Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2012, 23:03   #1021
elgen
Newcomer

SAS Debatten om SAS på NRK1 i kveld

Debatten på NRK1. For Norges del betyr det lite at SAS går konk. De 5500 norske SAS-ansatte får seg jobb på 0-6 måneders horisont, og vi har verdens beste velferdsordninger i overgangsperioden. Rutenettet som Widerøe har består uansett, og er det eneste kritiske samferdselsmessig. De store rutene OSL-BGO, OSL-SVG og OSL-TRD kan Norwegian, Widerøe og ikke minst Ryanair, Easyjet og svenske lavprisaktører få opp å gå ila få uker dersom Avinor og staten legger til rette for det. Andre mellomstore norske flyplasser som Kjevik, Evenes, Vigra etc får trolig dårligere tilbud enn i dag, da SAS har vært hyggelige og latt ruter gå i tap over lang tid. De forretningsreisende som skal ut av landet bor stort sett i den nedre delen av Norge, altså syd for Nord-Trøndelag. Her er KLM/AF, Lufthansa og BA godt tilstede, og parat til å øke flyvninger til sine store huber. Og dette gjør sistnevnte selskaper mye bedre enn SAS. Vi som forbrukere, enten gjennom jobb eller privat kommer trolig til å få bedre service, nyere fly og ikke minst lavere priser enn de høye prisene SAS har operert med i alle segmenter siste årene.

La gjerne SAS få en siste sjanse, og la dem selge unna siste rest av assets og flymotorer, men det er helt absurd at et vannskjøttet selskap som SAS får subsidier, lån og kassakreditt mens andre aktører ikke får det.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Screen shot 2012-11-15 at 9.45.43 PM.jpg
Views:	894
Size:	73.8 KB
ID:	33385  
elgen is offline  
Old 15-11-2012, 23:04   #1022
ole99
:-)

Default Re: Nytt stort SAS sparprogram

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Selvsagt sier man ikke nei på torsdag når forhandlingsfristen går ut på søndag ...
Men slik det ser ut nå, utenfra, så åpnes det ikke rom for særlige endringer på den nye avtalen som er lagt frem. Når alle de norske fagforeningene indirekte sier ja til et samarbeid og på stygt språk "blir rævpu..." (bittert kalte SAS-piloten det) av ledelsen er det for meg veldig lite solidarisk av den eller de evt. andre fagforeningene å hale dette ut til den tolvte time med tanke på sine kolleger og "et felles mål" - "et samarbeid" - "gå sammen", som fagforeningslederne tvers over de Skandinaviske landene har uttalt siden mandag. Det er ikke slik at en enkelt fagforening i denne spareomgang får lov til, sålangt av de norske fagforenignene, å være gratispassasjerer(!!!) og det kom tydelig frem fra både Parat og Scanor-pilotforeningen på NRK1 Debatten 21:30 idag.

Last edited by ole99; 15-11-2012 at 23:07.
ole99 is offline  
Old 15-11-2012, 23:13   #1023
tiedomi
Newcomer

Default Re: Debatten om SAS på NRK1 i kveld

Quote:
Originally Posted by elgen View Post
Debatten på NRK1. For Norges del betyr det lite at SAS går konk. De 5500 norske SAS-ansatte får seg jobb på 0-6 måneders horisont, og vi har verdens beste velferdsordninger i overgangsperioden. Rutenettet som Widerøe har består uansett, og er det eneste kritiske samferdselsmessig. De store rutene OSL-BGO, OSL-SVG og OSL-TRD kan Norwegian, Widerøe og ikke minst Ryanair, Easyjet og svenske lavprisaktører få opp å gå ila få uker dersom Avinor og staten legger til rette for det. Andre mellomstore norske flyplasser som Kjevik, Evenes, Vigra etc får trolig dårligere tilbud enn i dag, da SAS har vært hyggelige og latt ruter gå i tap over lang tid. De forretningsreisende som skal ut av landet bor stort sett i den nedre delen av Norge, altså syd for Nord-Trøndelag. Her er KLM/AF, Lufthansa og BA godt tilstede, og parat til å øke flyvninger til sine store huber. Og dette gjør sistnevnte selskaper mye bedre enn SAS. Vi som forbrukere, enten gjennom jobb eller privat kommer trolig til å få bedre service, nyere fly og ikke minst lavere priser enn de høye prisene SAS har operert med i alle segmenter siste årene.

La gjerne SAS få en siste sjanse, og la dem selge unna siste rest av assets og flymotorer, men det er helt absurd at et vannskjøttet selskap som SAS får subsidier, lån og kassakreditt mens andre aktører ikke får det.

Tror neppe 5000 ansatte ser på å gå inn i høytiden som arbeidsløs som en idiel løsning. God jul til deg også
tiedomi is offline  
Old 15-11-2012, 23:14   #1024
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

SAS Re: Nytt stort SAS sparprogram

Debatten på NRK.Jeg så bare slutten, og det jeg satt igjen med er:
Mannen som representerte SAS var vanvittig arrogant overfor Norwegian sin representant. Ikke særlig god PR i den situasjonen de står oppi.

Norwegians mann sleit og sa ikke kategorisk nei til at de ikke skulle by på WF.

Ellers var scenariet kjent fra USA i følge BI doktoren. Små selskaper som ligger i medium/premium kategorien går fort konk. Særlig i et land som Norge der for få har såpass god råd at de flyr høykost.
Han ga SAS to år på å enten begynne å tjene penger, eller finne en kjøper.

Håper SAS klarer å tjene penger snart.
Radiv is offline  
Old 15-11-2012, 23:18   #1025
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Men slik det ser ut nå, utenfra, så åpnes det ikke rom for særlige endringer på den nye avtalen som er lagt frem. Når alle de norske fagforeningene indirekte sier ja til et samarbeid og på stygt språk "blir rævpu..." (bittert kalte SAS-piloten det) av ledelsen er det for meg veldig lite solidarisk av den eller de evt. andre fagforeningene å hale dette ut til den tolvte time med tanke på sine kolleger og "et felles mål" - "et samarbeid" - "gå sammen", som fagforeningslederne tvers over de Skandinaviske landene har uttalt siden mandag. Det er ikke slik at en enkelt fagforening i denne spareomgang får lov til, sålangt av de norske fagforenignene, å være gratispassasjerer(!!!) og det kom tydelig frem fra både Parat og Scanor-pilotforeningen på NRK1 Debatten 21:30 idag.
Hva i all verden er det du prøver å si? Når norske fagforeninger (les: de gamle Braathensforeningene) sier ja til å "bli rævpu..." skal de andre foreningene å dilte etter, i solidaritetens navn?

Og hvorfor i all verden skal Scannor/Parat (dvs de gamle Braathensforeningene) som er gratispassasjerer selv og ikke gjør annet enn å mele sin egen kake, diktere hva andre fagforeninger skal gjøre?

Give me a break!

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline  
Old 15-11-2012, 23:19   #1026
elgen
Newcomer

SAS Re: Debatten om SAS på NRK1 i kveld

Quote:
Originally Posted by tiedomi View Post
Tror neppe 5000 ansatte ser på å gå inn i høytiden som arbeidsløs som en idiel løsning. God jul til deg også
Trist, men nødvendig.
elgen is offline  
Old 15-11-2012, 23:22   #1027
elgen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Mannen som representerte SAS var vanvittig arrogant overfor Norwegian sin representant. Ikke særlig god PR i den situasjonen de står oppi.

Norwegians mann sleit og sa ikke kategorisk nei til at de ikke skulle by på WF.

Håper SAS klarer å tjene penger snart.

Jeg reagerte også på den arrogante tonen fra SAS. Norwegian var jo nøktern i sin saklige kritikk av SAS og staten.
elgen is offline  
Old 15-11-2012, 23:23   #1028
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
En del av moderatorkorpset har hatt det meget travelt i dag, takk til ryddegjengen.

Pkt 1) Vi holder oss til SAS-debatten her, det er mange gode innlegg (overraskende mange til å være et så hett tema). Det har blitt ryddet ut en del innlegg i andre tråder, og en del inn her. Det vil skje uten varsel.

Pkt 2) Folk kan komme med teite/dumme/håpløse uttalelser - det er lov, liker du det ikke så ignorer det eller kom med fornuftige motargumenter. Det er heller ikke nødvendig å fyre opp med usannheter eller dårlige rykter, det er mange fagfolk her som gjør en god jobb med å beskrive situasjonen slik den er på en god måte - lytt til dem, ikke jag dem avårde.

Pkt 3) Vi vil ha slutt på at folk bare kommer med innlegg der man kaller motparten for "idoit", "tulling", "tomskalle" o.l. Dette gikk bra på de første 40 sidene, la det fortsette slik!

Og for oppførsel forøvrig viser vi til denne
</mod>

Old 15-11-2012, 23:23   #1029
ole99

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Det er ikke så rart han oppførte seg arrogant. Norwegian har helt andre konkurransefordeler i den form av at de ansetter estlendere og spanjoler med lønn og arbeidsvilkår verdsatt 1/8 av hva SAS, i den tid SAS ansatte nye i kabin og cockpit, tilbød av kurante skandinaviske vilkår og arbeidsforhold. Nå skal det sies at Norwegian har norske, svenske og danske ansatte på skandinaviske vilkår, men ledelsen i Norwegian spiller per i dag kortene sine slik at i fremtiden vil det ikke lenger være tilfelle.

Last edited by ole99; 15-11-2012 at 23:28.
ole99 is offline  
Old 15-11-2012, 23:25   #1030
Vegas73
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg reagerte også på den arrogante tonen fra SAS. Norwegian var jo nøktern i sin saklige kritikk av SAS og staten.
Jeg er kanskje litt pro-SAS, men mitt inntrykk var vel heller motsatt... Synes Giske for engangs skyld opptrådte konkret og forholdsvis saklig. Eivind Roald synes jeg også snakket meget godt for seg.
Norwegian-representanten var temmelig ovenfra og ned.
Old 15-11-2012, 23:28   #1031
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Quote:
Trist, men nødvendig.
Det stemmer ikke at alle de ansatte enkelt kan finne seg en ny jobb. Spesielt eldre piloter vil slite her. Og får de ikke jobb innenfor bransjen er det ikke lett å omstille seg. Den krisen flere ansatte potensielt står overfor bør ikke bagateliseres slik jeg opplever du gjorde i ditt forrige innlegg.

---------------------------------------------------------------------------

Vedr. "Debatten" så var jeg overrasket over Frode Foss som ikke sa at "Denslags avgjørelser er opp til styret" og henvendt spørsmålet dit, når det gjaldt oppkjøp av Widerøe.
Bacardi is offline  
Old 15-11-2012, 23:55   #1032
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Vedr. "Debatten" så var jeg overrasket over Frode Foss som ikke sa at "Denslags avgjørelser er opp til styret" og henvendt spørsmålet dit, når det gjaldt oppkjøp av Widerøe.
Det kan nok skyldes at han ikke er av de mest trente i slike situasjoner. Første gang jeg har sett han opptre i offentlig debatt i fjernsynssammenheng. Forøvrig var det ikke spesielt imponerende, og til dels uklart hva han forsøkte å formidle.

LN-TIB is offline  
Old 15-11-2012, 23:59   #1033
elgen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Det stemmer ikke at alle de ansatte enkelt kan finne seg en ny jobb. Spesielt eldre piloter vil slite her. Og får de ikke jobb innenfor bransjen er det ikke lett å omstille seg. Den krisen flere ansatte potensielt står overfor bør ikke bagateliseres slik jeg opplever du gjorde i ditt forrige innlegg.

---------------------------------------------------------------------------

Selvfølgelig får ikke alle jobb som piloter sporenstreks, og ikke på samme vilkår, men at alle som vil få jobb får det, kan du banne på.
elgen is offline  
Old 16-11-2012, 00:04   #1034
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:

For noe vås. Tror du virkelig at SAS holder ruter i gang for å være greie? For å ta ruten til Kjevik så må vel heller dette være en av de mest innbringende. Det sies at den er en av de mest business heavye i SAS sitt rutenett. Der går 6-7 ruter daglig og de fleste med 737-800. Billigbilletter er umulig å oppdrive, til og med neste sommer koster mange avganger over 1000 kr en vei allerede nå.

Og at Norwegian enkelt kan dekke inn tror jeg ikke på. Det er temmelig mange ruter som skal flys. Og meg bekjent så har Norwegian alt en ekstremt høy utnyttelse av flåten sin. Så ikke mye ledig kapasitet der.

Svenske flyselskap vil jo ha mer enn nok med å dekke inn ruter i Sverige. Så derfra får du neppe noe hjelp.

Og ryker SAS nå, så ryker nok SGH også. Og da har du skapt en del problemer for andre selskaper også. For hvem skal handle alle de andre selskapene som SAS handler?

Nå sier jeg ikke at rutene ikke blir dekket inn med tiden. Men tror ikke noen klarer å dekke opp rutene på 24t varsel.....

Krysser fingrene for SAS!
Dash is offline  
Old 16-11-2012, 00:12   #1035
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Hva i all verden er det du prøver å si? Når norske fagforeninger (les: de gamle Braathensforeningene) sier ja til å "bli rævpu..." skal de andre foreningene å dilte etter, i solidaritetens navn?

Og hvorfor i all verden skal Scannor/Parat (dvs de gamle Braathensforeningene) som er gratispassasjerer selv og ikke gjør annet enn å mele sin egen kake, diktere hva andre fagforeninger skal gjøre?

Give me a break!
Kanskje disse såkalte Braathens foreningene har evnen til å ta innover seg den situasjonen de befinner seg i for øyeblikket? Kanskje de sitter på evnen til dialog, noe som de etter beste evne forsøker å bryte ned andre steder, med sine stadige utspill i media.

Slike innspill forsurer bare debatten.
BU016 is offline  
Old 16-11-2012, 00:23   #1036
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Vegas73 View Post
Jeg er kanskje litt pro-SAS, men mitt inntrykk var vel heller motsatt... Synes Giske for engangs skyld opptrådte konkret og forholdsvis saklig. Eivind Roald synes jeg også snakket meget godt for seg.
Norwegian-representanten var temmelig ovenfra og ned.
Det var også mitt inntrykk. Giske var ryddig og tydelig, Roald er flink til å prate for seg, selv om det kan bli noe teknisk til tider. Foss virket utrent, og kunne med fordel henvist et par tre spørsmål til styret. Representanten for pilotene og parat var bra, mens Wikestad var inkarnasjonen av en sosialistisk fagforeningsgubbe.
Old 16-11-2012, 00:26   #1037
BU016
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ole99 View Post
Det er ikke så rart han oppførte seg arrogant. Norwegian har helt andre konkurransefordeler i den form av at de ansetter estlendere og spanjoler med lønn og arbeidsvilkår verdsatt 1/8 av hva SAS, i den tid SAS ansatte nye i kabin og cockpit, tilbød av kurante skandinaviske vilkår og arbeidsforhold. Nå skal det sies at Norwegian har norske, svenske og danske ansatte på skandinaviske vilkår, men ledelsen i Norwegian spiller per i dag kortene sine slik at i fremtiden vil det ikke lenger være tilfelle.
Skal bli spennende å se hva slags lønninger SAS vil tilby spanske arbeidere hvis de engang etablerer seg i Spania. Må nok dypt inn i kassakreditten hvis de skal slåss mot spanske aktører i Spania på skandinaviske lønninger.
BU016 is offline  
Old 16-11-2012, 00:32   #1038
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Skal bli spennende å se hva slags lønninger SAS vil tilby spanske arbeidere hvis de engang etablerer seg i Spania. Må nok dypt inn i kassakreditten hvis de skal slåss mot spanske aktører i Spania på skandinaviske lønninger.
og Spanair var hva for noe?

mange!
Jarlabanke Vking is offline  
Old 16-11-2012, 00:37   #1039
ole99

Quote:
Originally Posted by BU016 View Post
Jeg har aldri sagt at SAS eller Norwegian må tilby ansatte på baser i Spania norske lønninger og arbeidsvilkår. Er du en motstander av at norske arbeidsplasser, som kanskje kan reddes ved å foreta vilkårs-justeringer i takt med både den lokale og globale økonomien, beholdes i Norge, skatter til Norge, kjøper varer og tjenester i Norge, enn at de blir outsourcet?

Last edited by ole99; 16-11-2012 at 00:47.
ole99 is offline  
Old 16-11-2012, 00:46   #1040
ole99

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post

Give me a break!
Ja, det skal de. Jeg ser ikke, utenifra, at fagforeningene har noen andre alternativer hvis de har et håp om å ha en jobb å gå til innen November er omme?

Scannor, Parat, NKF.. fagforeningene som organiserer norske arbeidere har sålangt gitt uttrykk for at de står samlet. Alle ansatte i SAS sitter i samme båt uansett i hvilket land de opererer i da SAS AB er ett selskap og ikke delt opp i de tre selskaper i landene de hovedsakelig opererer.

Hvis det er slik at fagforeningene i denne omgang skal ha særegne vilkår på tvers av landene, men ikke arbeidsoppgave, er hele poenget med å ta ansvar for egen arbeidsplass borte. Da tyder det på de ansatte ikke engang vet sitt eget beste, med mindre de ønsker å slutte i jobben sin uansett, og således er hele poenget med spareplanen og denne diskusjonstråden borte i mine øyne.

Last edited by ole99; 16-11-2012 at 00:49.
ole99 is offline  
Closed Thread

Posting Rules