![]() |
|
![]() |
#901 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#902 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Alt annet enn "Vi jobber med SAS for å finne en positiv løsning" burde vært uaktuelt å kommunisere. Uansett er jeg for en gangs skyld enig med Wahoo. Hat gjerne ordningen, men si ja og slutt i SAS da. Det er fantastisk usolidarisk å sende resten ut i arbeidsledighet fordi en forening ikke liker avtalen på bordet. |
|
![]() |
![]() |
#903 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ikke sjokkerende vil en overskrift av typen "SAS Timer unna konkurs?" selge mye mer klikk enn å presentere sannheten. For øvrig er jeg overrasket av at VG fremstod som en av de mer ansvarlige i dekningen denne saken på søndag. |
|
![]() |
![]() |
#904 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Det kjøres et voldsomt press mot de ansatte nå, hvor ledelsen kjører et veldig tidspress på at avtalene må skrives under. At Giske og Arbeiderpartiet kan stå og klappe for dette syns jeg faktisk er ganske utrolig. |
|
![]() |
![]() |
#905 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#906 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#907 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#908 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Do tell.
Indtil videre har vi bare set klynk. Hvad er det konkret der foreslås i dette "helt urimelige diktat"? Lad os få facts på bordet, så vi kan sammenligne med verden udenfor SAS - om det vitterligt er så "urimeligt" som det gøres til? |
![]() |
![]() |
#909 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 14-11-2012 at 21:06. |
|
![]() |
![]() |
#910 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS har ikke innført det nye EU direktivet for regnskapsførsel. Det må de gjøre senest 1. November 2013. Det er imidlertid ingen hindring i å gjøre det tidligere. Norwegian f.eks. gjorde det for lenge siden. Velger SAS å innføre direktivet mandag er de i konkurs posisjon og kan begjære sådant umiddelbart. Husk Terra Securities som slo seg konkurs da Nordlands kommunene krevde investeringene annulert. En rask avskriving og konkursen var der på timen. Om selskapet har penger i kassa har ingen betydning for konkurs eller ikke.
|
![]() |
![]() |
#911 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Jeg har kjøpt billett i dag, så gjør mitt.
Men lurer fortsatt på de tingene under. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#912 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Danska pilotföreningens ordförande Lars Björking har uttalat sig i media nu.
Han är riktigt glad och positiv till torsdagens förhandlingsmöte i Stockholm med Gustafson & Co. Björkling är säker på att han kommer bli enig med SAS ledning. http://www.business.dk/transport/pil...-forhandlinger |
![]() |
![]() |
#913 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er en svært useriøs måde at diskutere på. |
|
![]() |
![]() |
#914 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Problemet til SAS og pensjonsforpliktelsene er vel at disse pengene ikke finnes.
Med de nye regnskapsreglene må disse legges til andre lån og forpliktelser og balanseres mot eiendeler,goodwiil og andre aktiva. Ytelsesbasert pensjon blir vanligvis betalt over driftsbudsjettet, og er ofte en viss prosent av lønn. ( for mange 2/3 ). Og jeg kan gjenta litt om min erfaring: Vi hadde opprinnelig ytelsesbasert pensjon. Selskapet valgte å gå over til innskuddsbasert, og inngikk avtale med et forsikringsselskap som forvalter midlene. Det ble innbetalt en (engangssum?) pr. ansatt, basert på lønn,alder og forventet levealder. Pensjonen blir utbetalt av forsikringsselskapet, og størrelsen avhenger av hvor flinke de er i sine disposisjoner i aksje- og pengemarkedet. Det må betones at dette er en "tilleggspensjon" hovedsaklig for yrker med lavere pensjonsalder enn folketrygdens 67 år, og gjør det mulig å slutte i yrket ved dets aldersgrense. LO-tilsluttede forbund har vel det som kalles AFP. Ved 67 år kommer folketrygdens pensjon inn i bildet, og i allefall mitt tilfelle, så ble tilleggspensjonen redusert tilsvarende. Hvordan det blir for de som allerede er pensjonister i SAS vet jeg ingen ting om. --- Pengene renner ut fra SAS vet vel de fleste. En av "bekkene" kan vil lese om her: http://www.di.se/artiklar/2012/11/12...gas-lana-dyrt/ Og så kan vi spekulere i om hvem obligasjonseierne er......
#915 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
#916 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
w |
|
![]() |
![]() |
#917 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det verkar som danska piloterna är mer positiva nu...till att bli eniga med SAS enligt Lars Björking ordförande för dansk pilotförening.
http://www.business.dk/transport/pil...-forhandlinger |
![]() |
![]() |
#918 |
Lurker
|
![]()
Innholdet i de nye avtalene må være meget tung å svelge for alle ansatte. Det er ikke mange yrkesgrupper som går NED i lønn over mange år, og det er heller ikke mange yrker hvor ansinitet er en negativ ting. Jeg skjønner godt frustrasjonen og oppgittheten.
Jeg håper sas klarer seg, og at avtalene kan revideres etter at sas har blitt lønnsom igjen. Stå på! |
![]() |
![]() |
#919 | ||
:-)
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#920 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Kommunikasjonskultur er kanskje årsaken til en del av bråket .. ? ![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS - *A medlem, sånn stort sett i alle fall... | Extra230 | Reiseforum | 31 | 28-05-2009 07:13 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Breaking news: SAS satser stort!!! | EB | Flyforum | 75 | 28-08-2006 12:53 |