Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

View Poll Results: Enebase for F-35
Bodø Hovedflystasjon 40 44.94%
Ørlandet Hovedflystasjon 49 55.06%
Voters: 89. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2011, 14:47   #101
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Nei, men det gir oss et hint om hvordan Arbeiderpartiet tenker. Husk at han kun var statssekretær da ha sa dette.
Ja, men mange har ment at han har vært den virkelige ministeren. Han er en skarp hjerne, men etter min mening litt for mye i lomma til USA. De har dog ett knall fly, men det blir kostbart.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2011, 09:29   #102
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Default Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Nato og USA har brukt milliarder i Trøndelag

Quote:
– Det er jo investert betydelige summer i både forhåndslager og AWACS-avdelingen her i Trøndelag. Jeg tror absolutt det vil ha betydning for utfallet, sier tillitsvalgt i Befalets Fellesorganisasjon, Stig Snekvik.
Jeg visste ikke at det var så mye utstyr som står rundtomkring i Trøndelag.
Det som blir spennende å se er om det er det fagmilitære eller politiske aspektene som veier tyngst.
Det er jo flere potensielle velgere i Bodø, samt at Bodø i det siste har kjørt friske kampanjer i media, atlså reklame..

Jeg har strengt tatt ingen stor formening om hvor basen blir, men som den trønderen jeg er håper jeg på Ørlandet. Men jeg tror muligens AP ikke vil miste så mange velgere i Bodø..

Blir spennende å se hva som skjer.
Old 16-11-2011, 13:22   #103
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

3 år er som kjent veldig lenge i politikken og som politikere flest bytter man meninger etter hvilke politiske posisjoner man bekler og hva som passer best der og da. Nå er ikke Barth Eide like sikker lenger;

Quote:
Freder ikke kampflybase i nord
Forsvarsminister Espen Barth Eide er opptatt av at Norge har militær tilstedeværelse i nord, men vil ikke frede kampflybasen i Bodø.

I 2008 sa nåværende forsvarsminister Espen Barth Eide i et intervju at Avisa Nordland: - Vi skal ha en kampflybase i nord.

I dag forklarer han til NRK.no at det gjaldt da - men ikke nå.

http://www.fremover.no/lokale_nyhete...cle5809742.ece
THS is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 16:07   #104
1944vintage
ScanFlyer Gold

OBB 50 Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Vedr Gripen, så har vel SAAB sagt seg villige til å utvikle en utgave tilpasset en evt Norsk/NATO-kunde. Og å få et ”skreddersydd” fly må vel være bra.

Argumentet om krigserfaring kjøper jeg, men et annet tema er nevnt bla på Svensk web.
De forskjellige fabrikantenes mulighet til å overleve og levere reservedeler i et lengre perspektiv.
Og så må vi ikke glemme at Gripen måtte ”nedgraderes” for å passe inn i i NATO-sammenheng.

Her må vi se på ”doktrinen”.
For å forsvare sitt eget land, så er ledning av flyene viktig, med bakkebaserte radarer som utgangspunkt og bedre systemer enn Link 16. (bla Sverige og tidl Soviet).
Skal en operere over fjernere territorium, så blir selvsagt flyets radar og hjelp fra AWACs tilsvarende viktigere. Derav forskjell i prioritering av flybårne systemer.

F-35, hvis den noen gang blir kampklar, er av de fleste regnet som Vestens(USAs) siste bemannede kampfly.

Enhver kan lese omtrent daglig hvordan ubemannede fly opererer i Afghanistan/Iraq mv.
Dette vil nødvendigvis få følger, også for det Norske luftforsvaret.
Mange Europeiske land med dårligere økonomi enn Norge har eller er iferd med å anskaffe slike fly. Og jeg mener at vi må begynne nå.
Kast hele F-35 kampflyprosjektet overbord, og start på nytt.

(Får stadig tibakemeldinger fra forsvarsengasjerte i USA om at på ”lavere nivå” så seiler F-18E/F opp som et mulig alternativ)
T.o.m. hos USAF som ikke liker at et Navy-utviklet program skal komme i fokus.
Og kampen melleom Boeing og Lockheed Martin om å få tilnærmet monopol.

At catocontrol var i Luftforsvarets leketøysavdeling (718?) bør ikke tillegges vekt.
(Ta ikke dette seriøst !!)

Tillegg: Håper at du ikke planlegger å sende i isen som flyfrakt.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 21:07   #105
Scandinavian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Og å få et ”skreddersydd” fly må vel være bra.
Ikke hvis det er kun Norge som opererer den utgaven, og må ta alle utgifter alene. Og selv om den er litt mer skreddersydd mot NATO enn en vanlig Gripen så gjør det ikke nødvendigvis den til det beste flyet for Norge.

Er blitt ganske populært å snakke dårlig om F-35, det koster penger å kjøpe, men blir det et nytt F-16, så kan man spare mye penger inn på å forskjellige storkjøp av deler som blir gjort innad i EPAF.
Jeg tror det er ganske klart at det er F-35 som gjør best oppdraget vi krever av det for å blant annet hevde oss i nord.
Scandinavian is online now   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 23:20   #106
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Marinen 1944vintage, Marinen! Det er i de siste årene dronetjenesten er flyttet til "lekemilitæret".
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 16:27   #107
1944vintage
ScanFlyer Gold

Aye, aye , Sir !

Var nok ikke klar over at Marinens flyvåpen eksisterte etter 1941.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 18:34   #108
LN-RUV
ScanFlyer Blue

Og ministeren har tydeligvis hørt på Bare Egil, og starter med å flytte forsvaret

http://www.youtube.com/watch?v=o6GS851XfQ8
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2011, 18:10   #109
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Faktasamling om Evenesalternativet
http://www.hovedflystasjon.no/docume...nesnov2011.pdf
Old 24-11-2011, 10:49   #110
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Ingen stor overraskelse, men forsvarssjefen går for Ørland

Quote:
Forsvarssjef Harald Sunde anbefaler regjeringen å legge den nye kampflybasen på Ørland, og vraker dermed alternativene Bodø og Evenes.
Nå er det vel ikke lenge til den politiske dragkampen skal begynne og jeg tror fortsatt i mitt stille sinn at Bodø har såpass mange velgere at det sitter laaangt inne for enhver regjering å vrake Bodø i sin helhet.

Det har i dag igjen, vært snakk om en delt løsning, politikk er og blir en fest!

Mer fra nrk.no

Quote:
– Evenes har værmessige og driftshemmende faktorer som gjør at den ikke blir hovedbase.
– Bodø-alternativet blir for dyrt, for det må eventuelt bygges ny flystripe. Det hadde blitt kostbart, men samtidig ville det vært kortere vei til nordområdene, sier han.

Last edited by kekker; 24-11-2011 at 10:52.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 11:58   #111
femmern
Newcomer

Aner ikke rangen på den nye maskinen men for arbeidsplasser er Bodø et fint alternativ og for beliggenhet angående støy og "beliggenhet" er vel Ørlandet som kommer best ut etter mitt hode.
Tror det er en del som ikke er tilknytte selve flystasjonen i Bodø ville likt å sett dagens F-16 dit pepperen gror pga støyen.
femmern is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 12:12   #112
femmern
Newcomer

Aner ikke rangen på den nye maskinen men for arbeidsplasser er Bodø et fint alternativ og for beliggenhet angående støy og "beliggenhet" er vel Ørlandet som kommer best ut etter mitt hode.
Tror det er en del som ikke er tilknytte selve flystasjonen i Bodø ville likt å sett dagens F-16 dit pepperen gror pga støyen.

Edit: Fra wikipedia, ser ut som de er ganske like hvis man tenker at F-35 kan ta med seg ekstra fuel samt at det har dobbelt så stor combatradius på internal fuel.
Sikkert noe kluss med tallene?? men går sikkert å fly dette flyet fra Ørlandet også.

F-35
Range: 1,200 nmi (2,220 km) on internal fuel
Combat radius: over 590 nmi[N 12] (1,090 km) on internal fuel[299]

F-16
Combat radius: 340 mi (295 nmi, 550 km) on a hi-lo-hi mission with six 1,000 lb (450 kg) bombs
Ferry range: 2,280 NM (2,620 mi, 4,220 km) with drop tanks

Edit2: Sorry for dobbeltpost, skjønte ikke helt hva som skjedde her
femmern is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 12:56   #113
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Quote:
Originally Posted by femmern View Post
Når man er født og oppvokst med F16 så merker man knapt at den tar av eller lander.. Kan med hånden på hjerte ikke si om de har vært oppe det siste døgnet.. Men nå er jo ikke jeg alene i Bodø så mine meninger stiller seg vel fint opp sammen med alle andre :P
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 14:03   #114
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

- Evenes har en stor ulempe med en fjellmasse i sør. Ved dårlig vær skjærer de inn i innflygningen eller når de tar av. Vi kan ikke ha en begrensninger i bruk av fly. Derfor faller Evenes som base, sa Sunde."

Så fjellene flytter seg i dårlig vær? Rart ikke de sivile flyene blir påvirket av disse flyttbare fjellene?!

Til info har Evenes en regularitet på 99,6%
Old 24-11-2011, 16:12   #115
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Har aldri opplevd å faktisk måtte gå missed approach på Evenes... Det har vi kun gjort for treningens skyld

Men slapp av ... Politikerne har ikke for vane å ta høyde for vær når man finner ut hvor avdelinger skal være plassert... Ref LFS på Bardufoss, hovedflyplass på tåkesletta Gardermoen, f.eks...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2012, 22:08   #116
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Avinor snur i sin vurdering av alternativ rullebane i Bodø og vil nå trolig være med på et spleiselag:

Dette vil Avinor betale for

"- Avinor har innsett at man er nødt til å gjøre noe med rullebanen helt uavhengig av om det blir kampflyaktivitet i Bodø eller ikke. Vi har sjekket med Avinor og har fått klare tilbakemeldinger på at de er villige til å bruke opptil en milliard kroner, sier Hjartøy til Avisa Nordland."

og

"man har klart å snu trill rundt på påstandene om at Bodø er dyrere enn Ørlandet. Et viktig gjennombrudd i det spørsmålet er at Avinor skal ha innsett at uten Forsvaret i Bodø, vil de få en gigantregning for å oppgradere dagens lufthavn i fanget.

Og det uten å ha noen å dele driftskostnadene med."

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 15:50   #117
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Det skal jo bli spennede å se hvor Avinor tar de pengene fra.
Old 07-01-2012, 16:16   #118
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det blir betaling for tårn-heisene rundt omkring. :-)

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 16:53   #119
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det skal jo bli spennede å se hvor Avinor tar de pengene fra.
Fra inntektene
(som igjen er fra kommersiell drift på flyplassene og avgifter, men dette vet du godt.)

Poenget her er vel at ledelsen i Avinor har forstått at dersom forsvaret flytter ut kommer det store kostnader uansett og det å bruke en mrd. i et spleiselag muligens vil lønne seg.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 18:15   #120
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Jo men du vet like godt som meg, at Avinor har en del å bruke penger på for tiden.

Jeg tror ikke vi skal spekulere så mye, før høringsdokumentet til Avinor blir offentlig.
Reply

Posting Rules