Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2018, 22:49   #1
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Re: Skatt på bonuspoeng

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Fiskal avgift. Ett mål. Mer penger inn til statskassen.

Ps. Hva om hele Norge da begynner med "pendling" og trekker dette fra på skatten?
Nå har dette vært skatteplikt lenge, forskjellen er at man nå pålegger arbeidsgiver å rapportere. Og strengt tatt er dette en fordel du får gjennom jobben, noe som kalles lønn. Lønn skal du skatte av.
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 22:55   #2
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Nå har dette vært skatteplikt lenge, forskjellen er at man nå pålegger arbeidsgiver å rapportere. Og strengt tatt er dette en fordel du får gjennom jobben, noe som kalles lønn. Lønn skal du skatte av.

Jeg er enig. Det er også en fordel å få EBG/D pga jobben. Bare veldig knotete å finne ut hvor mye fordelen er verdt i kroner.

Sent from my iPhone using Tapatalk
LeftSaidFred is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:05   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Jeg synes det blir litt feil å sammenligne økt kortstatus med poeng - poeng er jo en gangbar valuta som du kan kjøpe deg ferie og kaffetraktere med opptjent i jobbsammenheng. Status er vel litt mer som fordeler noe a la de som jobber i OBOS får rabatt på Color Line.

Jeg ser fremdeles ikke at dette er vanskelig, men jeg ser at det er ukomfortabelt.

Hvor mye man tjener på brød eller Kiwi-broccoli har jo ingenting med skatt å gjøre.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:17   #4
Tjab
Upgrade me....

Fordel.... mæææhh...

Anyhow, tulleskatt.
Hva med de som kjører mye i jobb. Om du har fordelskort hos bensinstasjonen? Skatt der også? (Er sikkert slik)
Klippekort hos de du kjøper arb. mat fra? Skattbar fordel? Trumfkort når du kjøper lunsj?

Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 16-05-2018 at 23:21.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:20   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Om du har fordelskort hos bensinstasjonen? Skatt der også?
Hvis du får gratis bensin til privat bruk fordi du kjører mye i jobben, så er det skattbart. Selvfølgelig.

Quote:
Klippekort hos de du kjøper arb. mat fra? Skattbar fordel?
Hvis en leverandør du kjøper mat fra på jobben lover deg gratis catering i en konfirmasjon om du kjøper mat til jobben for over en million, så er det skattbart. Selvfølgelig. (Og sannsynligvis straffbar korrupsjon, vel å merke.)

Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:23.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:22   #6
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvis du får gratis bensin til privat bruk fordi du kjører mye i jobben, så er det skattbart. Selvfølgelig.
Typ. 30 øre litern...

Old 16-05-2018, 23:28   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Typ. 30 øre litern...
Nei, det er en rabattavtale. Det er ikke direkte sammenlignbart. Det er heller ikke skattbart at arbeidsgiveren din har en rabattavtale hos et flyselskap, som du også kan bruke privat.

EDIT: Det er et tydelig forbehold som jeg ikke var klar over. Eller atterhald, for å bruke samme språkdrakt:
Quote:
Vidare omfattar skatteplikta rabattar o.l. frå andre tredjepartar som arbeidsgjevar forhandlar fram eller på annan måte gjer tilgjengeleg for dei tilsette, når rabattane er større
enn det dei tilsette kunne fått utan arbeidsforholdet. Det er ikkje ein føresetnad for skatteplikt at arbeidsgjevar kompenserer tredjeparten økonomisk eller på annan måte.
Usikker på hvordan dette tolkes i praksis, for eksempel på ansattrabatter eller nevnte fly- og bensinrabatt.

Last edited by gustavf; 16-05-2018 at 23:35. Reason: Jeg hadde ikke full oversikt, ser jerg.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 23:19   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Og det jo heller ikke alle bonussystemer der det er like vanskelig å beregne verdi. Norwegian Cashpoints er jo verdt ei krone.

Men jeg er litt spent på hvordan dette skal løses i praksis. Det vil jo være vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikt over bonuspoengene som opptjenes, så det blir ei utfordring for regnskaps- og lønnsavdelinger rundt i landet.

At stadig mer rapportering av detaljer legges på arbeidsgiver er en trend. Skatteetaten vil at skattemeldinga (selvangivelsen) skal være riktig når de sender den ut, og da må mer rapporteres inn.
Old 16-05-2018, 23:22   #9
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og det jo heller ikke alle bonussystemer der det er like vanskelig å beregne verdi. Norwegian Cashpoints er jo verdt ei krone.

Men jeg er litt spent på hvordan dette skal løses i praksis. Det vil jo være vanskelig for arbeidsgiver å holde oversikt over bonuspoengene som opptjenes, så det blir ei utfordring for regnskaps- og lønnsavdelinger rundt i landet.

At stadig mer rapportering av detaljer legges på arbeidsgiver er en trend. Skatteetaten vil at skattemeldinga (selvangivelsen) skal være riktig når de sender den ut, og da må mer rapporteres inn.
Vil anta at dette er eit tapsprosjekt for alle andre enn Siv.
Old 16-05-2018, 23:30   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Vil anta at dette er eit tapsprosjekt for alle andre enn Siv.
Samfunnet tjener ganske solid på at selvangivelsen ikke lenger er 4 sider papir og 12 timers jobb. At noe av den forenklinga fører til ekstrakostnader andre steder er ikke overraskende.
Old 16-05-2018, 23:32   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

For de som ikke vil lese Nettavisen som siterer Fri Fagbevegelse som har intervjuet noen som mener noe om et uferdig regelverk, så kilden til alt dette på denne adressen:
https://www.statsbudsjettet.no/uploa...pdf/prop86.pdf

Fra side 11 og utover står det om naturalytelser. Høringsdokumentene fra i fjor høst finnes på https://www.skatteetaten.no/rettskil...aturalytelser/
Old 17-05-2018, 06:47   #12
roger
Rakettforskar

Ingen tvil om det. Men det ikkje korleis det å få innføre dette hjelp å korte ned skattemeldinga.
Old 17-05-2018, 10:02   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Håper bare sas kommer med en mulighet for å krysse av "Jeg ønsker bare statuspoeng" for denne reisen, for jeg vet hva min arveidsgiver vil gjøre her: Forby opptjening om det må rapporteres. Og da ryker jo seatblocken når status ikke kan registreres. Siden regjeringsmedlemmer får ebg-regner jeg ikke med at den vskal skattlegges.

At folk kjøper brød på privaten har jo ikke noe med skattlegging å gjøre.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 12:21   #14
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
Old 17-05-2018, 14:49   #15
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg oppfatter dette slik at Staten har skjønt at dette nesten er umulig å kontrollere uten å bruke enorme ressurser. Derfor legger man dette over på arbeidsgiverne.

Arbeidsgiverne skal nå bruke ressursene sine på det staten ikke klarte
I grunnen rettferdig, synes jeg. Det er jo arbeidsgivers valg da: tillate bonuspoengopptjening på tjenestereiser, og dertil merarbeid, eller si stopp til alle bonuspoeng og slippe unna ressursbruken.
Old 17-05-2018, 18:02   #16
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
I grunnen rettferdig, synes jeg.
Rettferdig?

Old 17-05-2018, 13:12   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hvordan kan et slikt regnestykke se ut for 2 enkle jobbreiser?

November 2018: jobbereise til 2000 NOK som gir 1000 eurobonuspoeng
Februar 2019: jobbreise til 6000 NOK som vanligvis gir 10.000 eurobonuspoeng

Vedkommende som reiser er EBG slik at han antagelig får 1250 og 12500 poeng. Skal man regne dette videre som 11.000 eller 13750 opptjente poeng?

Da bedriften ikke tillater firmakort må vedkommende legge ut og det gjør han med Trumfvisa. Opptjening er 3% som blir 60 trumfkroner for første tur, men Trumf legger om slik at det reduseres til 2% og 120 trumfkroner for neste tur.

Det er bonus for konvertering fra viatrumf i desember og vedkommende konverterer alle 600 trumfkronene og får 9000 eurobonuspoeng + 500 ekstra i bonus. Han hadde fått bonus selv uten den første jobbturen. Har han nå fått 900, 950 eller 1400 eurobonuspoeng for å ha betalt første jobbreise?

I februar 2019 bruker han 25000 Eurobonuspoeng til å oppgradere til business for jobbreisen. Alt etter hvordan man regner er et sted mellom 1900 og 2650 av poengene opptjening fra første jobbreise. Pga oppgraderingen får han tilsammen 15000 poeng for andre jobbreise som blir 18 750 pga. EBG.

Vedkommende sitter nå igjen med et sted mellom 10.000 og 18.750 eurobonuspoeng fra andre jobbreise, alt etter hvordan man regner det. I tillegg kommer opptjening for betaling...

Mai 2020 tar vedkommende en privat bonusreise til 30.000 poeng som han får for 25.000 poeng til spesialtilbud for EBG. Utenom skatter sparer poengene ham for 2000 NOK. For enkelhets skyld kan man anta at alle poeng fra SAS for jobberiser blir brukt her. Trumfopptjening for betaling av andre jobbreise er enda ikke konvertert til poeng.

Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 17-05-2018 at 13:14.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 23:06   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvor stor foldel skal denne personen beskattes for og hvilket år skal det beskattes? Husk slike saker skal HR i alle norske bedrifter nå beregne, her var det kun snakk om 2 reiser og det kunne vært langt mer kronglete enn i eksemplet mitt.
Mens i dag skal det sitte titusenvis av enkeltpersoner å gjøre disse vurderingene. Det er ikke lett for dem heller.

På den annen side; hvis de fleste som mottok denne typen frynsegoder faktisk hadde meldt inn dette da de fyller inn skattemeldinga, så hadde sannsynligvis ikke denne regelendringa kommet.
Old 20-05-2018, 16:08   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

I staten er det nå ikke lov å benytte seg av bonuspoeng privat - her fra Statens Personalhåndbok:
) Arbeidstaker kan ikke privat benytte bonus eller andre lignende fordeler opparbeidet gjennom reiser. Privat bruk anses som brudd på arbeidstakerens tjenesteplikter

Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2018, 19:06   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jaja det har nå jeg gjort da jeg var statlig ansatt og sikkert mange andre også. Jeg tror et slikt regelverk ikke blir håndhevbart fordi tja man kan fint bestille en billett via Berg Hansen feks uten å legge på bonusnummer, men så gå inn hos SAS og gjøre det der i etterkant... Så lenge systemene ikke har en mulighet for å sperre for å legge inn bonusprogram så blir ikke dette håndhevbart. For å gjøre det enda mindre sporbart kan man sende inn en retrorequest til SAS i etterkant...

Men det gjør det ikke noe mer lovlig. Det er fullt mulig å snyte på skatten og gjøre en del andre ting for økonomisk vinning også, om man vil

Men plutselig en dag så skjer det noe som gjør at ting bobler til overflaten og da er det for seint å angre.

Posting Rules