Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-02-2012, 15:38   #81
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Har fulgt med diverse utsagn du har i saker som gjelder DY og FR.
Det virker som du har en veldig 'hatagenda' mot disse selskapene, og det bygger nesten utelukkende på rykter hver gang.

Kan du dokumentere noe av alt dette?
Totalt useriøst personangrep.

I mange av postene mine skriver jeg om det er førstehåndsinformasjon eller noe jeg har plukket opp som rykte (og da sier jeg ofte at det må tas som et rykte)

Hvordan i all verden skal jeg kunne dokumentere de ting venner sier til meg som er av hendelses situasjoner i selskapene de jobber..?

Jeg har ingen hat agenda mot disse selskapene, men vi skal kanskje stikke fingern i jorda og innse at dette er selskaper som i nyere tid har en del mer skeptiske påfunn enn andre...

Ps. posten til salmon-air er vel en form for dokumentasjon på utsagnet mitt i denne tråden, som var at OPS spiller på samvittighet... jeg sa aldri noe om trussler...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 16:33   #82
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Hallo, hvem spiller ikke på følelser? En følelsesløs verden hadde vært en kald verden, og hvem ønsker det? Ikke jeg i hvert fall.
Old 26-02-2012, 16:37   #83
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Arbeidsmiljøloven kan dere godt legge bort her.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 17:45   #84
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Side 3 , om trøtte Piloter
http://www.side3.no/article3342568.ece
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 18:43   #85
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Side 3 , om trøtte Piloter
http://www.side3.no/article3342568.ece
Virker som det blir mer og mer fokus på dette nå.. både i media og blant folket som kjøpet billettene..
Old 26-02-2012, 21:22   #86
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post

De eksisterer så vidt meg bekjent aldri noen form for "trusler" eller annet som kan gjøre at du føler deg presset til å jobbe. Jeg har aldri opplevd det heller og har bare godord å si om ordningen på alle måter.
"Glipper" kan alltids forekomme, jeg kjenner personlig ....... som har blitt "truet", ikke til salg av fritid, men til å booste arbeidstiden.....
av folk i Ops'en din.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 21:57   #87
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
"Glipper" kan alltids forekomme, jeg kjenner personlig ....... som har blitt "truet", ikke til salg av fritid, men til å booste arbeidstiden.....
av folk i Ops'en din.
Det forekommer i de aller fleste selskap når uregelmessigheter oppstår......
Old 26-02-2012, 22:57   #88
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Denne typen henvendelser er nok noe de fleste opplever eller har opplevd i arbeidslivet. Det kan nok tenkes at dersom det blir litt vel utbredt med denne typen kontakt så vil det etterhvert oppleves som press. Jeg trodde imidlertid, som en annen er inne på, at argumentene tidligere har vært at f.eks. DYs piloter stanger opp i taket for antall timer, noe som vel naturlig begrenser denne typen kontakt?

En annen ting er at det nå er forhandlinger om nye avtaler, det er nytt lovverk på gang i EU hva angår arbeidstidsbestemmelser osv., så det er vel ikke helt utenkelig at dette er en del av strategien for å skape gehør for egne synespunkter i forhandlingene. Hvis så er tilfellet så er det på ingen måte noe nytt. I sykehusverden var det vel en periode slik at alt plutselig ble veldig farlig/usikkert, sliten personale, osv. når det begynte å nærme seg nytt budsjettår og/eller nye avtaler skulle fremforhandles. Noe av dette er helt sikkert rettmessig og på sin plass.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 23:21   #89
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Denne typen henvendelser er nok noe de fleste opplever eller har opplevd i arbeidslivet. Det kan nok tenkes at dersom det blir litt vel utbredt med denne typen kontakt så vil det etterhvert oppleves som press. Jeg trodde imidlertid, som en annen er inne på, at argumentene tidligere har vært at f.eks. DYs piloter stanger opp i taket for antall timer, noe som vel naturlig begrenser denne typen kontakt?

En annen ting er at det nå er forhandlinger om nye avtaler, det er nytt lovverk på gang i EU hva angår arbeidstidsbestemmelser osv., så det er vel ikke helt utenkelig at dette er en del av strategien for å skape gehør for egne synespunkter i forhandlingene. Hvis så er tilfellet så er det på ingen måte noe nytt. I sykehusverden var det vel en periode slik at alt plutselig ble veldig farlig/usikkert, sliten personale, osv. når det begynte å nærme seg nytt budsjettår og/eller nye avtaler skulle fremforhandles. Noe av dette er helt sikkert rettmessig og på sin plass.
Det er nok ikke utenkelig at prosessene intensiveres før et kommende lønnsoppgjør, men det er som du sier, at noe er på sin rettmessige plass. Dog tror jeg ikke innslaget til TV2 med en cpt som står frem mot eget selskap om arbeidspress hadde noe med et lønnsoppgjør å gjøre. Den pågående saken mot nye FTL tror jeg også neppe har noe å gjøre med lønnsoppgjør. For min egen del er det sikkerhet først og fremst som gjør at jeg er motstader av det forslåtte FTL fra EASA. For det andre så er det heller ikke sånn at jeg har spesielt lyst til å jobbe disse tyngste øktene som gjør at man ofte opplever uregelmessighet i søvn og de plagene som følger av det. Det skurrer veldig for meg når FAA innskrenker og EASA liberaliserer...
Old 26-02-2012, 23:21   #90
Cloudius
ScanFlyer Silver

Bare en liten presisering. Som jeg har skrevet tidligere er ikke nødvendigvis maks antall timer pr år et problem, så lenge det blir jevnt fordelt. Det er evt høy belastning over enkelte dager eller en uke som fort kan bli et problem.

Dersom man blir belastet maks over en begrenset periode så hjelper det ikke så mye, fra et sikkerhetsperspektiv, om man får noe igjen i form av fritid måneden etter.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2012, 23:33   #91
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Dog tror jeg ikke innslaget til TV2 med en cpt som står frem mot eget selskap om arbeidspress hadde noe med et lønnsoppgjør å gjøre. Den pågående saken mot nye FTL tror jeg også neppe har noe å gjøre med lønnsoppgjør.
Sikkert ikke. Jeg har først nå sett innslaget og jeg oppfatter kanskje ikke det som en lønnsoppgjør, men det var heller ikke det jeg skrev (det finnes andre avtaler enn avtaler om lønn). Når det er sagt så synes jeg vel ikke innslaget egentlig fortalte meg så veldig mye. At man jobber i mange ferier er vel noe som ikke kommer som en stor overraskelse, for det er vel noe som følger med den type jobb, men det er klart at man ikke skal bli tvunget på jobb dersom man ikke egentlig ønsker dette (iallefall ikke for ofte).

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Bare en liten presisering. Som jeg har skrevet tidligere er ikke nødvendigvis maks antall timer pr år et problem, så lenge det blir jevnt fordelt. Det er evt høy belastning over enkelte dager eller en uke som fort kan bli et problem.

Dersom man blir belastet maks over en begrenset periode så hjelper det ikke så mye, fra et sikkerhetsperspektiv, om man får noe igjen i form av fritid måneden etter.
Det er helt klart en viktig presisering. Det er klart at dersom belastningen blir veldig skjev så er ikke det heldig.
Old 26-02-2012, 23:47   #92
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Sikkert ikke. Jeg har først nå sett innslaget og jeg oppfatter kanskje ikke det som en lønnsoppgjør, men det var heller ikke det jeg skrev (det finnes andre avtaler enn avtaler om lønn). Når det er sagt så synes jeg vel ikke innslaget egentlig fortalte meg så veldig mye. At man jobber i mange ferier er vel noe som ikke kommer som en stor overraskelse, for det er vel noe som følger med den type jobb, men det er klart at man ikke skal bli tvunget på jobb dersom man ikke egentlig ønsker dette (iallefall ikke for ofte).
.
Jeg er enig i at det kan bli mistolket litt i innslaget i TV2. Vi piloter er vant til å jobbe på ubekvemme arbeidstider, ibetont ferier, helger, helligdager etc. Jeg opplever det slik at cpt prøvde å argumentere for at fritiden burde være fritid. Når man jobber slik man gjør som crew i et flyselskap, og for all del all annen virksomhet som har samme type turnus etc, burde fritiden til de ansatte opprettholdes.

Hvis ikke jeg har misforstått mine venner i DY benytter selskapet seg av fridagskjøp i stor skala for å unngå å ansette flere piloter enn et strengt tatt minimum. Jeg ble fortalt av en venn av meg i cabin for ca litt over et år siden at ofte når schedualen kom ut var det uten oppsatt styrmann, da de ikke hadde nok tilgjengelige FOer. Dette er vel slikt som blir dekket inn via fridagskjøp?

Slik jeg tolker det er ordningen om fridagskjøp en løsning for å dekke avvik. Det skal ikke være en permanent løsning for å underbemanne. Fridagene er der av en grunn. Det skal være "last resort" å ta inn en pilot på en fridag...
Old 26-02-2012, 23:56   #93
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Slik jeg tolker det er ordningen om fridagskjøp en løsning for å dekke avvik. Det skal ikke være en permanent løsning for å underbemanne. Fridagene er der av en grunn. Det skal være "last resort" å ta inn en pilot på en fridag...
Jeg er ikke uenig i dette, nei. Jeg antar det var intensjonen i utgangspunktet.
Old 27-02-2012, 14:21   #94
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LNBBA View Post
Det blir verken brukt trusler eller tvang ved kjøp av fridager. Det er en helt frivillig greie.
Du får begrunne påstandene dine da, siden du er så flink til å skyte ned andres..
semmern is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 16:29   #95
Lowandslow
ScanFlyer Blue

LNBBA: Med mindre du jobber i cockpit og har førstehåndsinformasjon om hvordan ting gjøres så fremstår du ikke så veldig troverdig. Vi har allerede ett stykk DY pilot som har uttalt seg her, setter mer lit til hans utsagn enn noen av dine....
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:12   #96
LNBBA
Newcomer

Hva tror dere skjer da? Tror dere alle flygende blir tvunget på jobb når de har fri? Truet ned fra hytta eller båten? Tror dere virkelig det?
LNBBA is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:24   #97
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Han som ble intervjuet ville ihvertfall heller ha vinterferie med familien ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:29   #98
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Han som ble intervjuet ville ihvertfall heller ha vinterferie med familien ....
Jeg vet nå ikke. Var det snakk om fridagskjøp for denne piloten da? Det virket ikke slik på innslaget. Han skulle jobbe i hele vinterferien, og det høres vel mer ut som en del av "turnusen". Ubekvem arbeidstid kan vel umulig være en overraskelse på de involverte, noe som nødvendigvis innebærer å være borte fra familie og venner. Akkurat dette argumentet er ikke spesielt slående i denne saken.

Last edited by TOS; 27-02-2012 at 21:34.
Old 27-02-2012, 21:37   #99
Commuter
ScanFlyer Silver

Jeg kan selv si at jeg har spilt på samvittighet ved utkalling av medarbeidere. Er det krise så er det krise, og det jeg har ingen problemer med å forklare konsekvensene. Det som virkelig teller er to ting

1. Man må gi mest mulig tilbake til personen som reddet oss ut av en vanskelig situasjon
2. Bedriften må oppbemanne så snart man ser at dette er en eskalerende problemstilling.

Jeg har ingen etiske problemer med å forklare konsekvensene, men jeg hadde ikke vært komfortabel om jeg kjørte minimum bemanning for å så presse folk på jobb.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:44   #100
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Jeg kan selv si at jeg har spilt på samvittighet ved utkalling av medarbeidere. Er det krise så er det krise, og det jeg har ingen problemer med å forklare konsekvensene. Det som virkelig teller er to ting
Som nevnt tidligere så er det vel ikke helt uvanlig at man en og annen gang kommer ut for slikt for oss vanlige arbeidere også. Det er klart at dersom dette er noe som skjer i stor utstrekning så er det ikke heldig i det lange løp.

Selv om DY er blitt en relativt stor bedrift så skulle man tro at de ville dra fordeler av å ha de ansatte på sin side - ikke for å alltid gi de ansatte det de vil ha, men iallefall ved å sørge for at man har basics på plass. Nå vet jeg ikke hvor representativt dette er og hvor stort problem dette er, men man hører jo litt både her og der.
Reply

Posting Rules