Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 22:23   #61
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Da dette er blitt en tildels håpløs diskusjon skal ikke jeg gå inn i det. Men kan avklare en ting, som flere har forsøkt her.
Når det gjelder ID/ansatt reiser, uansett flyselskap, kategori, pris etc.
Så er det slik at de ALDRI blokkerer for hverken fult betalende eller bonusreisende.
ID reisende kommer med dersom det er ledig plass, etter at alle betalende pax er ombord.
Om det er ledig på business så er det slik at man kan kjøpe ID-Business, men igjen kun om det er plass. Fult betalende, oppgraderinger, bonusreisende osv kommer alltid først.
Om noen opplever noe annet, så er det en i gaten som ikke gjør jobben sin, og da er eneste riktige å klage enten direkte i gate, eller i etterkant til selskapet.

Alle historier om at id reisende har blokkert for bonusreisende etc tror jeg ikke noe på, og er i alle fall mot alle regler og kotymer.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:26   #62
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Om noen opplever noe annet, så er det en i gaten som ikke gjør jobben sin, og da er eneste riktige å klage enten direkte i gate, eller i etterkant til selskapet.
Eller at man leker stolleken ombord etter avgang...

Men nå var vi ganske så OT.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:29   #63
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Om man snur hele problemstillingen på hodet, og at det likevel har vært mye ID-pax på disse turene. Da er jo dette et tegn på at ruten kanskje ikke har gått så godt som mange har trodd og ment, nettopp fordi det har vært plass til mye ID-pax. Dette var bekgrunnen for min spekulasjon litt tidligere, ikke at ID-pax har skvist ut betalende.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 22:31   #64
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Eller at man leker stolleken ombord etter avgang...

Men nå var vi ganske så OT.

-A
Absolutt.
for å ta den også. Så har det vært episoder der man har flyttet fult betalende pax fra den lille c-kabinen frem i den store, for å kun ha id pax i den lille.
Dette av parktiske årsaker.
Men er noe man ikke får gjøre, og er presisert flere ganger internt.

Men for å styre dette inn igjen.
Det å skylde på at BKK ruten eventuelt går dårlig pga id pax blir rett og slett for dumt
Old 27-08-2012, 23:31   #65
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Joda jeg ser den og jeg håper virkelig at det er slik som beskrives her men jeg har visseligen, og dette er ikke kødd, uansett hva el hvilken kode det kalles, hørt at nå har min kabinansatte kamerat kjøpt business ID billetter til oss og de er verifisert(det er mulig han kødder der) noen dager på forhånd bla på BKK ruten. Da får jeg beskjed om å ta på meg denne billig penbuksa da serru og møte på Gardermoen til kl 20 og hoppe på et el annet SK fly til CPH.. Sittet på C alle ganger uten at det ser ut til at han er så overrasket. Forøvrig har ikke han noe å skamme seg over han er en sliter som med et smil om munnen bidrar meg med info om interne forhold noe jeg setter umåtelig stor pris på iom at jeg, og til tider han selv, skjønner hvordan ting ligger an. Anser han ikke for å være dum heller:-)

Og når jeg visseligen selv har kjøpt meg C-billetter med SAS så ser jeg jo disse SAS crew bagene som legges i hattehyllen og de er det mange av. Jeg er jo mer en snittet interessert i dette emnet så jeg følger jo med. Men hvis noen som vet dette mener noe annet så håper jeg det virkelig stemmer og at jeg ser feil og at C klassen mm går så det suser. Jeg synes altså at det er skremmende mange foran i flyet både på SAS og Thai(TG955/954) som har disse bagene... Kanskje er de bare gamle ansatte som har glemt å bytte trillebager:-)
Old 28-08-2012, 06:21   #66
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvis det er sant at flyene stort sett konstant har vært fulle, og det er svært vanskelig å få bonusseter i C, og det nå visere seg at de likevel ikke tjener nok penger på ruten, så er det jo nesten som en kan begynne å lure på om forumryktene som har gått fra tid til annen om at det nesten bare er ID-pax i C på denne ruten faktisk har en viss grad av sannhet. Med de prisene SAS opererer med, og det belegget det tydeligvis ofte har vært, så kan jeg vanskelig skjønne at det ikke er penger i en slik rute.
ID pax reiser som du kanskje vet på standby, og selv om de har kjøpt en C-class billett, så oppgraderer de vanlig pax som bruker bonuspoeng til C før ID pax får sete.

Eneste måte å komme seg til BKK for en SAS ansatt er vanligvis å fly med Thai, siden SAS er konstant full- eller overbooket. Derfor forstår jeg også lite av en evt nedlegging; Hvis det konstant er fullt så skulle en tro at det var mulig å øke prisene noe...?
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 08:58   #67
Nils
Newcomer

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Eneste måte å komme seg til BKK for en SAS ansatt er vanligvis å fly med Thai, siden SAS er konstant full- eller overbooket. Derfor forstår jeg også lite av en evt nedlegging; Hvis det konstant er fullt så skulle en tro at det var mulig å øke prisene noe...?
Jeg har flydd mange ganger BKK-Europa som ID-Pax. Har aldri fått plass på SAS. Alltid fulle fly. Alle reisene er gjort med Thai eller Lufthansa.
Nils is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 11:37   #68
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
ID pax reiser som du kanskje vet på standby, og selv om de har kjøpt en C-class billett, så oppgraderer de vanlig pax som bruker bonuspoeng til C før ID pax får sete.

Full betyr ikke automatisk at du tjener penger. Faktisk er det slik at ingen europeisk selskap som flyr til BKK na tjener penger pa deres rute. Dette er en apent hjemmelighet. Om ID far a fly med eller ikke, spiller ingen rull. Först og fremst skal flyselskapene gjöre de betalende pax happy. De ansatte far lönn, og dersom de absolutt vil fly pa en visst flygning, sa har de friheten a kjöpe seg en normalt billett som alle andre. Denne ID diskusjonen er idioti og ingen grunnlag a bedömme om en rute kan ga med overskudd eller ikke.

Man klarer lett a fulle opp flyene med turister. Disse er ekstremt pris-sensitive og dersom man vil jekke opp prisene med 500 NOK, sa velger de konkurransen og man mister volum. Det hva man mangler er Business Pax som betaler opp til 80% av den totale regningen som flygning koster. Takk til den politisk situasjon i Thailand har dette delen av marked minsked markant.

Sa selv om flyene er full med turister, sa tjener man ingen penger pa arsbasis. I det beste fall klarer man det i de vinter-maneder, men selv da er dette en marginalt operasjon.

Om det er likevel klok a satse pa USA na er en annen ting. Deres ökonomi er ikke den beste og betalingsvilje i Europa vil ogsa krympe videre siden EURO gjeldskrisen er langt fra löst...
Old 28-08-2012, 12:14   #69
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Om ID far a fly med eller ikke, spiller ingen rull. Först og fremst skal flyselskapene gjöre de betalende pax happy. De ansatte far lönn, og dersom de absolutt vil fly pa en visst flygning, sa har de friheten a kjöpe seg en normalt billett som alle andre. Denne ID diskusjonen er idioti og ingen grunnlag a bedömme om en rute kan ga med overskudd eller ikke.
Les hva jeg skriver! Jeg har ikke sagt et ord om at ansatte skal bli happy! Relevansen er at SAS har hatt 0 ledige og Thai ca 130 ledige både frem og tilbake de siste 2 ganger jeg skulle til BKK!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 13:55   #70
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Om SAS ID-passasjerer CPH-BKK (splittet)

Endel her inne som påstår å kunne dette bedre en min kamerat i SAS. Min kamerat er nok ikke verdens mest flyinteresserte - jeg er mye mer interessert i virksomheten en han. Men akkurat ID el ansatt billetter det kan han for det har han alltid oppgitt som hovedmotivasjon for å jobbe i SAS(han har lang annen utdannelse men sparer så mye penger på disse godene så bytte beite er uaktuelt) - og han reiser mye - skrekkelig mye på disse billettene:

Det han fortalte meg(for jeg nevnte at det vi begge har opplevd og det jeg med egne øyne selv har sett som fullt betalende C-klasse passasjer ikke stemmer, hehe).

Han ga meg følgende oversikt til BKK:

R2 = Standby - 1000kr
R1 = Kvotebelagt men med denne FÅR man fast plass - 3000kr
C1 = Business - er det ikke plass her kommer man foran de som har de andre billettene og kan følgelig velge å sitte i Øko - 4200kr

Så nevnte han en annen brannfakkel. For min kjære venn og andre som jobber bla på langrutene(min venn gjør ikke det) syns det er mange ID reisende på disse rutene(jeg har god hørsel og jeg skjønner hva han sier). De mener at istedetfor at selskapets egne skal kunne tilgodese seg disse setene uten å bringe annet en 0-inntekter for selskapet i potten at heller de med de dyreste Øko evt Øko ekstra billettene skulle få automatisk upgrade til C. Disse har jo ofte betalt ihvertfall godt og vel 10000kr for Øko og 15-160000 for Øko ekstra. Det hadde vært et fint tilbud syntes han(de) og kanskje flere ville valgt å bestille med selskapet via denne lille gulroten. Ihvertfall taper ikke SAS så mye på sitt business produkt da ihvertfall folk som har betalt en god slump penger får ta å nyte godt av servicen mot noen som ikke(nesten ikke betaler).

I tillegg får jeg bare nevne at vi for ca 3 år siden var med på at flyet til PEK ble forsinket pga av at ansatte ikke kunne bli enige seg imellom om hvem som hadde førsterett til de siste gjenværende setene(dette var 2 grinete gamle piloter som skulle ha med hver sin store familie). Enden på visa var at vi alle kom med unntatt den mest idiotiske piloten(skammelig). Klappene ble fyllt opp og jeg og min kamerat satt i hvilerommet for de ansatte(vi måtte selvfølgelig ut da de skulle hvile - da satt vi oss fremme hos kabinsjefen på "kontoret" hennes).. Dette er sant så kommentarer om at dette skjer ikke blir da tull - mener da ikke at det alltid skjer. Ennå verre tilstander opplevde vi på en LH flyvning fra Caracas til Frankfurt(da var vi vel ca 70 som sto standby - vil ikke kalle det full slåsskamp men nesten for folk med unger etc måtte hjem for å rekke skoler etc - 2 timer forsinket for noe bagasje måtte plukkes av også - nå skal sikkert ikke bagasjen til ID reisende lastes ombord men det var den altså)

Kanskje koster det selskapene mer en det smaker med disse godene. Tenk på administrering.

I tillegg synes billettsystemet å ikke ta hensyn til lave bestillinger - hvorfor ikke senke prisene litt før avgang for å skape evt boost?

Ikke skyt meg - jeg ser det via legmannsøyne og gjenforteller det som blir pratet om i gangene, hehe
Old 29-08-2012, 14:05   #71
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

.... så var det hva man ikke skal diskutere hvor......
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 14:06   #72
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Feil, R1 er ikke fast plass.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 14:15   #73
FestiVal
ScanFlyer Blue

For det første... Din kompis har ikke lov til å oppgi prisene til deg eller noen andre utenfor selskapet!!!! Dette kan være oppsigelsesgrunn eller han kan miste sine rettigheter! For det andre , så stemmer ikke prisene uten å gå nærmere inn på det. Det er heller ingen av nevnte type bill som gir deg fast bekreftet plass på noen som helst fly!
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 14:17   #74
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Endel her inne som påstår å kunne dette bedre en min kamerat i SAS. Min kamerat er nok ikke verdens mest flyinteresserte - jeg er mye mer interessert i virksomheten en han. Men akkurat ID el ansatt billetter det kan han for det har han alltid oppgitt som hovedmotivasjon for å jobbe i SAS(han har lang annen utdannelse men sparer så mye penger på disse godene så bytte beite er uaktuelt) - og han reiser mye - skrekkelig mye på disse billettene:

Det han fortalte meg(for jeg nevnte at det vi begge har opplevd og det jeg med egne øyne selv har sett som fullt betalende C-klasse passasjer ikke stemmer, hehe).

R2 = Standby - 1000kr
C1 = Business - er det ikke plass her kommer man foran de som har de andre billettene og kan følgelig velge å sitte i Øko - 4200kr

Så nevnte han en annen brannfakkel. For min kjære venn og andre som jobber bla på langrutene(min venn gjør ikke det) syns det er mange ID reisende på disse rutene(jeg har god hørsel og jeg skjønner hva han sier). De mener at istedetfor at selskapets egne skal kunne tilgodese seg disse setene uten å bringe annet en 0-inntekter for selskapet i potten at heller de med de dyreste Øko evt Øko ekstra billettene skulle få automatisk upgrade til C. Disse har jo ofte betalt ihvertfall godt og vel 10000kr for Øko og 15-160000 for Øko ekstra. Det hadde vært et fint tilbud syntes han(de) og kanskje flere ville valgt å bestille med selskapet via denne lille gulroten. Ihvertfall taper ikke SAS så mye på sitt business produkt da ihvertfall folk som har betalt en god slump penger får ta å nyte godt av servicen mot noen som ikke(nesten ikke betaler).

I tillegg får jeg bare nevne at vi for ca 3 år siden var med på at flyet til PEK ble forsinket pga av at ansatte ikke kunne bli enige seg imellom om hvem som hadde førsterett til de siste gjenværende setene(dette var 2 grinete gamle piloter som skulle ha med hver sin store familie). Enden på visa var at vi alle kom med unntatt den mest idiotiske piloten(skammelig). Klappene ble fyllt opp og jeg og min kamerat satt i hvilerommet for de ansatte(vi måtte selvfølgelig ut da de skulle hvile - da satt vi oss fremme hos kabinsjefen på "kontoret" hennes).. Dette er sant så kommentarer om at dette skjer ikke blir da tull - mener da ikke at det alltid skjer. Ennå verre tilstander opplevde vi på en LH flyvning fra Caracas til Frankfurt(da var vi vel ca 70 som sto standby - vil ikke kalle det full slåsskamp men nesten for folk med unger etc måtte hjem for å rekke skoler etc - 2 timer forsinket for noe bagasje måtte plukkes av også - nå skal sikkert ikke bagasjen til ID reisende lastes ombord men det var den altså)

Kanskje koster det selskapene mer en det smaker med disse godene. Tenk på administrering.

I tillegg synes billettsystemet å ikke ta hensyn til lave bestillinger - hvorfor ikke senke prisene litt før avgang for å skape evt boost?

Ikke skyt meg - jeg ser det via legmannsøyne og gjenforteller det som blir pratet om i gangene, hehe
Nummer en, din "kamerat" vet åpenbart ikke helt hva han snakker om.
Så jeg fåreslår at du ber han gå inn å lese hva som faktisk gjelder, og si til han at han etterhvert vil få seg en stygg overraskelse. Blandt annet at han ikke har lov å diskutere priser og vilkår med deg.
Det jeg skriver her er åpent tilgjengelig informasjon, som gjelder for de aller fleste selskaper i verden, selvfølgelig også SAS.

Nummer to.
INGEN typer id billetter garanterer plass, ei heller en R1. Dette gjelder alle selskaper.
Med det vi kaller en confirmed R1, så oppnår du enkelte rettigheter.
Men du stiller fremst i køen, da denne har en høyere prioritet.
Men har selv opplevd flere ganger å ikke komme med fly, selv med en confirmed R1 billett. Dette pga fult betalende pax, som naturlig nok er rett og rimelig.

Nummer 3.
C1 billett.
Denne gir deg et business sete, dersom det er tomme seter i business. Men om en med R2 billett har bedre ansienitet, går han/hun uansett foran.

Så igjen, tror du skal be kompisen di å sjekke hva som virkelig gjelder, for han kan åpenbart ikke ha lest spesielt godt hva om gjelder.

Last edited by SAS-Steward; 29-08-2012 at 14:19.
Old 29-08-2012, 14:38   #75
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:

R2 = Standby - 1000kr

for det første så håper jeg din "gode kamerat" tar seg en grundig snakk med deg om hva som er skikk og bruk med å sitte og skravle i full offentlighet mht ID-reiser, for det andre så har jeg litt porblemer med å forstå hvorfor man uten noe som helst vederlag skal automatisk oppgradere eco-passasjerer, selv om de har en dyrere billett enn 3999,-, når det er ledige plasser i økonomi? det vil jo bare åpne for spekulasjon fra sånne som deg typ "jeg kjøper meg en litt dyr økonomibillett, men forventer å sitte på business". For meg høres det ut som ganske dårlig revenue management. Dessuten tilbyr SAS flust av muligheter for oppgraderinger på forhånd dersom det er tilgjengelighet. Hva jeg ellers mener om innlegget ditt er vel allerede godt oppsummert av andre forumister.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 14:50   #76
ILS2
ScanFlyer Gold

Kan man spørre hvorfor det å gå ut med priser på ID-reiser er så hysj-hysj? Er det fordi det er at ordningen er så gunstig at den neppe tåler å få søkelyset rettet mot seg i en tid der de fleste nettverksselskaper sliter?

Ikke ment som en brannfakkel, kun et spørsmål fra en utenforstående.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 15:04   #77
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Igen.....snakken om SAS ansattes flyreiser på SAS er confidentiel og hører ikke hjemme på dette forum...
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 15:06   #78
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Kan man spørre hvorfor det å gå ut med priser på ID-reiser er så hysj-hysj? Er det fordi det er at ordningen er så gunstig at den neppe tåler å få søkelyset rettet mot seg i en tid der de fleste nettverksselskaper sliter?

Hvis det er slik at de ikke fortrenger andre, betalende passasjerer så er vel slike ordninger neppe et inntektsproblem for SK?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 15:08   #79
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Nå er vel ikke prisene i seg noe problem, ei heller en brannfakkel.
Dette har overhodet ikke noe med at nettverkselskaper sliter. Men rutiner og ordninger er uansett en internt sak, og skal uansett ikke diskuteres. Dette gjelder så langt jeg vet (og i de jobbene jeg har hatt utenfor flybransjen) hos de fleste arbeidsgivere. Man diskuterer ikke interne ordninger, avtaler, rutiner osv offentlig.

Søkelyset på priser etc som ansatte i flybransjen er ikke noe være redd for, de er knapt bedre en ordninger man finner i andre bransjer.
F.eks mat til innkjøpspris i matvareindustrien, forsikringer til en sterkt rabatert pris i den bransjen, gratis togreiser i NSB, osv osv.
Old 29-08-2012, 15:15   #80
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post

nå er dette selskapets egen policy. Og det kan jeg godt forstå, som du ser så lever janteloven i beste velgående.

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules