![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Liker Ståle sitt innlegg. Hilsen en som er milevis fra både sviller, nsb og jbv
![]()
#102 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tok flytoget (med buss fra Oslo S til Lillestrøm tidligere i dag), tok ca 1 time totalt, og var ikke i rushtiden. Det som var irriterende, var at bussen slapp oss av 200 meter fra Lillestrøm stasjon, litt trasking med mye bagasje. Klart en ulempe i forhold til normal avvikling, men det virket som om de fleste stresset med flybussen og andre alternativer, så det var ikke så mye folk.
Mange ansatte veiledet oss rett og det var god service overalt :-) ble mer stresset av ineffektiviteten i innsjekkingen hos SAS, og gleder meg veldig til jeg får gullkortet om en måneds tid ;-) |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Generelt sett er avisene ganske urimelige på slike ting, og i dette tilfellet er det åpenbart at vedlikeholdsetterslepet gjør sitt. Jeg foretrekker hardkjør i et par somre i stedet for ti år med vedlikehold og forsinkelser. Ser ikke hvordan det skal være NSB/JBV sitt ansvar når de ikke har hatt rammer til å gjøre noe annerledes.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#104 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Mulig statistikken er noe manipulert, men jeg føler meg på ingen måte lurt, og jeg tar (dessverre) ikke i når jeg sier jeg har hatt flere hundre turer. |
|
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
"Det er de slemme politikerne som ikke ga nok penger", "Det er den dumme fabrikken som lagde svillene feil"... Det er lett å peke fingeren i alle himmelretninger.
De gode selskapene får allikevel ikke disse problemene. De sørger for å ha kunnskap om og påvirkningskraft i de politiske prosessene, de tar føringen i PR arbeidet og de har folk som følger produksjonen av utstyr som vil skape problemer for titusner av mennesker om de gjøres feil. Dårlige selskap peker fingeren på alle utenomliggende årsaker som gjør verden vanskelig for dem. England tapte også. Er det rart jeg er sur? ![]()
#106 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder budsjetter er jeg ikke enig. Dette er et gjennomgående problem for jernbane, vei, offentlige bygninger, museum etc, og jeg vil ikke påstå at ledelsen for alle disse har feilet. De har flagget behov og utfordringer til hver budsjettrunde, og har blitt avspist med mindre. Det har vært rapportert om etterslep på vedlikehold i åresvis, uten at budsjettene har blitt justert opp. Hvis noen har skylden for dette er det våre politikere (gjennom flere regjeringer), som ikke har evnet å prioritere infrastruktur. Heldigvis bryr jeg meg ikke om fotball, så humøret er på topp her ![]() |
|
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Innerst inne er ikke jeg særlig interessert i fotball heller
![]() Nå er det nok de som har mer erfaring med det offentlige enn meg, da min er null. Men i min naive verden er det ikke slik at det store jernbaneløftet kom til av politikernes plutselige interesse for samferdsel. Snarere tror det det ble for "politisk kostbart" å la være. Her er det jeg mener JBV har sviktet. De konkurrere med mange om kake, og flere andre virker betydelig flinkere til å skape PR og få penger. Og lar politikerne klippe tråder etc. Det virker ikke som man "er på ballen" i det hele tatt. Det føles lett å sammenligne med SAS og Avinor, uten at det er helt rett selvfølgelig. Men der har vi selskap som stadig er i vinden, får midler (eller ihvertfall får disponere midler) og som utvikler tjenestene sine mot brukerne. Vet settingen ikke er helt lik, men skulle vi stengt OSL i 3 somre på rad?
#108 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]() |
#109 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
Typisk norsk å klage på at det ikke gjøres noe, og da det endelig skjer noe, så klager vi på det og. |
|
![]() |
![]() |
#110 | ||
Amatør
|
![]() Quote:
Quote:
Akkurat den diskusjonen med punktligheten til Flytoget er en evigvarende sak i jernbanekretser, og enn så lenge Flytoget på et eller annet vis klarer å ha punktlighet på over 90% selv i de værste tidene så skurrer noe. Men når alt fungerer som de skal så gjør Flytoget jobben sin med god margin ![]() |
||
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser den, men problemet her i Norge er at i stede for å ha kontinuitet i vedlikeholdet, så skal de kjøres på til bristepunktet. Då blir vedlikeholde mye mere omfattende, og tar lengre tid i en omgang. Alle vet at det trengs vedlikehold, problemet er måten det blir gjort på.
|
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
#113 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Når det er sagt har du helt rett i at jeg for min del alltid hopper av på Skøyen eller Lysaker, så jeg har lite oversikt over hva som skjer senere på linjen. Samtidig vil jeg påstå at jeg utrolig sjeldent opplever forsinkelser eller innstillinger på flytoget. Kan faktisk ikke huske sist jeg opplevde forsinket avgang. |
||
![]() |
![]() |
#114 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Inntil jeg begynnte å ta et bestemt Flytog et par ganger i uken hadde jeg også den oppfatningen at det går i Rute. Men "mitt" Flytog har en punktliglig på under 60% og er innstillt rundt 15% av avgangene - i tillegg når det går - bruker det Platform 8 på Oslo S og ikke plattformer med adgang til Flytogets Kredittkort maskiner / Billettmaskiner - noe som sikkert gir Flytoget en pen ekstrainntekt - ja man kan få en lapp av Konduktrisen - men køene hos den manuelle Billetteringen på OSL blir utrolig lange og trege ved Plattform 8 avganger...
#115 | |
Amatør
|
![]() Quote:
![]() Som jeg også sier, når infrastrukturen fungerer så er Flytogets tog i rute men når det svikter så har de sine triks for at kundene ikke merker forsinkelsen. De eneste som merker en forsinkelse er crewet som får en litt lengre arbeidsdag.. En litt annen diskusjon vedr. JBV / NSBs ansvar for å få mer penger.. Når Osmund Ueland som NSB sjef bestilte 73 settene (også kjent som NSBs "flytogsett"), gjorde han det da det ble lovt fra politisk hold at penger til bane skulle komme. Pengene kom som kjent aldri, og settene med sth. på 210 kjører f. eks Oslo - Bergen / Trondheim på lengre tid enn det man brukte før pga sprengt kapasitet på banene. Nok et godt eksempel på at viljen til å få det bedre ikke mangler hos NSB, det er bare diverse treskaller nedi løvebakken som vil ha nye veier selvom størstedelen av befolkningen foretrekker tog. |
|
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Ok, jeg skal ikke komme med mer gnål. Jeg har sagt alt jeg mener og ser ikke noe behov for å kverne videre. Skal innrømme at rullegardina mi tidvis er HELT nede i fht jernbane og Tbane i Oslo. Mine første to år uten bil fra Lillestrøm til Gaustad med NSB og linje1 har ikke akkurat vært noen tur i parken. Så jeg har sikkert vært urimelig i kritikken Men den kommer i det minste fra hjertet.
Så... På JBV sine nettsider står det at hele linjen Bryn-Lillestrøm gjenstår, selv etter alle stengningene nå og delvis enkeltspor fra Lørenskog. Noen som aner hva dette vil innebære?
#117 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Jeg har full forståelse for behovet for vedlikehold, men må nok innrømme at jeg noen ganger mistenker at argumentet med at behovet for vedlikehold er blitt unnlatt i så og så mange år er en grei unnskyldning som misbrukes av og til.
F eks på trikkelinje 18 og 19 som jeg bruker her i Oslo. Her har det vel cirka hver sommer siden sommeren 2000 blitt enkeltspor på deler av strekningen i lange perioder. Vi har hele tiden hørt at dette er vedlikeholdsetterslep. Men det går ikke an å vedlikeholde over så mange år. Arbeidet består stort sett av at man graver opp skinner man la ned cirka tre år tidligere. I tillegg kjøpte man de berømte trikkene i Sør-Italia som ikke passet skinnene, dermed måtte alle skinnene på byttes (til enorme summer), og nå har man funnet ut at trikkene er så elendige at de måttebyttes ut raskest mulig!! ![]() Jeg må bare innrømme at jeg noen ganger stiller meg tvilende til påstander om at Norge har brukt NULL til vedlikehold, mens alle land rundt oss har brukt enorme summer. Vedlikeholdsetterslep er etter min mening blitt et ord som litt for lett benyttes til å lirke ut penger på statsbudsjettet. Alle ønsker jo velfungerende tog/veier etc. Men faktum er jo at man i mange år allerede har bevilget til å bedre dette etterslepet uten at det er mulig å se noen forbedringer eller at noen sier at nå er vi snart i mål. Ja, jeg må innrømme at jeg synes det er rart. ![]()
#118 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Hilsen en som vokste opp med Ekebergbanen
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Ellers helt enig med deg, 19- trikken er en drøm i kjøre sammenlignet med de italienske, som var dømt til å mislykkes, det kunne man jo se første gang man så dem. Synd hvor mye som er ødelagt i oslo sentrum som følge av ristingen disse trikkene medfører. Etter min mening bør de byttes ut raskere enn raskest. ![]()
![]() |
#120 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Apollo starter Oslo-Tirana og Oslo-Sita (Kreta) sommer 2018 | Navigator | Flyforum | 11 | 22-09-2017 18:18 |
Nisser reiser gratis med flytoget i Oslo | Discus | Småprat | 18 | 19-12-2016 02:37 |
Norge stopper opp uten luftfarten | FlightDeck | Flyforum | 4 | 07-05-2012 20:27 |
Johannesburg inkl resan dit och tillbaka (21/8 - 26/8-2011) | Axelll | Bilder & foto | 23 | 30-08-2011 15:18 |
SAS stopper Kristiansand-Stavanger i sommer | litt-amatør | Flyforum | 15 | 04-03-2008 20:59 |