![]() |
|
![]() |
#941 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
MEN det blir stusselig med 15 % lønnsnedgang og ev. fjerning av dietter etc.
![]() |
#942 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Litt OT: Klassekampen har jo sin agenda - litt rart at andre redaksjoner, inkludert DN, bare trykker videre NTB-meldingen uten videre presiseringer, som nevnt av MD11 over her.
Men det ser jo ut til at det blir stusselig, ja. Likevel skal vel de som har jobbet i et underskuddsforetak og hevet en helt annen lønn i mange være relativt fornøyd med at det har holdt så lenge.... |
![]() |
![]() |
#943 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Man kan nok klare Sør-Skandinavia - LPA - Sør Skandinavia samme dag uten extension, altså innen FDP 13 timer, men det blir hardt! De skal også nedhvile i henhold til Subpart Q! I praksis tror jeg nok ikke SAS vil sende de på tre LPA-flights i uken, men bare at de kan ha mulighet til å gjøre det, tilsier harde tider. Man strekker strikken... Og for de som lurer på det - en typisk OSL - LPA - OSL med reisetid, check-in, klargjøring, kanskje deicing, flytid, turnaround, flytid, check-out, reisetid vil i normale tilfeller fort bli 16-17 timer...ganske lange arbeidsdager... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#944 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 15-11-2012 at 12:48. Reason: Persondiskusjon |
|
![]() |
![]() |
#945 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Yes, la Boeingflyer opplyse alle oss uvitende her inne
![]()
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 15-11-2012 at 12:29. |
![]() |
![]() |
#946 |
Newcomer
|
![]()
Diett blir mindre, og utbetalt i svenske kroner. Husk at de fleste også skatter av deler av dietten.
|
![]() |
![]() |
#947 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vad händer med dem som har i sitt avtal med SAS att gå i pension vid 60 medans den lagstadgade pensionsåldern för yrkesgruppen är 65? Om SAS går i konkurs kan väl inte denna avtalade pensions ålder gälla längre?
|
![]() |
![]() |
#948 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
#949 |
SVG/ENZV
|
![]()
Sympati
Jeg synes nå at jeg må sympatisere med SAS ansatte, det er uhørt at de skal tjene mindre enn LCC på begynnerlønn. Blir arbeidstimene mer for mindre igjen så er det jo ganske utrolig for rovdrift det er drevet på disse folkene! Dog ser jeg at det beste er at SAS konker, så får man begynne på nytt med nye avtaler som da burde være minst samme som konkurenten Norwegian. Samtdidig rensker man i dauflesket i DK og SE og ellers hvor produksjonen kommer ut i minus! Skulle hele SAS gå overende, bør man se på en ny organsisasjon utfra der pengene tjenes, altså NO.
#950 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
W |
|
![]() |
![]() |
#952 |
Qwerty
|
![]() |
![]() |
![]() |
#953 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ifølge Politiken så vil SAS have kabinepersonalet til at arbejde for 80 SEK i timen.
http://politiken.dk/erhverv/ECE18142...paa-80-kroner/ I mine øjne er det rent ud sagt en uværdig løn. Hvis det er normallønnen for en kabineansat, så er der et problem i den branche! |
![]() |
![]() |
#954 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvor folk bosetter seg, med konsekvens for tidsbruk til/fra jobb, må den enkelte ta ansvar for. Men det er mange tall som har blitt små i den nye avtalen SAS gir sine ansatte. Begynnerlønn som pilot er satt til kr. 26.971,- pr. mnd. Som gir kr. 323.652,- pr. år inkludert ALLE tillegg! Det som kommer i tillegg er dietten. Som skal være etter Svenske satser, litt ned fra satsene vi har i Norge. Det er greit at man vil ha piloter bort fra millionlønningene. Men dette nivået blir latterlig lavt! |
|
![]() |
![]() |
#955 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
[QUOTE=Jostein;798376]
Begynnerlønn som pilot er satt til kr. 26.971,- pr. mnd. Som gir kr. 323.652,- pr. år inkludert ALLE tillegg. ---- Helt vannvittig om dette går gjennom. Jeg kan ikke forestille meg annet enn at dette vil gjøre at de beste og potensielt mest skikkede velger andre yrkeskarrierer / andre selskaper. En annen ting er at SAS nok ikke kommer til å nyrekruttere på ei stund enda... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#956 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva er (teoretisk) laveste lønnstrinn for styrmenn i sas i dag? Den var vel ikke så høy i utgangspunktet?
