![]() |
|
![]() |
#81 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er det vel ikke et poeng å trekke inn janteloven i denne diskusjonen (den blir veldig ofte trukket frem når hva det måtte være diskuteres her inne)? Jeg ser ikke noe antydning til Jante her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]() Quote:
Jeg er selv ansatt i et flyselskap og har også en ID avtale jeg kan benytte. Men med to små barn er det ikke noe man satser på i ferietid, da bruker man normale billetter kjøpt på vanlig hvis. Slik som prisen for flybilletter har utviklet seg så er dette ikke noe man tjener fryktelig mye på. Og som det kanskje viktigste poenget, man har ikke noe fast plass. Man tar den plassen man får. Enten det er bakerste rad midtsete, eller noen ganger et mer trivelig sete... Man får ikke alltid sitte sammen, og hvis det blir forsinkelser eller kanselleringer så står man der med lua i hånden... Og hvis man sliter med cateringen, ja da er det ID passasjerene som får restene... Men hvis man kan reise på tider det er lite passasjerer ellers, og man er fleksibel, så kan man få til hyggelige turer. Selskapet jeg arbeider i har en ganske moderat avtale, mens enkelte andre har avtaler som er litt bedre og gir litt større muligheter. Også har man ansatte i alle selskaper som bruker avtalene mye, og dessverre også noen som har litt for høye forventninger og har noen krav som ikke hører hjemme. I mine år som GateManager/LoadController har jeg møtt mange, også de som oppfører seg om de eier selskapene. Noe som har gitt noen utrolig kjedelige situasjoner. Men så har man også de "normale" som tar seg en tur nå og da og har forståelse for at det er de betalende passasjerene som kommer først. Men til syvende og sist, et hyggelig gode. Men som nevnt først, dessverre så er det mange som tror at vi reiser gratis og alltid på første klasse etc. Og så lenge mange tror det vil det alltid være litt misunnelse og slikt. Og da er det bedre å ikke snakke så mye om det. Selv om vi selv vet at sannheten er ganske så mye mer nyansert. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Kostnadene for dette er som nevnt, minimal, bare det administrative. Ei er ID-passasjerer omfattet av EU 261/2004. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
til syvende og sist er det vel det det går ut på når man diskuterer andre arbeidstakeres goder man selv ikke har!?!? erfaringsmessig er ID-billetter en stor gjenstand for misunnelse og misoppfatninger blant mange.
![]() |
#85 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Opplever det veldig ofte selv. Diskusjonen rundt BKK ruten ble bare teit. Men at det er en del jantelov ute å går er etter mitt syn åpenbart, i alle fall for alle som jobber i bransjen selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så vidt meg bekjent er dette et offentlig forum hvor både ansatte i bransjen og utenforstående kan komme med innlegg og kommentarer. At noen ikke liker det som blir lagt ut her er en helt annen sak.
Men mange forsvarer seg bra og går i lås når dette skal prates om. Dette er akkurat som min kompis sier når han nevner at han synes det er et alt for rundhåndet gode. Han har det med å provosere litt også da vettu. SAS interne anliggende er etter sigende ikke så altfor mye å skryte av og de fleste selskaper med slike ordninger, holdninger el resultater hadde måttet pakke ned og funnet på noe annet. Men det er nå så.. Jeg syns at en ordning som er så god at den må dysses/ikke tåler offentlighetens lys i et selskap som sliter(neida det er ikke derfor SAS sliter vet det men kanskje en liten del av det hvem vet - kanskje de som nyter godt av et gode ikke er de mest habile til å bedømme dette) absolutt bør opp og frem i lyset. Skulle ikke være noen fare det. Er så mange tusen ansatte og så mange familie og venner som vet av dette så noe "Hemmelig" stempel eksisterer ikke. Hadde det gjort det hadde det ihvertfall vært grunn til bekymring.. Min kamerat vet hva det dreier seg om. Og jeg og han vet hva det koster. Jeg fordi jeg betaler han tilbake på øret det jeg skylder. Jeg håper jo virkelig at det IKKE er noen av disse ansattebillettene som berettiger faste plasser men siden vi har reist så mye og jeg sittet ved siden av han når han via sin passordkalkulator har bestillt slike reiser og sett på smilefjesene(blide, gule el sure røde el noe slikt alt utifra belegget/booking) så har han bestillt og ordnet plass. Så om ikke jeg vet så mye om hvordan systemet i detalj er bygget opp, så ser jeg hvordan det funker i praksis og heldigvis har det stort sett gått greit med oss altså - fått plass og greier.. Dog prater han om en ganske utstrakte kollegiale hender som setter folk de kjenner på C. Bla annet ei dame som satt på Øko i BKK. Hun dro frem SAS kortet sitt hun og vips satt hun på business.. Og en noe rundhåndet ansattpraksis kontra praksis ovenfor brysomme betalende gjester. Nei Dere får ikke hans private mail adresse. Det er jeg som diskuterer dette med ID ikke han - kjenner jeg han rett så bryr han seg ikke stort så lenge han får reist:-). Dette er vel således et slikt gode i bransjen at det nok ikke forsvinner siden det nok har mange tilhengere. Selv om det selvfølgelig ikke hjelper på selskapets inntjening. Jeg tror snarere det motsatte da noen ansatte som reiser på disse billettene(som jeg beskrev i tidligere tråd oppfører seg ganske så rart og feks forsinker en flyvning - kan ikke dette koste penger?) Men for all del var ikke meningen å tråkke noen på tærne selv om jeg faktisk synes jeg ikke var helt på bærtur.
![]() |
#89 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Skuggenheimer, til en person som deg selv som skriver på medlempresentasjonen at du har jobbet i politiet, bør du vite hva taushetsplikt innebærer, så hvorfor kjører du bare på og forteller alt du vet da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er ikke den enkelte ansatte, der skal beslutte om vilkårene er hemmelige eller ej. Det har din kammerat skrevet under på ved sin ansættelse, at han forpligter sig til - akkurat som det er tilfældet i alle andre selskaber. Som med så mange andre ting i private virksomheder, så har man tavshedspligt - også når det gælder priser m.v. omkring ID-billetter - specielt i dette tilfælde er det faktisk meget udførligt beskrevet. Det er også hans ansvar at den/de personer der benytter hans billetter (som f.eks. dig) ligeledes overholder disse vilkår. prøv at give ham et ring og fortæl at du har skrevet alt hvad du (tror) du ved om ID-billetter på et offentligt forum og se hvad han siger... Hvis han tager sin kontrakt seriøs, så skal du nok ikke regne med at komme med ham på flere rejser... Han må jo gøre op med sig selv om han vil overholde sin ansættelsekontrakt eller ej ![]() Bortset fra det, så er der utroligt meget fejlagtigt i det du skriver, som jo af samme grund må være usagt hvad er, men jeg kan love dig, at der er flere væsentlige ting som du har misforstået ganske meget. Så mon ikke det er bedst, hvis alle stopper med at skrive om dette emne på offentlige fora...
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 29-08-2012 at 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Når det er sagt, jeg skjønner ikke diskusjonen, ei hemmeligholdet. Som tidligere ansatt i selskaper med ID-rettigheter, synes jeg nesten en offentlig belysning er riktig for å vise hvor "relativt dårlig" ID-godet egentlig er -- min erfaring er jo at mange nærmest antar ansatte reiser på ferie gratis, gjerne i C-klasse. Som prisene som er nevnt her viser -- det er jo ikke tilfellet -- ei heller fast plass -- og det er vel ikke direkte uvanlig å ikke komme med første flyet hjem fra BKK heller (dog mulig ovennevnte venn av SAS-ansatt har god erfaring takket være lang ansenitet hos sin venn). Jeg synes det er en ikke-sak -- ID-passasjerer ødelegger ikke for noe, og ihvertfall ikke inntjening. Klart det kan skje at ID-handling kan forsinke en flight, men det er nok unntaket. I tilegg må man huske på at dette er en del av ansattes compensation package, og enkelte legger stor verdi på billettrettigheter (mens andre synes det er null verdt -- har kollegaer som knapt eller aldri benytter rettighetene). For de som synes det er verdifult har det en verdi som gjør at de kanskje velger å beholde en jobb med mindre betaling, fremfor å gå til en konkurrent, eller det kan bidra til å holde på ansatte og redusere turnover -- igjen, uten noen kostnad for selskapet, all den tid ID-passasjerer betaler et administrasjonsgebyr som skal dekke faktiske kostnader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ok det er greit det - kan stoppe. Og jeg skal respektere at kanskje feilinfo som jeg har fremført må evt stå uimotsagt(det er jo tydelig at det jeg har opplevd selv IKKE STEMMER).
Men at han som ansatt også har reagert på det samme som meg(og forsåvidt det tråden starter med - at det er mange ID reisende og at han ser noen skjevheter her og der og tom har forslag som kanskje ville øke inntjeningen til SAS dvs da via betalende gjester så er det generelle betraktninger han gjør seg) At det fins ID billetter har jeg visst siden jeg ble født og jeg kan spørre mutter el fatter om dette om jeg vil(noe jeg da også har gjort og reist på siden jeg var liten gutt men begynner å bli lenge siden de jobbet i flyselskap nå). Selv om fatter var mesteparten i forsvaret(og ikke så rundhåndet med ID billetter der ihvertfall ikke hva komfort angår, hehe - men de hadde sin egen flotte ordning der også som jeg tror han kan benytte ennå som pensjonist). Det kan da ikke ha vært noen stor hemmelighet at min kamerat har sagt til meg at det fins ID billetter - ihvertfall så vet han om det jeg skriver og vi skal sikkert ut å reise igjen når det passer. Har akkurat pratet med en flyanalytiker(amerikansk) og han kjenner bransjen ut og inn. Han kjente til dette og det har vært skrevet side opp og side ned om dette mente han så ingenting hemmelig vedrørende dette. Er vel mer at folk utenfor dette rommet rett og slett ikke bryr seg. Men at fokus og søkelys på dette i agurktiden kunne ha medført litt styr det kan jo hende.. Litt unøyaktig der i min presentasjon ser jeg. Jeg jobbet i politiet i et år etter politiskolen. Og der har man taushetsplikt og informasjonsplikt. Ofte er skarpskodde jusrister selv i tvil om når disse 2 pliktene møtes og hvem som skal ihensynstas mest. Det kan bli feil uansett hva man gjør. Mya av taushetsplikten i politiet oppfattet jeg å være lagt tilrette slik at ledelsen og de bevilgende myndigheter kunne føle seg trygge på at sannheten ikke kom frem i dagen feks med tanke på bemanning, utstyr etc.. Jeg har ingen taushetsplikt ovenfor SAS(el per idag andre privatpersoner, selskaper el myndigheter foruten det jeg måtte ha av offentlig gradert informasjon(begrenset, konfidentielt, hemmelig el strengt hemmelig)fra mitt år i politiet. Jeg kan således bruke informasjonen jeg besitter om dette så lenge det er greit for den som gir meg den(hvilken genial forretningshemmelighet el struktur er det som er avslørt her - at de ansatte i et flyselskap har billig billetter - tull og tøys?). Det aller meste er jo selvopplevd som passasjer og at kameraten min har opplevd det samme el sitter med samme inntrykket, for jo så være, hva belegget på ulike ruter angår(her var det vel CPH - BKK). Han har fortalt meg ganske mye annet som jeg selvfølgelig ikke forteller og siden mitt/mine innlegg bærer preg av SÅ stor uvitenhet så kan ikke infoen jeg har fått være all verden(men tydelig rørte det ved noe). Og jeg er ikke noe misunnelig altså - det var i starten bare et spm jeg stilte om aktuell rute går bra el ikke - vi har alltid fått plass - og når jeg har reist sjæl har det alltid vært mange på ID med - punktum.. Tror nok heller det er viktigere at de som reiser slik nedtoner seg, for jeg hadde blitt ganske sur hvis en som reiste "gratis" skulle forsinket mitt fly pga at han ikke kom med:-)
![]() |
#94 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Detta känns som en diskussion som vi har haft flera gånger tidigare och därför låser jag tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
[mod] Tråden er åpnet etter at vi fant en gammel ID-tråd hvor denne diskusjonen kan få leve videre i [/mod]
![]() |
#96 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hur fungerar det med skatter med ID-biljetter? Är det som med vanliga biljetter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Ignore this post
![]() Last edited by Cecilie; 29-08-2012 at 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder dette med hemmeligholdet det virker å være rundt dette i Skandinavia har jeg aldri skrevet under på noe om at dette er så utrolig hysj-hysj her hvor jeg er (kanskje det er her janteloven i Skandinavia kommer inn). Men nå er det sånn det er i Skandinavia så da må de involverte og de utenfor godta det. Der er nok av informasjon å finne om dette på internet om en gidder. Nå er mye av dette basert på zonal employee discount (ZED) hvor en betaler for segmenter. En enkel omgang med Google gav følgende: Fra et åpent forum for Expressjet flygere i USA. Er et par år gammel, men det gir en indikasjon på hvordan tingene fungerer. Ellers ser det ut til at Retired United pilots association har oppdaterte priseksempler på deres "goder". Nå skal det sies at det varierer mellom selskapene hva slags avtaler de har seg imellom og dermed også prisene. Ser ut som United har en ganske god avtale om en har lang fartstid kan en jo si... ![]() Last edited by Turtle; 29-08-2012 at 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) | LN-VLE | Småprat | 60 | 05-07-2017 18:21 |
ID-billetter | bamseh | Småprat | 60 | 10-08-2016 22:01 |
Hysj Hysj... Hva skal vi finne på neste år?? Trenger din hjelp | Tommy777 | Flyforum | 148 | 11-06-2010 15:33 |
DY-billetter | LN-JEJ | Flyforum | 4 | 16-09-2007 23:37 |