Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-12-2009, 02:44   #81
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Tente fyrverkeri ombord på fly

Quote:
Originally Posted by akira View Post
Fattern og muttern skal hjem tilbake til ATL 6.januar med KLM via AMS, skal se til å få en rapport av dem angående disse sikkerhetstiltakene.
Offisielt utløper dagens krav natt til 30/12 pt, så med mindre de utvides - hvilket i og for seg ikke vil sjokkere meg - burde ting være tilbake til normalt 6.jan.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 02:55   #82
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Virker som om noen tok dette litt litt for bokstavelig i trip-reporten over, men det er jo selvfølgelig tillatt for selskapene selv å innføre strengere bestemmelser ..
Vi hadde ingen slike restriksjoner...med unntak av de sist 60 minuttene hadde vi mere frihet ombord i VS023 en vi hadde pa noen del av FR9618....siden dette var foerste dagen var det et annet IFE program, noe som har blitt endret naa (IFE maatte omprogrammeres - fjerne kartet).

G4S gikk igjennom haandbagasjen, men fjernet ingenting..Laptop og Kamera ble tatt ut og testet - ingen andre gjenstander ble tatt ut av haandbagasjen....igjen gikk vi gjennom mere "stress" i gate 42 i Liverpool foer avgang med FR 9618 til Torp....

Haandbagasjen kunne plasseres som normalt ombord i VS 023.....den eneste forskjellen var at tepper, laken og dyner ble plassert i hattehyllen den siste timen (normalt bak stolen) (det gjaldt ogsaa i de andre kabinene hvor tepper og puter ble plassert i hatte hyllene.....)

Det var ingen restriksjoner paa bruk av "restroom" med unntak av de siste 60 minuttene..kabin besetningen var opptatt med aa servere god mat og drikke....de eneste gangene de var rundt Restroom var normalt renhold....ja vi fikk gaa paa do alene....
Old 28-12-2009, 04:54   #83
akira
Scanflyer Silver

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Offisielt utløper dagens krav natt til 30/12 pt, så med mindre de utvides - hvilket i og for seg ikke vil sjokkere meg - burde ting være tilbake til normalt 6.jan.
Har fått med meg at kravet utløper 30/12, ja. Meningen var å rapportere om alt var tilbake til det normale under flyvningen eller ei, da det har gått "litt" tid siden fredagens hendelse.

Tja..
akira is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 10:38   #84
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
igjen gikk vi gjennom mere "stress" i gate 42 i Liverpool foer avgang med FR 9618 til Torp....

kabin besetningen var opptatt med aa servere god mat og drikke....
Da foreslår jeg at vi avslutter diskusjonen om servicenivået hos Ryanair vs Virgin Atlantic Upper Class og beveger oss mot topic igjen.
Old 28-12-2009, 13:45   #85
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Topic er fint! Virker som om det er ganske mye individuell tolkning på uliket flighter her. Har lest litt på FT også, og historiene varierer jo. Men håper det kommer noen klare retninslinjer snart. Nå virker det som om det er en del hysteri. F.eks denne stakkaren med magesjau på Delta igår.

Altså, jeg skjønner at man er nervøs. Men det er jo ikke så rart stakkaren slo seg vrang. Ser for meg meg selv på fly i et land der jeg ikke er så stø i språket. Fått skikkelig turist diaré og setter meg på ramma på flyet. Så kommer "Ann-Mae" og "Jim-Bob" brøytende inn på doen og sleper meg skrikende ut i underbuksa.

Ser heller ikke helt for meg at jeg kommer til å prioritere flyselskap som skal legge alle gjenstandene mine utover gulvet for å se igjennom (foreløpig ser det ut som om det er litt opp til selskapet, men det er en antagelse fra min side). Eller som jeg må spør om lov til å tisse, eller ta ut en penn. Da kan det kort og godt være det samme med hele reisingen.

Da får det være "profiling" og body-scanning og bombepustemaskiner istedenfor.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 15:40   #86
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Kan da rapportere at IFE er nå greit. Samt at det ikke er restriksjoner på de siste 60 min av flight.

Business as usuall bortsett fra ekstra security før avreise.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2009, 21:59   #87
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ansatt i norsk flyselskap snakket med "noen"... Fikk vite om etterforskningsdetaljer som ikke har lekket ut i media... Jeg tviler fortsatt ganske meget...
Tviler fortsatt .. ?

Quote:
Men faren er ikke over, skal man tro 23-åringen selv. Abdulmutallab skal ha fortalt FBI-agenter i USA at Al-Qaida-nettverket i Jemen består av flere unge menn som venter på å slå til mot amerikanske fly, melder ABC News.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3441393.ece
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2009, 00:28   #88
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Etter denne traaden begynner jeg aa lure paa om det er noe vits i aa poste informasjon.....i min enkelhet trodde jeg at det var interesse for informasjon, ogsa informasjon som ikke noedvendigvis hadde naadd media.....jeg var den foerste paa forumet som reiste over atlanteren etter at dette skjedde, og forsoekte baade via postering og PM'er aa dele med dere hvordan jeg opplevde...via min kone hadde jeg ogsaa en del ekstra informasjon som jeg trodde ville vaere av interesse - vi hadde ingen restriksjoner paa hva vi kunne dele.....i stedenfor skal gud og hverman som satt trygt hjemme i stua diskutere hvorvidt det var hysteri, dysteri eller hvorfor de ikke hadde faatt samme informasjon.....vel stua hjemme selv med internet er ikke akkurat det samme som ombord i en av de maskinene som kan vaere et maal.....og naar vi takset ut paa LHR skulle jeg gjerne ha sittet i stua....

Hva visste vi....jo en passasjer hadde kommet seg ombord med nok ekspolosiver til aa blaase hull i en flykropp, denne passasjeren - forutsatt at det er korrekt indentitet - er faktisk svaert ressurs sterk....kommer ikke fra en Madras, men er utdannet ved et av England velrenomerte Universiteter, han kunne i studie tiden bo i en leilighet som vel de faerreste paa forumet kunne ha raad til...han har kontakt med den samme Imanen som morderen paa Fort Hood stod i kontakt med....det var ogsaa fremsatt en trussel, som ble kommunisert til alle operatoerene over Atlanteren, om at flere maskiner skulle sprenges naar de naadde Amerikansk luftrom i romjulen.....

Med denne viten ble det satt igang en del ekstra sikkerhets tiltak de foerste 72 timene....vaar avgang skjedde innen disse 72 timene....og det er underlig aa hoere at selv folk i bransjen karakteriserer disse tiltakene som hysteri....det er skremmende......
Old 29-12-2009, 05:29   #89
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Etter denne traaden begynner jeg aa lure paa om det er noe vits i aa poste informasjon.....i min enkelhet trodde jeg at det var interesse for informasjon, ogsa informasjon som ikke noedvendigvis hadde naadd media........
Slutter meg til denne ...
Radar Station KGRV3
Old 29-12-2009, 10:46   #90
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Hei dc-8-63 og LN-MOW. Jeg har skriblet litt om hysteri her i tråden og er sånn sett "synder". Men for å si min mening om innlegget ditt:

1. Jeg har absolutt lyst på at dere skal fortsette å poste informasjon, selv om den ikke er "confirmed" av en i Dagsrevyen. Det er derfor jeg bruker forumet. Og jeg tror de fleste andre leserne gjør det samme.

2. Hysteri er vel ikke 100% hva jeg selv mener egentlig. Hver gang det skjer en ulykke gjør man jo noe med flyene for at det ikke skal skje igjen. Så også med kapring og bombing. Det er fint. Det jeg flagger selv er en mistro til at avis-nekt, og rette stolrygger kan stoppe terrorangrep. (Dette kommer fra BA-forumet på FT).

Last edited by Fnate; 29-12-2009 at 10:47. Reason: trykkleif
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2009, 13:33   #91
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg er enig med Fnate i at vi selvfølgelig vil ha informasjon, men jeg vil tilføye at det alltid er en fordel for troverdigheta om man kan si litt om hvor denne informasjonen kommer fra, for ellers ser det veldig fort ut som rykter i stedet for informasjon.

Nå ser jeg at dc-8-63 sier at den informasjonen han satt på, var det ingen begrensninger på å spre. Dersom det er tilfelle, tror vi hadde vært best tjent med om du hadde postet det du visste med en gang, i stedet for å spre det gjennom tre postinger. Den første handlet egentlig mest om hvordan du opplevde flyturen, men du skrev også:

Quote:
de kommer av tilleggs informasjon om at flere fly skal sprenges naar ankommer Amerikansk Luftrom...
Så spurte jeg hvor du hadde sett dette. Og svaret var

Quote:
Ikke sett, men faatt opplyst ombord i VS023...
Det fikk meg til å tro at dette var noe som var opplyst til alle passasjerene, men i et senere innlegg skrev du:

Quote:
Vi har vaar informasjon fra en stasjonsjef I et selskap som flyr 20+ avganger daglig til USA....det dreier seg ikke om etterforsknings detaljer...
I tillegg fikk jeg en PM, med beskjed om hvilket flyselskap det var. Vi vil gjerne ha informasjon, men vi får også såpass mye rykter her at litt hjelp til å skille informasjon fra rykter også er velkomment. Nå vil vi forsåvidt gjerne ha rykter også, men det er en litt annen sak.

Det er veldig bra at du deler dine opplevelser fra en tur over Atlanteren i løpet av disse 72 timene, men selv om jeg ikke gjorde det så forbeholder jeg meg retten til å mene noe om de tiltakene som ble satt i verk. Jeg synes også at ansatte i bransjen må kunne være kritiske til disse tiltakene, selv om du mener det er skremmende at de er det.

For å svare på spørsmålet fra -MOW til slutt: Ja, jeg tviler på at du har bekjente i FBI, eller hvem som nå driver denne etterforskninga, som lekker informasjon til deg som ingen i media har kjent til. Det var omtrent det nivået jeg fikk inntrykk av at informasjonen din var på. Dersom den skepsisen skulle tilsi at vi ikke ønsker informasjon, så beklager jeg det, for det var virkelig ikke meninga.
Old 29-12-2009, 14:26   #92
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

For å svare på spørsmålet fra -MOW til slutt: Ja, jeg tviler på at du har bekjente i FBI, eller hvem som nå driver denne etterforskninga, som lekker informasjon til deg som ingen i media har kjent til. Det var omtrent det nivået jeg fikk inntrykk av at informasjonen din var på. Dersom den skepsisen skulle tilsi at vi ikke ønsker informasjon, så beklager jeg det, for det var virkelig ikke meninga.
Jeg har aldri sagt at jeg har bekjente i FBI, og selv om jeg hadde hatt det, er det neppe de som hadde sagt noe. Men nigerianeren bablet om dette fra han ble tatt, og denne informasjonen gikk VELDIG fort ut til TSA, flyplassmyndigheter og flyselskapene. Man kan si mye om TSA, men handlekraften er stor og kommunikasjonen er lynkjapp. Og jeg har mange bekjente rundt omkring etter mine karrieremessige krumspring, og jeg fikk en note av en av disse hvor dette ble nevnt ..
Etter 100 aar paa forumet, trodde jeg troverdigheten min var litt stoerre enn som saa ...
Radar Station KGRV3
Old 29-12-2009, 15:04   #93
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Etter 100 aar paa forumet, trodde jeg troverdigheten min var litt stoerre enn som saa ...
Den er vel egentlig det
Old 29-12-2009, 15:15   #94
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg har ikke kommentert i tråden tidligere, men har lest med stor interesse - DC-8-63 støttes fullt ut herfra, det var veldig bra info å få med seg!
Old 29-12-2009, 17:13   #95
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Jeg er enig med Fnate i at vi selvfølgelig vil ha informasjon, men jeg vil tilføye at det alltid er en fordel for troverdigheta om man kan si litt om hvor denne informasjonen kommer fra, for ellers ser det veldig fort ut som rykter i stedet for informasjon.

Nå ser jeg at dc-8-63 sier at den informasjonen han satt på, var det ingen begrensninger på å spre. Dersom det er tilfelle, tror vi hadde vært best tjent med om du hadde postet det du visste med en gang, i stedet for å spre det gjennom tre postinger. Den første handlet egentlig mest om hvordan du opplevde flyturen, men du skrev også:

Så spurte jeg hvor du hadde sett dette. Og svaret var

Det fikk meg til å tro at dette var noe som var opplyst til alle passasjerene, men i et senere innlegg skrev du:

I tillegg fikk jeg en PM, med beskjed om hvilket flyselskap det var. Vi vil gjerne ha informasjon, men vi får også såpass mye rykter her at litt hjelp til å skille informasjon fra rykter også er velkomment. Nå vil vi forsåvidt gjerne ha rykter også, men det er en litt annen sak.

Det er veldig bra at du deler dine opplevelser fra en tur over Atlanteren i løpet av disse 72 timene, men selv om jeg ikke gjorde det så forbeholder jeg meg retten til å mene noe om de tiltakene som ble satt i verk. Jeg synes også at ansatte i bransjen må kunne være kritiske til disse tiltakene, selv om du mener det er skremmende at de er det.

Vel belklager jeg satt ikke hjemme i stua men oppdaterte fra iPhone underveis naar jeg kunne...derfor noe stykkevis og delt....men fra naa skal jeg vente til jeg sitter trygt hjemme foran peisen og har tenkt leeeeeenge
Old 31-12-2009, 11:40   #96
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg tror ikke det er nevnt her enda, men har stått en del steder om hva slags sprengstoff som ble brukt (jeg tror jeg så det først her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3439272.ece)

Pentaerythritol ser ut til å være et kraftig sprengstoff med omtrent følgende egenskaper (plukket fra Wikipedia og ymse avisartikler):
  • Hvitt pulver som kan minne om salt eller sukker.
  • Vanskelig å få tak, ihvertfall for enkeltpersoner.
  • Krever en tennsats eller lignende for å eksplodere. Vil ikke eksplodere selv om det settes fyr på.
  • Er et sted mellom meget vanskelig og umulig å oppdage i en sikkerhetskontroll.
  • Stor sprengeffekt. Jeg har sett anslag på at 8-10 gram, rundt ei spiseskje, er nok for å lage hull i et flyskrog.

Den dårlige nyheten her er at det er vanskelig å finne. Den gode får være at det er vanskelig å detonere.

Dette er samme sprengstoff som "skobomberen" Richard Reid brukte. Det har også vært brukt i andre angrep, bl.a. mot Maison de France i Berlin i 1983 og mot Muhammad bin Nayef i Saudi Arabia tidligere i år.
Reply

Posting Rules