Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2015, 23:06   #61
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Re: Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Noterer meg at i pressemeldingen til Air Baltic så står det at 4 er suspendert. Kan tyde på at den siste ansatte faktisk har foretatt seg noe, siden hverken norsk politi eller Air Baltic uttaler seg om denne ansatte. For alt vi vet kan det være flere som har tipset politiet. Ser også at Air Baltic firedobler tilfeldige kontroller, samt at 100% av sikkerhetskritisk personell sjekkes for promille før tjeneste.

https://www.airbaltic.com/en/airbalt...afety-measures

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 10-08-2015 at 23:08.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2015, 23:46   #62
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hun kan også ha vært helt uvitende. Hvis de bor på Radisson eller Park Inn uten behov for shuttle, kan de ha avtalt å bare møtes på gaten.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 00:23   #63
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Har vært ute og reist selv noen ganger. Har lagt merke til flymannskap som fører høy "vining and dinner attitude når de er ute på jobbreise. Folk legger merke til slikt.
Vi hadde jo det transport flyet i Bergen hvor mannskapet hadde promille og ble stoppet i sikkerhetskontrollen.
Helikopter styrten i Røldal var jo også en promille sak.
Veldig kjedelig for bransjen når disse tingene dukker opp.
Så er det disse sakene som media ikke får tak i eller ikke skriver noe om.
Vi må heller ikke glemme piller og andre rusmidler som er blitt vanlig å bruke. Noen er veldig flink å skjule misbruk ved tester og kontroller.
Misbruker man alkohol og medikamenter blir man veldig flink å skjule slike ting.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 00:27   #64
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Dette er nok vanskeligere enn man skulle tro. Hva hvis vedkommende ikke var med på fyllekula kvelden før? Hun/han velger å sette ned foten, flygningen stoppes, crewet testes, og ingen blåser rødt. Hvem får sparken da tro? Denne bransjen er langt fra en ideell verden. Just saying.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 02:10   #65
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Det jeg lurer på er hvorfor flyvert(inne) nummer 3 ikke rapporterte?

Vanskelig å si, men noen passasjerer uttalte vel at de ikke så noe unormal oppførsel. Hun/han visste muligens ikke om drikkingen som flere har sagt. Uansett, stygg sak, styrmannen hadde jo en god dose i blodet. Over 1,5 gir uberltinget fengsel ved bilkjøring.
Old 11-08-2015, 07:42   #66
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Tror ikke vi bør være for dømmende mot sistemann her - han/hun kan jo være helt uvitende og bare gått og lagt seg for kvelden. Og det er generelt en høy terskel for å angi kollegaer. All ære til hotellansatte som så det da. Sistemann som ikke drakk har uansett ikke gjort noe ulovlig her og fikk derfor gå fri fra politiet. Så kan man jo spørre om man har en rapporeringsplikt da - men det er uansett ikke noe man kan dømmes for sånn egentlig.

Jeg har selv forresten sett crew sjekket inn på hotell og de går ofte hvert til sitt med en gang dvs til sengs, så om sistemann gjorde det kan han/hun ikke nødvendigvis vite det.

Last edited by Hypern; 11-08-2015 at 07:45.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 07:49   #67
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Strominho View Post
. De fleste av oss vil tenke oss om to ganger før vi går på jobb med promille. Selv om man bare har en kontorjobb.

Når man besitter slike holdninger og er pilot med ansvar for masse mennesker, samt et stort økonomisk ansvar for bedriften, vel da har man bevist at man ikke har noe i en cockpit å gjøre.
Har hendt at jeg har møtt på jobb bakfull men jeg kan forsikre om at det ikke var noe som krevde særlig tankearbeid (kontorarbeid). Straff nok i seg selv det å sitte der med hodepine og kvalme - men fordelen er at det gir seg med tiden veldig kjapt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 08:46   #68
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har hendt at jeg har møtt på jobb bakfull men jeg kan forsikre om at det ikke var noe som krevde særlig tankearbeid (kontorarbeid). Straff nok i seg selv det å sitte der med hodepine og kvalme - men fordelen er at det gir seg med tiden veldig kjapt.
Utfordringen ligger nok i at de fleste anser nedbrytningen av alkohol i egen kropp til å være raskere enn hva som egentlig er tilfelle. Når crewet blåser såpass høyt (feilmargin på 0.2 inkludert), har et par av de regelrett vært dritings og er særdeles klar over at de bryter alle grenser ved å møte opp på jobb. Salongspromillen ligger i følge en rettsmedisiner i min familie, på ca 0,8.
Med verdier som det vises til her, har et par av de virkelig hatt fart i glassene.

At crew som er oppmerksomme på at deres kolleger har en så høy promille som i dete tilfellet, men holder kjeft, burde ut på ræva like mye som de som faktisk er tatt! Det sagt, så har jeg ingen formening om sistemann i dette tilfellet faktisk visste noe. Dersom derimot crewmedlemmet har visst at resten av crewet var i ferd med å gjennomføre en flight med så høy promille uten å varsle, er det like alvorlig etter min mening.

Det kan jo også være slik som flere påpeker her at personen faktisk har vært varsleren, men har blitt skygget av en story om at hotellet varslet.
det er jo ikke uvanlig og er jo spesielt utbredt hos politiet. En hundeeier på tur fant, en soppplukker fant tilfeldig også videre....
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 09:52   #69
Flap15
ScanFlyer Blue

Selv om denne hendelsen kunne hendt i mange selskap, så kan vi ikke stikke under stol at det finnes kulturforskjeller i Europa når det kommer til alkohol. Å sitte og drikke vodka før en tidligflight er kanskje sosialt akseptert i enkelte kulturer. For en nordmann høres det helt farfetched ut.

Sikkerhetskultur og alkoholpolicy i et selskap er én ting, men dersom normen er at man i praksis disregarder denne, så er policy-en bare skrift på et papir. (Jeg sier ikke at det er slik i Air Baltic).

Mulig at Star Tour tenker seg om neste gang de skal velge charter-operatør. Dette er jo ikke heldig reklame for dem heller.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 10:18   #70
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Dette er nok vanskeligere enn man skulle tro. Hva hvis vedkommende ikke var med på fyllekula kvelden før? Hun/han velger å sette ned foten, flygningen stoppes, crewet testes, og ingen blåser rødt. Hvem får sparken da tro? Denne bransjen er langt fra en ideell verden. Just saying.
Jeg er helt enig i at det er litt underlig å fokusere på feil fra den 3. i kabinbesetningen. Selvfølgelig har han eller hun et ansvar for å hindre at en uforsvarlig flyving gjennomføres, men det er ikke nødvendigvis enkelt å gjennomføre det i en slik situasjon.
Old 11-08-2015, 10:21   #71
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Mulig at Star Tour tenker seg om neste gang de skal velge charter-operatør. Dette er jo ikke heldig reklame for dem heller.
Jeg tror vel at det kan være greit å ta ha med seg at dette kan skje og skjer i en rekke selskaper, også andre enn øst-europeiske selskaper som du selv er inne på. Dersom Star Tour er sikre på at dette ikke er et utslag av en kultur, men en uheldig sammensetning av enkeltindivider, og at de føler seg sikre på at Air Baltic har gode rutiner for å unngå slikt så betviler jeg vel at Star Tour velger bort Air Baltic neste gang på grunn av dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 10:43   #72
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Med mindre du har belegg for å si at det er mye mer fyll i Air Baltic enn andre selskaper så synes jeg denne kommentaren er upassende.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 11:58   #73
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Med mindre du har belegg for å si at det er mye mer fyll i Air Baltic enn andre selskaper så synes jeg denne kommentaren er upassende.
Dette handler om merkevaren til Star Tour og hvem de ønsker å assosiere seg med. Fullt forståelig om de ikke fornyer kontrakten. Trenger ikke ha belegg for å vite noe om drikkekulturen i airBaltic for å få en negativ assosiasjon til selskapet.

Se på Malaysian. Ingen av hendelsene skyldtes flyselskapet, men de opplevde kraftig passasjersvikt etterpå.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 12:05   #74
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by hlorange View Post
Dette handler om merkevaren til Star Tour og hvem de ønsker å assosiere seg med. Fullt forståelig om de ikke fornyer kontrakten. Trenger ikke ha belegg for å vite noe om drikkekulturen i airBaltic for å få en negativ assosiasjon til selskapet.

Se på Malaysian. Ingen av hendelsene skyldtes flyselskapet, men de opplevde kraftig passasjersvikt etterpå.

Poenget mitt er at det minker sterkt på selskaper man da skal kunne velge ut fra en enkelt episode. Er flere "seriøse" selskaper her oppe i nord også som har blitt tatt for fly fyll. Kan ikke slutte å bruke dem for det. Blir bare for dumt.
Old 11-08-2015, 12:12   #75
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Det er jo litt andre drikkekulturer og holdninger i Øst-Europa enn her. Jeg synes ut fra ett empirisk ståsted der fyllekjøring med bil er betydelig mer vanlig i Latvia enn i Norge også må regne med at det er større sjangse at en eller flere i crewet i ett selskap basert i Øst-Europa ikke overholder pliktmessig avhold.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 12:13   #76
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Det er jo litt andre drikkekulturer og holdninger i Øst-Europa enn her. Jeg synes ut fra ett empirisk ståsted der fyllekjøring med bil er betydelig mer vanlig i Latvia enn i Norge også må regne med at det er større sjangse at en eller flere i crewet i ett selskap basert i Øst-Europa ikke overholder pliktmessig avhold.
Sorry, er ikke enig.
Det blir bare synsing, men det er bare min mening
Old 11-08-2015, 12:16   #77
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Crew tatt i promillekontroll på OSL (8/8)

Quote:
Poenget mitt er at det minker sterkt på selskaper man da skal kunne velge ut fra en enkelt episode. Er flere "seriøse" selskaper her oppe i nord også som har blitt tatt for fly fyll. Kan ikke slutte å bruke dem for det. Blir bare for dumt.

Det stemmer, men da har det vel normalt vært snakk om enkelt personer, ofte en med litt problemer på si, og ikke et helt crew. Da kommer fort selskapskulturen litt inn i bilde

Det snakk så er ikke jeg skremt fra og fly AirBaltic etter denne hendelsen

Last edited by Someone; 11-08-2015 at 12:21.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 12:19   #78
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Basert på responsen til AirBaltic ville ikke jeg hatt noen betenkeligheter med å fly med de i framtiden. Det virker som de tar dette særdeles alvorlig.

Forhåpentligvis får vi en rask rettsak med strenge ubetingede dommer.

Ser ut som VG rapporterer følgende endelig resultat fra FHI:

Kaptein: 0.54‰
Styrmann: 1.35‰
Flyvert 1: 0.91‰
Flyvert 2: 0.55‰

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 12:24   #79
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Det må du gjerne mene, men jeg synes det blir for dumt om Star Tour skal risikere å miste gjester fordi de fortsetter å bruke airBaltic av prinsipp, med begrunnelsen "det det er flere selskaper enn airBaltic som er tatt for fyll". Tror neppe herr og fru Dunk kjøper den argumentasjonen der.

Quote:
Jeg synes kommentaren var helt på sin plass.
Old 11-08-2015, 12:25   #80
hlorange
Flyjunkie

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Basert på responsen til AirBaltic ville ikke jeg hatt noen betenkeligheter med å fly med de i framtiden. Det virker som de tar dette særdeles alvorlig.
+1

(filler)
Reply

Posting Rules