Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2014, 16:17   #81
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Nettverksselskapet SAS?

BGO ser det ut som det fungerte når det først ble innstillingen slik det ser ut her jeg sitter. 16:00 flyet ble kansellert og basert på høyttalermeldinger ble de med sølv, gull og videreforbindelser (unntatt TOS og KKN) booket om til 17:00 avganger og de uten status til 17:30 flyet. Så det er jo sånn det skal være når ting skjærer seg
Old 30-08-2014, 12:39   #82
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

En kort oppsummering av hvor jeg mener SAS feilet ifm denne hendelsen, etter at stormet har lagt seg og jeg og mitt reisefølge til slutt kom frem til NY 25 timer etter opprinnelig tidspunkt (samt har returnert):

SAS hadde 1 stk ansatt som måtte ta seg av alle 263 pax på non-schengen og håndtere spørsmål fra alle som hadde connection videre fra EWR, kan jeg bli booket om på annet fly, kan jeg få matkupong, katten til bestemor er sulten osv osv. Den samme ansatte var også ansvarlig å åpne døra og forklare pax veien tilbake til terminalen fra non-schengen da vi til slutt fikk lov til å gå dit. Det var mange frustrerte reisende som stod veldig lenge i kø og når de først kom frem så fikk SAS høre det (gjaldt spesielt noen amerikanere som ikke la noe i mellom). SAS sin representant var for øvrig hyggelig, profesjonell og møtekommende i motsetning til dragen i loungen som var direkte frekk og nedlatende, men dette er elendig SAS!

Da jeg endelig kom frem til den ansatte å ba om å bli booket om fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig da de ikke hadde folk til å laste av bagasjen så alle måtte bli værende. Dette er et nytt argument for meg og er et argument som ikke holder vann, spesielt da det er snakk om en av deres egne hubs.

Vi ble til slutt booket om på LH avgangen kl 0605 og fløy via FRA til EWR, men ble meget skuffet og irritert da jeg erfarte at et par andre reisende hadde blitt booket om på direkteavgangen neste dag. De var begge statusløse (jeg er EBG og mitt reisefølge EBS) og hadde EWR som sluttdestinasjon. Dette var spesielt irriterende da jeg var på tlf med SAS da jeg erfarte at avgangen var kansellert i tillegg til at jeg snakket med serviceskranken i terminalen. Elending av SAS.

Erfaringene jeg har dratt etter denne turen i tillegg til at jeg har hatt 2 vennepar med tilsvarende erfaringer med SAS til/fra USA i sommer med mer enn 24 timers forsinkelser:
For at SAS skal kunne levere hva de kommuniserer med ombooking ved større forsinkelser så er det en rekke faktorer som må være på plass som tilgjengelige seter ut av OSL, tilgjengelige seter tilgjengelig videre til USA, riktig tidspunt på døgnet slik at det faktisk er mulig å få pax frem (noe som i realiteten er håpløst, spesielt fra USA til Europa), nok personel til å kunne håndtere strandede pax, nok personell til å kunne laste av bagasje. Det vil ikke overraske meg om det er andre faktorer som kan stå i veien men det får jeg i verste fall erfare neste gang.

Og gullstatusen er etter min erfaring lite verdt utover loungtilgang, en tilgang en kan kjøpe ad hoch i stedet.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2014, 17:34   #83
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Kan noen sette opp ulike passasjergrupper etter prioritet?
(Hvis feks. SK907 blir kansellert og 264 pax står fast på OSL).

- SAS Business
- SAS Plus
- SAS Go
- SAS Business + EBG
- SAS Plus + EBG
- SAS Go + EBG

Regner med at Business-passasjerer får høy prioritet? Spesielt hvis de har en C-klassebillett? Er Business-class "mer verdt" enn Gullstatus? Og hva med Plus vs. EBG i Europa?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2014, 17:48   #84
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Regner med at Business-passasjerer får høy prioritet? Spesielt hvis de har en C-klassebillett? Er Business-class "mer verdt" enn Gullstatus? Og hva med Plus vs. EBG i Europa?
En C-pax har vel i utgangspunktet ikke de samme ombookingsalternativer som en Y-pax, så jeg vil ikke tro at det blir en interessekonflikt der (*G Y vs statusløs C).
Old 09-10-2014, 09:33   #85
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Default Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Jeg er en rolig kar. I dag er SK925 forsinket 4 timer. Jeg fikk melding når jeg sto opp, 0730, og tenkte ganske kjapt: blir vel ombooka til LH via FRA eller SK via EWR.

Kommer til OSL og billettservice prøver å hjelpe meg. 2 min senere kommer en "I hate my job"-person ut fra bakrommet og sier at ingen skal ombookes på flighten påtross av forsinkelsen.

Jeg sier fint at jeg kun skal en helg til IAD og at det er svært lite gunstig å komme 4t forsinket. Videre, sa jeg at jeg var redd for videre forsinkelser, og evt. kansellering - det er ikke akkurat lett å estimere reparasjonstid på fly...

Uten å tenke seg om sier hun nei, det er ordre fra CPH. Hjelper ingenting at jeg er EBG eller høflig. Jeg undres over hvorfor SAS ikke ville ombooket meg når jeg
1) kom tidlig til flyplassen for å eventuelt ta et annet fly
2) skal kun være en helg med SK begge veier
3) er EBG

Det er ikke annet å si enn at jeg er veldig skuffet. Med alle de punktene ovenfor burde det vært en lett sak. Hadde bare SK vist at jeg hjelper samtlige bekjente med flybestillinger, og at jeg i 2013 hjalp med bookeing av fly for nær 1 million NOK.

Jaja, det var dagens tanker. Til syvende og sist er dette et #firstworldproblem
Old 09-10-2014, 10:02   #86
ILS2
ScanFlyer Gold

Bare å slenge over et EU 261/2004-krav til SAS etter hjemkomst, så får du i hvert fall 600 EUR som plaster på såret.

Hvilke andre realistiske alternativer kunne du tatt og kommet raskere frem enn SK med forsinkelse?
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 10:16   #87
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

SK907 OSL-EWR og så en eller annen prop-sak fra EWR til IAD, hadde vel vært mulig (med forbehold om plass, selvfølgelig)
Old 09-10-2014, 10:40   #88
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Du er dessverre ikke den eneste som har opplevde dette med SAS siste tiden, noe som overrasker meg. Nå har jeg/vi begrenset med info om bakgrunnen for hendelsen men for meg høres det ut som om at du er er offer for vurderingen SAS gjør mellom kostnader og kundeservice.

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Bare å slenge over et EU 261/2004-krav til SAS etter hjemkomst, så får du i hvert fall 600 EUR som plaster på såret.
Men det gjelder ikke dersom det er snakk om uforutsette tekniske problemer, stemmer ikke det?
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 10:47   #89
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Uforutsett og uforutsett... 925 skal flys av OY-KBM, som ikke har flydd en plass etter at den landet på CPH i går morges fra IAD. -RKF tok vel turen i går til DC, i stedet. Teknikerne har altså hatt nesten 30 timer på å fikse problemet. Men allikevel blir det forsinkelse i dag. Ikke akkurat imponerende.
Old 09-10-2014, 10:50   #90
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg er en rolig kar. I dag er SK925 forsinket 4 timer. Jeg fikk melding når jeg sto opp, 0730, og tenkte ganske kjapt: blir vel ombooka til LH via FRA eller SK via EWR.
Men finnes det noen selskaper som i denne situasjonen faktisk ville booket deg om her? Jeg er svært usikker

Quote:

Hvilke andre realistiske alternativer kunne du tatt og kommet raskere frem enn SK med forsinkelse?
Trodde det var 6 timer forsinkelsen måtte være på lange ruter?
Old 09-10-2014, 10:52   #91
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Men det gjelder ikke dersom det er snakk om uforutsette tekniske problemer, stemmer ikke det?
Hvis man undersøker litt rundt avsagte dommer i EU omkring begrepet "extraordinary circumstances", ser man at teknisk feil sjelden blir akseptert som grunn for ikke å betale erstatning til passasjerene. De fleste flyselskapene vil nok likevel bruke denne forklaringen ved første kontakt, og man må derfor ofte belage seg på en klagerunde via f. eks. Flyklagenemda for å få utbetalt erstatning.

Mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004
Old 09-10-2014, 10:55   #92
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men finnes det noen selskaper som i denne situasjonen faktisk ville booket deg om her? Jeg er svært usikker
Når blir man booket om, om det ikke er når flyet man egentlig skulle vært med er forsinket/kansellert? Den vanlige historien vi hører om nettverksselskap som SAS er at man ofte til og med kommer frem før man egentlig skulle vært der man skal...

Quote:
Trodde det var 6 timer forsinkelsen måtte være på lange ruter?
Nei, så vidt meg bekjent er det 4 timer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 11:09   #93
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Uforutsett og uforutsett... 925 skal flys av OY-KBM, som ikke har flydd en plass etter at den landet på CPH i går morges fra IAD. -RKF tok vel turen i går til DC, i stedet. Teknikerne har altså hatt nesten 30 timer på å fikse problemet. Men allikevel blir det forsinkelse i dag. Ikke akkurat imponerende.
Over fire timers forsinkelse er varslet (4t og 10 min.), men hvis den kommer seg avgårde kl. 16:30, er det ikke utenkelig at den kan lande i IAD mindre enn fire timer forsinket. Her kan det bli et kappløp mellom 261/04-bevisste passasjerer og flykapteinen om ankomst +/- 4 timer forsinket
Old 09-10-2014, 11:13   #94
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Den har vel stått 1 døgn mer enn det - -RKH fløy vel dagen før
Old 09-10-2014, 11:16   #95
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Den har vel stått 1 døgn mer enn det - -RKH fløy vel dagen før
Det har du selvfølgelig rett i. Siste flyvning var SK926 med avgang 6.oktober fra IAD, og den landet i CPH 7.oktober

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/oy-kbm/
Old 09-10-2014, 12:42   #96
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Så for å "imponere" deg så er det bedre at teknikerne sier, nei nå har vi brukt så lang tid på å fikse dritten, så vi lapper den sammen og tar resten en annen gang

På den andre side, den har ikke dratt enda, så hvem vet kanskje det blir 4+
krølle is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 12:57   #97
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Når man går så hardt ut som man gjør, i sosiale medier og reklamerer med at man har back up resources og venner i STAR Alliance, da er det ikke så veldig imponerende.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2014, 13:58   #98
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:

Vi får se om vi landet 4 timer forsinket eller ei i IAD, takk for plasteret Satser på at det er 4 timer

Alternativene som jeg sjekket på flytoget på vei utover var LH via FRA eller SK via EWR.
Old 09-10-2014, 16:13   #99
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Haha, fantastisk. Dama sier grunnen for delay er "scheduled maintenance". Hvorfor i herrens navn flyttet de ikke bare avgangstiden for lenge siden da? F.eks. før jeg bestilte, i juli? Da kunne jeg sovet 4 timer lengre! Driftsplanlegging 101
Old 09-10-2014, 16:25   #100
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

'Scheduled maintenence' betyr at flyet har en planlagt sjekk. Det behøver ikke å bety at maskinen har vært satt opp på ruta hele tiden....

Det kan også hende at det ikke finnes alternativer. SAS har tross alt en liten og høyt utnyttet longhaulflåte.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules