Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2022, 15:39   #781
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Konflikt i SAS

FPU er ikke overraskende ikke veldig fornøyd med vel i praksis ha blitt fjernet av SPG som fagforening for pilotene i de ymse SAS selskapene

https://check-in.dk/fpu-dansk-metal-...er-konflikten/

Quote:
Flyvebranchens Personale Union kritiserer nu i skarpe vendinger Dansk Metal, som beskyldes for at have brugt pilotstrejken i SAS for egen vindings skyld.
Old 19-07-2022, 20:03   #782
semmern
ScanFlyer Gold

FPU er vel kanskje de siste som skal beskylde noen for å tråkke på andre for egen vinning. Uten dem hadde situasjonen sett helt annerledes ut.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 20:42   #783
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS Re: Konflikt i SAS

Quote:
Mye søl til liten nytte

Toppsjef Anko van der Werff har framstått som en bøddel. Nå som konflikten er over kan vi telle opp hva han i realiteten kranglet med pilotene om: Et kostnadskutt for selskapet på 0,5 øre.
Quote:
Utgangspunktet for dette tallet er standarden flybransjen bruker for å sammenlikne kostnader på tvers av selskaper: Såkalt kostnad per setekilometer – eller CASK, som er den offisielle forkortelsen (cost per available seat kilometer). I dette tallet regnes alle selskapets kostnader med
Quote:
Her finner vi noen urovekkende tall. De er alvorlige for SAS-ledelsen, og setter streiken i perspektiv:

SAS skal før streiken ha hatt en kostnad per reisekilometer på 96 øre.

Konkurrenten Norwegian skal til sammenlikning ha en kostnad per reisekilometer på 58 øre.

SAS-pilotenes lønn er en dråpe i havet.

Hvis alle piloter hadde jobbet helt gratis og uten pensjon, ville SAS kommet ned i en kostnad per reisekilometer på 91 øre.

Og her kommer vi til tallet 0,5 øre. Besparelsen ledelsen i SAS krevde av pilotene, ville utgjøre 1,5 øre reduksjon i kostnad per reisekilometer. Avtalen landet til slutt på cirka 1 øre i besparelse.

Streiken og dens voldsomme ringvirkninger har altså bare flyttet selskapet noen millimeter i retning av å bli konkurransedyktige i forhold til konkurrentene

https://www.dagbladet.no/meninger/my...nytte/76691888
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 20:51   #784
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er selvsagt noen poenger i artikkelen, og SAS ledelsen har klønet det til, men Dagbladet er nå en gang flinkere på kjendiser enn både økonomi og luftfart

Det er masse i SAS er gjøres alt for lite effektiv men å bli opphengt i CASK alene gir et feil bilde, så lenge SAS klarer hente ut en vesentlig høyere RASK. Og det er differansen her som er vesentlig

Og 1 øre blir endel når det ganges opp ganske mange millioner ganger
Old 19-07-2022, 20:56   #785
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er selvsagt noen poenger i artikkelen, og SAS ledelsen har klønet det til, men Dagbladet er nå en gang flinkere på kjendiser enn både økonomi og luftfart

Det er masse i SAS er gjøres alt for lite effektiv men å bli opphengt i CASK alene gir et feil bilde, så lenge SAS klarer hente ut en vesentlig høyere RASK. Og det er differansen her som er vesentlig

Nuvel. 1 øre ganger 1 million er 10,000. RASK er selvsagt viktigere men med omdømmetap kan RASK fort bli lidende også
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2022, 21:15   #786
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Nuvel. 1 øre ganger 1 million er 10,000. RASK er selvsagt viktigere men med omdømmetap kan RASK fort bli lidende også

Ja, og det er selvsagt

Siste hele året før Korona hadde forresten SAS 48 mrd ASK. Så da blir et øre endel
Old 20-07-2022, 09:07   #787
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Nå skal dette behandles i sturet til SAS samt at medlemmene skal få si sitt gjennom uravstemning før resultatet er endelig. Styret vil helt sikkert si ja, men uravstemningen blant pilotene kan bli mer spennende. Det er sjelden at medlemmene sier nei, men det skjedde med sykepleierne og lærerne for to år siden. Slik stemningen er nå blir jeg ikke overrasket om det blir nei. Om et slikt resultat er bindende for foreningene vet jeg ikke. Hos sykepleierne er det slik at om mer enn 50% sier ja eller nei så er det bindende. Likeledes er det bindende om samlet oppslutning i uravstemningen er minst 67%. Ellers er det bare rådgivende. Hvordan dette er hos pilotene vet jeg ikke. Det står litt om uravstemning i artikkelen under.

https://e24.no/naeringsliv/i/jaod2z/...otene-enige-om
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 09:27   #788
anders320
ScanFlyer Silver

Vedder på neste trekk fra Simon Pauck Hansen:

- FPU og SAS sin nåværende tariffavtale er nå mye dårligere enn SPG sin. Begge parter blir enige om å gå vekk fra avtalen de signerte i fjor
- FPU og SAS blir enige om en ny tariffavtale som er 15% høyere enn SPG sin. Pilotene i Danmark melder overgang fra SPG til FPU for å få en bedre avtale.
- SAS har nå lykkes i å splitte de ansatte og kan sette de ansatte opp mot hverandre ved neste konflikt.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 10:05   #789
L-1011
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Nå skal dette behandles i sturet til SAS samt at medlemmene skal få si sitt gjennom uravstemning før resultatet er endelig. Styret vil helt sikkert si ja, men uravstemningen blant pilotene kan bli mer spennende. Det er sjelden at medlemmene sier nei, men det skjedde med sykepleierne og lærerne for to år siden. Slik stemningen er nå blir jeg ikke overrasket om det blir nei. Om et slikt resultat er bindende for foreningene vet jeg ikke. Hos sykepleierne er det slik at om mer enn 50% sier ja eller nei så er det bindende. Likeledes er det bindende om samlet oppslutning i uravstemningen er minst 67%. Ellers er det bare rådgivende. Hvordan dette er hos pilotene vet jeg ikke. Det står litt om uravstemning i artikkelen under.

https://e24.no/naeringsliv/i/jaod2z/...otene-enige-om
Vad händer om Dansk Pilotförening & Svensk Pilotförenings medlemmar säger ja medan norska piloter säger nej?
Fortsatt strejk i Norge?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 16:43   #790
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jepp, og det er vel neppe lønnen man henter 800 mill(?) på. La oss for enkelhets skyld anta at en pilot tjener 1 mill i snitt. Det blir 900 mill med 900 piloter. 5% lønnsnegang av det blir jo bare 45 mill spart. Resten blir vel da hentet gjennom andre poster i avtalen. Mer fleksibilitet, høyere produktivitet, pensjonavtaler etc. Altså trenger også færre piloter for å gjøre samme jobben..

Last edited by Wahoo; 20-07-2022 at 16:54.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 16:52   #791
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Så vi begynner og skjønne at selv om pilotene jobber gratis så er fortsatt resten av kostnadene ikke bærekraftig?
Altså, streiken var grunnløs for SAS.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2022, 19:06   #792
semmern
ScanFlyer Gold

Meget treffsikker artikkel her:
Quote:
Despite government bailouts during the pandemic and a strong surge of demand in recent months, SAS recently collapsed, seeking bankruptcy protection in the USA and claiming its business model was broken. What really led SAS to fail?
https://liveandletsfly.com/why-did-s...Qt74&fs=e&s=cl

Last edited by Discus; 22-07-2022 at 11:53.
Old 20-07-2022, 22:41   #793
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Med all respekt, men denne artikkelen et mer eller mindre kun bullshit. Det er et par poeng her som er helt åpenbare, men konklusjonen er jo spinnvill. Hvor i all verden skal de finne alle disse kundene som er villige til å betale for en "premium Scandinavian experience"? De eksisterer ikke. Pris trumfer så og si alt, også for bedriftene. Tiden da næringslivet betalte 5000 kr t/r Oslo for et møte på en time et over.
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2022, 00:00   #794
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-FOC View Post
Med all respekt, men denne artikkelen et mer eller mindre kun bullshit. Det er et par poeng her som er helt åpenbare, men konklusjonen er jo spinnvill. Hvor i all verden skal de finne alle disse kundene som er villige til å betale for en "premium Scandinavian experience"? De eksisterer ikke. Pris trumfer så og si alt, også for bedriftene. Tiden da næringslivet betalte 5000 kr t/r Oslo for et møte på en time et over.
Sikker på det? Sist betalte jeg over 3000kr SVG-OSL, møtet varte nok under en time.
Ser man på belegg og pris på de rutene jeg fløy i mai/juni var ting absolutt på høyde med toppene de siste 10-15 år.
Blir ikke overrasket om man ser et snitt på 12-16 avganger på triangelet, 60-70 pers i plus med en snittpris over 2000kr utover høsten. Mange bedrifter har sett verdien av face to face og gjenopptar reiseaktivitet over en lav sko.
Old 21-07-2022, 01:21   #795
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Sikker på det? Sist betalte jeg over 3000kr SVG-OSL, møtet varte nok under en time.
Ser man på belegg og pris på de rutene jeg fløy i mai/juni var ting absolutt på høyde med toppene de siste 10-15 år.
Blir ikke overrasket om man ser et snitt på 12-16 avganger på triangelet, 60-70 pers i plus med en snittpris over 2000kr utover høsten. Mange bedrifter har sett verdien av face to face og gjenopptar reiseaktivitet over en lav sko.
Ja noen holder på med slikt fortsatt tro det el ei men det går vel ikke riktig vei som i flere enn noen gang vel?
Tom mitt firma i Dubai har begynt å se på reiseutgifter, hvorfor reise over x ant tidssoner for å gjøre det samme som på Teams o.l har sjefen begynt å predikere på ulike møter, mails etc. Han har vel sett at effektiviteten går opp, iom at verden har blitt mer moderne, og at mange av hans ansatte faktisk jobber mer produktivt fra HQ enn at de fleste er ute og flyr(og koser seg - i hvert fall jeg da).
Og da prater vi om et firma som pre Covid hadde mer el mindre frislipp på First og Biz samme hva det gjaldt. Ingen spurte - bare sendte refusjon for utlegg.
Nå driver araberne og rasler med sablene om at reise hjem til gamlelandet t/r ikke lenger er automatisk biz. Hæ?? Hva skjer? På tide å bli sin egen sjef.
Kjenner ganske mange i tilsvarende virksomheter både i Norge og internasjonalt som har fått tilsvarende triste beskjeder..
Old 21-07-2022, 07:09   #796
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Ja noen holder på med slikt fortsatt tro det el ei men det går vel ikke riktig vei som i flere enn noen gang vel?
Tom mitt firma i Dubai har begynt å se på reiseutgifter, hvorfor reise over x ant tidssoner for å gjøre det samme som på Teams o.l har sjefen begynt å predikere på ulike møter, mails etc. Han har vel sett at effektiviteten går opp, iom at verden har blitt mer moderne, og at mange av hans ansatte faktisk jobber mer produktivt fra HQ enn at de fleste er ute og flyr(og koser seg - i hvert fall jeg da).
Og da prater vi om et firma som pre Covid hadde mer el mindre frislipp på First og Biz samme hva det gjaldt. Ingen spurte - bare sendte refusjon for utlegg.
Nå driver araberne og rasler med sablene om at reise hjem til gamlelandet t/r ikke lenger er automatisk biz. Hæ?? Hva skjer? På tide å bli sin egen sjef.
Kjenner ganske mange i tilsvarende virksomheter både i Norge og internasjonalt som har fått tilsvarende triste beskjeder..
Så får man se hvor lenge det varer. For noen er det sikkert OK men om man er avhengig av i interpersonale relasjoner så er det stor stor forskjell på et online møte og å møtes person til person. Ikke minst det sosiale elementet som er alt annet rundt møtet. Slikt sees på bunnlinjen. Men for selskaper som ikke har erfaring med akkurat det kan det nok godt være det tar litt tid.

Ser selv hvor mye bedre forholdet til ansatte i andre land ble etter at jeg begynte reise igjen — og man kan sitte over en middag og spørre dem hvordan det går med kona, ungene, prosjektet på huset osv. i en avslappet setting. Sånt er absolutt gull om man skal holde på og motivere ansatte pluss bygge selskapskultur. I mine øyne ihvertfall.

Og ikke minst at alle får binde bånd til nye ansatte som ikke har møttes før og dermed lett føles litt utenfor. Men det tar tid å oppleve konsekvensene av å bare møtes online.

Muligens det gjøres litt mer online enn før men jeg vil bli overrasket om vi ikke er tilbake til før-Covid nivåer innen et par år. Men det tar nok lengre tid enn for fritidsreisende, spesielt siden økonomene nå mener de har funnet en ny kilde til innsparinger. (Men penger skal inn også og ineffektive ansatte er noe av det dyreste man kan ha)

Last edited by zeffen; 21-07-2022 at 07:21.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2022, 09:31   #797
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-FOC View Post
Jeg lurer litt på om du bommer litt på engelsken her, kan hende jeg tar feil. Det står i konklusjonen at « SAS must understand that its only hope of success is to command a revenue premium and that starts with great employees and a great product.» Revenue premium kan ikke direkte oversettes til et premiumprodukt, det betyr bare at de burde ta mer penger for produktet sitt, og å fortsette å levere det SAS har vært kjent for i alle år, nemlig punktlighet, regularitet og en trygg opplevelse som skiller seg litt fra lavprisselskapene, og som man dermed har kunnet ta litt mer betalt for (=a revenue premium). Slik det har blitt nå leverer SAS et dårlig produkt med dårlig punktlighet og dårlig regularitet, men til en høyere pris enn de andre. Det er jo det som er hele poenget med artikkelen, at de må konkurrere på produkt i stedet for pris. Det behøver ikke bety at man skal tilbake til 90-tallet og disse 5000 t/r SVG som stadig nevnes som om det liksom er det eneste alternativet. 299 eller 5000 for billetten, liksom. Men man må levere et produkt som forsvarer en litt høyere pris. Mange artikler om dagen viser også til at flere fritidsreisende betaler mer for et bedre produkt nå enn før.

Fra de siste årsrapportene til SK og DY er det påfallende å merke seg at SK mener forretningsreisende som betaler mer er ned med ca 5%, mens DY melder om tilsvarende økning. Det er ikke så rart, når SK ikke lenger gidder å være et pålitelig selskap, og DY har kommet ut av covid som det selskapet som faktisk klarer å levere et produkt man kan stole på. Pauck og gjengen er en katastrofe for SK, der de blindt pusher planen sin om å konkurrere på pris med DY, Wizz og de andre, koste hva det koste vil, om så dessverre hele selskapets renommé.

Last edited by semmern; 21-07-2022 at 10:42.
Old 21-07-2022, 12:32   #798
Wahoo
ScanFlyer Molded

Trodde planen var at Connect skulle konkurrere på pris til feriemål og Scandinavia på produkt til forretningsreisende…
Old 21-07-2022, 12:56   #799
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Revenue er inntekt, en side av regnestylket SAS ser ut til og ha glemt. Et pr rundt 9/11 så tapte Delta en milliard dollar. Det kom til ti dollar per billett. $10. De «kunne ikke» øke prisen så lite for og gå i null. Da kom lavpris for fullt og folk som skulle vestover dro østover for connection om de kunne spare $10-20.
I dag er prisene veldig høye for billetter, pga tilbud og etterspørsel. De fleste selskap har kuttet 10-15% av sommer trafikken for og unngå det som skjer iEuropa nå, særlig Amsterdam. Det skjedde her på vinteren, og det måtte kuttes før sommeren for og unngå krise. Ting går ok i USA, men ikke mer.
Etter alt dette, så kom United ut med earnings i går og tjente penger.
Den store forskjellen i USA, er at overkapasiteten er borte. Selv om jeg vanligvis ikke kjøper billetter så sjekker jeg billett prisene her hver uke siden jeg pendler. Når totimers turen med Delta koster $600 en vei, så regner jeg ikke med at de blir utsolgt over natta om det er 10 seter igjen. Som pendler og nonrev, så har det blitt litt bedre. Det er noen tomme seter på denne ruten, nå er det 4 ganger daglig med to selskap, etter sommeren håper jeg på to. De prøver ikke og fylle hvert sete for enhver pris lengre, de tar priser som dekker kostnaden og tjener penger.
Konkurranse er flott, men den har blitt litt for idiotisk de siste 20 år. Skybus startet opp med $9 billetter, varte ikke lenge men ødela for mange. Ryan og Easy tjener ikke penger på de billigste billetter, de er for og lokke folk og for og selge ancilliary revenue. Samme med NAI. Rødkinn fortelte nordmenn at det var en menneskerett og reise svinbillig rundt hele verden, om bare han kunne sette opp selskapet som han ville…. Og det gjorde han med masse selskaper under seg. Men korthuset kom ned, og nordmenn og andre har nok forstått det. Billettene kan ikke alle koste 199 til Granca. Prisene vil komme opp, og jeg tror folk har forståelse for det. De betaler mer for parkering enn de betaler for billett rundt gåhalve verden. Bare se på prisene i dag på billetter, og folk er villige til og betale.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2022, 13:02   #800
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Trodde planen var at Connect skulle konkurrere på pris til feriemål og Scandinavia på produkt til forretningsreisende…
Ja. Det er vel derfor Connect har fløyet masse til LHR, BGO, CPH, ARN, TRD, MUC, FRA osv, mens SK sitter og banker nedover til Middelhavet hver helg..? Liv og lære stemmer sjelden i SAS.
Reply

Posting Rules