![]() |
|
![]() |
#101 |
FlyKirurg
|
![]()
Dagbladet melder at siktelsens utvides og crewet er varetektsfengslet. Dette må vel kanskje bety at det er mer bak teppet her enn at de møtte opp med promille på jobb?
http://www.dagbladet.no/2015/08/14/n...ille/40622101/
![]() |
#102 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen som vil statuere et eksempel her ..?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De er veldig uklare på om den som blåste grønt også er siktet nå;
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Flyklapper
|
![]()
Det refereres flere ganger kun til de fire som sitter i varetekt, så femtemann er neppe involvert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Den utvidede siktelsen gjelder vel brudd på 8-timersregelen om pliktmessig avhold. Jurister her kan kanskje si noe om forskjell på straffenivå?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/l...ng/a/23504835/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
At de fortsatt er fengslet er naturlig da det er relativt stort fare (stor nok i følge retten) for at de vil stikke av og ikke møte opp i retten hvis de løslates. Dessuten at strafferammen her er såpass høy og det ikke er så lenge til saken kommer opp Husker jeg rett så fikk han PIA piloten som ble tatt for det samme for noen år siden endel måneder i buret |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er samme straff for alkoholpåvirkning (§6-11) som for brudd på pliktmessig avhold (§6-12), men det vil nok være skjerpende om man har brutt begge bestemmelsene. Loven skiller imidlertid mellom forsøk og gjennomførelse. Forsøk kan straffes med bøter eller fengsel inntil to år, men hvis man "har gjort tjeneste" så skal det idømmes fengsel (med mindre det foreligger særdeles formildende omstendigheter). Et sentralt spørsmål for retten blir dermed om besetningen hadde påbegynt tjenesten eller ei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Påbegynt? de var vel ved flyet, og ingen andre kunne ta hadde hensikt å føre flyet. Er vel tvilsomt om at man kan påberope seg not fit for flight så seint, men der har vel skjedd rarere ting i norsk rettsapparat. Men denne kommer vel opp som tilståelse dom på Mandag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og det endte med 1/2 års fengsel til styrmannen i det minste, blir vel noe av det samme for kapteinen tenker jeg. Politiet krevde først 9 måneder, men er tilståelsesrabatt som slo inn her. Viktig at det reageres strengt ihvertfall.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-8127945.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Fy flate, 6 mndr er en høy pris for en kveld på fylla.
Det er så klart alvorlig, men om man ser i forhold til voldsdommer og slikt er det latterlig mye.
![]() |
#111 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Selvfølgelig på kanten alvorlig om man ser opp mot andre dommer som f.eks. vold. Men helt på sin plass med tanke på faren man kunne satt så mange andre medmennesker i. Kunne godt ha revet i noen til med det samme, men burde sonet straffen i sitt hjemland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
er "litt dagen derpå", men her var jo den ene regelrett full OG den andre betydlig redusert. Oppskrift på katastrofe...
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Mener leste at strafferammen er to år, så kunne fått mer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Det er vel egentlig det jeg mest mener
Jeg har ikke kompetanse eller erfaring til å mene noe om absolutte strafferammer. I alle meddommerårene mine fortalte alltid dommerne om at det var puslete rammer for vold ettersom det ikke var viktig for samfunnet å straffe ekstra hardt. Med skatteunnlatelser og sånt var det derimot viktig for samfunnet å avskrekke (eller noe sånt). Jeg har alltid forundret meg over strafferammer. Sannsynligvis (forhåpentligvis i hvert fall) var jo ikke dette noe som var forsettelig. Altså, de gikk neppe sammen i ukevis og planla å drikke seg dritings for å gjøre livet utrygt for andre. I et sånt lys så høres det voldsomt ut. Det er jo ikke sånn at de kan komme ut av fengsel å bli piloter igjen heller. 6 måneder fengsel og ruinert karriere for resten av livet. Det er mytji for en runde på fylla.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 17-08-2015 at 18:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man kan jo undre seg på om det var første gang mannskapet satte i gang å dele whiskyflasker....? Virker jo helt meningsløst når man skal på jobb dagen etter, uansett hvilken jobb man har, nærmest...
Straffenivået handler jo generelt om avskrekking også, så dette virker å være rimelig - det er jo gjennomgående på dette forumet hvordan vi hører at det er viktig at piloter er uthvilte, noe det er liten grunn til å tvile på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Moderatorene blir så sinte når man redegjør i det vide og brede om juss, men det passer nokså godt med en liten klargjøring i akkurat denne tråden.
Strafferammen er, i de aller fleste saker, ikke særlig avgjørende for hva straffen blir. Vi har en lang tradisjon i norsk og nordisk strafferettspleie for å ha svært vide strafferammer, og så er det domstolen og lovgiver i forarbeidene (dette er en ny trend) som utkrystalliserer hvordan gitte forhold skal straffes. Hva gjelder vold (og sedelighet), så er straffenivået betydelig skjerpet de senere år. Jeg merker meg for øvrig at veldig ofte er de som har ingen, eller nokså liten, empirisk/faglig kunnskap på området, som klager mest over straffenivåene. Evnt de som bor i junaiten og som ikke skjønner hvorfor nakkeskudd ikke er inntatt i den store røde ![]() Forsettlig betyr forresten IKKE at man har overveid noe i flere uker. Også en handling med impulskarakter kan være en forsettlig handling, i juridisk forstand. En overveid handling slik som beskrevet vil være overlegg, med meget god margin. I airBaltic-saken er det helt utvilsomt at inntaket av alkohol var forsettlig. Sånn. Da får dere heller slette, hvis dette gikk for langt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
Betyr ikke at min egen rettferdighetsfølelse er i nærheten av å være enig med deg. Men jeg respekterer så klart synet ditt. Anyway - seriously off topic nå
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Men det er ikke en høy pris for å ha planlagt å i fylla fly en noen er glad i til syden. Disse folka er den profesjonelle delen av en avtale. Da bør de opptre der etter. Disse gjorde desverre ikke det.
![]() |
![]() |
#120 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Saklig og fint innlegg! Helt innafor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kabin crew tatt med promille på SVG | DC 10-30 | Flyforum | 21 | 14-07-2019 15:58 |
Novair søker cabin crew (OSL) | Glenn | Flyforum | 1 | 11-12-2011 01:05 |
Norwegian/Thomas Cook, Cabin Crew OSL | LovNy | Småprat | 8 | 11-08-2011 15:38 |
Air France ansatt tatt med hasj på Osl | MartinL | Flyforum | 10 | 02-01-2010 17:53 |
Flere bilder tatt i jobbpause- på OSL natt til Lørdag 17/11 | SE-DYD | Bilder & foto | 5 | 19-11-2007 13:15 |