Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2007, 22:07   #121
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Danskene forsøker igjen...

Quote:
Originally posted by MD11

Men som du sikkert vet Merrilfield, saken er løst og de NKF medlemmene som ville ha andre baser enn OSL har fått de, etter en runde med NKF selvsagt.

Hvorfor trekke frem alt som er løst ? , hvorfor komme med interne "runder" , som kunne ha +/- , som har løst seg ?

/G ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 12:25   #122
scandi
ScanFlyer Blue

Quote:

Quote:
Originally posted by scandi

Quote:

Se bare på NKF i Norge også, en gjeng med kranglefanter deluxe!:exclamati

De nektet tidligere NKF medlemmer og få baser i SVG og TRD, utrolig, slikt skal man ha foreninger til:exclamati

Sjekket fakta?
Jupp
Da sitter vi på annerledes faktagrunnlag.
Er andre parter enn NKF i denne saken, og det glemmer en lett.

scandi is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 12:54   #123
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Ulike kilder mener at SAS har tapt 50-60 mill kr på denne konflikten i rene tall. Først og fremst er nok dette SAS Danmark som har fått dette tapet.
Mon tro hvor store ekstrainntekter SAS.SE og SASBraathens fikk på samme konflikten, ved at så og si alle deres avganger til og fra Oslo og Sverige gikk smekkfulle. Vil tro at bookingnivået før streiken var et faktum, så var kabinfaktor på ca 75% og når danskene la ned trafikken steg denne til nær 100%.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 15:43   #124
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Quote:

Men som du sikkert vet Merrilfield, saken er løst og de NKF medlemmene som ville ha andre baser enn OSL har fått de, etter en runde med NKF selvsagt.

Hvorfor trekke frem alt som er løst ? , hvorfor komme med interne "runder" , som kunne ha +/- , som har løst seg ?

/G ?
Denne saken i Danmark og tidligere streiker i Norge viser hvor mye makt en fagforening kan ha. Det er jeg fullstendig i mot og de sterke fagforeningene i SAS er i ferd med å knekke selskapets omdømme fullstendig. Det skal ikke være slik at fagforeningene skal "styre" selskapet på denne måten. Det er som om "får jeg ikke viljen min så går jeg ikke på jobb". Slike ting hindrer fremgang og progresjon i et selskap.

Basestrukturen i SAS Norge som det skal hete nå er også vært et stridstema i Norge.
Nå er den saken avgjort selv om NKF også i følge den informasjon jeg sitter på prøvde å trenere den saken. Det var OSL som gjaldt, intet annet.
Old 28-04-2007, 15:53   #125
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:

Quote:

Quote:

/G ?
Denne saken i Danmark og tidligere streiker i Norge viser hvor mye makt en fagforening kan ha. Det er jeg fullstendig i mot og de sterke fagforeningene i SAS er i ferd med å knekke selskapets omdømme fullstendig. Det skal ikke være slik at fagforeningene skal "styre" selskapet på denne måten. Det er som om "får jeg ikke viljen min så går jeg ikke på jobb". Slike ting hindrer fremgang og progresjon i et selskap.

Basestrukturen i SAS Norge som det skal hete nå er også vært et stridstema i Norge.
Nå er den saken avgjort selv om NKF også i følge den informasjon jeg sitter på prøvde å trenere den saken. Det var OSL som gjaldt, intet annet.
Merrilfield er nok den her på forumet som best vet hva om basesaken.
Det er heller ikke slik at det er fagforeningene som styrer SAS.De forsøker etter beste evne å få SAS til å etterleve inngåtte og signerte avtaler.Det virker som SAS har fått det for seg at de bare kan ture frem etter beste evne uten at noen skulle reagere.Det var nettopp denne fremgangsmåten som førte til aksjonene i fjor og foranledningen til den siste streiken.Problemet trodde vi ble løst ved Petter Jansens og Bernhard Richardsens avgang,men det fins visst noe grums på mellomledernivå i SAS DK også.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 16:13   #126
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:

Quote:

Quote:

/G ?

Det er heller ikke slik at det er fagforeningene som styrer SAS.De forsøker etter beste evne å få SAS til å etterleve inngåtte og signerte avtaler.Det virker som SAS har fått det for seg at de bare kan ture frem etter beste evne uten at noen skulle reagere.Det var nettopp denne fremgangsmåten som førte til aksjonene i fjor og foranledningen til den siste streiken.Problemet trodde vi ble løst ved Petter Jansens og Bernhard Richardsens avgang,men det fins visst noe grums på mellomledernivå i SAS DK også.
Petter Jansen hadde mye ideer med seg i bagasjen og det var ikke like populært i SK systemet. Det er nok en av grunnene til at han måtte gi seg. Du kan heller ikke benekte at fagforeningene i SAS er meget sterke. Det virker som det er full krig mellom foreningene og ledelsen og da blir situasjonen deretter. En ond sirkel med andre ord. Passasjerene er taperne i denne "krigen".

Kan du benekte at NKF ville fjerne basene i SVG/TRD?
Old 28-04-2007, 17:06   #127
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:

Quote:

Quote:

/G ?

Petter Jansen hadde mye ideer med seg i bagasjen og det var ikke like populært i SK systemet. Det er nok en av grunnene til at han måtte gi seg. Du kan heller ikke benekte at fagforeningene i SAS er meget sterke. Det virker som det er full krig mellom foreningene og ledelsen og da blir situasjonen deretter. En ond sirkel med andre ord. Passasjerene er taperne i denne "krigen".

Kan du benekte at NKF ville fjerne basene i SVG/TRD?

Fagforeningene i SAS er like sterke som i alle andre skandinaviske selskaperDet er bevisst,eller klønete,fremferd fra SAS mellomledernivå som provoserer frem konflikter.Jeg snakker med 22 års erfaring fra SAS.Gjør du?

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 18:35   #128
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Jeg kan ikke vise til 22 års erfaring fra SAS men innsikt, interesse og noen år mindre erfaring fra konsernet

Hvorfor alltid legge skylda på ledelsen og mellomledere Er de intressert i streiker og trafikkstopp Dessuten, du svarte ikke på spørsmålet ang . NKF.
Old 28-04-2007, 21:09   #129
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Hva skjer etter at CAU har avholdt sin ekstraordinære generalforsamling tirsdag 2/5 ?
Står flyene igjen den 3 ...???

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 21:14   #130
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally posted by Farmer

Hva skjer etter at CAU har avholdt sin ekstraordinære generalforsamling tirsdag 2/5 ?
Står flyene igjen den 3 ...???
Perhaps, Perhaps, Paerhaps

Men jeg håber det bestemt ikke....
Og jeg vil give FUB4Ever så evigt ret.....Når der ingås aftaler, kan man jo ikke rejse
sig fra samme bord vel vidende, at man ikke har nogen som helt intentioner om at
over holde indgaaede aftale.....Det har virksomheden vist mange gange på det seneste,
at det er det, der deres politik

Hilsen
ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 21:51   #131
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Okey, men hvis SAS ikke holder avtalene så har man faktisk noe som heter rettsvesnet. Faktisk det samme systemet som SAS brukte for å stoppe streiken. Så hvis SAS bryter avtalene så får man saksøke de. Ikke utføre en ulovlig handling. Jeg er lei av at de ansatte sier at ledelsen er så uduglig og bryter avtaler men ikke tar de nødvendige skritt for å stoppe det. Eneste måten å bevise dette på er å få de dømt.
storg is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 23:39   #132
Utflyttet
Ute på tur

Men uansett, det er en ting her som jeg ikke skjønner, som er en gjenganger for både denne runden med CAU, andre SAS-striker, Avinor-rundene vi hadde for en tid tilbake, men snodig nok ikke i andre streiker med fagforeninger: hvorfor i h**** har ingen av fagforeningene eller de som mener de representerer det som skjer tatt noen runder i media og fått frem *HVA* man streiker om og *HVORFOR* man streiker.

Etter denne runden er det vel knapt en eneste normal reisende som vet noe mer enn at det var noen danske sas-ansatte som satte seg ned og var vrang, og nå er alt bare en hengemyr. Man kunne jo kansje fått et minimum av sympati om man faktisk fikk ut dene informasjonen og således lagt press på sin egen ledelse til å få en brukendes dialog, om enn igjennom media.

Er det noen her som har en fornuftig forklaring på dette?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 00:02   #133
pendler
ScanFlyer Blue

Hei storg! En av grundene til at man kanskje ikke tar det opp rettensvei er vel at det tar såå alt for laang tid för det kommer opp som en sak!! Jeg husker saken med Scanair der de gikk fra senioritetsprinsippet som var en lov etter at de ble solgt. Det tok 5 FEM ÅR för det kom opp og SAS ble dömt til å betale de som ble sparket uten grund!! Det er kanskje en av grundene til at man ikke tar det opp rettens vei! Det kan jo ta litt kortrere tid av og til men det der var for jävlig!
pendler is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 01:06   #134
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

ja, men nå har man jo holdt på med disse streikene i mer enn fem år da.Dessuten var vel de rettsakene du viser til i en liten gråsone og da går det alltid litt lenger tid. Men uansett burde man jo ta de til retten. Man kan ikke baserer et samarbeidsforhold på utpressing. Og det gjelder både ledelsen og SAS. Enten har fagforeningene dårlig juridisk rådgiving. Eller så har de en dårlig sak. Få det opp på bordet og frem i lyset.
storg is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 03:02   #135
Merrilfield
ScanFlyer Blue

(Originally posted by MD11

Men som du sikkert vet Merrilfield, saken er løst og de NKF medlemmene som ville ha andre baser enn OSL har fått de, etter en runde med NKF selvsagt. )

NKF har i "gamle SAS" alltid fått servert argumenter mot flere baser.: "Det i seg selv er kostnadsdrivende."!!! Det ble gjort en avtale i kollektivavtalen av 2006 ---Dette skulle undersøkes grundig. Var produktiviteten (Block Hours) høy nok?? Konklusjon: basene i SVG og TRD er kostnadsnøytrale.

Det har vært et krav i fra NKF om at foreningens medlemmer OGSÅ skulle få basebytte, ut av OSL --om de ønsket så. Det har flere gjort --for lang tid siden.

Dete er NKF og medlemmene meget fornøyde med. Hvorfor?---Fordi det betyr at baseproblematikken rundt OSL/ARN/CPH i Intercont og SAS forøvrig OGSÅ har blitt belyst.

Den gamle strukturen i SAS med tre baser var IKKE kostnadsdrivende. Tvert i mot -Den var Fleksibel og Dynamisk. ---Tråden lukket!

Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 12:44   #136
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by Merrilfield

(Originally posted by MD11

Men som du sikkert vet Merrilfield, saken er løst og de NKF medlemmene som ville ha andre baser enn OSL har fått de, etter en runde med NKF selvsagt. )

NKF har i "gamle SAS" alltid fått servert argumenter mot flere baser.: "Det i seg selv er kostnadsdrivende."!!! Det ble gjort en avtale i kollektivavtalen av 2006 ---Dette skulle undersøkes grundig. Var produktiviteten (Block Hours) høy nok?? Konklusjon: basene i SVG og TRD er kostnadsnøytrale.

Det har vært et krav i fra NKF om at foreningens medlemmer OGSÅ skulle få basebytte, ut av OSL --om de ønsket så. Det har flere gjort --for lang tid siden.

Dete er NKF og medlemmene meget fornøyde med. Hvorfor?---Fordi det betyr at baseproblematikken rundt OSL/ARN/CPH i Intercont og SAS forøvrig OGSÅ har blitt belyst.

Den gamle strukturen i SAS med tre baser var IKKE kostnadsdrivende. Tvert i mot -Den var Fleksibel og Dynamisk. ---Tråden lukket!

Dette belyser nok en gang at det trengs å røskes opp i det "gamle" SK systemet. Gamle BU hadde med seg mange gode ideer i bagasjen, bla baser i distriktene. Organisasjonen er tungrodd og byråkratisk og når man i tillegg får "steinharde" foreninger på toppen, ja da må bedriftskulturen bli deretter!

Posting Rules