Jeg er enig i at pilot er på veg til å bli et lavtlønnsyrke, i raskt tempo. Jeg kjenner flere som jobber som t-baneførere i Oslo og de har betydelig høyere lønn enn hva som skisseres her. Og de har fullt lønnet utdanning.... |
![]() |
![]() |
#958 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er ikke bare redusert lønn, pensjon og ytelser som legges frem som et diktat fra SAS-ledelsen.
Man har i det nye avtaleutkastet lagt frem en del merkelige krav (som f.eks at selskapet skal kunne hente ut info fra CVR/FDR - cockpit voice recorder / flight data recorder - uten at det har skjedd incidenter / accidenter, pilotene skal ikke lenger få ha "bisittere" ved sin side etter hendelser / incidenter etc etc..) For meg virker det som om selskapet anstrenger seg for å jævles med de ansatte (det er jo ingen økonomisk effekt i dette)... og kanskje egentlig ønsker SAS å få disse erstattet asap med nye og mer "formbare" piloter. De norske "ex-Braathens" pilotene er tydeligvis mer føyelige enn de danske og svenske, med bakgrunn fra gamle SAS. For de førstnevnte vil en avtale bl.a. innebære at de får samme (fordelaktige) senioritetsliste, får adgang til å søke long hauls etc... Dette forklarer kanskje litt av årsaken til at positiviteten er noe større fra mange av de norske pilotene. Jeg har fått oppgitt startlønn til 29.000 DKK pr måned ut fra CPH, om dette går gjennom. Så marginalt høyere enn oppgitt ovenfor, men fremdeles skrekkelig dårlig i markedet. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#959 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tror det er flere parter som IKKE ønsker at jeg gjør det. Men det er betraktelig høyere enn at du havner på det nye tallet ved nedgang på 15% |
|
![]() |
![]() |
#960 |
Anthill kicker
|
![]()
Diskusjonen ovenfor gir substans til fölgende forhandlings-vinkling Ledelsen/Piloter-Kabin-personal seg imellom :
1. Ledelsens pästand at SAS "er pä konkurs-randen" godtas av alle interessenter 2. ipso facto 1, er "Kapitalen" i Aktiva egentlig m.e.m. "pynt", eller iallefall stort sett eies K av Pensjonistene 3. pga 1+2, kan SAS' verdi likestilles med Börs-notert verdi (aksjekurs x antall aksjer) - pensjons-skyld 4. til fixation av verdien i 3 skal laveste börs-kurs i forrige uke anvendes 5. videre heretter er det innlysende at (om en akkord finner sted) SAS baeres isäfall av akkorden, ikke av Kapitalen 6. pga 5. skal det forhandles om Stock Options til fordel for Piloter/Kabin-personal, ikke Ledelsen 7. et direkt eier-forhold til NEO-kontrakten skal overföres til Fagforeninger samlet i rettslig reunion 8. nevnte kontrakt skal bokföres umiddelbart som Garanti mot Pensjons-skyld, til en forsvarlig ny Pensjons-ordning er blitt fremforhandlet 9. et utvalg av Topplederenes Lönnskontrakter/Pensjons-ordninger/Paraplyer m.m. skal opp til revidering 10. (andre punkter ?) 11. om punkter 1 til 10 tiltredes av Ledelsen, blir det akkord 12. styrende faktor mht punkt 6 = Börs-notert merverdi vs punkt 4 pr 30 November --> ärsoppgjör Foregäende er herved underlagt Fagforeningene, courtesy Frequent Traveller Last edited by Frequent Traveller; 15-11-2012 at 15:15. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |