![]() |
|
![]() |
#1021 |
Newcomer
|
![]()
Debatten på NRK1. For Norges del betyr det lite at SAS går konk. De 5500 norske SAS-ansatte får seg jobb på 0-6 måneders horisont, og vi har verdens beste velferdsordninger i overgangsperioden. Rutenettet som Widerøe har består uansett, og er det eneste kritiske samferdselsmessig. De store rutene OSL-BGO, OSL-SVG og OSL-TRD kan Norwegian, Widerøe og ikke minst Ryanair, Easyjet og svenske lavprisaktører få opp å gå ila få uker dersom Avinor og staten legger til rette for det. Andre mellomstore norske flyplasser som Kjevik, Evenes, Vigra etc får trolig dårligere tilbud enn i dag, da SAS har vært hyggelige og latt ruter gå i tap over lang tid. De forretningsreisende som skal ut av landet bor stort sett i den nedre delen av Norge, altså syd for Nord-Trøndelag. Her er KLM/AF, Lufthansa og BA godt tilstede, og parat til å øke flyvninger til sine store huber. Og dette gjør sistnevnte selskaper mye bedre enn SAS. Vi som forbrukere, enten gjennom jobb eller privat kommer trolig til å få bedre service, nyere fly og ikke minst lavere priser enn de høye prisene SAS har operert med i alle segmenter siste årene.
La gjerne SAS få en siste sjanse, og la dem selge unna siste rest av assets og flymotorer, men det er helt absurd at et vannskjøttet selskap som SAS får subsidier, lån og kassakreditt mens andre aktører ikke får det. |
![]() |
![]() |
#1022 | |
:-)
|
![]() Quote:
Last edited by ole99; 15-11-2012 at 23:07. |
|
![]() |
![]() |
#1023 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Tror neppe 5000 ansatte ser på å gå inn i høytiden som arbeidsløs som en idiel løsning. God jul til deg også |
|
![]() |
![]() |
#1024 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Debatten på NRK.Jeg så bare slutten, og det jeg satt igjen med er:
Mannen som representerte SAS var vanvittig arrogant overfor Norwegian sin representant. Ikke særlig god PR i den situasjonen de står oppi. Norwegians mann sleit og sa ikke kategorisk nei til at de ikke skulle by på WF. Ellers var scenariet kjent fra USA i følge BI doktoren. Små selskaper som ligger i medium/premium kategorien går fort konk. Særlig i et land som Norge der for få har såpass god råd at de flyr høykost. Han ga SAS to år på å enten begynne å tjene penger, eller finne en kjøper. Håper SAS klarer å tjene penger snart. |
![]() |
![]() |
#1025 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og hvorfor i all verden skal Scannor/Parat (dvs de gamle Braathensforeningene) som er gratispassasjerer selv og ikke gjør annet enn å mele sin egen kake, diktere hva andre fagforeninger skal gjøre? Give me a break!
![]() |
![]() |
#1026 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1027 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Jeg reagerte også på den arrogante tonen fra SAS. Norwegian var jo nøktern i sin saklige kritikk av SAS og staten. |
|
![]() |
![]() |
#1028 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
En del av moderatorkorpset har hatt det meget travelt i dag, takk til ryddegjengen. Pkt 1) Vi holder oss til SAS-debatten her, det er mange gode innlegg (overraskende mange til å være et så hett tema). Det har blitt ryddet ut en del innlegg i andre tråder, og en del inn her. Det vil skje uten varsel. Pkt 2) Folk kan komme med teite/dumme/håpløse uttalelser - det er lov, liker du det ikke så ignorer det eller kom med fornuftige motargumenter. Det er heller ikke nødvendig å fyre opp med usannheter eller dårlige rykter, det er mange fagfolk her som gjør en god jobb med å beskrive situasjonen slik den er på en god måte - lytt til dem, ikke jag dem avårde. Pkt 3) Vi vil ha slutt på at folk bare kommer med innlegg der man kaller motparten for "idoit", "tulling", "tomskalle" o.l. Dette gikk bra på de første 40 sidene, la det fortsette slik! Og for oppførsel forøvrig viser vi til denne ![]() </mod>
#1029 | |
|
![]() Quote:
Last edited by ole99; 15-11-2012 at 23:28. |
|
![]() |
![]() |
#1030 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Norwegian-representanten var temmelig ovenfra og ned. |
|
![]() |
![]() |
#1031 |
Lurker
|
![]()
Det stemmer ikke at alle de ansatte enkelt kan finne seg en ny jobb. Spesielt eldre piloter vil slite her. Og får de ikke jobb innenfor bransjen er det ikke lett å omstille seg. Den krisen flere ansatte potensielt står overfor bør ikke bagateliseres slik jeg opplever du gjorde i ditt forrige innlegg.
--------------------------------------------------------------------------- Vedr. "Debatten" så var jeg overrasket over Frode Foss som ikke sa at "Denslags avgjørelser er opp til styret" og henvendt spørsmålet dit, når det gjaldt oppkjøp av Widerøe. |
![]() |
![]() |
#1032 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#1033 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1034 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Og at Norwegian enkelt kan dekke inn tror jeg ikke på. Det er temmelig mange ruter som skal flys. Og meg bekjent så har Norwegian alt en ekstremt høy utnyttelse av flåten sin. Så ikke mye ledig kapasitet der. Svenske flyselskap vil jo ha mer enn nok med å dekke inn ruter i Sverige. Så derfra får du neppe noe hjelp. Og ryker SAS nå, så ryker nok SGH også. Og da har du skapt en del problemer for andre selskaper også. For hvem skal handle alle de andre selskapene som SAS handler? Nå sier jeg ikke at rutene ikke blir dekket inn med tiden. Men tror ikke noen klarer å dekke opp rutene på 24t varsel..... Krysser fingrene for SAS! |
|
![]() |
![]() |
#1035 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Slike innspill forsurer bare debatten. |
|
![]() |
![]() |
#1036 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var også mitt inntrykk. Giske var ryddig og tydelig, Roald er flink til å prate for seg, selv om det kan bli noe teknisk til tider. Foss virket utrent, og kunne med fordel henvist et par tre spørsmål til styret. Representanten for pilotene og parat var bra, mens Wikestad var inkarnasjonen av en sosialistisk fagforeningsgubbe.
|
![]() |
![]() |
#1037 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#1038 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
#1039 | |
|
![]() Quote:
Last edited by ole99; 16-11-2012 at 00:47. |
|
![]() |
![]() |
#1040 | |
|
![]() Quote:
Scannor, Parat, NKF.. fagforeningene som organiserer norske arbeidere har sålangt gitt uttrykk for at de står samlet. Alle ansatte i SAS sitter i samme båt uansett i hvilket land de opererer i da SAS AB er ett selskap og ikke delt opp i de tre selskaper i landene de hovedsakelig opererer. Hvis det er slik at fagforeningene i denne omgang skal ha særegne vilkår på tvers av landene, men ikke arbeidsoppgave, er hele poenget med å ta ansvar for egen arbeidsplass borte. Da tyder det på de ansatte ikke engang vet sitt eget beste, med mindre de ønsker å slutte i jobben sin uansett, og således er hele poenget med spareplanen og denne diskusjonstråden borte i mine øyne. Last edited by ole99; 16-11-2012 at 00:49. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |