Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2012, 08:53   #121
ole99
:-)

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
http://e24.no/naeringsliv/sas-krever...skutt/20290450

Håper det ikke blir en streikevinter for SAS.
Ved en eventuell streik sprekker demningen og SAS vil være bankerott i November 2013 hvis ikke før.. Jeg mener det vil være umulig for SAS å selge billetter og vinne kunder tilbake dersom det blir en ny streik. Sist streik var vel i 2003 eller 2006? Hvis så har SAS brukt 6-9 år å vinne tilbake tilliten til kundene. SAS har gjort mye bra, men det gjenstår fortsatt en del i det arbeidet med tanke på hva potensielle kunder kommenterer i media, diskusjonsforum og kommentarfeltet til diverse nyhetartikler. En ny streik sett i lys mot hva SAS har opparbeidet seg av tillit og omdømme de siste 3-4 årene vil være two steps forward, ten steps back..

Last edited by ole99; 24-10-2012 at 09:05.
ole99 is offline  
Old 24-10-2012, 09:03   #122
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Ved en eventuell streik sprekker demningen og SAS vil være bankerott i November 2013 hvis ikke før.. Jeg mener det vil være umulig for SAS å selge billetter og vinne kunder tilbake dersom det blir en ny streik. Sist streik var vel i 2003 eller 2006? Hvis så har SAS brukt 6-9 år å vinne tilbake tilliten til kundene og det er åpenbart at det er en del som gjenstår i det arbeidet med tanke på hva potensielle kunder kommenterer i media, diskusjonsforum og kommentarfeltet til diverse nyhetartikler.
Man må ogås huske at DY er et annet selskap nå enn i 2006. Flere ruter, høyere frekvens og bedre fly. Noe som vil være med på å forsterke negativiteten enn streik alene vil gi. En streik nå, er spikeren i kista. Og jeg tror ikke det finnes noen som helst regjering i Skandinavia som vil redde selskapet.
storg is offline  
Old 24-10-2012, 09:07   #123
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Har forståelse for at det ikke er en hyggelig prosess de ansatte skal gjennom, men samtidig har jeg i tiden fremover booket en langt større andel flighter med SAS enn hva jeg vanligvis gjør og er derfor bekymret for hvilke konsekvenser prosessen vil få for meg. Som reisende står man jo helt uten rettigheter om man blir rammet av streik og må ta hele det økonomiske tapet selv.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 24-10-2012, 09:21   #124
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Og jeg tror ikke det finnes noen som helst regjering i Skandinavia som vil redde selskapet.
Hva skjer da med infrastrukturen i Norge? Nå sier jeg ikke at staten skal/bør redde SAS. (men jeg tror de er safe)

Men noen må jo ta ansvar her. Slik norge er i dag så er vi avhengige av fly i en mye større grad enn andre land. Slik jeg har reist siste årene i Norge så har jeg/vi vært avhengig av SAS og deres rutetilbud.

Det må da være mulig å kunne ha en nasjonal aktør som dekker behovene til næringslivet og innenlandstransporten i dette landet uten at konkursen skal true 24/7

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline  
Old 24-10-2012, 09:49   #125
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Norwegian + andre som slippes inn på markedet i Norge burde ikke ha noen problemer med å dekke flybehovet i Norge. Det er ikke noe behov for at det må være et svensk selskap eller at det må hete SAS.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 24-10-2012 at 09:52.
robertaas is offline  
Old 24-10-2012, 09:58   #126
fokkeren
ScanFlyer Blue

SAS vill helt sikkert bestå,i en annen form.
SAS er for liten til å drive lang ruter mener jeg.
Burde satse alle krefter på å bli best i Skandinavia.
Komme med noe nytt som får kunden til å bli SAS sitt første valg
Det er tøft nok å se på KLM som satser på mate ruter inn til Amsterdam.
Siste satsing er jo som kjent Ålesund.
fokkeren is offline  
Old 24-10-2012, 10:05   #127
L-1011
ScanFlyer Molded

Idag är SAS sparprogram en stor nyhet i alla svenska större nyhetstidningar.

http://www.di.se/artiklar/2012/10/24...a-sanka-lonen/

http://www.dn.se/ekonomi/sas-lyxkund...er-skumpastopp

Www.aftonbladet.se

Last edited by L-1011; 24-10-2012 at 10:16.
L-1011 is offline  
Old 24-10-2012, 10:36   #128
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har forståelse for at det ikke er en hyggelig prosess de ansatte skal gjennom, men samtidig har jeg i tiden fremover booket en langt større andel flighter med SAS enn hva jeg vanligvis gjør og er derfor bekymret for hvilke konsekvenser prosessen vil få for meg. Som reisende står man jo helt uten rettigheter om man blir rammet av streik og må ta hele det økonomiske tapet selv.
Jeg tror du kan være helt rolig. Der er fredstid og en gældende overenskomst, som begge parter har forpligtet sig til at overholde aftaletiden ud. Alt der aftales derudover skal ske i "enighed".

Der er intet der p.t. tyder på at det skulle komme til strejker osv foreløbigt.
Old 24-10-2012, 10:40   #129
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag är övertygad om att SAS personal, ja tom danska personalen är medvetna om att en vild strejk fort leder till SAS konkurs. Det är svåra ekonomiska tider i Danmark med stor arbetslöshet nu.
L-1011 is offline  
Old 24-10-2012, 10:43   #130
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Iflg. andre kilder lader det til at Richard Björnelids påstande om at alle i salg/marketing skal søge sine egne jobs ikke er korrekt.

Quote:
Et længe verserende rygte om, at man allerede i salgs-og marketing har fået valg mellem afskedigelse og en lønnedgang på 25 procent og skal give svar inden månedens udgang, er ikke korrekt. Nogle på leder-og mellemlederniveau har fået ændrede opgaver og skal søge de nye stillinger, hvis de vil være med.
http://www.standby.dk/de-holder-vejret-i-sas/
Old 24-10-2012, 10:46   #131
fluxie
Flyprat fusentast

Pandionkunder protesterer mot SAS' kutt i servicen:

Quote:
De luksusreisende i flyselskapets ekslusive Pandion-klubb klager over servering av billige bobler i stedet for champagne. De protesterer mot at servicen påvirkes av selskapets kutt.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2493786.ece

Liker begrepet luksusreisende. Jeg vet om hvertfall 1 Pandion her på forumet som nok ikke ville kalle seg nettopp det.
fluxie is offline  
Old 24-10-2012, 10:51   #132
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag är övertygad om att SAS personal, ja tom danska personalen är medvetna om att en vild strejk fort leder till SAS konkurs. Det är svåra ekonomiska tider i Danmark med stor arbetslöshet nu.
Nu er det vel ikke bare Danmark det gælder - og alle arbejdsgrupper har vel muligheden for at strejke hvis de vil. Ikke noget sær-dansk fænomen.

Bortset fra det, så er den danske arbejdsløshed ikke så stor som nogle gerne vil gøre den til. Den har faktisk ligget nogenlunde stabil siden 2009 - dog med en minimal stigende tendens - men historisk set er den stadig lav:

I andet kvartal 2012 var den danske arbejdsløshed den 4. laveste i EU - kun overgået af Sverige, Finland og Østrig:

Nå men det var jo lidt off-topic

Kilde: Danmarks Statistik
Old 24-10-2012, 11:21   #133
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

Nå men det var jo lidt off-topic

Kilde: Danmarks Statistik
Der er noget helt galt med din grafik - DK har ikke en arbejdsløshed på lige under 30%
JELSC is offline  
Old 24-10-2012, 11:29   #134
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
Der er noget helt galt med din grafik - DK har ikke en arbejdsløshed på lige under 30%
Disse tal er AKU-arbejdsledigheden. Her indgår også folk der ikke er på diverse ydelser. Som sammenligning med øvrige lande giver det dog stadig et billede af hvordan situationen er i DK ift. EU.

Quote:
Forskellen i definitionerne af de to ledighedstal kan medføre, at der er flere AKU-ledige end registrerede ledige. Er en person kun ledig en halv måned, vil han tælle som én AKU-ledig, men som "en halv ledig" i den registrerede ledighed.

Som ledig indgår man kun i den registrerede ledighed, hvis man modtager dagpenge eller kontanthjælp. Men alle ledige indgår i AKU-ledigheden uafhængigt af, om man modtager en ydelse eller ej.
http://www.ug.dk/job/artikleromjobog...hed.aspx#fold2

her en anden graf der viser udviklingen i antal ledige over længere tid:

Last edited by FlyHi; 24-10-2012 at 11:33.
FlyHi is offline  
Old 24-10-2012, 11:30   #135
L-1011
ScanFlyer Molded

Ja, nåt är skumt. Den officiella svenska arbetslösheten var 7.4% i september 2012.
I grafen ser det ut som den vore 17%

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/.../Arbetsloshet/
L-1011 is offline  
Old 24-10-2012, 12:07   #136
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Hvis man ser på OECD sin harmoniserte arbeidsledighetsstatistikk så ligger Danmark i august 2012 på 8%, som er over OECD-gjennomsnittet på 7.9%. Danmark har lavere arbeidsledighet enn US, Spania, Italia, Slovenia, Slovakia, Portugal, Polen, Irland og Frankrike (om jeg så fikk med meg alle i farten). De øvrige OECD-landene har lavere ledighet. Danmark har lavere ledighet enn EU27-gjennomsnittet, som ligger på 10.5% (men med Spania på 25% ledighet, Portugal på 16% og Irland på 15% så trekkes jo dette gjennomsnittet en del opp). Dette var bare ment som en saksopplysning i forhold til arbeidsledigheten i Danmark.

For spesielt interesserte: http://stats.oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=STLABOUR
TOS is offline  
Old 24-10-2012, 12:10   #137
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Liker begrepet luksusreisende. Jeg vet om hvertfall 1 Pandion her på forumet som nok ikke ville kalle seg nettopp det.
Jeg mener at de som klager over manglende Champagne per definisjon er luksusreisende.

Jeg drikker ikke champagne så SAS kan trygt gi meg pandiom-kort. *hint* *hint*

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 25-10-2012, 10:27   #138
Fly med oss
ScanFlyer Gold

SAS vurderer å selge både Widerøe og Eurobonus-programmet. Hvordan sistnevnte skal gjøres i praksis forstår jeg ikke, men det står i artikkelen at det er verdsatt til 2 milliarder NOK.

http://e24.no/naeringsliv/berlingske...eroee/20290991
Fly med oss is online now  
Old 25-10-2012, 10:34   #139
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Nå har vel pressen luftet alle varianter av alt som kan gjøres, om man trekker frem salg til Virgin Nigeria så er vi vel 100% i mål med alt som kan skje ?
sail4fun is offline  
Old 25-10-2012, 10:40   #140
Dash
ScanFlyer Molded

Hva skal det å selge WF være godt for? Et salg vil generere kontanter, men egenkapitalen vil jo bli den samme. Det er jo ikke likvidemidler som er problemet i SAS. Om man har WF som en eiendel eller cash spiller jo ingen rolle...
Dash is offline  
Closed Thread

Posting Rules