![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Nå har dette vært skatteplikt lenge, forskjellen er at man nå pålegger arbeidsgiver å rapportere. Og strengt tatt er dette en fordel du får gjennom jobben, noe som kalles lønn. Lønn skal du skatte av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg er enig. Det er også en fordel å få EBG/D pga jobben. Bare veldig knotete å finne ut hvor mye fordelen er verdt i kroner. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Jeg synes det blir litt feil å sammenligne økt kortstatus med poeng - poeng er jo en gangbar valuta som du kan kjøpe deg ferie og kaffetraktere med opptjent i jobbsammenheng. Status er vel litt mer som fordeler noe a la de som jobber i OBOS får rabatt på Color Line.
Jeg ser fremdeles ikke at dette er vanskelig, men jeg ser at det er ukomfortabelt. Hvor mye man tjener på brød eller Kiwi-broccoli har jo ingenting med skatt å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Upgrade me....
|
![]()
Fordel.... mæææhh...
Anyhow, tulleskatt. Hva med de som kjører mye i jobb. Om du har fordelskort hos bensinstasjonen? Skatt der også? (Er sikkert slik) Klippekort hos de du kjøper arb. mat fra? Skattbar fordel? Trumfkort når du kjøper lunsj? Last edited by Tjab; 16-05-2018 at 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Hvis du får gratis bensin til privat bruk fordi du kjører mye i jobben, så er det skattbart. Selvfølgelig.
Quote:
Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Upgrade me....
|
![]()
Typ. 30 øre litern...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, det er en rabattavtale. Det er ikke direkte sammenlignbart. Det er heller ikke skattbart at arbeidsgiveren din har en rabattavtale hos et flyselskap, som du også kan bruke privat.
EDIT: Det er et tydelig forbehold som jeg ikke var klar over. Eller atterhald, for å bruke samme språkdrakt: Quote:
Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:35. Reason: Jeg hadde ikke full oversikt, ser jerg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og det jo heller ikke alle bonussystemer der det er like vanskelig å beregne verdi. Norwegian Cashpoints er jo verdt ei krone.
Men jeg er litt spent på hvordan dette skal løses i praksis. Det vil jo være vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikt over bonuspoengene som opptjenes, så det blir ei utfordring for regnskaps- og lønnsavdelinger rundt i landet. At stadig mer rapportering av detaljer legges på arbeidsgiver er en trend. Skatteetaten vil at skattemeldinga (selvangivelsen) skal være riktig når de sender den ut, og da må mer rapporteres inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Samfunnet tjener ganske solid på at selvangivelsen ikke lenger er 4 sider papir og 12 timers jobb. At noe av den forenklinga fører til ekstrakostnader andre steder er ikke overraskende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For de som ikke vil lese Nettavisen som siterer Fri Fagbevegelse som har intervjuet noen som mener noe om et uferdig regelverk, så kilden til alt dette på denne adressen:
https://www.statsbudsjettet.no/uploa...pdf/prop86.pdf Fra side 11 og utover står det om naturalytelser. Høringsdokumentene fra i fjor høst finnes på https://www.skatteetaten.no/rettskil...aturalytelser/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Ingen tvil om det. Men det ikkje korleis det å få innføre dette hjelp å korte ned skattemeldinga.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Håper bare sas kommer med en mulighet for å krysse av "Jeg ønsker bare statuspoeng" for denne reisen, for jeg vet hva min arveidsgiver vil gjøre her: Forby opptjening om det må rapporteres. Og da ryker jo seatblocken når status ikke kan registreres. Siden regjeringsmedlemmer får ebg-regner jeg ikke med at den vskal skattlegges.
At folk kjøper brød på privaten har jo ikke noe med skattlegging å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.
Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
![]() |
#15 |
Free Luigi
|
![]()
I grunnen rettferdig, synes jeg. Det er jo arbeidsgivers valg da: tillate bonuspoengopptjening på tjenestereiser, og dertil merarbeid, eller si stopp til alle bonuspoeng og slippe unna ressursbruken.
![]() |
#16 |
Upgrade me....
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Hvordan kan et slikt regnestykke se ut for 2 enkle jobbreiser?
November 2018: jobbereise til 2000 NOK som gir 1000 eurobonuspoeng Februar 2019: jobbreise til 6000 NOK som vanligvis gir 10.000 eurobonuspoeng Vedkommende som reiser er EBG slik at han antagelig får 1250 og 12500 poeng. Skal man regne dette videre som 11.000 eller 13750 opptjente poeng? Da bedriften ikke tillater firmakort må vedkommende legge ut og det gjør han med Trumfvisa. Opptjening er 3% som blir 60 trumfkroner for første tur, men Trumf legger om slik at det reduseres til 2% og 120 trumfkroner for neste tur. Det er bonus for konvertering fra viatrumf i desember og vedkommende konverterer alle 600 trumfkronene og får 9000 eurobonuspoeng + 500 ekstra i bonus. Han hadde fått bonus selv uten den første jobbturen. Har han nå fått 900, 950 eller 1400 eurobonuspoeng for å ha betalt første jobbreise? I februar 2019 bruker han 25000 Eurobonuspoeng til å oppgradere til business for jobbreisen. Alt etter hvordan man regner er et sted mellom 1900 og 2650 av poengene opptjening fra første jobbreise. Pga oppgraderingen får han tilsammen 15000 poeng for andre jobbreise som blir 18 750 pga. EBG. Vedkommende sitter nå igjen med et sted mellom 10.000 og 18.750 eurobonuspoeng fra andre jobbreise, alt etter hvordan man regner det. I tillegg kommer opptjening for betaling... Mai 2020 tar vedkommende en privat bonusreise til 30.000 poeng som han får for 25.000 poeng til spesialtilbud for EBG. Utenom skatter sparer poengene ham for 2000 NOK. For enkelhets skyld kan man anta at alle poeng fra SAS for jobberiser blir brukt her. Trumfopptjening for betaling av andre jobbreise er enda ikke konvertert til poeng. Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 17-05-2018 at 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
På den annen side; hvis de fleste som mottok denne typen frynsegoder faktisk hadde meldt inn dette da de fyller inn skattemeldinga, så hadde sannsynligvis ikke denne regelendringa kommet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I staten er det nå ikke lov å benytte seg av bonuspoeng privat - her fra Statens Personalhåndbok:
) Arbeidstaker kan ikke privat benytte bonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom reiser. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Men det gjør det ikke noe mer lovlig. Det er fullt mulig å snyte på skatten og gjøre en del andre ting for økonomisk vinning også, om man vil ![]() Men plutselig en dag så skjer det noe som gjør at ting bobler til overflaten og da er det for seint å angre.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |