![]() |
|
|
View Poll Results: Enebase for F-35 | |||
Bodø Hovedflystasjon |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 44.94% |
Ørlandet Hovedflystasjon |
![]() ![]() ![]() ![]() |
49 | 55.06% |
Voters: 89. You may not vote on this poll |
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#101 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, men mange har ment at han har vært den virkelige ministeren. Han er en skarp hjerne, men etter min mening litt for mye i lomma til USA. De har dog ett knall fly, men det blir kostbart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Nato og USA har brukt milliarder i Trøndelag
Quote:
Det som blir spennende å se er om det er det fagmilitære eller politiske aspektene som veier tyngst. Det er jo flere potensielle velgere i Bodø, samt at Bodø i det siste har kjørt friske kampanjer i media, atlså reklame.. Jeg har strengt tatt ingen stor formening om hvor basen blir, men som den trønderen jeg er håper jeg på Ørlandet. Men jeg tror muligens AP ikke vil miste så mange velgere i Bodø.. Blir spennende å se hva som skjer.
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
3 år er som kjent veldig lenge i politikken og som politikere flest bytter man meninger etter hvilke politiske posisjoner man bekler og hva som passer best der og da. Nå er ikke Barth Eide like sikker lenger;
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
![]() Vedr Gripen, så har vel SAAB sagt seg villige til å utvikle en utgave tilpasset en evt Norsk/NATO-kunde. Og å få et ”skreddersydd” fly må vel være bra. Argumentet om krigserfaring kjøper jeg, men et annet tema er nevnt bla på Svensk web. De forskjellige fabrikantenes mulighet til å overleve og levere reservedeler i et lengre perspektiv. Og så må vi ikke glemme at Gripen måtte ”nedgraderes” for å passe inn i i NATO-sammenheng. Her må vi se på ”doktrinen”. For å forsvare sitt eget land, så er ledning av flyene viktig, med bakkebaserte radarer som utgangspunkt og bedre systemer enn Link 16. (bla Sverige og tidl Soviet). Skal en operere over fjernere territorium, så blir selvsagt flyets radar og hjelp fra AWACs tilsvarende viktigere. Derav forskjell i prioritering av flybårne systemer. F-35, hvis den noen gang blir kampklar, er av de fleste regnet som Vestens(USAs) siste bemannede kampfly. Enhver kan lese omtrent daglig hvordan ubemannede fly opererer i Afghanistan/Iraq mv. Dette vil nødvendigvis få følger, også for det Norske luftforsvaret. Mange Europeiske land med dårligere økonomi enn Norge har eller er iferd med å anskaffe slike fly. Og jeg mener at vi må begynne nå. Kast hele F-35 kampflyprosjektet overbord, og start på nytt. (Får stadig tibakemeldinger fra forsvarsengasjerte i USA om at på ”lavere nivå” så seiler F-18E/F opp som et mulig alternativ) T.o.m. hos USAF som ikke liker at et Navy-utviklet program skal komme i fokus. Og kampen melleom Boeing og Lockheed Martin om å få tilnærmet monopol. At catocontrol var i Luftforsvarets leketøysavdeling (718?) bør ikke tillegges vekt. (Ta ikke dette seriøst !!) Tillegg: Håper at du ikke planlegger å sende i isen som flyfrakt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er blitt ganske populært å snakke dårlig om F-35, det koster penger å kjøpe, men blir det et nytt F-16, så kan man spare mye penger inn på å forskjellige storkjøp av deler som blir gjort innad i EPAF. Jeg tror det er ganske klart at det er F-35 som gjør best oppdraget vi krever av det for å blant annet hevde oss i nord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Marinen 1944vintage, Marinen! Det er i de siste årene dronetjenesten er flyttet til "lekemilitæret".
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Aye, aye , Sir !
Var nok ikke klar over at Marinens flyvåpen eksisterte etter 1941. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og ministeren har tydeligvis hørt på Bare Egil, og starter med å flytte forsvaret
![]() http://www.youtube.com/watch?v=o6GS851XfQ8
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Faktasamling om Evenesalternativet
http://www.hovedflystasjon.no/docume...nesnov2011.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Onkel reisende kekker
|
![]()
Ingen stor overraskelse, men forsvarssjefen går for Ørland
Quote:
Det har i dag igjen, vært snakk om en delt løsning, politikk er og blir en fest! Mer fra nrk.no Quote:
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 24-11-2011 at 10:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Newcomer
|
![]()
Aner ikke rangen på den nye maskinen men for arbeidsplasser er Bodø et fint alternativ og for beliggenhet angående støy og "beliggenhet" er vel Ørlandet som kommer best ut etter mitt hode.
Tror det er en del som ikke er tilknytte selve flystasjonen i Bodø ville likt å sett dagens F-16 dit pepperen gror pga støyen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Newcomer
|
![]()
Aner ikke rangen på den nye maskinen men for arbeidsplasser er Bodø et fint alternativ og for beliggenhet angående støy og "beliggenhet" er vel Ørlandet som kommer best ut etter mitt hode.
Tror det er en del som ikke er tilknytte selve flystasjonen i Bodø ville likt å sett dagens F-16 dit pepperen gror pga støyen. Edit: Fra wikipedia, ser ut som de er ganske like hvis man tenker at F-35 kan ta med seg ekstra fuel samt at det har dobbelt så stor combatradius på internal fuel. Sikkert noe kluss med tallene?? men går sikkert å fly dette flyet fra Ørlandet også. F-35 Range: 1,200 nmi (2,220 km) on internal fuel Combat radius: over 590 nmi[N 12] (1,090 km) on internal fuel[299] F-16 Combat radius: 340 mi (295 nmi, 550 km) on a hi-lo-hi mission with six 1,000 lb (450 kg) bombs Ferry range: 2,280 NM (2,620 mi, 4,220 km) with drop tanks Edit2: Sorry for dobbeltpost, skjønte ikke helt hva som skjedde her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når man er født og oppvokst med F16 så merker man knapt at den tar av eller lander.. Kan med hånden på hjerte ikke si om de har vært oppe det siste døgnet.. Men nå er jo ikke jeg alene i Bodø så mine meninger stiller seg vel fint opp sammen med alle andre :P
![]() |
#114 |
Air Traffic Controller
|
![]()
- Evenes har en stor ulempe med en fjellmasse i sør. Ved dårlig vær skjærer de inn i innflygningen eller når de tar av. Vi kan ikke ha en begrensninger i bruk av fly. Derfor faller Evenes som base, sa Sunde."
Så fjellene flytter seg i dårlig vær? Rart ikke de sivile flyene blir påvirket av disse flyttbare fjellene?! Til info har Evenes en regularitet på 99,6% |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Har aldri opplevd å faktisk måtte gå missed approach på Evenes... Det har vi kun gjort for treningens skyld
![]() Men slapp av ... Politikerne har ikke for vane å ta høyde for vær når man finner ut hvor avdelinger skal være plassert... Ref LFS på Bardufoss, hovedflyplass på tåkesletta Gardermoen, f.eks...
![]() |
#116 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avinor snur i sin vurdering av alternativ rullebane i Bodø og vil nå trolig være med på et spleiselag:
Dette vil Avinor betale for "- Avinor har innsett at man er nødt til å gjøre noe med rullebanen helt uavhengig av om det blir kampflyaktivitet i Bodø eller ikke. Vi har sjekket med Avinor og har fått klare tilbakemeldinger på at de er villige til å bruke opptil en milliard kroner, sier Hjartøy til Avisa Nordland." og "man har klart å snu trill rundt på påstandene om at Bodø er dyrere enn Ørlandet. Et viktig gjennombrudd i det spørsmålet er at Avinor skal ha innsett at uten Forsvaret i Bodø, vil de få en gigantregning for å oppgradere dagens lufthavn i fanget. Og det uten å ha noen å dele driftskostnadene med."
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Det skal jo bli spennede å se hvor Avinor tar de pengene fra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det blir betaling for tårn-heisene rundt omkring. :-)
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() (som igjen er fra kommersiell drift på flyplassene og avgifter, men dette vet du godt.) Poenget her er vel at ledelsen i Avinor har forstått at dersom forsvaret flytter ut kommer det store kostnader uansett og det å bruke en mrd. i et spleiselag muligens vil lønne seg.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jo men du vet like godt som meg, at Avinor har en del å bruke penger på for tiden.
Jeg tror ikke vi skal spekulere så mye, før høringsdokumentet til Avinor blir offentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
338-skvadronen frakta hjarte-lungemaskin frå Ørlandet til Bodø | roger | Flyforum | 11 | 25-04-2016 17:43 |
Sveitserne tilbake på Ørlandet | KAB | Flyforum | 0 | 11-11-2013 18:55 |
Tiger meet Ørlandet | NAX115 | Bilder & foto | 4 | 24-06-2013 18:06 |
Lyst til å jobbe med planlegging av ny kampflybase på Ørland? | Herlov | Småprat | 0 | 20-07-2012 16:30 |
Tiger meet på Ørlandet! | NAX115 | Bilder & foto | 10 | 03-06-2012 22:54 |