![]() |
|
![]() |
#781 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
FPU er ikke overraskende ikke veldig fornøyd med vel i praksis ha blitt fjernet av SPG som fagforening for pilotene i de ymse SAS selskapene
https://check-in.dk/fpu-dansk-metal-...er-konflikten/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
FPU er vel kanskje de siste som skal beskylde noen for å tråkke på andre for egen vinning. Uten dem hadde situasjonen sett helt annerledes ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
https://www.dagbladet.no/meninger/my...nytte/76691888 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#784 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er selvsagt noen poenger i artikkelen, og SAS ledelsen har klønet det til, men Dagbladet er nå en gang flinkere på kjendiser enn både økonomi og luftfart
Det er masse i SAS er gjøres alt for lite effektiv men å bli opphengt i CASK alene gir et feil bilde, så lenge SAS klarer hente ut en vesentlig høyere RASK. Og det er differansen her som er vesentlig Og 1 øre blir endel når det ganges opp ganske mange millioner ganger |
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Ja, og det er selvsagt Siste hele året før Korona hadde forresten SAS 48 mrd ASK. Så da blir et øre endel ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nå skal dette behandles i sturet til SAS samt at medlemmene skal få si sitt gjennom uravstemning før resultatet er endelig. Styret vil helt sikkert si ja, men uravstemningen blant pilotene kan bli mer spennende. Det er sjelden at medlemmene sier nei, men det skjedde med sykepleierne og lærerne for to år siden. Slik stemningen er nå blir jeg ikke overrasket om det blir nei. Om et slikt resultat er bindende for foreningene vet jeg ikke. Hos sykepleierne er det slik at om mer enn 50% sier ja eller nei så er det bindende. Likeledes er det bindende om samlet oppslutning i uravstemningen er minst 67%. Ellers er det bare rådgivende. Hvordan dette er hos pilotene vet jeg ikke. Det står litt om uravstemning i artikkelen under.
https://e24.no/naeringsliv/i/jaod2z/...otene-enige-om |
![]() |
![]() |
![]() |
#788 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vedder på neste trekk fra Simon Pauck Hansen:
- FPU og SAS sin nåværende tariffavtale er nå mye dårligere enn SPG sin. Begge parter blir enige om å gå vekk fra avtalen de signerte i fjor - FPU og SAS blir enige om en ny tariffavtale som er 15% høyere enn SPG sin. Pilotene i Danmark melder overgang fra SPG til FPU for å få en bedre avtale. - SAS har nå lykkes i å splitte de ansatte og kan sette de ansatte opp mot hverandre ved neste konflikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#789 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Fortsatt strejk i Norge? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jepp, og det er vel neppe lønnen man henter 800 mill(?) på. La oss for enkelhets skyld anta at en pilot tjener 1 mill i snitt. Det blir 900 mill med 900 piloter. 5% lønnsnegang av det blir jo bare 45 mill spart. Resten blir vel da hentet gjennom andre poster i avtalen. Mer fleksibilitet, høyere produktivitet, pensjonavtaler etc. Altså trenger også færre piloter for å gjøre samme jobben..
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 20-07-2022 at 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#791 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så vi begynner og skjønne at selv om pilotene jobber gratis så er fortsatt resten av kostnadene ikke bærekraftig?
Altså, streiken var grunnløs for SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#792 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Meget treffsikker artikkel her:
Quote:
Last edited by Discus; 22-07-2022 at 11:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ser man på belegg og pris på de rutene jeg fløy i mai/juni var ting absolutt på høyde med toppene de siste 10-15 år. Blir ikke overrasket om man ser et snitt på 12-16 avganger på triangelet, 60-70 pers i plus med en snittpris over 2000kr utover høsten. Mange bedrifter har sett verdien av face to face og gjenopptar reiseaktivitet over en lav sko. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tom mitt firma i Dubai har begynt å se på reiseutgifter, hvorfor reise over x ant tidssoner for å gjøre det samme som på Teams o.l har sjefen begynt å predikere på ulike møter, mails etc. Han har vel sett at effektiviteten går opp, iom at verden har blitt mer moderne, og at mange av hans ansatte faktisk jobber mer produktivt fra HQ enn at de fleste er ute og flyr(og koser seg - i hvert fall jeg da). Og da prater vi om et firma som pre Covid hadde mer el mindre frislipp på First og Biz samme hva det gjaldt. Ingen spurte - bare sendte refusjon for utlegg. Nå driver araberne og rasler med sablene om at reise hjem til gamlelandet t/r ikke lenger er automatisk biz. Hæ?? Hva skjer? På tide å bli sin egen sjef. Kjenner ganske mange i tilsvarende virksomheter både i Norge og internasjonalt som har fått tilsvarende triste beskjeder..
![]() |
![]() |
#796 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ser selv hvor mye bedre forholdet til ansatte i andre land ble etter at jeg begynte reise igjen — og man kan sitte over en middag og spørre dem hvordan det går med kona, ungene, prosjektet på huset osv. i en avslappet setting. Sånt er absolutt gull om man skal holde på og motivere ansatte pluss bygge selskapskultur. I mine øyne ihvertfall. Og ikke minst at alle får binde bånd til nye ansatte som ikke har møttes før og dermed lett føles litt utenfor. Men det tar tid å oppleve konsekvensene av å bare møtes online. Muligens det gjøres litt mer online enn før men jeg vil bli overrasket om vi ikke er tilbake til før-Covid nivåer innen et par år. Men det tar nok lengre tid enn for fritidsreisende, spesielt siden økonomene nå mener de har funnet en ny kilde til innsparinger. (Men penger skal inn også og ineffektive ansatte er noe av det dyreste man kan ha) Last edited by zeffen; 21-07-2022 at 07:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fra de siste årsrapportene til SK og DY er det påfallende å merke seg at SK mener forretningsreisende som betaler mer er ned med ca 5%, mens DY melder om tilsvarende økning. Det er ikke så rart, når SK ikke lenger gidder å være et pålitelig selskap, og DY har kommet ut av covid som det selskapet som faktisk klarer å levere et produkt man kan stole på. Pauck og gjengen er en katastrofe for SK, der de blindt pusher planen sin om å konkurrere på pris med DY, Wizz og de andre, koste hva det koste vil, om så dessverre hele selskapets renommé. Last edited by semmern; 21-07-2022 at 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#798 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Trodde planen var at Connect skulle konkurrere på pris til feriemål og Scandinavia på produkt til forretningsreisende…
![]() |
#799 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Revenue er inntekt, en side av regnestylket SAS ser ut til og ha glemt. Et pr rundt 9/11 så tapte Delta en milliard dollar. Det kom til ti dollar per billett. $10. De «kunne ikke» øke prisen så lite for og gå i null. Da kom lavpris for fullt og folk som skulle vestover dro østover for connection om de kunne spare $10-20.
I dag er prisene veldig høye for billetter, pga tilbud og etterspørsel. De fleste selskap har kuttet 10-15% av sommer trafikken for og unngå det som skjer iEuropa nå, særlig Amsterdam. Det skjedde her på vinteren, og det måtte kuttes før sommeren for og unngå krise. Ting går ok i USA, men ikke mer. Etter alt dette, så kom United ut med earnings i går og tjente penger. Den store forskjellen i USA, er at overkapasiteten er borte. Selv om jeg vanligvis ikke kjøper billetter så sjekker jeg billett prisene her hver uke siden jeg pendler. Når totimers turen med Delta koster $600 en vei, så regner jeg ikke med at de blir utsolgt over natta om det er 10 seter igjen. Som pendler og nonrev, så har det blitt litt bedre. Det er noen tomme seter på denne ruten, nå er det 4 ganger daglig med to selskap, etter sommeren håper jeg på to. De prøver ikke og fylle hvert sete for enhver pris lengre, de tar priser som dekker kostnaden og tjener penger. Konkurranse er flott, men den har blitt litt for idiotisk de siste 20 år. Skybus startet opp med $9 billetter, varte ikke lenge men ødela for mange. Ryan og Easy tjener ikke penger på de billigste billetter, de er for og lokke folk og for og selge ancilliary revenue. Samme med NAI. Rødkinn fortelte nordmenn at det var en menneskerett og reise svinbillig rundt hele verden, om bare han kunne sette opp selskapet som han ville…. Og det gjorde han med masse selskaper under seg. Men korthuset kom ned, og nordmenn og andre har nok forstått det. Billettene kan ikke alle koste 199 til Granca. Prisene vil komme opp, og jeg tror folk har forståelse for det. De betaler mer for parkering enn de betaler for billett rundt gåhalve verden. Bare se på prisene i dag på billetter, og folk er villige til og betale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#800 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |