![]() |
|
![]() |
#61 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det var vel flere som slo alarm , blant annet en FAA inspektoer, som foerst ble forflyttet som endte opp som en av de mange "WhistleBlower's". Det var ogsaa flere av Alaskas egne som slo alarm og som ogsaa fikk sparken..... problemet var at svaert lite endret seg selv etter ulykken. Foerst de senere aarene har kulturen endret seg dramatisk....og de noedvendige endringe har skjedd....
Kritikken i fra NTSB gikk vel saa sterkt utover FAA som hadde hatt et alltfor vennskapelig forhold med de de skulle kontrollere....
![]() |
#62 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LCH, det et er min erindring også. Karen sa i fra om hvilke rutiner som rådet hos AS, og senere har han vært bannlyst fra alle jobber innen luftfart. Men godt mulig jeg har dette fra programmet fra National Geograpic...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sånn til sammenligning, hvor ofte gjør andre norske flyselskaper sine 'daily checks' (altså sjekk gjort av mek)?
![]() |
#65 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
NTSB sier blant annet:
Quote:
Quote:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men nå er vi vel snart over i diskusjonen om hvor mange scanair'ere som skal til for å skifte en lyspære... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#67 |
Flyklapper
|
![]()
Ja - det har foregaatt uregelmessigheter i loggfoering. Dette blir naa korrigert.
Nei - flysikkerheten er ikke truet. En sjekk som i verste fall blir gjort ett doegn forsinket sender ingen fly i bakken. Er det noe alvorlig galt med dekktrykk, fanblades, oljetrykk e.l. blir dette fanget opp ved walkarounds eller ved utslag i cockpitinstrumentene likevel. Den farligste delen av flyreisen er fortsatt kjoereturen til flyplassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Særlig hvis du leser VG bak rattet!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
SAS bør først og fremst sørge for at VG's dyktige journalister og medhjelpere ikke oppdager mer jernspon i smøreolja ved at de ikke kutter en krone på vedlikehold og teknisk kontroll, men jeg er i hæla på dem døgnet rundt året rundt ![]() Mvh HB |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Var det VG eller en fagforening som kom opp med dette i utgangspunktet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
DC-8-63: Jeg tar utgangspunkt i det National Geograpic sendte, og der var det ikke bare Jackscrew'en i seg selv som var problemet - men en bevisst policy fra ledelsens side om å jukse med loggen for å spare penger og holde flyene i luften.
Hvorvidt alt var som fremstilt er umulig for meg å gjøre annet enn å spekulere i, men hvis du vet om rettelser i forhold til hva som kom frem er jeg svært takknemlig for å høre om det. Jeg antar at det finnes nyanser i forhold til hva programmet fremsatte.
![]() |
#73 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Inget ont om VG eller andra kvällstidningars journalister men har fått erkänt av en anställd på en större skandinavisk kvällstidning att "jakten på en förstasides sensation ibland tar över den objektiva journalistiken". Så mycket av det VG skriver i detta fallet stämmer säkert, men mycket sensation är det också. Kvällspress säljs i lösnummer och är därför mer beroende av konstant nyhetsflöde än morgontidningarna för att kunna sälja lösnummer och generera "revenue".
Därmed inte sagt att andra tidningar gör de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Det mest skremmende var at hverken Alaska eller FAA endret mye etter ulykken, det var Seattle PI som avdekket at Alaska i Oakland satte 2 ufaglaerte til aa bytte en Jackscrew. Den tekniske basen i oakland var tidligere JetAmerica som Alaska kjoepte i 1987 ?....og ja ledelsen i Alaska benyttet alle sjanser til aa spare penger paa vedlikhold. Selv om jeg synes det SAS har gjort er galt, er det en forskjell, SAS skrev inn teknisk inspeksjon inn sent, Alaska jukset med selve vedlikeholdet og loggfoeringen av dette. Det er klart at SAS har ikke jukset med denne delen av loggfoeringen eller med vedlikeholdet. Selv synes jeg oppslaget i VG er absolutt paa sin plass, jeg tror at vi kunne ha hatt et annet utfall av AS261 om media her borte hadde vaert mere aggressive, men dessverre er ogsaa Alaska en stor arbeidsgiver og dermed baade direkte og indirekte storkunde av media her, og det er ingen tvil om at media tar hensyn til det, etter allt media skal tjene penger..... Et aars tid etter AS261 kjoepte Bill Gates (personlig) et stort antall Alaska aksjer, dels for aa forhindre at American kjoepte opp Alaska (slik de slukte Reno og la ned allt sammen) og dels for aa kunne sette krav til Alaska styre og ting har bedret seg betraktelig
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det var godt å få litt balanse her, FAA fikk nemlig ikke noe medfart å snakke om i programmet... Det er skremmende å lese at FAA er mer opptatt av å være kompis med Alaska enn å gjøre jobben sin.
Jeg tror også du har et poeng med at pressen her til lands er aggressiv - det fører til mye røyk uten ild, men det holder da også SAS, Norwegian og alle de andre i ørene. Til passasjerenes store fortjeneste.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Menneskelig svikt årsak til Helios-ulykke | Blubird | Flyforum | 5 | 17-05-2012 19:48 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
SAS fly sneiet borti annet fly | LN-VLE | Småprat | 10 | 19-09-2011 21:30 |
PAX svikt? | LN-KKY | Flyforum | 5 | 24-10-2007 13:12 |