Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2010, 17:28   #81
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: SGS truer med å velte SAS-emisjon

Så ingen er i tvil; vi som flyr for det mest punktlige flyselskapet i landet, og et av de aller mest punktlige flyselskapene i verden, er ikke i den minste tvil om at grunnen til at vi både vinner priser og til at vi ser lynkjappe, velorganiserte og fungerende turnarounds er at SGS sin ledelse og SGS sine ansatte i de grader er så profesjonelle og omstillingsdyktige. De har vært en meget viktig, kanskje den viktigste, nøkkelgruppen for at vi leverer den punktligheten som vi gjør. Det betyr noe for veldig mange av kundene våre, og det er interessant og hyggelig å høre at våre kolleger i lavprisselskapene ser etter oss når de selv skal prøve å forbedre seg. Det vil si at vi må finne på enda bedre metoder for å opprettholde overtaket, og det er en konkurranse alle er tjent med å gjøre så lenge det ikke går på sikkerheten løs.

Et kappløp mot bunnen av betingelsesstigen på lønn og arbeidstid er meningsløst; uansett hvem som er markedsledende på fornuftige skiftordninger og lønninger som trekker til seg de beste som finnes er det som skal være milepælen for ansatte i de andre selskapene. Hva i all verden er det som får noen av debattantene til å tro at at verst er best? Er det ingen av dere som har et hjem og en familie å forsørge, eller noen tanker om fremtiden som går lengre enn til neste anbudsrunde?
Old 22-02-2010, 19:01   #82
apron
ScanFlyer Blue

..vet ikke helt hvordan jeg skal tolke innlegget men velger å tro at du argumenterer for at SGS skal bestå inhouse.

Du som er flyvende kjenner det sikkert på kroppen at det er viktig å ha en effektiv og god handler på bakken. Vil tro at handlingen i Skandinavia i regi av SGS en ensbetydene med dette. Ikke på grunn av at det er SGS, men snarere kompetansen som bor i organisasjonen.

Jeg tror at det er menneskene som utfører disse prosessene samt verktøyene de har til rådighet som gir resultatet - ikke nødvendigvis hva det står på ryggen. At en skal akseptere å ha ett sett forventninger til en inhouse ansatt og et annet til en som ikke er det tror jeg ingenting på.

Om det skulle trekkes en parallell til dere i lufta;
Har det noe å si for deg hvem som utbetaler din lønn - ville du prestert "dårligere" i cockpit om du hadde en annen arbeidsgiver, eller er dine prestasjoner styrt av din profesjonalitet til jobben du utfører?

Last edited by apron; 22-02-2010 at 19:02. Reason: dobbelt "på"
apron is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 19:57   #83
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Raskt svar: Ja, det betyr helt klart noe helt annet for meg at det står SAS (eller Norwegian, eller Widerøe eller Feel) både på lønnsslippen min og på uniformen min, enn at det står "Olas pilotutleie", "Shanghai Cleaning Corporation" eller liknende der. Det har i mitt tilfelle mer med min arbeidsgivers profesjonalitet i forhold til å drive flyselskap å gjøre, enn med mine ytelser å gjøre. Det er ikke bare å skulle være "profesjonell" selv, hvis man ikke er i et system som også er profesjonelt å gjøre.

Jeg tar det ikke for gitt at alle debattantene her forstår hvorfor, men de om det.

Ad "Jeg tror at det er menneskene som utfører disse prosessene samt verktøyene de har til rådighet som gir resultatet - ikke nødvendigvis hva det står på ryggen. At en skal akseptere å ha ett sett forventninger til en inhouse ansatt og et annet til en som ikke er det tror jeg ingenting på." kan du tro hva du vil. Det er forskjell. Stor forskjell.

Last edited by Jumper G5; 22-02-2010 at 20:01.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2010, 23:24   #84
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Okay må bare korrigere et par faktafeil fra flere her.
VKL og HK (handel og kontor) åpnet for 2 måneder siden lønnsforhandlingene for 2009 igjen, da pga brudd på en betingelse som står i den avtalen som allerde var underskrevet.
I protokollen sto det at forhandlingene kunne gjennopptas om SGS blir solgt. På bakgrunn av dette har de blitt åpnet igjen, VKL og HK har da regnet på hvor mye man har "gått glipp av" disse årene som det har vært nulloppgjør osv. Og da kommet frem til et krav på 25%

I disse dager så er det LFF som har funnet ut at de også vil kreve litt (kommer daltende etter de andre foreningene). Jeg vil anta (da jeg ikke vet) at dette også er 2009 oppgjøret de har åpnet igjen og krever det samme som de 2 LO fagforeningene, 25%, ettersom lønnsoppgjøret for 2010 først starter i April. Forskjellen er at LFF har en "PRkåt" leder, derfor skrives det mye om dette nå, og de har forøvrig enda ikke levert inn dette kravet.

MEN !!!! Det er ingen som kan streike på bakgrunn av disse kravene, det vil i såfall være en ulovlig aksjon og kan straffes fra bedriften sin side. VKL har en avtale om dagsing, som noen kaller "gå sakte". Denne er lovlig, det vil si at de jobber 20% mindre, men samtidig får 20% mindre lønn i den perioden det pågår.

LO klubbene har streikerett i forbindelse med det sentrale lønnsoppgjøret for 2010 som starter i April ..
Så da vet dere det

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 08:48   #85
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Dagens leder i DN omhandler SGS: http://www.dn.no/forsiden/kommentare...cle1845405.ece

Quote:
Fagforeningene i SAS ser imidlertid ut til å ha en litt merkelig oppfatning av hva som er den største truselen mot arbeidsplassenes eksistens. De fleste som har øyne i hodet kan se at det er manglende lønnsomhet, ikke eventuelle planer om outsourcing, som er det de ansatte bør frykte mest. Selskapets posisjon vis-à-vis konkurrentene er så svak at selv dramatiske kostnadskutt ikke er noen garanti for at det vil overleve. Dersom fagforeningene i tolvte time bestemmer seg for å sette bremseklossene på, går det i hvert fall ikke.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 08:54   #86
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Fagforeninge ma erkjenne faktum at dersom SAS Group gar konk, sa kan de bruke papiren hvor kollektivavtaler er skrivet pa, som dass-papir.
Old 23-02-2010, 09:27   #87
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Efter min bedste mening får du den bedste ground handling, hvis det er "in-house" folk der klarer den sag....
De er proffe helt ud til fingerspidserne. De behøver ikke ringe fra Herodes til Pilatus. Alle, og jeg mener alle ved hvad de skal ...
Det er især i IRR situationer SGS folk viser der værd. men som det er sagt, så er SGS folk ikke bare en flok groundhandlere ,nej de er dedikerede folk ansatte i SAS koncernen
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:32   #88
STUER75
ScanFlyer Blue

Handling prisen kan vel ikke være for stor da SGS TRD har i siste månedene fått handling på: HS,krohnair,nextjet og bergen airtransport i konkuranse med Røros flyservice.
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:35   #89
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Har ikke Røros langt på vei fått forbud mot å regne på flere jobber inntil de har fått kontroll på handlingen av "en annen stor kunde"?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:39   #90
Boeing
ScanFlyer Blue

Boeing's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Så ingen er i tvil; vi som flyr for det mest punktlige flyselskapet i landet, og et av de aller mest punktlige flyselskapene i verden, er ikke i den minste tvil om at grunnen til at vi både vinner priser og til at vi ser lynkjappe, velorganiserte og fungerende turnarounds er at SGS sin ledelse og SGS sine ansatte i de grader er så profesjonelle og omstillingsdyktige. De har vært en meget viktig, kanskje den viktigste, nøkkelgruppen for at vi leverer den punktligheten som vi gjør. Det betyr noe for veldig mange av kundene våre, og det er interessant og hyggelig å høre at våre kolleger i lavprisselskapene ser etter oss når de selv skal prøve å forbedre seg. Det vil si at vi må finne på enda bedre metoder for å opprettholde overtaket, og det er en konkurranse alle er tjent med å gjøre så lenge det ikke går på sikkerheten løs.

Et kappløp mot bunnen av betingelsesstigen på lønn og arbeidstid er meningsløst; uansett hvem som er markedsledende på fornuftige skiftordninger og lønninger som trekker til seg de beste som finnes er det som skal være milepælen for ansatte i de andre selskapene. Hva i all verden er det som får noen av debattantene til å tro at at verst er best? Er det ingen av dere som har et hjem og en familie å forsørge, eller noen tanker om fremtiden som går lengre enn til neste anbudsrunde?
Et meget godt innlegg.

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:44   #91
Boeing
ScanFlyer Blue

Boeing's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Fagforeninge ma erkjenne faktum at dersom SAS Group gar konk, sa kan de bruke papiren hvor kollektivavtaler er skrivet pa, som dass-papir.
Og hva så..?

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:45   #92
STUER75
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Har ikke Røros langt på vei fått forbud mot å regne på flere jobber inntil de har fått kontroll på handlingen av "en annen stor kunde"?
Dette gjelder vel ikke TRD?
Virker som Røros har det på G der.
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 14:48   #93
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by STUER75 View Post
Dette gjelder vel ikke TRD?
Virker som Røros har det på G der.
OK, bare mente jeg hadde lest dette her på forumet en plass.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2010, 15:59   #94
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det gjaldt OSL, hvor de ikke leverte etter avtale.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2010, 14:20   #95
Utflyttet
Ute på tur

Mens vi nå enda har en tråd om SAS, emisjoner og problemer med å finansiere ting:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle1843721.ece

Quote:
Råttent i SAS

SAS trenger to milliarder kroner før staten gir dem én eneste krone.
-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules