![]() |
|
![]() |
#101 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
utrolig at det er nødvendigt med 99 tråde om dette....noget som sker hver eneste dag.
og endnu mere utroligt at en avis vil bruge tid og plads på det Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Hva det enkelte selskap mener er lønnsomt styrer politikken, og så kan vi diskutere om de har rett eller ei her. Er det ikke derfor man har slike fora? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
kan være, men det ER altså ikke breaking news....Det sker hver eneste dag hos alle flyselskaber...Det er ganske enkelt et spørgsmål om indtægter...
Alle flyselskaber gør det, fordi de ved at der er mellem 5 og 10 procent noshow, altså folk som ikke finder der nødvendig at møde op endsige afmelde deres reservation... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er overhodet ikke et fett for meg. Da det er vesens forskjell på om mine reiseplaner går i vasken som følge av uforutsette ting og det at flyselskapet har valgt å selge setet mitt til noen annen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Om jeg blir denied boarding fordi flyselskap XX har valgt å sette inn det opprinnelig flyet på en annen rute av X, Y, eller Z årsak, og dermed har et mindre fly tilgjenglig for min rute -- eller om selskapet har solgt flere billetter enn det finnes seter fordi deres statistikk viser at X antall passasjerer ikke møter opp -- det er for meg revnende likgyldig når jeg står der med en denied boarding voucher i hånden. Operasjonelle og foretningsmessige beslutninger. (Forøvrig har jeg jobbet i bransjen, og sett at minst 95% av overbooking løser seg helt enkelt -- ved at ikke alle passasjerer møter opp.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Vi er nok ganske enig.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når 120 av 120 takker nei til en kompensasjon, så er det grunn til å tro at kompensasjonen er for en vits å regne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Poenget hans er vel ganske klart, når ingen i et helt fullt fly ønsker å frivillig motta kompensasjon mot å ta neste fly, så er ikke kompensasjonen god nok. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg syns det er pussig at så mange her inne mener at når man kjøper en flybillett, så har man bare kjøpt en tjeneste på befraktning fra A til B, og flyselskapet således står fritt til å oppfylle dette på hvilken som helst måte.
Min oppfatning av et billettkjøp, som jeg tror deles av de aller fleste reisende, er at man kjøper en tjeneste som skal frakte meg fra A til B, på det gitte tidspunkt, og på den bookingklasse man har bestilt (eller bedre), samt at all innsjekket bagasje skal utleveres på destinasjonen rett etter ankomst. Så kan gjerne SAS og andre selskaper lage sine serviceavtaler og vilkår slik at de juridisk kan komme seg utenom disse faktum, men det vil likefullt så stride mot de fleste reisende sin oppfatning av handelen. Juridisk så vil dermed ikke SAS gjøre noe feil i overbooking-situasjoner, men dersom de reisende likvel vil føle seg lurt, så kan man fort komme opp i et omdømmeproblem. Folk flest har derimot forståelse for forsinkelser og kanselleringer som følge av dårlig vær, eller tekniske problemer, fordi at man da vet at SAS prøver hvertfall så godt de kan. Alle vet at av og til så dukker det opp uforutsatte ting, det har de fleste selv opplevd selv i andre sammenhenger. Men når ditt fly står ved gate, og forlater denne ved fastsatt tid, og du fremdeles står igjen på flyplassen selv om du har holdt din del av avtalen og møtt opp til riktig tid, så blir man forbannet. Du har et reisedokument som sier at du har plass på den angitte flighten, men SAS har valgt å selge ditt sete til noen andre også. Så kan vi selvsagt si at dette er greit, fordi de har nevnt det i villkårene sine, eller fordi dette skjer hver dag. Men for den som mister en kveld av et weekendopphold de har gledet seg til lenge, eller for den som mister en videre forbindelse, så hjelper dette lite. Men jeg sier ikke at overbooking i den forstand er galt, men jeg er helt enig med Gygrid i at kompensasjonen faktisk må være så god at man faktisk får frivillige til å gå av flyet. Dersom det står reisende igjen på flyplassen som faktisk føler de har gjort en god deal ved å gå av flyet, så har man en vinn-vinn-vinn situasjon. SAS slipper mediaoppslag, kundene er fornøyde og vi slipper å diskutere problemet her inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Minimumskompensasjonen er fastsatt av EU i slike sammenhenger. At SAS kanskje burde strekke seg lenger når folk må bli igjen en natt, er en annen sak, og det er trolig billigere for SAS å gjøre det enn PR-kostnaden av negative presseoppslag.
Personlig synes jeg overbooking er alldeles supert. Har både ventet noen ekstra timer og en ekstra natt, og gjør det gjerne igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At kompensasjonene som tilbys i mange tilfeller er gunstige, er det ingen tvil om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
(Nå går vel generelt en del i sirkel her)
Quote:
![]() |
![]() |
#114 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen
![]()
![]() |
#115 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Før EUs standardregler kom så opplevde jeg det et par ganger (på FBU tror jeg det var). Ut over det så har man jo normalt ikke tid til alt for mye dill-dall i gaten. Og normalt er det jo ofte for sent å medle seg frivillig om man nøler to minutter for da er man nummer 30 i køen.
![]() |
#116 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ein meir realistisk tilnærming kunne vel vore å sende ein sms til alle pax for å gi beskjed om overbooking og beskrive alternativ rute, og så be om svar med minimumsbeløp folk krev for ombooking (sånn typisk BELØP XXX-melding). Deretter plukker man ut elektronisk dei som ber om minst.
![]() |
#117 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Vet ikke om den er så veldig realistisk, ghostern, men idéen var kul!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det tror ikke jeg (og jeg har sett en del av de systemene på baksiden...) Ikke helt enkelt og ikke helt billig.
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Jeg oppga kompensasjon og spurte om noen ville gå av. Folk har stort sett en grunn til at de reiser når de gjør. Mandag morgen, og folk skal på jobb, rekke møter, helekopter til nordsjøen.... Vel, ingen ville av. Jeg høynet beløpet med 500. Ingen meldte seg. Nye 500. Uten resultat. Men med ytterligere 500 kroner kom en hånd i været. Og saken var løst ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS | Hickok | Flyforum | 29 | 02-07-2016 14:15 |
Overbooket på PIA: Sett deg på do | Someone | Småprat | 14 | 28-02-2012 08:56 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
Overbooket fly med 31 ledige plasser | SBT | Reiseforum | 2 | 15-07-2011 10:38 |
rebbok til tidligere fly hvis overbooket | karsten | Flyforum | 2 | 13-11-2007 02:04 |