![]() |
|
![]() |
#101 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Det går allerede 12-15 tog i timen i Romeriksporten. I tillegg kjører togene fra Gjøvikbanen ca 2 km på Gardermobanen. Litt rom må det være for å hente inn forsinkelser også. Ombygging av Brynsbakken, for å skille Gjøvikbanen og Gardemobanen, hjelper jo litt, men det prosjektet ble stoppet av Oslo kommune og er nok tidligst ferdig mot slutten av 2030-tallet. Flere blokkposter i Romeriksporten, eventuelt kombinert med lavere hastighet, kan gi rom for noen flere tog, men er jo heller ikke noen kjapp løsning. Så et eller annet sted må det gå færre tog hvis det skal gå flere tog til Gardermoen. Det er jo mulig å redusere antallet avganger til Kongsvinger eller Dal, men jeg er ikke sikker på at det er ei populær prioritering for å beholde flytoget. Kanskje kan fjerntogene til Trondheim og Stockholm kjøre Hovedbanen og heller redusere antallet avganger på L1. Det vil vel gjøre de togene en drøy halvtime tregere, som jeg ikke tror er en god ide. Det er rett og slett fullt på jernbaneskinnene rundt Oslo. All verdens ønsker om flere tog et sted, betyr at det blir færre tog et annet sted. Er det riktig å legge ned Flytoget for å få et bedre tilbud for pendlere? Tja... Jeg synes det, men andre er uenige. Det er helt greit, men det er altså ei prioritering det også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Litt dårlig forklart fra min side, men tanken her var at de 12 mulige avganegene skulle fordeles.
I dag har Flytoget 6, Vy 3 og Vy/SJ 1, totalt 10. Så kapasiteten er vel ikke helt utnyttet? Så er det selvfølgelig mer å ta hensyn til i Romerikstunellen. Men skulle det være mulig med 12 avganger i timen på Gardermoebanen, så kunne jo det vært fordelt slik. Vy(RE10+RE11+R12): 6 avganger, 10 min interval, dobling fra i dag. Flytoget: 3 avganger, 20 min interval, halvert fra i dag. SJ/Vy: 1 avgang, 60 min interval, samme som i dag. Dette blir jo akkurat som i dag, bare omfordelt. Er det mulighet for økning, så kunne eventuelt Flytoget kjørt 15 min intervall. Jeg er ellers enig i at Flytoget må vike vest for Oslo. Men jeg tror produktet kunne hatt livets rett og vært med på å bygge produktet til OSL på strekningen OSL-Oslo S. Hva var egentlig årsaken til at Flytoget fikk flere avganger vestover enn de opprinnelige 3? Utenom rush har det vel ikke noe å si, men i rush stjeler jo det utvilsomt kapasitet. Last edited by AndreasN; 01-04-2025 at 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Det er greit, men toget må jo likevel ha plass på skinnene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Det burde også være mulig å tenke seg å dele opp dagens 3+3 Flytog-ruter med et eller annet ekspress-tilbud som ikke nødvendigvis starter på Gardermoen. Tenk Gardermoen-Oslo S og videre mot Drammen hvert 20. minutt og Eidsvoll-Gardermoen-Lillestrøm-Oslo S hvert 20. minutt, eller noe slikt. Nå har alt en tendens til å henge sammen med alt på jernbanen, vel å merke, så et eller annet problem er det sikkert med en slik løsning også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Er noe med antall tog tigjengelig i tilegg til flaskehalsen etter Oslo s. Så kombinasjon av begge to.
(Eller når et tog kan ha avgang for møte et kryssende tog som her på Jærbanen) Med forsinkelser på nåværende vil dette bli forverret når man bruker nær 100%
Last edited by joandreas; 02-04-2025 at 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RIP min Samsonite | robertaas | Småprat | 200 | 28-03-2024 09:05 |
RIP FBU 4 EVER | imm | Flyforum | 7 | 18-09-2019 21:24 |
RIP Joe Patroni ... | LN-MOW | Småprat | 2 | 03-03-2016 21:14 |