettet, til skattelette i stedenfor - hvor mange % tror vil gå til formålet og hvor lang tid vil det ta før de første flyplassene og rutene må legges ned ? Se på hva som skjedde med Bush Skattelettet i 2001-2008, enorme summer mer eller mindre forsvant og all infratrsuktur forfallt til et nivå som ligger langt etter Europa - Sammenlign Frankfurt / Munchen flyplassene med Newark / O´hare - å fly fra selv CDG å ankomme SEATAC er som å gå 25 år tilbake i tid.
![]() |
#124 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Til resten av ditt innlegg vil jeg vel si at den norske modellen med kryssubsidiering for å opprettholde en spredt bosetting passer meg godt, og jeg har liten tro på at det blir mer effektivt om hver enkelt skulle få mer penger i lommeboken som skal brukes på å kjøpe seg flytransport fra mindre steder. Det er ikke sikkert det ville vært noe slikt tilbud å bruke pengene på om staten ikke betalte for å ha dette tilbudet på plass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Interessant debatt, med mange gode innlegg. TOS, må også skryte av deg og dine meget godt funderte innlegg, som har god substans.
I løpet av noen dager vil jeg tro at vi har svarene på hvilke flyselskap som får fly på kortbanenettet i de neste 4-5 årene. Før det vil mye av denne debatten i denne tråden være av teoretisk art.. OM det nå skulle bli slik at vi får inn aktører som har helt andre vilkår for sine ansatte, vil jeg tro at det også blir en offentlig debatt rundt dette, på lik linje med hva vi har sett for andre sektorer, og da spesielt i byggebransjen. Pr definisjon skal alle selskap som får fly på anbudsrutene alt på plass i henhold til de lover og regler som er satt, og det blir noen meget spennende dager framover til vi vet hvordan dette blir! |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg vet ikke helt hvordan/på hvilket nivå man evt skal legge minstelønninger, men jeg mener sterkt at man hvertfall kan begynne med å sette krav til operatøren og ansatte om å forholde seg til norske skatter, avgifter og ellers sosiale forpliktelser og rettigheter som følger med det å være arbeidsgiver og arbeidstager i Norge.
Når/om et selskap ikke skatter til Norge og samtidig tilbyr de ansatte hjelp til å skjule inntekten sin for norske skattemyndigheter blir det håpløst for lovlydige operatører og arbeidstagere å konkurrere. At lønnsnivået synker kraftig er lettere å forholde seg til når ovennevnte kriteria er på plass. Da er det tross alt markedsmekanismene som regjerer. Men at man skal godta at arbeidsplasser på norsk skal forsvinne fordi arbeidsgiver og evt arbeidstager ikke forholder seg til spillereglene for arbeidslivet forøvrig blir litt vanskelig å svelge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
![]() Det er to årsaker til at vi sender pasienter til utlandet: Den viktigste er at vi er et lite land som har for få pasienter til at det er faglig forsvarlig å opprettholde eller utvikle behandlingstilbud innenfor alle fagområder i spesialisthelsetjenesten. Da utnytter vi heller den spesialistkompetansen og ledige kapasiteten som finnes i utlandet. Den andre årsaken er at man ved fristbrudd (brudd på behandlingsfrist satt ut fra faglige kriterier som alle "rettighetspasienter" får) har krav på behandling i utlandet hvis man for øyeblikket ikke har ledig kapasitet til å behandle en konkret pasient i Norge innen faglig forsvarlig tid. Dette alternativet benyttes ikke så ofte, da man stort sett alltid likevel klarer å finne ledig kapasitet i landet. Last edited by RWY 24; 07-01-2012 at 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er vel ikke helt riktig? Isåfall gjør ikke WF jobben sin. For selv med et anbud i boks bør de ha mer enn nok insentiv til å ytterligere effektivisere og øke trafikken for å maksimere overskudden. Og ikke bare være fornøyd med base case
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Slik ordningen er i dag så utbetales et avtalt beløp til selskapet som får kontrakten, og det selskap som flyr denne har ALT å tjene på å utføre denne så effektivt som mulig. Til BU662: Jeg syns du er litt på viddene med å kritisere samferdselspolitikken som ligger i anbudsruter. Disse går i områder hvor staten bl.a. ikke har utbygd jernbanenett, og hvor det er vurdert som langt mer økonomisk for staten å subsidiere fly enn å bygge jernbane linjer ut i Lofoten, gjennom Sogn og langs Finnmarkskysten. Også i Tyskland bruker staten store beløp på offentlig transport, det være seg jernbane eller motorveier. I vårt langstrakte land så er kortrutenett en bedre løsning i enkelte landsdeler, og å mene at en kan gi skattelette istedenfor å støtte dette er som om du skulle gi skattelette i Tyskland istedenfor å bygge veier og jernbanelinjer....! Og for øvrig så er vi langt off topic...! Last edited by Lamox; 07-01-2012 at 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Som en av pilotene som konkurrerer om plass i cockpit hos WF, og som sannsynligvis ikke blir valgt i denne omgang, ser jeg med gru på hva som skjer i luftfartsbransjen i dag, og hva den gjengse nordmann syns er greit. Som det blir poengtert lengre opp her, folk er villige til å betale 250-300 spenn for å parkere på flyplassen, men syns at 1000kr for å fly t/r London er for dyrt. Det er jo tross alt noen overbetalte, overlegne, underarbeidede slasker som sitter foran der i cockpit med puter sydd under armene på uniformene sine... NEI, slik er det ikke. Det er grisevanskelig å få jobb, og de første jobbene man får fører ikke akkurat til noe stort overskudd på konto. Jeg har foreløpig sendt ut ca. 20 søknader, og fått svar på tre av dem. To fra levende mennesker, en fra en autoreply@flyselskap-adresse, og 17 uten svar i det hele tatt. Så de som tror at alle piloter har det enkelt må ta seg en titt utenfor PC-skjermen.
Folk flest driter rett og slett i forholdene i luftfarten i dag, på grunn av det jeg skrev over. Realiteten for de som skal fly kortbane hvis et estisk lite drittselskap vinner noen ruter på anbudet er at de skal operere en Jetstream 31 på en 800-metersbane, noe som i seg selv er ris i veldig lang kabel, i norske forhold på vinteren. Foran sitter det to 25-åringer som tjener 8000kr i måneden etter skatt, og har sovet 4 timer siden gårsdagens 16-timersøkt på jobb, og tenker på hvordan i alle dager de skal betale verkstedregningen på bilen som er i ferd med å ta kvelden, og i tillegg ha nok penger til knekkebrød den neste måneden. Poenget er at det er helt sykt, og tvers gjennom uforsvarlig, at Samferdselsdept ikke har stilt noen som helst krav i forbindelse med anbudet, så hvem som helst kan søke, inkludert selskaper som ikke helt vet hva de driver med... Sakser dette fra en pilot i WF jeg snakket litt med: "Hørte at DAT prøvde å sende inn klage på GLS/SCAT1-kravet fordi de mente at det var for dyrt å innstallere, og at de mente at GPS ga fullgod approach... Meeeeen selv om en GPS approach gir høy nøyaktighet så er det fortsatt klassifisert som en nonprecision approach når det gjelder konstruksjonskrav (pans-ops). Tror ikke de kommer så langt med den, og det kan gi en liten backfire mot dem at de ikke vet dette... " Er det slik vi vil ha det? Last edited by semmern; 07-01-2012 at 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Da hjelper vel bare minimums-priser som krav. Men husk at flyselskapene selv, alle som de heter SK, DY og WF har skapt og forsatt skaper den illusjon at det skal vaere billigst som mulig. Da kan de ikke klage pa den andre side, da denne bommerang kommer en gang tilbake...
![]() |
![]() |
#132 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I tillegg jobber europeiske luftfartsmyndigheter for at duty time skal kunne forlenges ytterligere, når det allerede er på kanten til det forsvarlige. Dette blir ikke akkurat tatt tak i fra LT eller Samferdselsdepartementet sin side... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg håper jeg tar feil! ![]() Å sammenligne med snekkere blir helt feil. Det er mangel på håndverkere i Norge, DERFOR bruker vi så mye importert arbeidskraft. Vi mangler alldeles ikke kvalifiserte piloter, det er bøttevis med flinke folk som har 800-1000 timer og oppover. Det er arbeidsgivers marked, noe selskapene utnytter så godt de kan. Problemene begynner når de kompetente pilotene ikke tar råd til å fortsette karrieren, og cockpit utelukkende blir besatt av de som tar seg råd til å fly for knapper og glansbilder. Pilotyrket blir da et yrke for de som er økonomisk uavhangige, og ikke for de som har evner og kunnskap til å passe inn i yrket. Vi er ikke der enda, men noen år til med denne utviklingen og dette vil bli et problem. Last edited by Dag Viking; 07-01-2012 at 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vet ikke, det er ikke jeg som har et anbud ute
![]() Jeg er heller ikke ansvarlig for norsk luftfartssikkerhet. De kloke hoder får slå seg sammen og finne på noe lurt når behovet melder seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det betyr altså at hvis prisen skal holdes oppe så blir omfanget av næringen mindre. Det er ikke sikkert at det gjør det enklere for deg og dine kollegaer å få seg jobb. Hvis prisen skal reguleres så er da det neste spørsmålet hvilket nivå? Skal det være den minst effektive aktøren som setter standarden, eller skal det være den mest effektive? Prisregulering er fjernet i svært mange bransjer, og det er ingen enkel form for inngrep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
DY begynte med kontraktsansettelser i løpet av de siste året, så jeg tror ikke man kan skylde på dette i forhold til hvor vi er i dag. Ryanair ansetter, så vidt meg bekjent, på kontrakter men da ofte på kontrakter av 5 års varighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |