![]() |
|
![]() |
#61 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Henter denne traaden opp igjen, dels for aa "Redda Fnate" og fordi jeg synes at denne traaden boer utvides til aa inkludere hele Italia (ta bort Nord i Topic om mulig).
Naar det gjelder Fnate - hva med aa se paa Sardegna (Sardinia) - har ikke selv vaert der men har sett noen bilder av strender etc. Neppe kjedehoteller, men om man bruker Escapio https://en.escapio.com saa er det mange muligheter....bare en liten tanke fra en fyr som egentlig liker italia veldig godt
![]() |
#62 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Har reist rundt på Sardinia og det er verdt et besøk. Startet i den historiske byen Cagliari som er verdt en titt og dro nordover til Alghero hvor jeg sjekket nærområdet inkludert Stintino som regnes som en at Middelhavets beste strender.
Øya har veldig mange lag med historie, men lite er tatt vare på eller tilgjengeliggjort for interesserte. Noe spesielt er flere tusener små steintårn som er 3-4.000 år gamle og som man enda ikke helt har skjønt bruken av. Til tross for at det er endel turisme på øya så har man inntrykk av at det fortsatt er i en ganske tidlig fase. Ved Alghero er det store sandstrender, mens i det mest eksklusive området som ligger i norsøst er mere små bukter. Der har jeg ikke vært.
![]() |
#63 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Merkelig at det ikke finnes en Sør-Italia-tråd.
Spiller ingen rolle for meg. Jeg trenger råd til en fet, lokal, restaurant i Bologna for lunch lørdag og/eller søndag.
![]() |
#64 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Ellers var Archiginnasio di Bologna den mest positive opplevelsen i byen rikt dekorerte av familieskjold fra 1500-tallet. Gå heller ikke glipp av den spektakulære luken i veggen i Via Piella.
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Loungen på BLQ, som befinner seg før security, har faktisk egen fast-track.
![]()
![]() |
#66 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det idioti å reise til Italia i begynnelsen av august (fullt av turister og høye priser)?
Leker med tanken på et av disse alternativene: Fly til MUC, hente ut leiebil og suse rundt i Sveits, Nord Italia, Østerrike (Alpetur) Eller Fly til noe i nærheten av Toscana, leie bil og ha vingård ferie (romantisk kliss ![]()
![]() |
#67 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Pass på at det er oblater som du trenger for motorvei i Sveits og Østerrike, samt de fleste land østover. Hvilken type ferie man bør satse på er veldig individuelt, men ikke regn med at det er de beste og billigste tilbudene vingårdsferie som er igjen om dere enda ikke har bestilt.
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Men så er det jo sånn, at ikke alle steder er like preget av fellesferie, så det er mulig å finne gull. Men da må du nok droppe de større byene, og kose deg i små tettsteder og på overnattinger litt utenfor alfarvei.
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Små steder med nærhet til hav eller basseng funker fint i august. Roma i august er for deg som liker å svette...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så da er kanskje landsbygden i Toscana et bedre alternativ en områdene nord mot alpene og Gardasjøen? Noen som har peiling på hvordan en søker opp gode overnattingsmuligheter i Toscana området? Et søk på Hotels etc. vil jo bombe deg med muligheter, og ikke lett å sortere ut det en ønsker seg.
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg kommer altså fra omdrådet og ukene rundt 15 august er fellesferie i Italia. Det betyr skyhøye priser og at i de minst turistiske steder kommer mange restauranter, hoteller, bar, aktiviteter og sånt til å være stengt for ferie. Mange bedrifter stenger altså. Kan du velge en annen periode burde du gjør det, nord Italia er fuktig og varm i august, det blir klissete. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vi tenkte fra ca 28 juli til ca 10 august. Treffer vi rett i de italienske ferien da, eller er vi så heldige at vi bommer med et nødskrik?
![]() |
![]() |
#74 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Eg skal til Milano midt i oktober for å sjå på ting som går fort og høgt. Dette er veka etter haustferien i Trøndelag, så vi tenkte å ta dette som sommarferien i år. Så treng tips til reiserute. Vi reiser truleg på fredag og tilbake sundagen etter. Forventar dårleg stemning om Pisa og Venezia ikkje skjer. Førebels plan er å flyge med til Milano og heim frå Venezia. Dyrt men overkommelig med SK.
Vi har to kids på 13 og 9, dei er med på det meste men knallhard vinsmaking må vel utgå. Har ein kollega som her frå området. Han anbefaler vestkysten (hugsar ikkje namnet på stadane i farten), Firenze og Bologna. Vi kan vel flytte litt på oss, men greitt å vere i ro tre netter om gangen? To dagar i Venezia, tenkjer eg. Vi er ikkje dei mest energiske på tur, men likar å gå og sjå på det meste. Kan ha bil nokre dagar om nødvendig. Kan Firenze vere greitt utgangspunkt og base for mykje av turen? Er det verdt å ta første dag oppe i Comosjøen?
![]() |
#75 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Torino, Alba/Asti, Liguriakysten (jo lenger syd jo større sjanse for bedre vær), Bologna, Firenze, Verona og Venezia…ikke fyll på med alt på en drøy uke - velg ut noe/noen og nyt:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Byene du nevner vil være stappet med turister (Firenze fin by, men overturistifisert mareritt.. Som å gå opp og ned Karl Johan), kan være verdt å sjekke nærliggende byer for hyggeligere overnatting. For eksempel Arezzo fremfor Firenze, Modena fremfor Bologna, Lecco fremfor Como osv. Ellers vil jeg slå et slag for følgende restauranter i Milano: https://stendhalmilano.it/en/ https://www.ristorantecacioepepe.com https://www.pastamadremilano.it https://www.facebook.com/RistoranteLoZenzero/ Milano har ofte hinsides hotellpriser, kan være verdt å sjå om det er bedre rundt Citylife eller Porta Romana. Begge fine områder og ikke allverdens av pes med t-banen. God tur ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
@roger du nevnte både vestkysten og Pisa, kjører dere ned til Toscana kan jeg anbefale Lucca og Volterra, har tatt et par netter begge steder og det er utrolig fine steder. Pisa bør dere bare dra innom å se det skjeve tårnet isåfall. Lenger opp på kysten er Portovenere og Portofino steder man bør besøke en gang, flotte og kjente turiststeder.
Beveger vi oss nordøstover var vi i Verona i vinterferien, fantastisk fin og koselig gamleby. Ikke langt til Lago di Garda, og litt opp i fjellene der besøkte vi den pittoreske fjellkirken Madonna della Corona ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
…og togbilletter legges ut 3 måneder i forveien - så nå skal vi i gang med å booke årets togturer mellom Brindisi og Bologna. Bookes det god tid i forveien blir det også inkludert prosecco servert ved setene:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Pisa: Det eneste å gjøre der er å se det skjeve tårnet og stå i kø for å komme opp i det.
Cinque terre: Nydelige kystbyer som hvor man vandrer mellom dem hvor stiene er åpne og tar tog eller båt mellom de andre. Du må både vandre og ta båt for full opplevelse. Er en full dag med tog fra Lucca eller Pisa. Ikke finn på å bruke leiebil for den turen. Lucca: Bedre enn Pisa som base camp og mere å se. Har også et Guinigi-tårnet med hage på toppen. Firenze: Utrolige gallerier og kirker, men om man ikke reiser dit i slutten av juni så går man glipp av mye mer. Da er det opptog med histotiske drakter og ikke minst Calcio storico som er en voldelig forløper til fotball/rugby hvor tradisjonen var å løslate de mest voldelige kriminelle mot at de sa seg villige til å forsvare bydelens ære på arenaen. Her blir det skader og fra tribunene lære seg mange italienske gloser som ikke står i ordbøkene. Utfordringen er å få tak i billetter. For å sikre at turister ikke stikker av med billettene selges de ikke online. Man må møte opp på et lite kontor for å sikre seg adgang. Jeg kom dit i tide for å sikre meg billetter og det var en utrolig opplevelse. Bologna: Høyere og skjevere tårn enn i Pisa og et tårn som holder på å falle. Det er om å gjøre å komme seg dit mens det fortsatt står.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 05-04-2024 at 17:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Heisan, er i Italia og vurderer en tur ned til San Marino og Rimini. Verdt å få med seg? Hvor bør man i såfall bo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nord-Korea-tråden | GinTonic | Reiseforum | 31 | 09-11-2017 17:38 |
Nord-Italia/Slovenia | roger | Reiseforum | 3 | 16-04-2012 14:59 |
Italia 2009... | EB | Reiseforum | 15 | 21-06-2009 17:52 |