![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
... Og vi andre blir jo ikke mindre spente etter Savipix' og Farmers kommentarer. Uten at du trenger å røpe reiseruten, hva er egentlig formålet med turen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Browncoat
|
![]()
Gleder jeg meg til hvor du reiser og hva du støter på ph-ndr, god tur.
Men "poenget" er at man ikke skal vite hvor hans neste stopp på ruten blir, så når noen sier at de vet hvordan reiseruten blir så legger det en liten demper på opplegget. Så min forspørsel til de som har adgang til å se/sjekke slik er vennligst ikke si at dere vet det. Det er helt greit at dere ser, men ikke legg ut her, det demper liksom litt på hele "opplevelsen" for oss som ikke vet det. Men ph-ndr, håper du kommer med flere slike turer, også etter denne turen ![]() ![]()
![]() |
#63 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() Jeg har en del jobb-oppdrag for kunder som har blitt skubbet og skubbet utover vinteren og våren, og nå for å ta en storreingjøring på utenlandsjobber jeghar liggende så ble det til at jeg droppet mye reking frem og tilbake og kombinerte ting i en jordenrundt-billett (RTW). Som andre har påpekt er jeg ganske begavet md å lage disse passe komplisert og å havne i problemer med de samme billettene. Det er julen 2006 i Portland hvor SAS fant ut at eticket av RTW med over 20 segment hvirkelig ødela alt. Alt noen halvveis skrev den om til papir-billett hjalp ingen. Denne turen endte i en klekkelig kompensasjon fra SAS. Vi har og oppdaget en haug problemer mellom SQ sine datamasiner og min TA sin verden som gjør at når jeg endrer ting i feil rekkefølge så kan vi få billetter til å rakne på kommando. Dette gjelder RTW-billetter og helt vanlige SQ-billetter. Og så har det nå blitt en del viderverdigheter av personlig påfunn også... så nå er jeg altså løs igjen. Nok en fin billett og så får vi se hvor vi ender opp. Så langt er det ned hit til Nairobi hvor turen går fordi jeg har fingrene i IT-arbeidet rundt Haydom Lutheran Hospital (http://www.haydom.no), hvor jeg har vært innvolvert siden 2002. Det begynte med å hjelpe med installasjon av gmmelt donert utstyr fra Telenor, og siden med annet innsamlet utstyr fra mine knuder, til gjorårets modernisering, hvor jeg har donert jern for en verdi av 200k snart for å få ting på stell på haugen der. Sykehuset er en kombinert greie med typism norsk misjon fra BizFlyer sine trakter, og et sykehus som er et av de større i landet her etter hvert. Jeg gjorde en presentasjon av hva vi har gjort her nede, og for å sammenligne med Haukeland Sykehus i Bergen så har vi like mange senger, vi har 13% av de ansatte og vi har ca 0,7% av driftsbudsjettet. Med andre ord en utfordring. Og når ting blir så stort så må de faktisk trø til med såkallt "IKT" her nede, og da må de faktisk ha en skikkelig teknisk ramme rundt det hele, og her har jeg vært litt arkitekt, og sammtidig fårr my god drahjelp på områder jeg ikke er flink på, som i dag gjør at vi har et sykehus i bushen som er knyttet opp mot omverdenen via satelitt, hvor brukerne etter hvert er vant med email "bare funker" mot omverdenen, at tilreisende kan ha venner hjemmefra på MSN på maskinen sin på jobben her, etc. Det jeg er her nede for nå er å hjelpe to prosjekter som er satt i gang for å implementere en ERP-applikasjon og en FN-sponset appliasjon for å drive et sykehus, samt å gjøre en del hands on arbeide som må gjøres her mens jeg er her, og ta tak i slike ting som redundans og slikt. Men tilbake til saken: flynerding. 21JUN08, LX283, ZRH-NBO Jeg fløy i dag nedover med SwissAir fra Zurich til Nairobi, med en A332 og det var en grei nok tur. Det var gamle biz-seter a la SQ sine regional-seter og det blir litt i trangeste laget i 8 timer for en med min kroppsbygning. Takket være godt med arbiede de siste ukene så følger denne turen samme mønster som de to forrige segmentene, jeg sov mye. ![]() For å ta det hele fra starten av. Jeg overnattet på Best Western i Glattbrugg utenfor flyplassen i Zurich, og hotellet var en grei liten familie-affære og jeg sov godt, hoppet over frokost og tok flybussen til flyplassen ca 07:00:01 (det skal være presist i Sveits). Turen bort tok 5 minutter, det var ingen trafikk i skrankene og innsjekk (trengte bare boardingpass, baggasjen var videresejekket fra i går) tok 2 minutter og det var ingen kø i den dedikerte F/biz-passkontrollen og vips var jeg rett i loungen på knappe 14-15 minutter fra jeg gikk ut av resepsjonen i hotellet. Ikke ille. I Zuric har de bra kontroll på at alt av pass-kontroll, innsjekk, og køer har en egen biz/F-side, det kan jeg like. I loungen lærte jeg noe nytt: jeg kan som *G bruke Senator-loungene til LH/Swiss? Tommy, stemmer dette over alt? Jeg har noen bilder fra loungen som jeg skal finne i morgen, men det var en helt ny lounge (den var ikke åpneti vinter når jeg hadde problemer i Zurich med min forrige SQ-billett), og den var både stille, stilig og hadde en helt OK frokost. Ikke bare det, men den hadde godt med sitteplass, gode arbeidsplasser og alt så omtrent moteriktig fænsi ut også. Fra loungen var det 50 meter å gå, to lange rulletrapper ned, et tog over til E-terminlen og opp to lange rulletrapper og igjennom en sikkerhetskontroll (med egen F/biz-kø så dette tok 2-3 mins), og alt var unna på 10 minutter. Ved gaten var det bare å spassere rett ombord og jeg så det var fly fra både AA, TG og SQ som var klar til avgang der, men nå skulle jeg altså få prøvd min første langtur med SwissAir. Airbus'en var i 2-2-2-konfig fremme og hadde bare business class og de uvaskede massene bakover. Setene var ganske smale for å være biz-seter, og ganske slitne, men OK nok. Etter en riktig så humpete avgang så ble det fort en rudnt med drikkeog snacks, etterfulgt av selve maten. Det var valg mellom en terrin av ymse nam med artrisjokk-hjerter og en anonym salat til forrett, og så valg mellom 4 hovedretter (jeg valgte en helt OK biff med grønt av ymse slag), etterfult av valg mellom to desseter og ost, frukt, kake, og te/kaffi og nogo attåt. Hele måltidet var velpløyd med et godt utvalg av 2-3 hvite vinter og 4 røde. Swiss gjorde et hederlig forsøk på å få et måltid til å blien interkontinental affære. SAS har enda rekorden med å på CPH-SEA ikke får gjort unna middag før man passerer Søndre Strømfjord, eller Kangurunoelaq som det heter på etnisk nå om dagen, men vi rakk å komme over fastland i Egypt før det begynte å bli ferdig. IFE testet jeg ikke, jeg bare skrudde på iPoden min og valgte å komme meg ajour med noen avhandlinger fra Herreavdelingen jeg har gått glipp av de siste ukene, ispedd noe mysing i aviser og noe snorking fra tid til annen. Og etter å ha vært i fred i tre timer kommer man og skal på nytt pløye kabinen med mat. Nå var det "en liten snack", som ble til et bra stykke quiche (hva er det på norsk?), et sandwich med laks eller kalkun og is fra Haagen Daaz. Alt med mer vin, mer te med nogo attåt, og ikke jaggu ble det ikke en runde til. Sånn alt i alt er jeg ganske imponert over Swiss sin service. Alt virker som det er gjort skikkelig, det er faktisk god mat og det var et veldig trivelig mannskap. Vel nede etter en ganske uryddig landing i Nairobi (de kommer bare i denne varianten) så var det den samme vanlige kappgangen til immigrasjonen og visa-skranken. Her tar det fort 5 min pr pax, de har to som sitter der og tanke på at en halv luftbuss skal igjennom der så er det bare å løpe. Etter noe kranlging på om jeg skulle ha transit-visa eller ei ble det klistret en ny og fancy lapp i passet mitt og jeg har nå noen dager på å komme meg ut av landet og videre. Baggasjen var akkurat der den skulle vært og rett igjennom tollen bar det og så var det å finne en sjåfør fra Holiday Inn. Det var ikke vanskelig men hele operasjonen var bare en kjapp front for å putte meg i en shabby taxi og be hotellet betale, og det var akkruat dette jeg ba hotellet unngå. Denne bilen hadde aldri passert en EU-kontroll. Ikke i år, ikke for 10 år siden og ikke når jeg var liten. Etter en mer eller mindre skremmende biltur inn hit så har jeg stort sett gjort ingenting og spist kvelds, og nå skal det soves. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
jeg kan som *G bruke Senator-loungene til LH/Swiss? Tommy, stemmer dette over alt?
Det kan du, men det finnes enkelte steder, bl.a. MXP, der de husjer deg i business loungen pga daarlig plass i Senator loungen. F.eks. i FRA finnes det en rekke bra Senator lounger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Imponerende lesing. Jeg gleder meg til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skal vi begynne å gjette på turen videre? Han har jo tidligere benyttet Qatar Airways fra Africa for å komme videre, men det er vel tvilsomt om han er på StarA RTW. Kanskje han connecter til SQ via JNB eller CAI?
Time will show! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Fra NBO er det vel et par alternativer: NBO - JNB med South African Airways og videre til SIN med SQ - krever dog overnatting enkelte dager i JNB.....eller saa er jo Open Jaw tillatt saa vaar gode bergenser kan kjoepe en enveis billett med noen til DXB eller omkringliggande byer for saa aa smurfe videre med SQ til SIN....jeg testet litt, og JNB alternativet ser OK ut med videre reise via YVR (vaar mann liker ikke USA lengre)....
![]() |
#68 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Uansett - nå har det vært stille fra ham en god stund........
![]() |
#69 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er "normalt" han reiser videre inn til sykehuset og inntil han er vel fremme er det smaa muligheter for Internet tilgang ...
![]() |
#70 |
Ute på tur
|
![]()
Det er ikke bare å fote seg IT-messig i bushen, og dagen ble noe mer kaos enn planlagt.
I utgangspunktet våknet jeg tidlig og hadde god tid, men så greidde jeg å sovne av igjen og så ble jeg vekket av MAF som flyr rundt i bushen her med ymse Cessna og annet smått om at det var nok en gang omlegging i timeplanen. Så langt har jeg fått beskjed om oppmøte 10:00, 12:00 og 12:30, men nå plutselig var det bare "ASAP". Så i hu og hast ble tingene mine pakket ned, jeg sjekket ut og på tvers av Nairobi i en drosje som hadde gidd EU-kontrollører mareritt. Ikke nok med det men mannen i sete 0B begynner med en enorm detour fordi han må få nye forsikringspapirer på bilen som er utgått. Men han lover å gi ekstra på. Betyrggende. Vel fremme med Wilson Airfield var det verken lov eller tid til kamera, men den har etter sigende gått fra å være Afrikas travelste flyplass i antall bevegelser til å være verdens travleste GA-flyplass i følge lokale helter. At lite av flyene her er nyere enn fra 1970 og mye av det kommer mer østfra enn vestfra gjør at jeg skulle gjerne betalt noen store lapper for å fått med meg guide, bil og noen minnebrikker... men viser du stort kamera her er du langt nærmere å få helt gratis AK-47. Det viste seg at flyet mitt hadde allerede gått fra MAF sin hangar og at når var de i tollen (som er 3 skur bortemfor), og med noe travel backtracking med taxi så ble jeg og nesten 50kg baggasje flyttet og igjenforent med en kjent pilot fra sist gang. Det viste seg at vi skulle være èn pilot og to pax i en C208 Caravan, så takeoff var veldig fort overstått, etter den alltid gjeldende bønnen før avgang som MAF foretar. Betyrggende saker. Fra Nairobi flyr vi ned til Kilimanjaro (NBO-JRO) som må være den mest selvhøytidelige flyplassen i hele verden. Her går det 10 småfly for dagen og kansje 2-3 store, og den er til de graderoverbemannet, og gud nåde den som tråkker på feil side av en strek eller går inn feil dør. Internasjonal og domestic ankomst er to dører ved siden av hverandre, og kommer inn i samme rom, men mannen med AK'en på innsiden sørger for at det er ikke tvil om at du skal inn rett dør. Jeg har observer effekten av å gå inn feil dør og det var visst veldig krise. Vel ombord etter immigrasjon (ut så ut av terminalen og inn på domestic-siden for å komme tilbake til samme rom og ut døren vi ike fikk gå inn i sted) så er det ca 1 times flytur utover til Haydom (alternativt stavet Haidom for de som vil leke med Google Maps, eller yr.no), og landingen foregikk uten at en eneste ku, geit eller andre innfødte ble skadet. Og siden det har jeg løpt rundt på campus her og hils og meldt min ankomst, samt begynt på joben, og sendt folk til handling så jeg har litt mat til i morgen, etc. I morgen lover jeg å ta de få bildene som er vedt noe ut av kamera og få de online, men nå, etter en 18 timer dag, så har jeg lyst å køye. Og ellers er detjo bra liv i spekulasjonene her om hvor turen skal videre, men det har vi jo god tid å finne ut av. ![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() Men jeg skal bli her en uke, jeg jobber med å hjelpe de å holde liv i IT-biten her, som er teknisk like utfordrende som for et sykehus hjemme, mens her har vi det lille problemet at ressurser er av et annet kaliber. Jeg kjørte en presentasjon for BLUG i Bergen og mener å mimre at sammenlignet med Haukeland Sykehus er vi 100% av sengen, 13% av de ansatte og 0,7% av driftsbudsjettet. Hamna Shida! ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg ser egentlig bare for meg Leonardo de Caprio i "Blood Diamond" når jeg leser dette..
Spennende er det å følge..
![]() |
#73 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg skal sjekke i morgen hva som er ventet av småfly inn og ut herfra, men om det er av noe mer jordnær interesse så kan jeg ta en runde på sykehuset og dokumentere litt Helse Lang-Sør og sette ting i perspektiv?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ser fram til fortsettelsen på denne, og for min egel del - vil jeg mer
enn gjerne se bilder fra sykehuset der nede ja! Slikt er alltid interessant, og ikke minst "sunt" for oss bortskjemte nordboere..
![]() |
#75 |
Ute på tur
|
![]()
En litne oppdatertin: villt kaos de siste dagene, har vært oppe siden alt for tidlig, sovet to timer og landet nettopp et sted hvor det ble pushet en BA 737 på nabogaten samtidig og litt bortenfor så jeg en svær rød og hvit sak med en forvikst rotte på halen.
Nå seng! -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er det ikke et selskap som flyr (hvis de fortsatt flyr..) rundt i Sør-Afrika med BA dekor på samme måte som Sun-Air gjør her oppe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
'Comair' driver å fiser rundt på JNB med ex BA 737s.
![]() |
#80 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Tenkte på Comair.......men siden jeg tydelivis var på ville veier så mistenker jeg at du har beveget deg tilbake til Europa
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er det mest spesielle du har sett på en flyplass? | robertaas | Småprat | 15 | 21-07-2018 21:19 |
Hva skjer med kapasiteten WF har til overs? | Lillingen | Flyforum | 10 | 19-01-2012 18:06 |
Disse flyene har du ikke sett før! :-) | hcv@vollannet.com | Bilder & foto | 2 | 17-08-2010 19:12 |
Fly du aldri har sett før | imm | Flyforum | 3 | 06-04-2009 15:01 |