Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-04-2025, 19:42   #101
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: RIP Flytoget

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Så da kunne man i teorien kjørt flere tog enn i dag og dermed la Flytoget leve videre med en noe lavere frekvens, samtidig som Vy får sin "revolusjon".
Som sagt, jeg er ingen ruteplanlegger så ikke ta det jeg sier som noen fasit, men jeg er ganske sikker på at svaret er nei.

Det går allerede 12-15 tog i timen i Romeriksporten. I tillegg kjører togene fra Gjøvikbanen ca 2 km på Gardermobanen. Litt rom må det være for å hente inn forsinkelser også.

Ombygging av Brynsbakken, for å skille Gjøvikbanen og Gardemobanen, hjelper jo litt, men det prosjektet ble stoppet av Oslo kommune og er nok tidligst ferdig mot slutten av 2030-tallet. Flere blokkposter i Romeriksporten, eventuelt kombinert med lavere hastighet, kan gi rom for noen flere tog, men er jo heller ikke noen kjapp løsning.

Så et eller annet sted må det gå færre tog hvis det skal gå flere tog til Gardermoen. Det er jo mulig å redusere antallet avganger til Kongsvinger eller Dal, men jeg er ikke sikker på at det er ei populær prioritering for å beholde flytoget.

Kanskje kan fjerntogene til Trondheim og Stockholm kjøre Hovedbanen og heller redusere antallet avganger på L1. Det vil vel gjøre de togene en drøy halvtime tregere, som jeg ikke tror er en god ide.

Det er rett og slett fullt på jernbaneskinnene rundt Oslo. All verdens ønsker om flere tog et sted, betyr at det blir færre tog et annet sted.

Er det riktig å legge ned Flytoget for å få et bedre tilbud for pendlere? Tja... Jeg synes det, men andre er uenige. Det er helt greit, men det er altså ei prioritering det også.
Old 01-04-2025, 19:48   #102
AndreasN
ScanFlyer Silver

Litt dårlig forklart fra min side, men tanken her var at de 12 mulige avganegene skulle fordeles.

I dag har Flytoget 6, Vy 3 og Vy/SJ 1, totalt 10. Så kapasiteten er vel ikke helt utnyttet? Så er det selvfølgelig mer å ta hensyn til i Romerikstunellen.

Men skulle det være mulig med 12 avganger i timen på Gardermoebanen, så kunne jo det vært fordelt slik.

Vy(RE10+RE11+R12): 6 avganger, 10 min interval, dobling fra i dag.
Flytoget: 3 avganger, 20 min interval, halvert fra i dag.
SJ/Vy: 1 avgang, 60 min interval, samme som i dag.

Dette blir jo akkurat som i dag, bare omfordelt. Er det mulighet for økning, så kunne eventuelt Flytoget kjørt 15 min intervall.

Jeg er ellers enig i at Flytoget må vike vest for Oslo. Men jeg tror produktet kunne hatt livets rett og vært med på å bygge produktet til OSL på strekningen OSL-Oslo S.

Hva var egentlig årsaken til at Flytoget fikk flere avganger vestover enn de opprinnelige 3? Utenom rush har det vel ikke noe å si, men i rush stjeler jo det utvilsomt kapasitet.

Last edited by AndreasN; 01-04-2025 at 19:58.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2025, 19:56   #103
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
SJ/Vy?

SJ kjører forøvrig flere daglige tog mellom Oslo S og OSL, men du får ikke lov å gå av før på Hamar (og ikke lov å gå etter Hamar på sørgående)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2025, 19:57   #104
AndreasN
ScanFlyer Silver

Det er greit, men toget må jo likevel ha plass på skinnene.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2025, 19:57   #105
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Litt dårlig forklart fra min siden, men tanken her var at de 12 mulige avganegene skulle fordeles.

I dag har Flytoget 6, Vy 3 og Vy/SJ 1, totalt 10. Så kapasiteten er vel ikke helt utnyttet? Så er det selvfølgelig mer å ta hensyn til i Romerikstunellen.

Men skulle det være mulig med 12 avganger i timen på Gardermoebanen, så kunne jo det vært fordelt slik.

Vy(RE10+RE11+R12): 6 avganger, 10 min interval, dobling fra i dag.
Flytoget: 3 avganger, 20 min interval, halvert fra i dag.

Er det mulighet for økning, så kunne eventuelt Flytoget kjørt 15 min interval.
Jeg er rimelig sikker på at du ikke klarer 12 avganger i timen til Gardermoen uten å gjøre noen betydelige reduksjoner andre steder.

Det burde også være mulig å tenke seg å dele opp dagens 3+3 Flytog-ruter med et eller annet ekspress-tilbud som ikke nødvendigvis starter på Gardermoen. Tenk Gardermoen-Oslo S og videre mot Drammen hvert 20. minutt og Eidsvoll-Gardermoen-Lillestrøm-Oslo S hvert 20. minutt, eller noe slikt.

Nå har alt en tendens til å henge sammen med alt på jernbanen, vel å merke, så et eller annet problem er det sikkert med en slik løsning også.
Old 02-04-2025, 00:33   #106
joandreas
ScanFlyer Silver

Er noe med antall tog tigjengelig i tilegg til flaskehalsen etter Oslo s. Så kombinasjon av begge to.
(Eller når et tog kan ha avgang for møte et kryssende tog som her på Jærbanen)

Med forsinkelser på nåværende vil dette bli forverret når man bruker nær 100%

Last edited by joandreas; 02-04-2025 at 00:43.
joandreas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules