![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noterer meg at i pressemeldingen til Air Baltic så står det at 4 er suspendert. Kan tyde på at den siste ansatte faktisk har foretatt seg noe, siden hverken norsk politi eller Air Baltic uttaler seg om denne ansatte. For alt vi vet kan det være flere som har tipset politiet. Ser også at Air Baltic firedobler tilfeldige kontroller, samt at 100% av sikkerhetskritisk personell sjekkes for promille før tjeneste.
https://www.airbaltic.com/en/airbalt...afety-measures Last edited by mcduck; 10-08-2015 at 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hun kan også ha vært helt uvitende. Hvis de bor på Radisson eller Park Inn uten behov for shuttle, kan de ha avtalt å bare møtes på gaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har vært ute og reist selv noen ganger. Har lagt merke til flymannskap som fører høy "vining and dinner attitude når de er ute på jobbreise. Folk legger merke til slikt.
Vi hadde jo det transport flyet i Bergen hvor mannskapet hadde promille og ble stoppet i sikkerhetskontrollen. Helikopter styrten i Røldal var jo også en promille sak. Veldig kjedelig for bransjen når disse tingene dukker opp. Så er det disse sakene som media ikke får tak i eller ikke skriver noe om. Vi må heller ikke glemme piller og andre rusmidler som er blitt vanlig å bruke. Noen er veldig flink å skjule misbruk ved tester og kontroller. Misbruker man alkohol og medikamenter blir man veldig flink å skjule slike ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette er nok vanskeligere enn man skulle tro. Hva hvis vedkommende ikke var med på fyllekula kvelden før? Hun/han velger å sette ned foten, flygningen stoppes, crewet testes, og ingen blåser rødt. Hvem får sparken da tro? Denne bransjen er langt fra en ideell verden. Just saying.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Vanskelig å si, men noen passasjerer uttalte vel at de ikke så noe unormal oppførsel. Hun/han visste muligens ikke om drikkingen som flere har sagt. Uansett, stygg sak, styrmannen hadde jo en god dose i blodet. Over 1,5 gir uberltinget fengsel ved bilkjøring.
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tror ikke vi bør være for dømmende mot sistemann her - han/hun kan jo være helt uvitende og bare gått og lagt seg for kvelden. Og det er generelt en høy terskel for å angi kollegaer. All ære til hotellansatte som så det da. Sistemann som ikke drakk har uansett ikke gjort noe ulovlig her og fikk derfor gå fri fra politiet. Så kan man jo spørre om man har en rapporeringsplikt da - men det er uansett ikke noe man kan dømmes for sånn egentlig.
Jeg har selv forresten sett crew sjekket inn på hotell og de går ofte hvert til sitt med en gang dvs til sengs, så om sistemann gjorde det kan han/hun ikke nødvendigvis vite det. Last edited by Hypern; 11-08-2015 at 07:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Med verdier som det vises til her, har et par av de virkelig hatt fart i glassene. At crew som er oppmerksomme på at deres kolleger har en så høy promille som i dete tilfellet, men holder kjeft, burde ut på ræva like mye som de som faktisk er tatt! Det sagt, så har jeg ingen formening om sistemann i dette tilfellet faktisk visste noe. Dersom derimot crewmedlemmet har visst at resten av crewet var i ferd med å gjennomføre en flight med så høy promille uten å varsle, er det like alvorlig etter min mening. Det kan jo også være slik som flere påpeker her at personen faktisk har vært varsleren, men har blitt skygget av en story om at hotellet varslet. det er jo ikke uvanlig og er jo spesielt utbredt hos politiet. En hundeeier på tur fant, en soppplukker fant tilfeldig også videre.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Selv om denne hendelsen kunne hendt i mange selskap, så kan vi ikke stikke under stol at det finnes kulturforskjeller i Europa når det kommer til alkohol. Å sitte og drikke vodka før en tidligflight er kanskje sosialt akseptert i enkelte kulturer. For en nordmann høres det helt farfetched ut.
Sikkerhetskultur og alkoholpolicy i et selskap er én ting, men dersom normen er at man i praksis disregarder denne, så er policy-en bare skrift på et papir. (Jeg sier ikke at det er slik i Air Baltic). Mulig at Star Tour tenker seg om neste gang de skal velge charter-operatør. Dette er jo ikke heldig reklame for dem heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror vel at det kan være greit å ta ha med seg at dette kan skje og skjer i en rekke selskaper, også andre enn øst-europeiske selskaper som du selv er inne på. Dersom Star Tour er sikre på at dette ikke er et utslag av en kultur, men en uheldig sammensetning av enkeltindivider, og at de føler seg sikre på at Air Baltic har gode rutiner for å unngå slikt så betviler jeg vel at Star Tour velger bort Air Baltic neste gang på grunn av dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Se på Malaysian. Ingen av hendelsene skyldtes flyselskapet, men de opplevde kraftig passasjersvikt etterpå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Poenget mitt er at det minker sterkt på selskaper man da skal kunne velge ut fra en enkelt episode. Er flere "seriøse" selskaper her oppe i nord også som har blitt tatt for fly fyll. Kan ikke slutte å bruke dem for det. Blir bare for dumt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er jo litt andre drikkekulturer og holdninger i Øst-Europa enn her. Jeg synes ut fra ett empirisk ståsted der fyllekjøring med bil er betydelig mer vanlig i Latvia enn i Norge også må regne med at det er større sjangse at en eller flere i crewet i ett selskap basert i Øst-Europa ikke overholder pliktmessig avhold.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det blir bare synsing, men det er bare min mening ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det stemmer, men da har det vel normalt vært snakk om enkelt personer, ofte en med litt problemer på si, og ikke et helt crew. Da kommer fort selskapskulturen litt inn i bilde Det snakk så er ikke jeg skremt fra og fly AirBaltic etter denne hendelsen Last edited by Someone; 11-08-2015 at 12:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Basert på responsen til AirBaltic ville ikke jeg hatt noen betenkeligheter med å fly med de i framtiden. Det virker som de tar dette særdeles alvorlig.
Forhåpentligvis får vi en rask rettsak med strenge ubetingede dommer. Ser ut som VG rapporterer følgende endelig resultat fra FHI: Kaptein: 0.54‰ Styrmann: 1.35‰ Flyvert 1: 0.91‰ Flyvert 2: 0.55‰ |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Flyjunkie
|
![]() Quote:
Jeg synes kommentaren var helt på sin plass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Flyjunkie
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kabin crew tatt med promille på SVG | DC 10-30 | Flyforum | 21 | 14-07-2019 15:58 |
Novair søker cabin crew (OSL) | Glenn | Flyforum | 1 | 11-12-2011 01:05 |
Norwegian/Thomas Cook, Cabin Crew OSL | LovNy | Småprat | 8 | 11-08-2011 15:38 |
Air France ansatt tatt med hasj på Osl | MartinL | Flyforum | 10 | 02-01-2010 17:53 |
Flere bilder tatt i jobbpause- på OSL natt til Lørdag 17/11 | SE-DYD | Bilder & foto | 5 | 19-11-2007 13:15 |