![]() |
|
![]() |
#1001 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Nok en ting har du svaert galant ignorert. De ökonomiske virkeligheter. Kikk pa de akkumulerte gevinster / tap av SK og DY i de siste 10 ar! Luftfarten har blitt en bransjen hvor det har blitt konstant brennt opp penger. Bade SK og DY har ikke tjent en krone i de siste 10 arene. Og selvsagt kan man trekke inn WF inn her, men da bör man huske at en stor del av deres virksomhet er direkte subsidert av staten, fordi de Kundene er ikke villige a betale det som trenges. Og dersom staten direkt subsiderer sa bör man i det minste kunne forvente at WF betaler fornunftig lönn. Men, en DY har ikke en eneste rute som er subsidert!!! Dette bör man huske för man forliker eppler og grapefruits. Sannheten er jo at all disse arene hvor SK og DY har tapt penger sa det suser, sa har de aksjonaerer / eier betalt den regningen og de lönninger som egentlig ikke ble riktig, fordi de kundene ga selskapene ikke de penger de trengte. Det kan ikke forsette, en SK kan ikke hape pa flere penger fra sine eier og ogsa en Norwegian ma hente alle sine kostnader fra sine kunder. Punktum. Eller for a provosere litt mer: De höye lönninger i SK i de siste 10 ar ble bare mulig siden statene som störste eierne var villige a spröyte inn stadig mer kapital. Ville det ikke har skjedd, ville SK har alrede idag ha lavere lönninger eller bli konk! Norge har den desidert höyeste velferden i Europa, takk til olje-inntekter som fordeles pa 5 Millioner personer. Globalisering betyr at alle andre vil ha sitt stykke av dette rikdomen. De ene kommer for a stjele, de andre kommer for a jobbe. Og for a kunne kuppe jobber, tilby de sitt arbeidskraft billig. Norske lönn- og tariff-avtaler sikrer likevel at de har en fornunftig grunnlag a kunne leve fra. Na vil en Norwegian vokse ut av Skandinavia. Bli en global player med andre ord. Flyr fra her og der til dit og der. Dette betyr at de ma bli billigere, fordi alle andre utenom Norge har mindre kjöpskraft, fordi de tjener mindre. Kostnader og lönninger ma sta i ett forhold. Dersom man setter opp baser i Spania ma man betale lokale lönninger. Og selvsagt far man en problem dersom man konkurrerer med norske lönninger mot en Vueling og en IB Express som har extremt lave lönninger og flyr mellom Spania og Norden. Man kan mene at de ille selskaper bruker leie-ansatte for a maksimere sine gevinster. Men med de ROI quoter som jeg ser hos en NAX og SK, sa har jeg det vanskelig a se noen ROI som helst. Det er en bittert sannhet, men velferden i Norden vil synke. Ellers ma Norge spesielt isolere seg fra omverden, lukke alle grenser, innföre import-skatt etc slik at man kunstnig opprettholder sitt isolert rikdom. Men det vil fort före til alvorlige konsekvenser, siden landet trenger en arbeidsinvandring. Denne diskusjonen har gatt vilt, tatt helt av, men ingen har sett pa arsaken: Hvorfor er folk villige a betale tusenvis av kroner for flatskjerm, Ipads, Iphones etc, men en flybillett skal bli billigere enn en BigMac. Dette gar ikke. Det har mye med verdier og malestokk a gjöre. Vi har en problem med vare kunder. Og ja - de flyselskaper har skapt dette selv, fordi man har bevist kannibalisert seg marked for a opprettholde en visst volum istedenfor a redusere kapasitaeter i god tid. Redusere kapasitaeter betyr automatisk at man vil trenge en mindre antall piloter. Vi snakker om opp til 30% indusert demand via price-dumping. Hvem av de fagforeninger gar ut til sine medlemmer og sier: "Ok, good news and bad news: Bad news first: 30% of you get fired! Good news: the other 70% keep all their priviledges" - Jeg bare lurer...
![]() |
#1002 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1003 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Nå var mitt innlegg et svar på et innlegg som hevdet at det kun var 2 måter en kan møte Globaliseringen - noe jeg er uenig i. En bør kunne være uenige i en slik sammensatt problemstilling som dette er og selvom jeg synes du trekker frem både viktige og interessant aspekter, som jeg også langt på vei er enig i, er jeg ikke enig i at det kun er Markedet og Markedskreftene som driver allt.
At jeg ikke nødvendigvis trakk frem kundene i dette innlegget har mere med at jeg forsøker å se dette i et mere menneskelig lys - for meg er det viktig å huske at vi snakker om medmennesker og medborgere og i motsetning til deg har jeg opplevd og følt på kroppen at velferden. både vår egen og den rundt oss synker dramatisk i USA 2007-2010 og i Argentina i 2002 og nettopp derfor ønsker jeg å minne om at det er menneskelige sider også - om det er Patetisk - vel da er jeg en stolt Patetisk Figur ![]() Jeg har mye å bidra med når det gjelder kunder og markedskrefter, i sommer har jeg jobbet sammen med et firma du kjenner meget gjennom AB www.bottomlineltd.com med Olympic Air restrukturering. Og etter noen måneder med dyp analyse av det greske markedet - vil jeg si at om BK er i nærheten av å klage på sine markedsutsikter og fremtiden er han på hva vi sier en Bortskjemt ....unge ! DY lever i et marked som er utrolig sterkt i forhold til hva andre konkurrenter har, og jeg tror ikke at det er mange som er i stand til å sette igang en operasjon i Skandinavia - jeg tror vi ville ha sett flere på banen allerede. Jeg tror ikke alle innlegg kan inneholde alle aspekter av en såpass komplisert sak, men det betyr ikke at innlegg som belyser andre aspekter (og spesiellt at det er med mennesker) er "mindre verdt. Mine 2 cent
#1004 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Meget bra innlegg BU662.
![]() Du er inne på kjernen i problemstillingen -> flyselskapene tjener ikke penger! Og fagforeningene har ingen realistiske løsninger på problemet - tvert imot! W |
![]() |
![]() |
#1005 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
...begynner dette å bli litt gjennomdiskutert nå? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#1006 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
av kontrakter under ekspansjon. W |
|
![]() |
![]() |
#1007 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
SK og DY har tapt penger tidligere - men ihvertfall tjener DY som vi snakker om penger nå...og det samtidig som de ekspanderer og vokser solid. Ja prisene VAR lave når selskapene ikke tjente pengene - men det er de ikke lengre, ja noen få unntak finnes - men nå er det solide priser i de aller fleste markedene. Ja se på AB sine priser ut av OSL - de bør være meget gode for dere. Ja vi har hørt i årevis at en bølge av virkelig lavkost selskaper vil innta Skandinavia, men bølgen har vel uteblitt - den store veksten har nettopp DY stått for - de er vel allrede større enn Easyjet i CPH - Ryanair ser ut til å ha stagnert i Skandinavia og er i liten grad noen alvorlig trussel til DY. Wizz Air har en vizz (Phun intenden) vekst - men noen trussel til DY er de langt i fra å være. Ja Vueling og IB express har en fordel av lave lønninger - men lønninger er ikke de eneste utgiftene - og ser vi på opersjonelle utgifter er disse ingen trussel mot DY som velfortjent har meget gode avtaler på plass langsitikt når det gjelder kapitalkostnader på fly - noe som er en meget stor trussel for mange av konkurentene i sør europa. De selskapene som er godt drevet tjener penger - deriblant DY - ja selv Olympic Air kan ende opp med et lite overskudd i år - så det er noe merkelig at en peker på en unøyaktig kjerne.
![]() |
#1008 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Punkt 1. Du har ikke forstått mitt poeng her: Når DY flyr vinge mot vinge med en av de andre aktørene i skandinavisk/nordisk flytrafikk, og disse sistnevnte aktørene har faste ansatte til ordinære ansettelsesbetingelser, så vil man måtte regne med at disse på et eller annet tidspunkt vil bli for dyre i kampen mot DY's kontraktsløsninger - og resultatet kan meget lett bli at de faste ansatte norske / skandinaviske piloter oppdager at de ikke lenger har jobb, ev. at deres selskap må inn på de samme ordninger som DY for å matche... Jeg flyr selv i et selskap som oppdager at DY fisker i samme markedet som oss, mer og mer, men selvfølgelig med helt andre løsninger og lønninger. Ikke kan vi matche 650 euro i måneden for en CA på estalandsk avtale som flyr f.eks. HEL - LPA (Bare lønn med dietter er nok 3 ganger høyere for en finsk CA, og enda høyere for en norsk som flyr derfra). Og for ikke snakke om pilotene. Og når man i tillegg lar NAV/ skattebetalerne betale lærlingelønn for et stort antall CA'er (tror det er unikt i bransjen og kun DY som benytter seg av...) - så gir resultatet seg selv. Punkt 2. Man skal ikke bli overrasket om BK fortsetter å åpne nye baser fortløpende i utlandet, med stadig nye to år på hver base. Nå synes det å være klar for åpning av LPA-base, med folk fra Malaga, og jeg vil ikke bli overrasket om LPA da får to år ut over de to som Malaga fikk (man kan jo bare definere LPA som egen base)...Ser man poenget? BK er en luring, og har sitt på det tørre ovenfor foreningene, og ler hele veien til banken. Pilotforeningen er fu..ed her, og de vet det nå - tro meg! Og en ting til - og det er viktig - all den info som legges ut her fra "bransjehold" er jo ikke noe oppkonstruert, det kommer fra pilotene selv i DY....bransjen er liten og i den spisse ende er man buddy uansett om man sitter i SAS, TCAS, DY, WF....Mange har bakgrunn fra felles flyskole, Luftforsvaret etc..., og frustrasjonen til ikke minst mange av de "seniore" piloter i DY er til dels meget stor nå om dagen. Derfor er det heller nesten ikke en eneste en av DY's egne piloter som har søkt long hauls....Hvorfor skulle de, når de ved hjemresien etter 3 år oppdager at deres faste jobb er erstattet ved kontraktsbetingelser..? Til slutt - wahoo har fått det for seg at ingen flyselskaper med vanlige ansettelsesbetingelser tjener penger i dagens marked. Selv jobber jeg i et selskap - med markedets beste betingelser i Skandinavia - som nå har levert sorte tall i alle fall de siste ti årene, og det uten statssubsidier... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#1009 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
#1010 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
(ikke dra dette over i en charter- og konkurransediskusjon) |
|
![]() |
![]() |
#1011 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#1012 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg sitter ikke i en fast jobb, jeg opplever daglig de utfordringene som vi her diskutererer og når jeg retter fokus på problemene blir jeg kalt "Patetisk". Det Norge vi møter og opplever håper ingen må oppleve og forstå, men de menneskelige sidene av denne debatten har forlengst blitt lagt på hylla.
#1013 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er ikke egoistisk å sitte i en fast jobb, men det å sitte i en fast jobb og ikke bry seg om hva som skjer med sine egne kollegaer - det er egoistisk! Dessverre er det også det som gjør at bransjen ødelegges og at "the race to the bottom" bare går fortere og fortere, og til slutt er også de fast ansatte screwed. Men jeg skjønner at det ikke er en bekymring hos enkelte.
|
![]() |
![]() |
#1014 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
MD-11: TUI Nordic ökar istället den egna kapaciteten kraftigt i Sverige, därför flyger Thomson all ic från Norge som BLX tidigare flög. TUIFly Nordic har inte minskat sin flygplansflotta.
|
![]() |
![]() |
#1015 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#1016 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1017 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
(litt)OT, noen som har lagt merke til billboard' som ST1 kjører nå ?
|
![]() |
![]() |
#1018 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
#1019 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
Du "glemte" FR Tally-Ho...? ![]() Last edited by 73H; 17-09-2012 at 19:05. |
|
![]() |
![]() |
#1020 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kanskje gjorde han ikke det .. man ser mindre og mindre av dette i bransjen, både i luften og på bakken. Svært godt illustrert i boken om Kjos og historien om da DY ikke lenger fikk låne spesialverktøy av SAS ...
LowClass-selskapene har i stor grad meldt seg ut av bransjefellesskapet. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |